Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE/C20LET alles over koeling
- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 oktober 2022om 19:21 door westfielder.
-
AuteurBerichten
-
11 september 2014 om 09:57 #18231034
Hele handige informatie, dat ik dit niet eerder heb gezien! In mijn manta komt ook het expansievaatje te vervallen, dan kan ik zelf even controleren of alles juist is aangesloten.
11 september 2014 om 12:36 #18231035Bedoel je met pjjpje 1 wat op het spruitstuk zit of het slangetje?
@2000, ik ken jouw koelsysteem natuurlijk verder ook niet, als het maar te ontluchten is en er op het hoogste punt ergens voldoende lucht zit voor expansie, niet te veel zodat het wel op druk kan komen, dan zit je goed…
@Manta-aero, zie ook mijn antwoord naar 2000, je maakt zo in feite een ouderwets koelsysteem weer, met een expansieradiateur. Als je het goed uitdoktert en zo aanlegt dat het dus kan expanderen zonder lucht in de motor, en wel dat het op druk kan komen dan werkt het prima…12 september 2014 om 05:14 #18231036Vinci wrote:Bedoel je met pjjpje 1 wat op het spruitstuk zit of het slangetjewelke in de cilinderkop gaat bakzijde
10 januari 2015 om 14:01 #18231037Tóch nog een detail in het geheel over het hoofd gezien, wat vrij voor de hand liggend is, maar dacht ik noem het toch nog even.
De thermostaat heeft twee kleppen, de messing kleine klep onderaan en de grote klep bovenaan. De kleine klep sluit als de thermostaat opent meer en meer de circulatie naar het inlaatspruitstuk. Zo wordt iets meer vloeistof door de radiateur geforceerd als de motor warm is, wat het koelen uiteraard ook effectiever maakt. Dit kan dus ook problemen veroorzaken! Als je thermostaat het niet redt deze circulatie te blokkeren dan is er al gauw te weinig flow door de radiateur.
Ik heb in de openingspost bij de circulaties even er bij gezet welke wanneer open of dicht zitten…
19 oktober 2022 om 19:21 #18483678Excellent post – thank you Vinci.
I am replacing the cooland hoses in my Westfield C20XE that has run with this configuration for 20 years. It does get a bit hot on track.
(Using your terminology from above)
Circuit 1 [color=#FF7C0A]Hello world![/color](Orange) does not exist – I think I have a “dry” inlet manifold that just has the small gauge bleed pipe (Circuit 3)
Circuit 2 – there is no heater (and therefore no resistance). The pipe is routed straight back to the coolant gallery
Circuit 4 via thermostat, radiator and back to the coolant gallery
Though this is working, SBD Motorsport (UK Experts in this engine) suggest that the circuit 2 must not ne used if no heater and that Circuit 1 is very important. Yet I see most manifolds are ‘dry’.
My concern is that the head is not being cooled until the thermostat opens as flow will be:
pump –> block 1-2-3-4 –> heater outlet –> gallery and back to pump because there route from closed thermostat through head to inlet manifold is blocked off at the manifold.
When the thermostat opens flow will be:
pump –> block 1-2-3-4 –> heater outlet –> gallery and back to pump AND pump –> block 1-2-3-4 –> Head 4-3-2-1 –> Thermostat –> Radiator –> Gallery –> Pump
Either way I think I may not be getting optimal head cooling??
The question to you is –
1. Do you think my reasoning is correct? If so, then why do people have ‘dry’ inlet manifolds? for thermostat-less configurations??
2. Should I get a ‘wet’ inlet manifold
Your thoughts very much appreciated
Nick :dank-u:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.