Calibra V6 loopt beroerd

Forumindex Forums Modellen Calibra Calibra V6 loopt beroerd

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18483344
    WillemWever
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 October 2022

      Hoi,

      Ik ben sinds enige tijd trotse eigenaar van een Calibra V6. Hij is sinds ik hem heb voor meerdere dingen weg geweest maar hij loopt nog niet lekker. Ik heb er al aardig wat geld in zitten, ik wil hem graag nog langer rijden maar ik merk dat mijn vertrouwde monteur weinig tijd heeft, wil hem er even niet mee lastig vallen dus ik wil er even met een verse blik zelf naar gaan kijken, misschien dat ik zelf wat dingen kan controleren en doen en kan jullie advies goed gebruiken.

      klachten:

      1) koud start hij maar de eerste paar omwentelingen is wat stotterend. Warm start hij prima.

      2) hij loopt onregelmatig stationair, klinkt alsof hij op 5 poten loopt.

      3) hij klinkt als een diesel als ik in de auto zit. In het motorruim is die tik amper hoorbaar.

      4) hij valt heel langzaam terug naar stationair bij het loslaten van het gas. Dit verandert ook niet als hij warm is.

      5) hij fluit nogal hard, ik durf niet te zeggen of dit van de multiriem of de dis riem komt.

      Goed om te vermelden: beide kleppendekselpakkingen zijn compleet to shit, de bougiegaten staan vol olie. Dit durf ik wel zelf te vervangen.

      hij heeft een grote beurt gehad en heeft ook toen niet beter gelopen dan nu.

      De dis riem is vervangen en zou goed moeten staan. Dit is het enige dat ik zelf niet durf te controleren/verstellen. Ik heb volledig vertrouwen in de montage daarvan. Als jullie zeggen: controleer dat dan breng ik hem daarvoor weg.

      ik merk geen verlies in vermogen bij belasting. Hij rijdt verder prima.

      er zijn geen motorstoringen zichtbaar. Enkel de TC gaat af en toe aan maar die kwaal ben ik mee bekend.

      sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand me kan adviseren.

      heel erg bedankt.

      #18483404
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Klepdeksels lekvrij maken zal wel flink helpen met lopen. Ook denk ik dat je een vacuüm lek hebt.

        #18483579
        WillemWever
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 October 2022

          Heel erg bedankt.

          ik ga vanmiddag nieuwe pakkingen bestellen. Als ik die ertussen zet dan zal ik gelijk alle slangen nalopen om lekkages te bespeuren.

          ik vermoed dat ik ook pakkingen voor de inlaat collector moet bestellen? Die zit over de linker cilinderbank heen en ik denk dat die anders ook gaan lekken als ik ze terug zet.

          klopt?

          #18490601
          WillemWever
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 October 2022

            Ik heb met de beste wil van de wereld zelf de pakking van het voorste deksel vervangen maar ik zag al dat die door de jaren heen vervormd zijn geraakt dus het lekt al weer aardig hard.

            ik las op dit forum dat deksels van een X25XE ook passen maar dan past de afdekkap niet meer ivm de vulpijp voor de olie. Ik vind dat prima.

            Als er iemand is die zulke deksels heeft liggen, PM me dan aub, ik wil die er graag op zetten. Dan kan ik ondertussen zoeken naar nieuwe plastic kappen voor als ik de auto ooit weer weg zou doen.

            dank alvast.

            #18490928
            WillemWever
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 October 2022

              Ik heb een set gevonden die ik wil halen maar ze wijken iets af van degene die ik ergens anders zag; deze hebben onderdeel nummers 90502288 en 90502287.

              Aan de rechterkant van de motor waar de plastic deksels vlak zijn hebben de pakkingen een klont rubber die de uitsparing opvangt en deze alu deksels hebben vallen zelf al in die uitsparing. Kan iemand bevestigen dat deze zouden moeten passen op mijn koppen? Ik snap dat ik dan ook de pakkingen moet gebruiken die op dat deksel passen.

              Ik hoop dat iemand weet of dit te fixen is met deze deksels.

              thanks alvast!

               

              #18492522
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Die deksels passen met nieuwe pakking set.

                #18492760
                WillemWever
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 October 2022

                  Super bedankt voor alle hulp.

                  Deze zijn inmiddels verkocht dus ik heb weer even pech maar als ik een set heb gevonden dan post ik de resultaten.

                  #18507801
                  WillemWever
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 October 2022

                    Nou, eergisteren heb ik eindelijk alu deksels gemonteerd (met pro hulp) en er lekt geen druppel meer uit nu.

                    73969F25-8432-4701-A8C8-CA8143468104

                    Ik vind hem nog steeds niet optimaal stationair lopen maar na de inlaat los te hebben gehad blijkt dat 1 inlaatklep van cilinder 6 vuil is, mogelijk dat de oorzaak daarvan ook bijdraagt aan het ruw lopen. Er zullen 6 nieuwe injectoren in moeten om dat te testen.

                    Als iemand nog ideeën heeft dan hoor ik het graag.

                    alvast enorm bedankt weer.

                    #18508123
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Heb je al een compressie test gedaan. Als er maar 1 vuil is dan heb je of een slechte injector of een lekke of verbrande klep.

                      #18508319
                      WillemWever
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 October 2022

                        ik heb een compressie meter setje besteld.

                        Nu moet ik alleen nog kijken of ik de injectoren onder die aanzuigbrug los kan halen. Dan wil ik eerst even de voorste cilinderbank testen, cilinder 6 heeft namelijk 1 gore inlaatklep.

                        Ik laat weten wat de resultaten zijn. Thanks weer.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.