CO manta

Forumindex Forums Overige APK & RDW CO manta

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207859
    Tafkam
      Lid sinds:
      24 April 2006

      Voor de APK is m’n manta’s co uitstoot te hoog volgens de keurmeester.
      Nou heb ik van internet een tabelletje waarin staat dat CO gehalte niet meer dan 1% mag zijn MITS de auto in ‘het milieuboek staat’.
      Als hij niet in dit boek staat mag het CO gehalte 3,5% zijn.
      Mijn vraag is dus: Staat een Manta uit ’89 op deze lijst of niet.
      (Zowieso vaag, hij begon dat er geen gordels achterin zitten omdat het kenteken op ’91 stond.
      Nou ben ik geen keurmeester, maar volgens mij hoeft dat ook niet als het niet origineel erin zit)

      #17445714
      boyanka
      Deelnemer
        Lid sinds:
        8 June 2005

        :hmmzik dacht dat het nog bauwjaar afhankelijk is ook (ca 1984) daarvoor is het hoger

        #17445715
        manus
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Ik heb dat boek niet bij de hand maar ik denk wel dat ie er in staat.
          Als je manta van 89 is maar het kenteken is afgegeven in 91 hoeven er geen gordels achterin te zitten maar dan moet er wel bij bijzonderheden of datum eerste toelating bouwjaar 89 staan.

          #17445716
          henkjan_80
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2006

            Als de manta origineel is zal ie er zeker in staan. Bijv. de mijne heeft een 2.0 ohc motor, die bestaat origineel niet dus 3.5% co.
            Wat de gordels betreft als je auto een datum eerste toelating heeft van voor 1990 hoeven er geen gordels in te zitten. Dus als je kenteken van 91 is en de auto is voor het eerst toegelaten in 89 heb je geen probleem.
            In jouw geval lijkt het om een importauto te gaan, ik vraag me dan wel af waar ie wegkomt. In duitsland zijn de gordels al lang verplicht (sinds de 70er jaren??), vandaar.

            #17445717
            Tafkam
              Lid sinds:
              24 April 2006

              Hmm, die co moeten ze dan maar regelen, is originele gsi.
              Wel vreemd dat ze nu ineens over die gordels beginnen, dan zou hij dus al 15 jaar ilegaal door de apk komen :agent

              Datum eerste toelating 15-01-1990
              Datum aanvang laatste tenaamstelling 28-06-2000
              Datum eerste afgifte Nederland 15-01-1990

              Moet ik maar een paar heupgordels op de kop tikken denk ik.

              #17445718
              Tafkam
                Lid sinds:
                24 April 2006

                Update:
                Werd net gebeld door de opeldealer, er horen volgens hun en de RDW inderdaad gordels achterin en de auto is dus al vanaf z’n eerste tenaamstelling illegaal :P
                Er zitten zelfs geen bevestigingspunten in dus die moeten er ook nog in worden gelast.
                :wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:wtf:

                #17445719
                mr-turbo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  geen bevestigingspunten achterin, geloof ik niet echt, zelfs een manta A uit 1971 heeft ze erin zitten, je moet alleen wel weten waar je moet kijken….

                  #17445720
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    punten zitten der vast wel in

                    en als deze van eerste toelating 1990 is
                    dan heeft die nog n mooie poos ergens in n showroom
                    of magazijn gestaan
                    voor die n kenteken kreeg;)

                    #17445721
                    manus
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      origineel gepost door henkjan_80
                      Als de manta origineel is zal ie er zeker in staan. Bijv. de mijne heeft een 2.0 ohc motor, die bestaat origineel niet dus 3.5% co.

                      Dit klopt niet.
                      Bij de APK word er altijd uitgegaan van het oorspronkelijke kentekenbewijs wat voor de auto is afgegeven.

                      Als de auto dus aan de hand van het kentekenbewijs terug gevonden kan worden in het milieueisenboek dan geld ook het co percentage wat daarbij hoort ook al is er een motor met een andere motorcode gemonteerd.

                      #17445722
                      Tafkam
                        Lid sinds:
                        24 April 2006

                        OK! Hij is er weer door voor een jaartje
                        Bevestigingspunten van de gordel zaten er inderdaad al in, hij had niet goed gekeken, wat ze nou met de CO waarde hebben gedaan weet ik eigenlijk niet eens.
                        Ik heb een andere baan dus ik raak m’n rijdende gereedschapskist (Renault kangoo) kwijt.
                        Ga nu weer lekker elke dag in de Manta naar de baas :wors

                        Bedankt voor jullie reacties.

                        #17445723
                        henkjan_80
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2006

                          origineel gepost door manus

                          origineel gepost door henkjan_80
                          Als de manta origineel is zal ie er zeker in staan. Bijv. de mijne heeft een 2.0 ohc motor, die bestaat origineel niet dus 3.5% co.

                          Dit klopt niet.
                          Bij de APK word er altijd uitgegaan van het oorspronkelijke kentekenbewijs wat voor de auto is afgegeven.

                          Als de auto dus aan de hand van het kentekenbewijs terug gevonden kan worden in het milieueisenboek dan geld ook het co percentage wat daarbij hoort ook al is er een motor met een andere motorcode gemonteerd.

                          Ik heb dus een Manta GSI en die staat vast wel in het boek. Bij die omschrijving staat de motorcode (20E) en die klopt dus niet met mijn auto (20SE). Dan ga ik ervan uit dat het voertuig niet in het boek staat dus 3.5%. Je brengt me wel een beetje aan het twijfelen ik zal het milieuboek er nog eens bij pakken

                          btw: volgend jaar mei wordt allemaal iets simpeler dan gaat het milieu boek eruit en is het of 4.5% of 3.5%.

                          #17445724
                          manus
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Je moet de auto keuren aan de hand van het oorspronkelijk afgegeven kentekenbewijs,als ie dus aan de hand daarvan in het boek terug te vinden is moet ie ook aan die eisen voldoen.

                            #17445725
                            henkjan_80
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2006

                              In het verleden was zo als je bij de roetmeting de toerentallen niet goed voor elkaar kon krijgen je de motorcode moest controleren. Als er dus een andere motor in zat moest je dus keuren als zijnde zonder roetmeetgegevens dus daarom kwam ik op mijn redenatie

                              #17445726
                              henkjan_80
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2006

                                Vandaag even het milieuboek erbij gepakt: Als er een motor met een andere motorcode is gemonteerd moet je kijken of er een zelfde type auto in staat met eenzelfde motor (stel je bent van 1400 naar 1600 gegaan dan kijken of er dezelfde auto in staat met 1600) volgens die gegevens afstellen. Is dat niet het geval dan staat ie er niet in en dus volgens mij dan 4.5% of 3.5%.
                                Tevens staat vermeld dat als het brandstofsysteem afwijkt (bijv. dubbele carburateurs o.i.d.) hij dus ook niet in het boek staat

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.