Forumindex › Forums › Techniek › Cih › CIH 2.2 / 2.0 diverse vraagjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2011 om 11:07 #17237110
Ik heb een nieuwe aankoop gedaan, welke ik deze week hierheen haal en dan eens goed ga bekijken, maar nu al vraag ik me het een en ander af over de motor.
De vorige eigenaar heeft hem gekocht als zijnde een 2.2, er zat blijkbaar ook een ingekort 3.0 spruitstuk op, maar dat had ie al eens verkocht.
Er zou een 2.2 in liggen, maar hoe ga ik bekijken/meten wat de inhoud is?
Onderblok code zegt namelijk 2.0, maar hoeveel zegt dat?Kop heb ik nog niet goed bekeken, maar zit gewoon een 2.0 inlaatspruitstuk op, waarschijnlijk ook 2.0 kop dus.
Thermostaathuis is wel anders, volgens mij een 2.2, kan dat passen?
Wat me ook al opviel was dat de pijlstok me persoonlijk wat aan de korte kant leek, niet origineel 2.0, dus dat zegt misschien ook al wat.
Kort gezegd zou ik graag hoe ik makkelijk kan zien wat ik nou daadwerkelijk in handen heb, wie helpt me op weg?
14 juni 2011 om 11:51 #17872764op een 2.2 onderblok staat altijd 2.0lmaar kijken even bij het motornummer,daar hoort het bij te staan.
14 juni 2011 om 21:24 #17872765De echte motorcode zoals JS al zegt, zit op dat schuine stukje van het onderblok, vlak onder de rand van de kop aan de bougie zijde, de code van de kop zit aan diezelfde kant naast het vierkante dekseltje op zo’n plat stukje.
2.0 en 2.2 hadden dezelfde gietmal dus vandaar de 2.0 lcijfers die ingegoten zijn.
de peilstok zal we voor de motorsteun staan ipv erachter, dus dat moet je even omwisselen, in het blok zit een aluminium prop die tik je er van onder zo uit (carter eraf) en mep je met dezelfde gang in het gat wat nu open is.
Als d’r een manta carter onderzit, dan is dat vast de reden dat ze hem ingekort hebben.16 juni 2011 om 22:39 #17872766Henk en John bedankt voor het op weg helpen.
Heb het hele zaakje thuis staan en ben al even aan het kijken geweest.
De motor komt in elk geval uit een rekord en is zichtbaar nog niet zo lang geleden al wel aangepast voor gebruik in manta, maar niet helemaal zoals t hoort vermoed ik.
De peilstok is dus al verwisseld naar de achterkant van de steun, bij nader inzien lijkt de peilstok niet ingekort maar is het probleem juist dat deze veel te diep in het carter steekt. Het past eigelijk net niet op een fatsoenlijke manier en het oliepeil zal ook wel niet kloppen.
Wie kan mij vertellen wat het verschil in afmetingen is van de 2.2 en 2.0 stok?
De pijlstok zit trouwens gewoon regelrecht in het onderblok, niet in een buis zoals ik ook wel eens zie, vandaar dat ik me ook afvraag; heb ik nu de verkeerde stok, of mis ik juist die buis?
(Helaas had ik zo ongeveer al m’n cih spul weggedaan en heb ik nu niet eens iets meer liggen om te kunnen vergelijken of gebruiken, stom dus)
20 juni 2011 om 10:18 #17872767Nog een vraagje:
Ik heb een kabelboom van het injectiesysteem wat aan de voorzijde 3 dezelfde stekkers heeft.
1 bruin
1 zwart
1 geeler zijn 3 dingen waar ze op passen, de halve maan klep, een temp. sensor met groot goudkleurig zeskant, en een temp sensor met blauwe aansluiting.
Kan iemand me vertellen welke stekker waar hoort?
EDIT:
Ik ben inmiddels een stuk wijzer over wat ik nu heb.
Onderblok en kop zijn beiden 2.2.
Op de kop hadden ze een 2.0 inlaatbuis geprutst… Was er dus maar vanuit gegaan dat er een 2.0 kop op zat.
Nokkenas is 2.0
Ecu is ook 2.0e, kabelboom denk ik ook. (maakt misschien mijn stekkervraag wat makkelijker)Ik wil nu de boel wat aanpassen naar een beter werkende “standaard” opstelling.
Bedoeling is ingekort 3.0 inlaatspruitstuk met 2.0e injectie te gebruiken.Wie nog een ingekort spruitstuk heeft liggen ben ik zeer dankbaar. ;)
Ook zoek ik nog een 2.0e thermostaathuis en 4 goede injectors.20 juni 2011 om 17:44 #17872768Als het goed is past een 2.0 thermostaat huis niet op een 2.2 (ben er namelijk zelf heel erg mee bezig ;) )
20 juni 2011 om 17:54 #17872769Dat klopt, maar als het goed is valt het wel heel makkelijk pas te maken. ;)
http://www.mantablog.nl/manta-22e/
Even deze pagina doorlezen, vind je wel interessant aangezien je er zelf ook mee bezig bent.
20 juni 2011 om 18:26 #17872770Die site is mijn guide als ik vast loop :thumb
Was bekend, Thanks anyway.22 juni 2011 om 08:41 #17872771heeft er niemand een goede (liefst al ingekorte) 3 liter buis over inclusief de grote gasklep?
mag ook een complete niet ingekorte zijn, dan laat ik hem zelf wel even dichtlassen.
als het maar het goede oude type is met de grote poorten en de juiste gasklep erop, liefst ook compleet met gele injectors want die heb ik ook nodig.
geen buis die is aangepast om op 2.0 kop te passen, hij moet op een 2.2 kop komen.
22 juni 2011 om 14:25 #17872772Nu we toch tot onze oren in de 2.2’s zitten:
Ik heb dus ook een 2.2, en zojuist het gekochte 2.2 injectiehuis een beetje begluurd. Nu was het eerste wat me opviel dat de inlaat poorten van het injectiehuis behoorlijk verschillen met de kop……
Nu de vraag: klopt dit, is dit gewoon k.u.t. geengineerd, of heb ik weer iets aparts :???: Zo te zien is het zelf wel aan te passen, maar kapot ben ik er niet van.
22 juni 2011 om 16:59 #17872773Mooi blokkie.
En die 2.2 injectiebuis is dus de reden dat ik een ingekorte 3.0 er op wil. ;)
Niks apparts dus, het is gewoon een miskleun.
22 juni 2011 om 18:02 #17872774Ik heb ‘m net binnen :shock:
ik hou al geruime tijd webers in mijn achterhoofd……misschien toch daar is mee bezig. Biesheuvel zei dat dit blok rond de 150 pk komt met webers, lijkt me wel lekker :jerry25 juni 2011 om 15:26 #17872775@2000 wrote:
Ik heb ‘m net binnen :shock:
ik hou al geruime tijd webers in mijn achterhoofd……misschien toch daar is mee bezig. Biesheuvel zei dat dit blok rond de 150 pk komt met webers, lijkt me wel lekker :jerryDas mooi! koop je een set Webers bij Henk en Nico geven ze nog garantie ook dat je 150 trappelende paarden onder de kap hebt. :thumb
25 juni 2011 om 19:56 #17872776Nog een CIH vraag: Wat voor nokkenas is dit, hij zit in een 2.0 kop. Er lijkt een U in te staan?
25 juni 2011 om 20:01 #17872777@jethro wrote:
@2000 wrote:
Ik heb ‘m net binnen :shock:
ik hou al geruime tijd webers in mijn achterhoofd……misschien toch daar is mee bezig. Biesheuvel zei dat dit blok rond de 150 pk komt met webers, lijkt me wel lekker :jerryDas mooi! koop je een set Webers bij Henk en Nico geven ze nog garantie ook dat je 150 trappelende paarden onder de kap hebt. :thumb
Nee, ik koop ze niet nieuw, voor dat zelfde geld heb ik de helft van mijn (in de toekomst) throttle bodies bij elkaar, vind ik een beetje zonde. ;)
25 juni 2011 om 20:17 #17872778U is als ik me niet vergis een originele 2.4 as.
25 juni 2011 om 20:26 #17872779Ik dacht al dat het een standaard as was, maar een 2.4 as in een 2.0 kop…..waarom?
1 juli 2011 om 10:40 #17872780Ik weet niet wat het precies doet met het karakter van het blok, maar er zijn er hier wel die je dat kunnen vertellen denk ik. Is vast wel eerder gedaan.
Wat doe je nu met je inlaat?
Ik heb zelf inmiddels alles liggen, 3 liter buis ingekort en gelast, grote gasklep (68mm ofzo) luchtmassameter van een c30se (ook 68mm ongeveer)
Verder aansturing van 2.0, gele injectoren, 3 bar brandstofdrukregelaar erop.Heb Rik Ophuis z’n oude 180pk 2.2 cih setup min of meer gecopieerd, maar dan met standaard zuigers en niet zo’n wilde nokkenas. (2.0E)
Ben benieuwd of het een beetje wil rijden. :)
1 juli 2011 om 10:44 #17872781@lenn0 wrote:
Nog een vraagje:
Ik heb een manta gsi 2.0e kabelboom wat aan de voorzijde bij het injectiegebeuren 3 dezelfde stekkers heeft.
1 bruin
1 zwart
1 geeler zijn 3 dingen waar ze op passen, de halve maan klep, een temp. sensor met groot goudkleurig zeskant, en een temp sensor met blauwe aansluiting.
Kan iemand me vertellen welke stekker waar hoort?
Niemand?
1 juli 2011 om 11:28 #17872782@lenn0 wrote:
Ik weet niet wat het precies doet met het karakter van het blok, maar er zijn er hier wel die je dat kunnen vertellen denk ik. Is vast wel eerder gedaan.
Wat doe je nu met je inlaat?
Ik heb zelf inmiddels alles liggen, 3 liter buis ingekort en gelast, grote gasklep (68mm ofzo) luchtmassameter van een c30se (ook 68mm ongeveer)
Verder aansturing van 2.0, gele injectoren, 3 bar brandstofdrukregelaar erop.Heb Rik Ophuis z’n oude 180pk 2.2 cih setup min of meer gecopieerd, maar dan met standaard zuigers en niet zo’n wilde nokkenas. (2.0E)
Ben benieuwd of het een beetje wil rijden. :)
Ik heb de inlaat in de hoek gegooit, en ga waarschijnlijk met webers rijden. Ik krijg ze zondag, ben erg benieuwd.
Het zijn alleen 40-ers, en dat lijkt me wat aan de kleine kant. Maar het is maar voor een jaar of 2,3, en wil er niet te veel geld in stoppen.Maarre 180 pk uit een 2.2……..hoe/wat in godsnaam?
1 juli 2011 om 11:33 #17872783@lenn0 wrote:
@lenn0 wrote:
Nog een vraagje:
Ik heb een manta gsi 2.0e kabelboom wat aan de voorzijde bij het injectiegebeuren 3 dezelfde stekkers heeft.
1 bruin
1 zwart
1 geeler zijn 3 dingen waar ze op passen, de halve maan klep, een temp. sensor met groot goudkleurig zeskant, en een temp sensor met blauwe aansluiting.
Kan iemand me vertellen welke stekker waar hoort?
Niemand?
Ik heb er toevallig een foto van gemaakt, want anders had ik het zelf ook niet meer geweten :???:
1 juli 2011 om 13:09 #17872784Bedankt kerel, is me dat ook gelijk duidelijk! :thumb
Maar over die setup, de 180 pk zal ik echt niet halen, maar ik bedoel dat ik Rik Ophuis z’n oude trouwe 2.2 opstelling en tips zoveel mogelijk heb toegepast, met ongeveer het enige verschil dat hij met omega zuigers en een wilde nokkenas 180 pk haalde.
Er staat veel over geschreven in dit topic: http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=22&t=138235 en in zijn eigen topic in het ascona gedeelte.
Wel interessante info vond ik. (bij deze Rik bedankt :thumb )Dat ga ik met standaard zuigers (stuk lagere compressie) en een 2.0E nok helaas niet scoren, maar het rijd vast wel lekker. Krijgt in elk geval genoeg lucht binnen.
T is jammer dat ze 45mm webers niet bepaald weggeven, anders had ik het zo aangepakt.
Ik weet trouwens niet wat interessanter zou zijn, “de wat kleine” 40mm carburateurs of met 3 liter inlaat en de hele mikmak… Ben er opzich wel niewsgierig naar. :hmmz
1 juli 2011 om 15:51 #17872785Ja, ik ook. Hij had wel 55-ers, maar da’s weer het andere uiterste :shock:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.