Ik snap niet helemaal de opzet van de carterventilatie bij een 2.2E of 2.0E CIH motor.
Mijn Opel GT is een naar injectie omgebouwde GT met het kleppendeksel van de GT en ik heb geen duidelijk beeld hoe de buizen horen te liggen.
Volgens mijn begrip is het zo :
Dikke buis uit kleppendeksel gaat naar de luchtfilter
Dunne buis uit het kleppendeksel gaat naar een ingang op de gasklep ( zit in de flow net voor de gasklep zelf ?)
Ik snap dat de dunne slang bedoeld is om onderdruk te creeren onder het kleppendeksel en dat de dikke slang de eigenlijke ventilatie is .
Maar wat ik niet snap is het feit dat vermits beide slangen onder het kleppendeksel uitkomen, je feitelijk via de dunne en dikke slang een verbinding maakt tussen lucht uit het luchtfilter rechtstreeks naar de inlaatcollector en dus een vacuumlek creert?
De lucht door de dunne buis aangezogen vanuit het carter in de inlaatcollector wordt immers niet gemeten door de luchtmassameter?
Wie kan me dit uitleggen? Ik pieker hier al een tijdje op en wil dit gewoon begrijpen.
Geert