CO op LMM afregelen bij geen lambda op M2.5 motoren

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) CO op LMM afregelen bij geen lambda op M2.5 motoren

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273903
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Zet dit toch graag nog even in een eigen topic, aangezien ik weer wat ervaring heb opgedaan met storingzoeken. Sinds kort liep mijn XE veel te rijk, zwarte bougies, benzinelucht, je kent het wel. Dan denk je in eerste instantie aan de lambdasensor, dus om dat uit te sluiten hang je pin 20 van de ECU aan massa en dan is dat uitgesloten. Hoewel de motor wel wat verbeterde was het nog niet goed, dus de temperatuursensor maar eens gemeten. Deze bleek een veel te hoge ohmse waarde te hebben, over de hele linie zo’n 40% te hoog. Die dus vervangen en nog meer verbetering, maar om nou te zeggen 100%??

      Het hele zonder lambda rijden is/was al tijden een in een soort mysterie gehuld verhaal, maar die mysterie werd voor mij doorbroken door een blog* te lezen van een Ferrari 348 eigenaar, en laat die nou twee van die LMM’s hebben van de zelfde generatie van Bosch! Er werd even haarfijn uitgelegd wat voor ohmse waarde deze meet, tussen de buitenste twee pinnen meet je in de basis instelling 390 ohm. Draai je met de klok mee dan verhoogt deze weerstand en dat verarmt het mengsel, en draai je tegen de klok in verrijkt het mengsel. Terug naar de 390 ohm basis instelling is geen probleem, heb zelf gedraaid tussen de 180 en 550 ohm en de motor bleef over deze hele linie wel lopen, maar de effecten waren duidelijk. Bij mij kwam de motor schrikbarend snel tot leven op een ohmse waarde van 430, een stuk armer dus dan de basis instelling.

      Ik rij wel met nieuwe viergaats injectoren, maar met een iets lagere opbrengst dan de creme injectoren, namelijk 250cc/min. De originele creme injectoren doen 269cc/min (jawel, echt waar…)

      Zoek hier maar eens de 0280150744 op:
      http://www.usrallyteam.com/content/products/injector/Bosch_Injector_data.xls” onclick=”window.open(this.href);return false;

      En ik rij met 2,5 bar drukregelaar op dit moment, dus dat alles rijk liep verbaasde me eigenlijk wel. Ik wil nog wel op hoge toeren gaan testen of de injector/drukregelaar combinatie die ik nu rij wel voldoende peut geeft, en wellicht moet ik dan toch naar 3,0 bar overstappen alsnog. Heb het recent even terug gebouwd naar 2,5 bar om te testen wat dat met het mengsel zou doen, maar door de defecte temperatuursensor leek het weinig uit te maken.

      Wil de lambda sensor nog even aansluiten in de nabije toekomst om te testen of die nou ook stuk is. Zo niet dan is blijkbaar de temperatuursensor niet door de lambdawaardes volledig te corrigeren door de ECU. Voordat je begint in ieder geval ABSOLUUT eerst een nieuwe temperatuursensor plaatsen!! Na uitschakelen van de lambdafunctie had ik nog de defecte temperatuursensor er in, en bij de APK garage geprobeerd CO af te regelen, maar dat deed haast niks. Pas met de nieuwe (Metzger) temperatuursensor was het effect van de CO afregeling goed merkbaar.

      * http://www.my348.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      De blog nog even, op vrijwel exact de helft van dit lange blog omschrijft het wat de bedoeling is met het afregelen van deze LMM’s.

      Hier:
      http://www.my348.com/348.html#AFMixture” onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18299433
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Bij de jetronic systemen is de totale inspuittijd (output) een optelsom met alleen positieve waardes, lager dan nul voor een input kan dus niet.

        Lamba ingeschakeld zou dan kunnen betekenen dat de max inspuittijd voor dit onderdeel verlaagd wordt tov uitgeschakeld waar altijd de max waarde wordt gebruikt.

        #18299434
        KRSA2000
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 February 2009

          Heb je de opbrengst zelf gemeten? Bij welke druk? En, zijn het wel de oem injectors?

          Ik vraag dit omdat op papier staat dat de creme injectors bij 2.5 bar 241cc/min opbrengen en de blauwe (4 gaats) insgelijk bij 3.0bar. Wanneer je blauwe op 2.5 bar zet, zou de opbrengst 220cc/min moeten zijn.

          Sent from my SM-P900 using Tapatalk

          #18299435
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Interessant, voor mij zijn er nog een hoop onbeantwoorde vragen hoor, over hoe de motronic naar bepaalde waardes kijkt en hoe het geprogrammeerd is.

            Crème injectoren doen 269cc/m dan ook bij 3 bar, dus dat klopt dan wel, dan spuiten ze dus bij gelijke druk zelfs meer in dan de blauwe. Welk Bosch nummer hadden de blauwe ook weer? Heb de opbrengst niet zelf gemeten, maar kan ik wel eens doen voor de gein…

            Denk wel dat ik maar weer naar 3.0 bar ga ook, dan zit ik met deze injectoren tenminste nog wel aan minstens genoeg opbrengst. De injectoren zijn direct bij een oem fabrikant vandaan en ev1 compatible, spuitpatroon en hoek identiek aan origineel, zeer nauwe tolerantie en zeer goed afgewerkt. Zit ook 3 jaar garantie op. Zijn ook niet spotgoedkoop, maar goedkoper dan Bosch, met 180 euro voor een setje van vier. Mijn cremes had ik getest en ultrasoon gereinigd, maar kreeg ze niet 100% goed, dus zijn gewoon op denk ik.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.