Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra V6 TC vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2009 om 11:32 #17208527
Hallo iedereen,
Wij hebben nu sinds kort op de calibra v6 vooraan 215/40/17 bandjes en achteraan 235/40/17. Nu gaat als we boven de 90km/u rijden de tractiecontrolle werken, wat opzich logisch is want de voorwielen draaien sneller dan de achterwielen. Is dit iets wat de wagen ‘aanleert’ of moeten er echt 4 banden op met dezelfde omtrek? We hadden er eerst 4x 235/40/17 op, toen was er geen probleem met de TC, maar de banden schuurde vooraan als je het stuur helemaal naar links draaide.
alvast bedankt!
11 januari 2009 om 11:38 #174615344x banden met gelijke omtrek is de enige oplossing.
dus als je voor 215-40-17 rijdt. kun je achter 235-35-17 plaatsen
zo kun je nog steeds breder achter als voor rijden.
Willem
11 januari 2009 om 13:29 #1746153511 januari 2009 om 16:47 #17461536Ik rijd voor met 215/35 18 en achter met 225/35 18 en heb geen problemen met de TC. Was altijd in de veronderstelling dat de TC alleen het verschil tussen de beide voorwielen meette en met die gegevens kon corrigeren, maar blijkbaar telt ie het toerental van achter ook mee. Wist ik niet.
11 januari 2009 om 17:26 #17461537ja hij gebruikt de achterwielen voor de actuele snelheid.
als dus dat verschil te groot word gaat ie in storing.
wij hadden bij een vectra-A dat ie ook in ging houden, en knipperen van de TC lamp.
Willem
11 januari 2009 om 19:56 #17461538is op zich ook wel logisch, gezien de snelheid via de wielsensoren wordt gelezen….
Als hij deze van de voorwielen zou pakken, dan zou elke weer wanneer de wielen doorslippen niet alleen het toerental ophoog schieten maar ook de snelheid.
zelfde geld voor de ABS, de voorwielen blokkeren over het algemeen, dan zou de snelheid elke keer op 0 slaan wanneer de ABS ingrijpt.
11 januari 2009 om 20:45 #17461539Ok, bedankt! Dan weet ik waar ik aan toe ben :)
thx!
12 januari 2009 om 23:50 #17461540origineel gepost door AsconaC20NE
is op zich ook wel logisch, gezien de snelheid via de wielsensoren wordt gelezen….Als hij deze van de voorwielen zou pakken, dan zou elke weer wanneer de wielen doorslippen niet alleen het toerental ophoog schieten maar ook de snelheid.
zelfde geld voor de ABS, de voorwielen blokkeren over het algemeen, dan zou de snelheid elke keer op 0 slaan wanneer de ABS ingrijpt.
Hij zou ook het linksvoor en rechtsvoor toerental signaal kunnen vergelijken en daar uit op kunnen maken dat het toerentalverschil te groot en dat ie dus slipt. Dan zou ie daar op kunnen corrigeren.
Je redenering over het ABS klopt niet helemaal. Bij ABS blokkeren je wielen juist niet, ja een fractie van een seconde en op het moment dat de regelunit dat verneemt via de wielsensoren gaat ie remvloeistof terugpompen en weer bij pompen en weer terug pompen enz., precies genoeg om het wiel net niet te laten blokkeren. Hoe het de meter toch de goede snelheid toch goed blijft aangeven weet ik niet precies, die zal waarschijnlijk gecorrigeerd worden door de ABS computer of zo.
13 januari 2009 om 12:28 #17461541de wielen staan inderdaad maar en fractie stil. Achter nagenoeg nooit
Maar de snelheid wordt gemeten met meer dan 15000 impulsen per kilometer, dus zou hij daar onmiddelijk op moeten reageren.
maar het kan idd zijn dat hij niet zó snel de snelheid bijwerkt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.