C20XE/C20LET alles over koeling

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE/C20LET alles over koeling

5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #18231034
    Manta-aero
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Hele handige informatie, dat ik dit niet eerder heb gezien! In mijn manta komt ook het expansievaatje te vervallen, dan kan ik zelf even controleren of alles juist is aangesloten.

      #18231035
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Bedoel je met pjjpje 1 wat op het spruitstuk zit of het slangetje?


        @2000
        , ik ken jouw koelsysteem natuurlijk verder ook niet, als het maar te ontluchten is en er op het hoogste punt ergens voldoende lucht zit voor expansie, niet te veel zodat het wel op druk kan komen, dan zit je goed…


        @Manta-aero
        , zie ook mijn antwoord naar 2000, je maakt zo in feite een ouderwets koelsysteem weer, met een expansieradiateur. Als je het goed uitdoktert en zo aanlegt dat het dus kan expanderen zonder lucht in de motor, en wel dat het op druk kan komen dan werkt het prima…

        #18231036
        jason
          Lid sinds:
          1 July 2004
          Vinci wrote:
          Bedoel je met pjjpje 1 wat op het spruitstuk zit of het slangetje

          welke in de cilinderkop gaat bakzijde

          #18231037
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Tóch nog een detail in het geheel over het hoofd gezien, wat vrij voor de hand liggend is, maar dacht ik noem het toch nog even.

            De thermostaat heeft twee kleppen, de messing kleine klep onderaan en de grote klep bovenaan. De kleine klep sluit als de thermostaat opent meer en meer de circulatie naar het inlaatspruitstuk. Zo wordt iets meer vloeistof door de radiateur geforceerd als de motor warm is, wat het koelen uiteraard ook effectiever maakt. Dit kan dus ook problemen veroorzaken! Als je thermostaat het niet redt deze circulatie te blokkeren dan is er al gauw te weinig flow door de radiateur.

            Ik heb in de openingspost bij de circulaties even er bij gezet welke wanneer open of dicht zitten…

            #18483678
            westfielder
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 October 2022

              Excellent post – thank you Vinci.

              I am replacing the cooland hoses in my Westfield C20XE that has run with this configuration for 20 years. It does get a bit hot on track.

              (Using your terminology from above)

              Circuit 1 [color=#FF7C0A]Hello world![/color](Orange) does not exist – I think I have a “dry” inlet manifold that just has the small gauge bleed pipe (Circuit 3)

              Circuit 2 – there is no heater (and therefore no resistance). The pipe is routed straight back to the coolant gallery

              Circuit 4 via thermostat, radiator and back to the coolant gallery

               

              Though this is working, SBD Motorsport (UK Experts in this engine) suggest that the circuit 2 must not ne used if no heater and that Circuit 1 is very important. Yet I see most manifolds are ‘dry’.

              My concern is that the head is not being cooled until the thermostat opens as flow will be:

              pump –> block 1-2-3-4 –> heater outlet –> gallery and back to pump because there route from closed thermostat through head to inlet manifold is blocked off at the manifold.

               

              When the thermostat opens flow will be:

              pump –> block 1-2-3-4 –> heater outlet –> gallery and back to pump AND pump –> block 1-2-3-4 –> Head 4-3-2-1 –> Thermostat –> Radiator –> Gallery –> Pump

              Either way I think I may not be getting optimal head cooling??

              The question to you is –

              1. Do you think my reasoning is correct? If so, then why do people have ‘dry’ inlet manifolds? for thermostat-less configurations??

              2. Should I get a ‘wet’ inlet manifold

               

              Your thoughts very much appreciated

               

              Nick :-) :dank-u:

               

               

               

               

               

            5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.