Calibra V6 TC vraagje

Forumindex Forums Modellen Calibra Calibra V6 TC vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208527
    killer1
      Lid sinds:
      16 August 2007

      Hallo iedereen,

      Wij hebben nu sinds kort op de calibra v6 vooraan 215/40/17 bandjes en achteraan 235/40/17. Nu gaat als we boven de 90km/u rijden de tractiecontrolle werken, wat opzich logisch is want de voorwielen draaien sneller dan de achterwielen. Is dit iets wat de wagen ‘aanleert’ of moeten er echt 4 banden op met dezelfde omtrek? We hadden er eerst 4x 235/40/17 op, toen was er geen probleem met de TC, maar de banden schuurde vooraan als je het stuur helemaal naar links draaide.

      alvast bedankt!

      #17461534
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        4x banden met gelijke omtrek is de enige oplossing.

        dus als je voor 215-40-17 rijdt. kun je achter 235-35-17 plaatsen

        zo kun je nog steeds breder achter als voor rijden.

        Willem

        #17461535
        AsconaC20NE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 December 2004

          Kun je dan ook niet sneller rijden omdat TC de motor laat inhouden? :hmmz

          Wat willem zegt lijkt mij de enige optie, gelukkig kun je TC wel uitschakelen

          Ik heb deze vanmorgen ook nog getest net als de ABS :angel

          #17461536
          Calibrainpower
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik rijd voor met 215/35 18 en achter met 225/35 18 en heb geen problemen met de TC. Was altijd in de veronderstelling dat de TC alleen het verschil tussen de beide voorwielen meette en met die gegevens kon corrigeren, maar blijkbaar telt ie het toerental van achter ook mee. Wist ik niet.

            #17461537
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              ja hij gebruikt de achterwielen voor de actuele snelheid.

              als dus dat verschil te groot word gaat ie in storing.

              wij hadden bij een vectra-A dat ie ook in ging houden, en knipperen van de TC lamp.

              Willem

              #17461538
              AsconaC20NE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 December 2004

                is op zich ook wel logisch, gezien de snelheid via de wielsensoren wordt gelezen….

                Als hij deze van de voorwielen zou pakken, dan zou elke weer wanneer de wielen doorslippen niet alleen het toerental ophoog schieten maar ook de snelheid.

                zelfde geld voor de ABS, de voorwielen blokkeren over het algemeen, dan zou de snelheid elke keer op 0 slaan wanneer de ABS ingrijpt.

                #17461539
                killer1
                  Lid sinds:
                  16 August 2007

                  Ok, bedankt! Dan weet ik waar ik aan toe ben :)

                  thx!

                  #17461540
                  Calibrainpower
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    origineel gepost door AsconaC20NE
                    is op zich ook wel logisch, gezien de snelheid via de wielsensoren wordt gelezen….

                    Als hij deze van de voorwielen zou pakken, dan zou elke weer wanneer de wielen doorslippen niet alleen het toerental ophoog schieten maar ook de snelheid.

                    zelfde geld voor de ABS, de voorwielen blokkeren over het algemeen, dan zou de snelheid elke keer op 0 slaan wanneer de ABS ingrijpt.

                    Hij zou ook het linksvoor en rechtsvoor toerental signaal kunnen vergelijken en daar uit op kunnen maken dat het toerentalverschil te groot en dat ie dus slipt. Dan zou ie daar op kunnen corrigeren.

                    Je redenering over het ABS klopt niet helemaal. Bij ABS blokkeren je wielen juist niet, ja een fractie van een seconde en op het moment dat de regelunit dat verneemt via de wielsensoren gaat ie remvloeistof terugpompen en weer bij pompen en weer terug pompen enz., precies genoeg om het wiel net niet te laten blokkeren. Hoe het de meter toch de goede snelheid toch goed blijft aangeven weet ik niet precies, die zal waarschijnlijk gecorrigeerd worden door de ABS computer of zo.

                    #17461541
                    AsconaC20NE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 December 2004

                      de wielen staan inderdaad maar en fractie stil. Achter nagenoeg nooit

                      Maar de snelheid wordt gemeten met meer dan 15000 impulsen per kilometer, dus zou hij daar onmiddelijk op moeten reageren.

                      maar het kan idd zijn dat hij niet zó snel de snelheid bijwerkt

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.