Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Chippen Z19dth met M32 Bak
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2013 om 07:01 #17262206
Ik zit al een tijdje te twijfelen om mn zafira te laten chippen.
Lijkt me erg fijn nog meer vermogen ter beschikking te hebben en ook nog wat zuiniger te kunnen rijden.
Het laatste eigenlijk nog het belangrijkst!Maar bij Fiat en Alfa tuners valt het me op dat ze nooit verder dan 370Nm willen tunnen omdat de koppeling en de bak dit nog net aan zou kunnen.
Ook doen ze koppelbegrenzing bij koude motor en in de 1e en 2e versnelling.
Iets wat ik bij andere tuners nog nooit heb gezien en gehoord…
Wat is wijsheid?
Ik zou ook kunnen kiezen om mn roetfilter en egr uit te laten schakelen dit zal waarschijnlijk ook wat vermogen en brandstof opleveren..
28 november 2013 om 07:13 #18195834Echt zuiniger rijden door chippen zal wel mee vallen, daarom zou ik het niet doen, wel voor het vermogen. 400nm kunnen ze makkelijk aan.
28 november 2013 om 17:19 #18195835Mijn vorige auto was er op de afstanden toch wel een stuk zuiniger op geworden.
Maar een wolf in schaapskleren is zowiezo leuk.Hoe zit het net het roet filter en chippen is dat een succes of kan die er beter ook dan snel onderuit?
28 november 2013 om 21:03 #18195836Zover ik weet is de M32 bak niet de sterkste die Opel ooit ontwikkeld heeft.
Daarnaast als je koppeling het niet aankan, dan kan je natuurlijk altijd nog als hij versleten is overstappen op een goede sportkoppeling die het koppel wel aankan.En als je een auto chipt, dan ga je het vermogen gebruiken, dus zuiniger ga je niet rijden.
Dat lukt alleen als je blijft rijden zoals je nu rijdt.24 december 2013 om 14:45 #18195837Vandaag laten chippen en egr laten sluiten.
Ik ben helaas nog niet overtuigd in zn 2 en 3 wel wat meer wielspin, maar nog niet dat ik zeg daar is 40Pk bij gekomen.turbo pakt voor mn gevoel ook wat minder op na de 2000 toeren
Sommige ecu’s moeten soms nog “wennen” aan de update.
Verbruik op de snelweg lijkt aanzienlijk te zijn toegenomen 7.2ltr/100km bij 120 op de cruise dit was normaal 5.2-5.6
Komende dagen even aan kijken of het nog beter word zo niet dan word het een run op de testbank!24 december 2013 om 15:29 #18195838is ie niet op maat gechipt dan?
dat is niet je beste keus geweest.
en een ecu hoeft niet te wennen hoor….programma staat erop en dan doet ie et.
beter degelijk laten tunen, op een testbank, en op maat geschreven software.
24 december 2013 om 15:37 #18195839Het is ook op “maat”
prefab (door hun gemaakte) file die met de hand nog hier en daar word aangepast.ik kon een run erbij nemen maar kon me de meerwaarde niet bedenken als er niets op de dyno word afgesteld toch?
Ik kijk het nog aan tot vrijdag en dan maandag een vermogensrun doen of terug laten draaien
dat heb ik daar ook afgesproken24 december 2013 om 15:43 #18195840een chip is NIET OP MAAT als het er zo ingeflanst wordt.
dat is een universele map, en is voor iedere motor anders.
Je moet ook geen vermogensrun laten doen als ze em daar niet op afstellen.
een degelijke tuner zet em op de bank, computer eraan, en een paar runs maken.
dan kan ie de standaard map aan gaan passen, precies waar JOUW motor bijv een dipje heeft.
dan software erop schieten, nieuwe run, grafiek bekijken, waardes bekijken.
en dan evt nog finetunen.
dat is de enige goede manier om je auto te tunen.
24 december 2013 om 15:46 #18195841Dat snap ik dat is ook mijn idee over “op maat” maar deze kreet word te pas en te onpas overal geroepen.
Maar noem mij een tuner die wel op de bank remapt?
Want zo ver ik heb gehoord is zelfs bij eds gewoon een common file met een little tweek
24 december 2013 om 15:48 #18195842hier op et forum, unlimited tuning
24 december 2013 om 15:50 #18195843@sjoerdie wrote:
hier op et forum, maar weet niet of ie diesel doet.
unlimited tuning
Ja daar heb ik ook al meer over gehoord maar ook daar een vermogens run voor en na de remap
24 december 2013 om 15:51 #18195844@sjoerdie wrote:
hier op et forum, maar weet niet of ie diesel doet.
unlimited tuning
Ja daar heb ik ook al meer over gehoord maar ook daar een vermogens run voor en na de remap
en atm en hun werken ook samen als ik de berichten hier mag geloven24 december 2013 om 15:57 #18195845Tja als jij geen dyno erbij pakt bij atm omdat jij er de meer waarde er niet van inziet dan kunnen ze hem ook niet echt fine tunen. Ik heb inmiddels meerdere wagen bij atm laten doen en allemaal zijn ze op de bank gezet om te kijken of er wel verantwoord getuned kon worden en daarna zijn ze gaan schrijven en en programmeren op de bank zelf. Maar goed dat zijn mijn persoonlijke ervaringen na een stuk of 9 wagens daar te hebben laten doen.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
24 december 2013 om 16:00 #18195846Ik heb ook afgesproken dat als het vrijdag nog niet naar wens was we maandag nog een vermogens run gaan doen met de oude mapping en de nieuwe
24 december 2013 om 16:02 #18195847@demonius abraxis wrote:
Tja als jij geen dyno erbij pakt bij atm omdat jij er de meer waarde er niet van inziet dan kunnen ze hem ook niet echt fine tunen. Ik heb inmiddels meerdere wagen bij atm laten doen en allemaal zijn ze op de bank gezet om te kijken of er wel verantwoord getuned kon worden en daarna zijn ze gaan schrijven en en programmeren op de bank zelf. Maar goed dat zijn mijn persoonlijke ervaringen na een stuk of 9 wagens daar te hebben laten doen.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Om even terug te komen op het fine tunnen daar heb ik het over gehad, ze gaan geen parameters veranderen aan de hand van de eerste originele test run.
Dus het is dan niets meer dan een papiertje waar op staat wat je voor en na tuning aan vermogen hebt.
Ook letterlijk hun woorden!
24 december 2013 om 16:09 #18195848Dat hebben ze bij mij dus wel elke keer gedaan dus vindt dat heel vreemd. Dit ook met het oog op het of te rijk of te arm lopen van de motor. Neem aan dat je bij hun in eemnes bent geweest?
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
24 december 2013 om 16:15 #18195849Ja in Eemnes heb ook gevraagd van word er afgesteld met de vermogensbank en wat is mn meerwaarde als er niet word afgesteld op de bank.
Enkel het meetrapport dus.
maandag of dinsdag ga ik terug voor een run
Normaal lag mn powerband tussen de 2000-3500 toeren en dat is nu voor mn gevoel 2300-4500…
Gas reactie en druk opbouw van de turbo is ook langzamer voor mn gevoel.Net de “vertegenwoordiger” gesproken en die zegt dat ze alles alsnog naar wens gaan maken.
24 december 2013 om 16:47 #18195850Dan heb je denk ik dhr roelofs gesproken. Als die zegt dat het opgelost wordt dan mag je daar zeker vanuit gaan. Ik. Ben benieuwd wat ze precies gaan doen en zal dit topic eens in de gaten houden.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
24 december 2013 om 16:55 #18195851Ja klopt al het contact dat ik van te voren heb gehad is via hem verlopen heel netjes en professioneel.
Fijn om te horen dat het een man van zn woord is!
24 december 2013 om 17:34 #18195852mijn broertje is bij unlimited tuning zijn astra laten chippen en heeft denk ik wel 6 of 7 runs gemaakt voordat wij en de chipper zelf tevreden waren over het programma wat er nu in zit. en ze kunnen zeker na een vermogens run nog aanpassingen doen die je echt ziet en merkt in de run erna.
bij mijn broertje zaten 3 rare dipjes erin (ook al met het originele programma) en die heeft hij er wel uitgehaald.
bij een oude corsa van mij zelf die ik bij dbilas heb laten doen (incl een stage 2 hardware tuning (inlaat en nokkenassen) zijn ze bijna 4 uur bezig geweest op de bank om het programma zo goed mogelijk te krijgen.
dus ff een programma erin zetten met een paar “tweeks” is niet op maat chippen maar gewoon easy money voor de chipper.
kun je net zo goed een powerbox tussen knallen!
25 december 2013 om 09:54 #18195853Precies, heb al diverse auto’s laten chippen en afstellen (O.a. bij Freddy Cane, Dbilas, DP Engineering en Miruni) en dat duurt echt tijd.
Je doet een installatie run en vervolgens laadt je een standaard sport programma in de ecu en dat ga je fine tunen met diverse aanpas sessie en rollenbank tests.
Dit soort afstelling kost natuurlijk meer dan alleen een ander programma erin!
25 december 2013 om 12:30 #18195854Ik heb vandaag een ritje met de opcom gedaan van 30 kilometer en wat me opvalt is dat de turbo druk niet boven de 1.5 bar komt dit is dus nog de normale waarde.
Volgens opcom is de maximaal geleverde motor koppel 372NM waarschijnlijk dat hier ergens de catch in zit.De egr is dicht geschreven en schoon maar blijft in de opcom op 4% staan, electrisch afkoppelen zet hem wel dicht maar nog steeds geen hoger koppel.
Ik ga voorstellen om een run met werkende egr te doen en kijken wat er dan uit komt.
25 december 2013 om 18:56 #18195855Ik heb zelf een Vectra C Z1.9DTH.
Ben hem zelf aan het fine tunen. Zit nu op mijn 12de programma :-).
Kwa vermogen zit ik nu rond +200Pk en 450Nm.De koppelwaardes welke de ecu uitstuurt kloppen niet.
Dus de waardes die je in opcom ziet hebben weinig waarde.
Er zit een tabel in de ecu waarin de inspuithoeveelheid word omgerekend naar Koppel (Nm).
Hier heeft Opel niet hun best op gedaan. Deze klopt gewoon niet.
De software begrenst ook niet op de mappen waar hij op zou moeten begrenzen.Wat mij voornamelijk tegen viel van de z19dth is het wegrijden met aanhanger.
Onder de 1250 Tpm. doet ie gewoon niks.
Met een origineel programma moest je flink op de koppeling rijden omdat hij gewoon weg afsloeg.
Dit kun je verhelpen door diverse mappen aan te passen.
Naar chiptuning zou dat bij jou ook beter moet zijn en niet slechter.Het probleem bij deze motor is dat zoals ik al zei hij niet alleen op de mappen begrenst waar hij
normaal op begrenst. Dus de chiptuner zal wat extra tijd erin moeten steken om het juist te
krijgen.
Door met opcom log files te maken kun je uiteindelijk na enig zoekwerk vinden in welke mappen
de inspuiting begrenst word.Ik heb de EGR ook uitgeschakeld. Zal bij mij eens kijken wat ie in Opcom aangeeft.
Een run met EGR aan zal waarschijnlijk geen verschil uitmaken.
Heb bij mij de turbodruk op 1,6 bar staan. Opcom geeft trouwens iets meer aan om
onduidelijke reden t.o.v. tech 2.Maak eens een log-file in de derde versnelling vanaf 1250 tot 4500 toeren met opcom
in de mode “measuring blocks” en dan dacht ik “additional blocks” (tweede van boven).
Aan de hand van de log-file kun je zien wat er fout gaat en wat het vermogen nu is.
Kan ook een mechanisch probleem zijn.26 december 2013 om 14:57 #18195856Ik heb vandaag een run met een log gedaan maar ik kan er eigenlijk weinig wijs uit maken een groot exel bestand waar alle losse parameters niet over kolommen zijn verdeeld.
Ik heb mn beslissing genomen overmorgen ga ik weer terug naar de stock software van opel.
Ik ben er niet content genoeg mee en mn vriendin vind het ook niet bepaald harmonischer aanvoelen.
De karakterestiek voor de tuning was vele malen fijner!26 december 2013 om 15:22 #18195857Ik vond de opbouw van vermogen als die niet gechipt was altijd beter dan met chiptuning…………..rustiger, hij was soepeler, wel duidelijk meer koppel en vermogen als ie gechipt is maar hij was altijd vrij explosief.
Ik heb het dan wel over een Z20LET/ LEH motor.Uitdraai van mijn vorige Astra G OPC
Nou heb ik laatst wel een grafiek van ik meen Klasen voorbij zien komen die mooi opbouwend was.
Mijn huidige auto ga ik ook na wat onderzoek via internet ook zeker niet laten chippen. De autofabrikanten maken de motoren niet meer zoals jaren terug, met veel speelruimte die veel meer vermogen toelaat. Het moet allemaal goedkoper tegenwoordig. Kijk naar de Z16LER , deze gaan vaak stuk na het chippen, ook bij goede tuners. Deze zullen wel beweren af en toe van niet, maar ik geloof er niet in. Ook de M32 bakken zijn al niet al te best, op z’n zachts gezegd. Nog een voorbeeld de koppeling van een Zafira OPC van 2003, stuk zwakker als die van 2002. Feit is dat na het chippen een motor meer slijtage heeft dan als je hem orgineel houdt. Je rijdt er toch na en meer vermogen gebruik je ook. Turbodruk is hoger dus ook meer slijtage.
Het blijft leuk een auto chippen, meer vermogen en rij beleving maar ik lees ook vaak dat mensen een hoop “problemen” hebben met de auto veroorzaakt door overmatige slijtage en dus hoge kosten. Of er wordt geklaagd dat de koppeling al op is na 100.000.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.