Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › c20xe met throttle bodies, div. vragen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2015 om 15:27 #17270840
Ik wil over een paar maanden toch maar een andere c20xe kopen.
Deze moet zijn getuned en zijn uitgerust met tb’s. Ik ga een compleet blok zoeken zonder dat ik dan nog het één en ander moet veranderen. Tevens blijft het een straatauto, en 200pk vind ik zat. Ik heb hierover enkele vragen.-Ik wil zo scherp mogelijke nokkenassen erin, maar wel met hydraulische stoters….tot hoever kan je dan gaan? En wat eigenlijk nog veel belangrijker is: de kadett is en blijft mijn daily, is er met vrij scherpe nokkenassen nog wel te rijden met lage toeren? Ik heb al eens een (nokkenas) miskoop gehad en ik wil gewoon met lage toeren kunnen rijden zonder bokken o.i.d.
-Wat is een knappe ecu….Las ergens dat KMS niet echt fijn regelbaar is (Min. stappen van 250 toeren?) Zijn zulke “grote” stappen zowiezo een probleem voor mijn gebruiksdoel? (straatauto, 1 á 2 keer per jaar naar het circuit)
DTA, wel fijn regelbaar, maar bij de iets oudere ecu’s geen klopsensor mogelijk…..klopsensor is in mijn beleving een must!-Hoe wordt het stationaire toerental geregeld…met een schroef?
-Is een mapsensor noodzakelijk? Zo ja, waarom?
– Ik wil 4 kelken zien, met losse filters erop. Dat kan, maar waarom kiezen een heleboel dan voor een kast erom heen, voor een lmm? En wat is dan het voordeel?
Stel: geen kast, hoe meet ie dan het luchtverbruik, door de gaskleppositie sensor?– Hoe gaat de ecu om met koud-warm weer?
– Er van uitgaande dat het gehele blok is aangepakt, hoeveel toeren kan ik dan veilig maken?
– Zijn throttle bodies altijd geschikt voor een (eventuele) turbo ombouw?
-Dis ontsteking bij alle merken mogelijk? Heb geen ruimte voor rotor ontsteking.
– Zijn alle ecu’s geschikt voor sequentieel injecteren?
Hoop vragen, maar wil niet over één nacht ijs gaan. Wordt een dure aanschaf, en wil het meteen naar mijn zin hebben!
2 maart 2015 om 19:55 #18276300Dat zijn inderdaad een hoop vragen :)
– Hele scherpe nokkenassen en mooi stationair is nooit een eigenschap die samen gaat.
Bij de 1.6 16v (is ook al een 1.8 geweest) van axel hebben we nu 280graden + op hydraulische stoters. Dit is wel goed te doen, ook in het dagelijkse verkeer. Bijvoorbeeld een 274 graden as van catcams zal wat rustiger lopen. Wel ff versterkte veren erin.– ECU is echt een kwestie waar je jezelf prettig bij voelt. Je kunt kiezen voor DTA, VEMS, KMS, MS.. Dat zijn de meest bekende merken in NL.
Zelf rij ik met DTA, bevalt me goed.. Anderen gaan voor VEMS.. En weer een ander KMS.. Ga ook eens kijken door wie je hem wil laten afstellen. Een tuner heeft vaak ook een voorkeur.. De oudere DTA’s zou ik laten liggen, beginnen met minimaal een S40 pro. De rest is echt al heel oud..
Een klopsensor is niet direct een must.. Een juiste basis map zorgt ervoor dat de motor ook heel blijft.. Anders zou je namelijk in mijn ogen een knock-sensor per cilinder moeten plaatsen.. Maar dat is persoonlijk.. Ik rij ook zonder..– stationair is idd stelschroef werk, met een airbox zou je een lfr kunnen monteren
– Map sensor is voor boost, een maf sensor zou idd een compensatie map kunnen bepalen.
Is wel lekker voor de fijne afstelling, maar overleg ook dat weer met diegene die um afstelt.– een LMM is niet noodzakelijk.
Ook met airbox zou ik deze laten vervallen met een vrijprogrammeerbaar systeem. Is alleen maar een restrictie.
Inkomende lucht wordt niet gemeten, je mengsel wel dmv een Wide-Lambda sonde.. Tijdens het afstellen meet je de lambda en co waardes.
Daar bouw je een map op..– Koud-warm heb je compensatie mappen voor, oa op koelwatertemp en luchtinlaattemp.
Daarmee kun je dus zoals de naam het al zegt composeren in de basis afstellingVeilig maken zou ik zeggen tussen de 7400-7800 afhankelijk van welke lagers je gebruikt en kwaliteit van andere materialen.
Een max is in mijn ogen met hydraulische stoters 8200, daarboven krijg je dat de stoters het niet bij benen.– TB’s icm een airbox zou je kunnen gebruiken voor een turbo setup.
Maar ik zou echt een keuze maken van te voren, want het biedt bij de meeste turbo setups geen directe toegevoegde waarde.
Een getunde NA motor is in mijn ogen niet direct om te bouwen naar turbo.. Bepaal van te voren wat je wilt.– DIS ontsteking is met de meest vrij programmeerbare systemen geen enkel probleem.
Tip, neem de ontsteking van een x16xe met de bougiekabels van een x16xe.. Werkt naar behoren zelf met 1.3bar boost ;)Waarom wil je sequentieel injectoren.. Ik zou het niet meteen als must zien.
Ja het is iets milieu bewuster.. de duurdere systemen kunnen het wel..2 maart 2015 om 20:04 #18276301ik drift met een opel manta, 185 pk (op de krukas) c20xe
– 45 mm gasklephuizen met pipercross filter en backplate
– licht vliegwiel
– universele brandstofdrukregelaar 3,5 bar
– en een adaptronic motor management systeem http://www.adaptronic.nl heel uitgebreid en heel veel opties !ik rij met originele nokkenassen en heb miss. maar 185 pk maar al wel bijna maximaal koppel bij 3400 toeren tot 6300 .
een scherpe nokkenas en goed stationair lopen gaan niet samen volgens mij !
mijn mm systeem werkt met maar een paar sensoren.
– krukas sensor
– motor temp sensor
– inlaatlucht temp. sensor
– wide band lambda sensor
– gasklep positie sensor
– klop sensor
– map sensor zit in de ecu verwerkt.ik heb er ook een andere bobine bij die met wasted spark werkt.
stationair toerental regel je met een stelschroef op de gasklephuizen.
het nadeel is dat hij koud wel ff een paar minuten warm moet lopen voordat je fatsoenlijk gas kan geven maar starten doet ie altijd super !
2 maart 2015 om 21:30 #18276302Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
:thumbup2 maart 2015 om 21:57 #18276303In ieder geval bedankt voor de antwoorden!
@corsaboy wrote:
Dat zijn inderdaad een hoop vragen :)
– Hele scherpe nokkenassen en mooi stationair is nooit een eigenschap die samen gaat.
Bij de 1.6 16v (is ook al een 1.8 geweest) van axel hebben we nu 280graden + op hydraulische stoters. Dit is wel goed te doen, ook in het dagelijkse verkeer. Bijvoorbeeld een 274 graden as van catcams zal wat rustiger lopen. Wel ff versterkte veren erin.
Stationair maakt me niet uit, vind het juist mooi als ie onregelmatig stationair loopt :D Wat wel een must is, is dat ik er gewoon rustig mee moet kunnen rijden. Kom nu in de bebouwde kom eigenlijk nooit boven de 3000 toeren, en wil dat graag behouden– ECU is echt een kwestie waar je jezelf prettig bij voelt. Je kunt kiezen voor DTA, VEMS, KMS, MS.. Dat zijn de meest bekende merken in NL.
Zelf rij ik met DTA, bevalt me goed.. Anderen gaan voor VEMS.. En weer een ander KMS.. Ga ook eens kijken door wie je hem wil laten afstellen. Een tuner heeft vaak ook een voorkeur.. De oudere DTA’s zou ik laten liggen, beginnen met minimaal een S40 pro. De rest is echt al heel oud..
Een klopsensor is niet direct een must.. Een juiste basis map zorgt ervoor dat de motor ook heel blijft.. Anders zou je namelijk in mijn ogen een knock-sensor per cilinder moeten plaatsen.. Maar dat is persoonlijk.. Ik rij ook zonder..
Hij zal uiteindelijk naar hurricane gaan, en die weten met het meeste wel raad denk ik. De reden van de klopsensor is inderdaad voor mij een extra veiligheid, misschien wel overdreven?– stationair is idd stelschroef werk, met een airbox zou je een lfr kunnen monteren
Kast vind ik afschuwelijk, dus dat is mooi!– Map sensor is voor boost, een maf sensor zou idd een compensatie map kunnen bepalen.
Is wel lekker voor de fijne afstelling, maar overleg ook dat weer met diegene die um afstelt.
Compensatie ten opzichte van wat? En waar komt ie dan, in het spruitstuk?– een LMM is niet noodzakelijk.
Ook met airbox zou ik deze laten vervallen met een vrijprogrammeerbaar systeem. Is alleen maar een restrictie.
Inkomende lucht wordt niet gemeten, je mengsel wel dmv een Wide-Lambda sonde.. Tijdens het afstellen meet je de lambda en co waardes.
Daar bouw je een map op..– Koud-warm heb je compensatie mappen voor, oa op koelwatertemp en luchtinlaattemp.
Daarmee kun je dus zoals de naam het al zegt composeren in de basis afstelling
Koelwater: logisch, maar waar meet je de inlaatlucht zonder airbox?Veilig maken zou ik zeggen tussen de 7400-7800 afhankelijk van welke lagers je gebruikt en kwaliteit van andere materialen.
Een max is in mijn ogen met hydraulische stoters 8200, daarboven krijg je dat de stoters het niet bij benen.
8200 toeren is méér dan zat :D Tot nu toe 2x in de toerenbegrenzing gegaan, kom nooit zo hoog. Trek ‘m alleen door op de snelweg, en zal in de toekomst wat verder kunnen……. (dat geluid, mooier wordt het niet!)– TB’s icm een airbox zou je kunnen gebruiken voor een turbo setup.
Maar ik zou echt een keuze maken van te voren, want het biedt bij de meeste turbo setups geen directe toegevoegde waarde.
Een getunde NA motor is in mijn ogen niet direct om te bouwen naar turbo.. Bepaal van te voren wat je wilt.
Turbo heeft ook niet de voorkeur, vind het geluid van de tb’s zo mooi…..fuck het turbo vermogen. Maaaar, vermogen went erg snel :???:– DIS ontsteking is met de meest vrij programmeerbare systemen geen enkel probleem.
Tip, neem de ontsteking van een x16xe met de bougiekabels van een x16xe.. Werkt naar behoren zelf met 1.3bar boost ;)
Wist niet eens dat een knappe vonk ook afhankelijk is van de druk :shock:Waarom wil je sequentieel injectoren.. Ik zou het niet meteen als must zien.
Ja het is iets milieu bewuster.. de duurdere systemen kunnen het wel..Uh, omdat een c20xe dat al standaard heeft…. dat zal een reden hebben? En benzine tegen een dichte klep aanspuiten lijkt me erg onlogisch? (en ja, dit werkt al heel lang goed bij diverse merken)
2 maart 2015 om 21:58 #18276304@Fearless wrote:
Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
:thumbupKlopt, vind ik zelfs mooier…. maar je kan er behalve op een c20xe helemaal niks meer mee.
2 maart 2015 om 21:59 #18276305@rabbitopc wrote:
ik drift met een opel manta, 185 pk (op de krukas) c20xe
– 45 mm gasklephuizen met pipercross filter en backplate
– licht vliegwiel
– universele brandstofdrukregelaar 3,5 bar
– en een adaptronic motor management systeem http://www.adaptronic.nl heel uitgebreid en heel veel opties !ik rij met originele nokkenassen en heb miss. maar 185 pk maar al wel bijna maximaal koppel bij 3400 toeren tot 6300 .
een scherpe nokkenas en goed stationair lopen gaan niet samen volgens mij !
mijn mm systeem werkt met maar een paar sensoren.
– krukas sensor
– motor temp sensor
– inlaatlucht temp. sensor
– wide band lambda sensor
– gasklep positie sensor
– klop sensor
– map sensor zit in de ecu verwerkt.ik heb er ook een andere bobine bij die met wasted spark werkt.
stationair toerental regel je met een stelschroef op de gasklephuizen.
het nadeel is dat hij koud wel ff een paar minuten warm moet lopen voordat je fatsoenlijk gas kan geven maar starten doet ie altijd super !
I.i.g. bedankt voor de info :thumbup
2 maart 2015 om 22:01 #18276306Overigens, mijn plan is om alles compleet te kopen, dwz van een gestrand project of zo. Als ik zelf een knappe c20xe wil bouwen met tb’s en een knappe ecu dan gaat mijn budget 2x over de kop. En ik heb best wel wat uit te geven.
3 maart 2015 om 11:26 #18276307@2000 wrote:
@Fearless wrote:
Als ik weer een c20xe ging bouwen, ging ik voor de direct-to-heads throttle bodies.
Daar zit geen spruitstuk tussen, en zijn direct aan de kop te bouten.
:thumbupKlopt, vind ik zelfs mooier…. maar je kan er behalve op een c20xe helemaal niks meer mee.
Dat is waar. Je kunt ze niet op een ander blok plaatsen. Dan zijn losse spruitstukken weer beter
3 maart 2015 om 11:29 #18276308Ik durf het niet aan…een gebruikte ecu. Voor het zelfde geld heeft de oude eigenaar een foutje gemaakt en iets op de printplaat opgeblazen.
Ik spaar door voor een nieuwe. Word zeer waarschijnlijk een vems
3 maart 2015 om 12:51 #18276309@Fearless wrote:
Ik durf het niet aan…een gebruikte ecu. Voor het zelfde geld heeft de oude eigenaar een foutje gemaakt en iets op de printplaat opgeblazen.
Ik spaar door voor een nieuwe. Word zeer waarschijnlijk een vems
Waarom vems?
3 maart 2015 om 13:44 #18276310De prijs voornamelijk. En dp is een uurtje rijden…
3 maart 2015 om 17:35 #18276311een map sensor zit met een slang gekoppeld op je vacuum aansluiting van de tb’s
inlaat lucht temp. meter kun je in je airbox / backplate maken , maar raden ze af omdat door het schudden van de motor de sens. kapot kan gaan.
je kunt hem gewoon in de motor ruimte vlakbij je luchtfilters maken in en steuntje.3 maart 2015 om 18:58 #18276312een knappe dta durf ik wel tweede hands te kopen.
Een systeem welke je zelf moet solderen niet.
@2000, met de 1.3bar boost bedoelde ik, dat de dis ontsteking van een x16xe krachtig genoeg is om mijn kompresor motor aan het vonken te houden3 maart 2015 om 21:00 #18276313Nog 2 vragen:
Is de apk te doen, co technisch gesproken?En als ik bovenstaand lees, hoe loopt ie als ie koud is? Ik kan het niet maken tegenover mijn buren om hem om kwart over 5 s’ochtend warm te laten lopen. Ik rij nu tot de derde versnelling g op de koppeling weg. Vind het al erg om te moeten wachten tot de garage deur dicht is.
3 maart 2015 om 21:14 #18276314tja je kunt niet alles hebben.
zorgen voor een stille uitlaat ?
3 maart 2015 om 21:40 #18276315Vind ik ook. Vooral met Carbs/Throttlebodies moet het geluid van voren komen.
Dat geluid is geweldig vooral als de motor moet werken.
Daar kan geen turbo tegen op hoor :D4 maart 2015 om 04:09 #18276316Andere uitlaat……er zit een rvs groep A onder……ik moet er niet aan denken :shock:
16 maart 2015 om 20:50 #18276317@2000 wrote:
Nog 2 vragen:
Is de apk te doen, co technisch gesproken?En als ik bovenstaand lees, hoe loopt ie als ie koud is? Ik kan het niet maken tegenover mijn buren om hem om kwart over 5 s’ochtend warm te laten lopen. Ik rij nu tot de derde versnelling g op de koppeling weg. Vind het al erg om te moeten wachten tot de garage deur dicht is.
Hallo Arnoud,
Gaaf dat je ook TB’s wilt! Ik wist niet dat je je Kadett dagelijks reed! :thumb
maar back ontopic
Ik heb een KMS MP25 en daar kan ik 2 verschillende mappings in laden zodat ik kan wisselen bijvoorbeeld met apk dat hij ietsje armer loopt dan de “vermogenmapping” dus mooi rond lambda 14.7.
En inderdaad wat al gezegd is, bij KMS wordt er ook met percentagecorrecties gewerkt voor de injectie bijvoorbeeld tot 50 graden koelvloeistoftemp. 120% verrijking tov bedrijfstemp. dus bijvoorbeeld 5ms inspuittijd wordt dan 6ms inspuittijd bij bepaalde gaskleppositie tov toerental.
Ik hoop je hiermee verdere aanvulling aan antwoorden gegeven te hebben.
17 maart 2015 om 09:41 #18276318Yep, 8000 km per jaar :thumbup
Thanks voor de info……nog steeds op zoek.
Zal nog wel even duren eer ik iets (betaalbaars) gevonden heb.17 maart 2015 om 18:48 #18276319betaalbaar zou het niet echt worden allemaal ;)
geluid is wel erg vet :afro
17 maart 2015 om 19:54 #18276320https://youtu.be/3i1eY2BQvhY” onclick=”window.open(this.href);return false;
Geluid is idd vet ;)
Staat ook al een tijdje bij mij op het lijstje…
18 maart 2015 om 11:14 #18276321Zat meer aan dit geluid te denken :D
https://www.youtube.com/watch?v=CEcXMNw2YnA” onclick=”window.open(this.href);return false;18 maart 2015 om 11:30 #18276322Dat…EN die versnellingsbak.
Porno18 maart 2015 om 17:52 #18276323Ik vindt het een fantastisch geluid.
ik heb zo een idee dat het hierbij in de buurt komt:
https://www.youtube.com/watch?v=KH3G_BuMJmI” onclick=”window.open(this.href);return false;En van voren :wors
https://www.youtube.com/watch?v=1WuYUl5a1FE” onclick=”window.open(this.href);return false;Kan ook niet wachten tot de mijne “schreeuwt” :D
Een echte reden om voor ITB’s te kiezen wat mij betreft king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.