cebora 155 met rvs draad

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling cebora 155 met rvs draad

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220358
    larsjeG40
      Lid sinds:
      23 January 2008

      wie heeft ervaring met rvs mig lassen??
      ik kan een rolletje rvs draad kopen voor in me cebora 155 las apparaat maar ik weet niet of dit wel goed gaat werken.
      anders is het zonde van me geld

      #17661454
      jblfreak
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        het schijnd goed te werken

        k heb dezelfde machine maar k vond de draad toen iets te duur voor een rolletje 150€ :O:O

        #17661455
        larsjeG40
          Lid sinds:
          23 January 2008

          ja maar ik wil het daarom even zekerweten vind het even te duur om de gok te nemen

          op me werk tiggen ze rvs altijd heb nog nooit iemand gezien die rvs migt

          #17661456
          Manta-aero
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Dat werkt erg goed hoor, spettert alleen wat meer als TIG natuurlijk. Maar het resultaat is zeker niet verkeerd.

            #17661457
            Sicco
              Lid sinds:
              7 December 2008

              Heb je wel al geïnformeerd of je ook ander beschermgas nodig hebt? Ik neemaan dat je nu 80-20 gebruikt.Mss is voor dit rvs draad 98-2 vereist:hmmz

              #17661458
              jblfreak
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                origineel gepost door Sicco
                Heb je wel al geïnformeerd of je ook ander beschermgas nodig hebt? Ik neemaan dat je nu 80-20 gebruikt.Mss is voor dit rvs draad 98-2 vereist:hmmz

                het schijnd te kunnen

                #17661459
                Miruni
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 February 2007

                  Volgens mij moet je inderdaad wel ander gas erop aansluiten.

                  #17661460
                  Rene_Wijlaars
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 May 2009

                    Op zeker ander beschermgas gebruiken, zeker met de goedkopere (lees minder goed in te stellen) lasapparaten. Heb zelf ook geprobeerd met hetzelfde gas als voor staal te lassen, maar het eindresultaat was een stuk minder. Misschien dat het met een goed, pulserend Mig/Mag apparaat wel kan, daar heb ik geen ervaring mee. Weet zo code niet die op de gasfles staat, misschien dat de firma Google je daar wel aan kan helpen. Edit; dit moet Argon zijn met 1%zuurstof, terwijl voor staal 80%Argon, en 20%Co2 gebruikt word. http://www.jagerrvs.nl/rvs_info/rvs_lassen/bescherming-__backing-gassen/

                    #17661461
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      ik heb er ervaring mee
                      en is heel goed te doen
                      zelfs zonder ander gas
                      enkel net wat manta aero al post het spetterd wel iets meer

                      verder is er gewoon goed rvs mee te lassen
                      en als je t goed doet is het resultaat ook niet minder dan bij gewoon staal;):o

                      je kunt het enkel niet met tig vergelijken
                      dat last zoiezo veel rustiger
                      ook met niet rvs;)

                      #17661462
                      jblfreak
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        een kennis van mij (prof fotolassen e.d ) had het er over dat het kon vandaan

                        die cebora 155 is een goed professioneel machientje dus daar zal het niet aan liggen

                        #17661463
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          origineel gepost door jblfreak
                          een kennis van mij (prof fotolassen e.d ) had het er over dat het kon vandaan

                          die cebora 155 is een goed professioneel machientje dus daar zal het niet aan liggen

                          ik heb ook een aantal lasdiploma,s;)
                          weet dus ook wel waar ik het over heb

                          “alles wat ik gelast heb kan enkel onze liefe heer nog scheiden”:jerry:jerry:jerry:jerry

                          #17661464
                          boyanka
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 June 2005

                            :agentje kan gewoon 80-20 of 85-15 gebruiken hoor. die 98-2 is alleen maar wat koeler en die pak je meestal bij sproeien;)
                            als je toevallig tig thuis hebt kan je zelfs met de argon fles rvs met de mig/mag lassen

                            #17661465
                            sebastiaankadettcabriogsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 November 2005

                              wel ander gas en wel ander draad,

                              vraag maar aan E+Bkadett die heeft dit gedaan.

                              #17661466
                              larsjeG40
                                Lid sinds:
                                23 January 2008

                                en ik met mijn grote 350 fein slijpert:P

                                origineel gepost door louwe 16 klepper

                                origineel gepost door jblfreak
                                een kennis van mij (prof fotolassen e.d ) had het er over dat het kon vandaan

                                die cebora 155 is een goed professioneel machientje dus daar zal het niet aan liggen

                                ik heb ook een aantal lasdiploma,s;)
                                weet dus ook wel waar ik het over heb

                                “alles wat ik gelast heb kan enkel onze liefe heer nog scheiden”:jerry:jerry:jerry:jerry

                                #17661467
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                                  wel ander gas en wel ander draad,

                                  vraag maar aan E+Bkadett die heeft dit gedaan.

                                  ff beter lezen;) ik post enkel uit eigen ervaring
                                  niet uit wat ik van anderen heb gehoord:o:o:o
                                  (zouden meer mensen moeten doen hiero;):thumbup)

                                  ik las zelf ook wel eens rvs
                                  ZONDER ander gas

                                  uiteraard wel met ander draad ;)
                                  je kunt het zelfs met gewoon draad wel lassen:o
                                  enkel is dan je las geen rvs en zal dus ook gaan roesten/oxideren;)

                                  #17661468
                                  Manta-aero
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    Idd gewoon andere draad en niet perse ander gas. Gaat heel goed hoor. Ook hier uit ervaring :vertag

                                    #17661469
                                    Ericjuh
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 June 2006

                                      origineel gepost door louwe 16 klepper

                                      origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                                      wel ander gas en wel ander draad,

                                      vraag maar aan E+Bkadett die heeft dit gedaan.

                                      je kunt het zelfs met gewoon draad wel lassen:o
                                      enkel is dan je las geen rvs en zal dus ook gaan roesten/oxideren;)

                                      Dit had E+Bkadett ook met zijn uitlaat gedaan, alles RVS met een gewone las… vond ik destijds wel jammer.

                                      Ik heb al mijn RVS delen nu wél met een goeie las laten lassen, alleen toen die meneer bezig was, spetterde het wel veel… dus misschien wél ander gas gebruikt.

                                      Enne Louwe… Geef mij eens een cursusje lassuh :):P

                                      Groeten Eric

                                      #17661470
                                      c-dett16v
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 March 2005

                                        las zelf ook rvs met gewoon het zelfde gas als staal.

                                        werkt top!

                                        #17661471
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          origineel gepost door Ericjuh

                                          origineel gepost door louwe 16 klepper

                                          origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                                          wel ander gas en wel ander draad,

                                          vraag maar aan E+Bkadett die heeft dit gedaan.

                                          je kunt het zelfs met gewoon draad wel lassen:o
                                          enkel is dan je las geen rvs en zal dus ook gaan roesten/oxideren;)

                                          Dit had E+Bkadett ook met zijn uitlaat gedaan, alles RVS met een gewone las… vond ik destijds wel jammer.

                                          “”””als dit klopt slaat de reactie van sebestiaankadettcabriogsi
                                          helemaal nergens op:o:o:o:o:o:o;)””””

                                          Ik heb al mijn RVS delen nu wél met een goeie las laten lassen, alleen toen die meneer bezig was, spetterde het wel veel… dus misschien wél ander gas gebruikt.
                                          of die man ander gas gebruikt heeft weet ik niet???
                                          maar dat het iets meer spetterd klopt wel
                                          maar dat komt niet door t gas
                                          Enne Louwe… Geef mij eens een cursusje lassuh :):P

                                          “”””whaahahaha

                                          lascursesen geven ga ik niet aan beginnen
                                          heb t nu al zo druk dat ik aan m,n eigen projecten amper toekom;):o””””

                                          Groeten Eric

                                          #17661472
                                          Rene_Wijlaars
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 May 2009

                                            Met ander gas werkt wel degelijk beter (zoals gezegd, minder spetteren) en bij een goede afstelling een netter eindresultaat. Heb zelf ook diverse lasdiploma’s, zowel mig/mag, Tig, BMBE (electrisch) en autogeen lassen (van de lts:P). Ik moest een tijd geleden een RVS frame lassen, dat met Tig veeel te lang zou duren, en dus een rol RVS draad gehaald. Dit met de gewone fles (van het Tig apparaat) geprobeerd maar laste niet lekker, het ging wel, maar idd enorm veel spetteren en niet echt netjes af te stellen, dit is met het andere gas net wat makkelijker. Is mijn ervaring, misschien dat het merk lasapparaat (in dit geval een RE-ON) ook nog wat uitmaakt.
                                            Ik heb toen iig wat info ingewonnen bij m’n oude lasinstructeur (tevens keurmeester en dergelijke) en die raadde toen wel aan om ander gas te gebruiken.

                                            Succes ermee iig!

                                            #17661473
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970

                                              aan je tig apperaat hangt ook n andere gas fles dan aan je co2 toestel;)

                                              #17661474
                                              Rene_Wijlaars
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 May 2009

                                                klopt, je hebt gelijk, de ene hangt stargon aan, andere argon. Had toen nog geen ervaring met RVS Mig/Mag lassen, en men zei bij de gereedschaphandel hier in het dorp, dat ik er die fles aan moest hangen (met tig las je er beide metalen mee) dus zou je zeggen dat dat logisch zou zijn. Dacht dat ik ook met de gewone gasfles gelast had, maar dat was niet zo, excuses!

                                                #17661475
                                                RAYMOND.design
                                                  Lid sinds:
                                                  14 February 2006

                                                  Als je rvs met mig last en als beschermgas 80% neemt, heb je ook sneller de kans dat je geen goed smeltbad krijgt, las ligt er dan ook vaker
                                                  boven op en dat brengt een hoop slijpwerk met zich mee.

                                                  Ik hecht rvs buizen altijd en ga ze dan niet meteen doorlassen, maar spotten/puntlassen/proplassen hoe je het ook wilt noemen.
                                                  Rvs is gewoon heel gevoelig voor hoge temperaturen en trek behoorlijk snel krom.
                                                  Lassen behandelen met rvs beitspasta, pas op gevaarlijk spul.

                                                  Miglassen met een 400volt app. last zo anders dan op 230volt, dus inleveren doe je sowieso toch al doordat je een 230volt app. gebruikt.

                                                  Op m’n werk heb ik 2 400volt migapp. staan en zelf heb ik ook een cebora 155 en dat werk goed.

                                                  RVS beschermgassen
                                                  Argon 4.6 (Ar, kwaliteit 4.6)
                                                  Standaard beschermgas voor het TIG-lassen van alle lasbare metalen, waaronder RVS. Ook geschikt voor het plasmalassen. Het gas geeft, naast een goede bescherming, een makkelijk ontsteekbare boog en heeft een gunstige invloed op de boogkarakteristiek.
                                                  Dit product is tevens beschikbaar in Vivantos cilinders, de technologie met geïntegreerde drukregelaars.

                                                  Argon 5.0 (Ar, kwaliteit 5.0)
                                                  Standaard beschermgas voor het TIG-lassen van alle lasbare metalen, waaronder RVS. Ook geschikt voor het plasmalassen. Het gas geeft een goede bescherming en heeft een gunstige invloed op de boogkarakteristiek en een makkelijk ontsteekbare boog.
                                                  Door de hogere zuiverheid dan argon 4.6 is het tevens geschikt voor het lassen van titaan, tantalium en zirkoon.

                                                  Ar/H2 95/5 (Ar + 5% H2)
                                                  Dit argon/waterstofmengsel wordt veelal toegepast voor het TIG-lassen, het plasmalassen en het plasmasnijden van austenitische roestvast staalsoorten. De toevoeging van waterstof verhoogt de boogspanning alsmede de boogenergie, méér dan bij Ar/H2 98/2.
                                                  Hierdoor kan de voortloopsnelheid verhoogd worden.

                                                  Ar/H2 98/2 (Ar + 2% H2)
                                                  Eveneens voor het TIG-lassen, het plasmalassen en het plasmasnijden van austenitische roestvast staalsoorten. De toevoeging van waterstof verhoogt de boogspanning, alsmede de boogenergie. De voortloopsnelheid kan behoorlijk verhoogd worden, vergeleken met argon als beschermgas.

                                                  Heligon® 15 (Ar + 15% He)
                                                  Argon/helium beschermgas, speciaal voor het TIG-lasproces, waarbij de toevoeging van waterstof niet mogelijk is. Het mengsel geeft een hogere boogspanning en een grote warmteconcentratie.

                                                  Heligon® 25 (Ar + 25% He)
                                                  Argon/helium beschermgas, speciaal voor het lasproces, waarbij de toevoeging van waterstof niet mogelijk is. Dit mengsel geeft een nog hogere boogspanning en een grotere warmteconcentratie dan Heligon® 15, hetgeen betekent dat de voortloopsnelheid verhoogd kan worden.
                                                  Dit product is tevens beschikbaar in Vivantos cilinders, de technologie met geïntegreerde drukregelaars.

                                                  Heligon® 20S
                                                  Geheel nieuw beschermgas voor het MAG-lassen van RVS. Naast de zeer geringe toevoeging van zuurstof bevat dit mengsel ook nog 20% helium. Het effect van deze twee componenten is een stabielere boog, een smalle las, een goede inbranding en een hogere lassnelheid. Ook geschikt voor het automatisch lassen.

                                                  Koolzuur (CO2, kwaliteit 3.0)**
                                                  Voor het MAG-lassen van RVS. Maximale zekerheid tegen poreusheid in het sproeibooggebied. Uitstekend geschikt voor het lassen van grondnaden en bij die toepassingen, waar een goede, brede inbranding vereist is.

                                                  MISON® Ar (Ar + 0,0275% NO)
                                                  Een universele gaskeuze voor het TIG-lassen, die zorgt voor een makkelijke boogontsteking en een stabiele boog. Voor het MIG-lassen van Ni-legeringen, met een stabiel, spatloos lasproces.

                                                  MISON® H2 (Ar + 2% H2 + 0,0275% NO)
                                                  Voor het TIG-lassen van austenitisch RVS en Ni-legeringen. De waterstof zorgt voor een hetere en beter beheersbare boog en een sneller lasproces, een diepere inbranding en een gelijkmatige overgang van de las naar het basismateriaal. Waterstof geeft tevens een reducerende werking in het smeltbad en een blank lasuiterlijk.

                                                  MISON® He30 (Ar + 30% He + 0,0275% NO)
                                                  Voor het TIG-lassen van veelal hooggelegeerde RVS staalsoorten en Ni-legeringen. De toegevoegde helium zorgt voor een goed beheersbaar smeltbad, een stabielere boog, een diepere inbranding en een hogere lassnelheid.

                                                  MISON® 2 (Ar + 2% CO2 + 0,0275% NO)
                                                  Universeel beschermgas voor het MAG-lassen van austenitische en ferritische RVS-soorten, alsmede de standaard duplex-staalsoorten.
                                                  Te gebruiken in het kortsluit-, sproeiboog- en pulsbooggebied. Geringe spatvorming, een geringe silicaatvorming en een vlakke las.

                                                  MISON® 2He (Ar + 2% CO2 + 30% He + 0,0275% NO)
                                                  Voor het MAG-lassen van austenitische en ferritische RVS-soorten, alsmede de standaard duplex-staalsoorten. Te gebruiken in het kortsluit-, sproeiboog- en pulsbooggebied. Geringe spatvorming, een geringe silicaatvorming en een vlakke las. Goede inbranding en een hoge lassnelheid.

                                                  MISON® 20 (Ar + 20% CO2 + 0,0275% NO)
                                                  Voor het MAG-lassen van RVS met gevulde draad. Een goede bevochtiging in het smeltbad in het kortsluitgebied. Maximale zekerheid tegen poreusheid in het sproeibooggebied. Uitstekend geschikt voor het lassen van grondnaden en bij die toepassingen, waar een goede, brede inbranding vereist is. Het gascomponent NO zorgt voor een stabielere boog en beperking van de ozonconcentratie in het booggebied.

                                                  Protegon 0/2 (Ar + 2% O2)
                                                  Dit argonmengsel met 2% zuurstof vindt zijn toepassing bij het automatisch of met de hand MAG-lassen van roestvast staal. Vooral bij het sproeibooglassen van RVS worden uitstekende resultaten bereikt. De toevoeging van de O2 geeft een mooi lasuiterlijk en een goede aansmelting van beide laskanten.

                                                  Protegon 20 (Ar + 20% CO2) **
                                                  Voor het MAG-lassen van RVS met een rutiel-gevulde draad. Maximale zekerheid tegen poreusheid in het sproeibooggebied. Uitstekend geschikt voor het lassen van grondnaden en bij die toepassingen, waar een goede, brede inbranding vereist is.

                                                  Protinox (Ar + 3% CO2 + 1% H2)
                                                  Protinox wordt toegepast bij het met de hand en automatisch MAG-lassen van de meeste roestvast staalsoorten. Dit mengsel is voor alle MAG-lasmethodes, zoals kortsluitboog, en sproeiboog, alsmede pulserende boog geschikt. Dit uitgebalanceerde driecomponentenmengsel bestaat uit argon, koolzuur en een kleine hoeveelheid waterstof. Dit garandeert een gelijkmatige, fijne materiaaloverdracht. De verkleuring van het lasmateriaal wordt sterk verminderd door de aanwezigheid van het reducerende waterstof. De opkoling van het lasmateriaal als gevolg van de koolzuurtoevoeging is zeer gering, terwijl het verlies aan legeringsbestanddelen van het toevoegmateriaal nihil is. De gelaste verbindingen hebben een uitstekende röntgendichtheid.

                                                  Protinox-S (Ar + 25% He + 2,5% CO2)
                                                  Protinox-S is een nieuw, uiterst zorgvuldig samengesteld menggas, dat het MAG-lassen van roestvast staal met hoge snelheden mogelijk maakt, waarbij aan de hoogste kwaliteitseisen wordt voldaan. Verder heeft het dezelfde toepassingen als Protinox.
                                                  Dit product is tevens beschikbaar in Vivantos cilinders, de technologie met geïntegreerde drukregelaars.

                                                  Protix RVS (Ar + 2,5% CO2)
                                                  Protix RVS is hét universele beschermgas voor het MAG-lassen van hooggelegeerd staal (RVS). Het geringe percentage koolzuur zorgt voor een stabiele boog, een goede inbranding en een goede aansmelting van de beide laskanten.
                                                  Dit product is tevens beschikbaar in Vivantos cilinders, de technologie met geïntegreerde drukregelaars.

                                                  Varigon N
                                                  Een beschermgas bestaande uit stikstof (2 of 3%) in argon om bij het TIG- en MIG-lassen van duplex RVS de verhouding austeniet – ferriet te beinvloeden. Ook geschikt voor het lassen van met stikstof gelegeerd austenitisch RVS. De stikstof verhoogt de rekgrens en de corrosievastheid van het materiaal.
                                                  Eventueel kan er helium (20%) aan het beschermgas toegevoegd worden om de boogenergie te verhogen en daarmee de inbranding en/of snelheid.
                                                  Let op: dit is geen standaard artikel. De levertijd is enkele weken.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.