C20XE met F15

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE met F15

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272045
    Mr. Bone
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 September 2009

      Ik heb een c20ne in me Corsa B daily met een plat vliegwiel en een x14xe koppeling. Ik kocht die NE met dit vliegwiel erop en een f13 bak. Waar dit vliegwiel afkomt weet ik niet. Ik kreeg er ook een vliegwiel bij van een kadett 1.6d, deze heb ook een naafgat van 39mm en past dus op een ook op een NE krukas alleen is dit een kom vliegwiel. Omdat de x14xe die er uit kwam een plat vliegwiel had met een nieuwe koppeling heb ik gekozen voor het platte vliegwiel icm mijn f15 die ook achter de x14xe zat. Dus alleen een andere dissteun en klaar. Eigen assen, naven enz enz. Maar nu wil ik overstappen naar een XE, een XE heeft ook een krukas van 39mm alleen is dit 8 gaats ipv 6 gaats bij een NE. Dus wil ik mijn vliegwiel laten omboren naar 8 gaats, ik vraag me alleen af of deze koppeling het gaat houden achter een XE. Ik heb achter me NE nergens last van qua slip. Is er iemand die ook met deze combi achter een XE rijdt en dus kan bevestigen of deze koppeling het aan kan.

      Oftewel, houdt een x14xe 200mm koppeling het achter een XE zonder slip?

      #18285409
      bd.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 July 2009

        friso rijdt met een 200+pk corsa a met een f13 bak. ik weet dat er wat is omgeboord, maar voor verder info zou ik hem even contacteren :thumb

        maar, van de andere kant;
        corsa b gsi assen en diesel homokineten kosten ook vrij weinig.. dus waarom geen f16 oid. erin?

        #18285410
        Mr. Bone
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 September 2009

          Bedankt voor je info. Ik heb Friso idd al is een bericht gestuurd en die boort ook een diesel vliegwiel van een kadett om maar dan icm een corsa a gsi koppeling. Dat is ook een 200mm plaat alleen weet ik niet of mijn x14xe drukgroep net zo sterk is als die van een corsa a gsi. Ik weet ook niet of er achter een corsa a gsi een plat of kom vliegwiel zit. En Friso had het dacht ik in een auto van 700kg? Mijn Corsa weegt 940 met een NE. Misschien dat dat ook weer net weer het verschil is waar die op zou kunnen slippen. Vandaar dat het mooi zou zijn als iemand al op deze manier rijdt in een “normaal” gewicht auto. Aan de andere kant was Friso ze blok verre van standaard, en dat word de mijne wel ( denk ik ). ;)

          Die optie van jou zou ook kunnen alleen moet ik dan een gsi assen kopen, diesel kineten, een koppeling voor een XE, een F16/18/20, distributiesteun, bakspacer en het schakelmechaniek zou ik dan iets moeten verlengen. Nou zijn die laatste 2 niet zo probleem. Zou ik nou voor een ombouwset gaan dan zouden er ook nog naven en lagers bijkomen. En op de manier zoals ik het wil is het alleen omboren en klaar. Maar als het moet dan moet het, maar liever niet natuurlijk.

          #18285411
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Tja gewoon nieuwe drukgroep monteren liefst van een motortype met meer vermogen koppeling zal wel meevallen.

            #18285412
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Volgens mij past de drukgroep van een Astra G (?) Z18XER (140pk) op jouw x14xe vliegwiel.
              Dan alleen nog een geschikte plaat uitzoeken.

              Mijn Corsa B met X16XE motor die reed uiteindelijk met 175pk / 160nm op de standaard drukgroep en plaat met F15.

              #18285413
              Mr. Bone
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 September 2009

                Oke, alleen ligt het koppel wel iets hoge van een XE. En aangezien mijne een 5 drs daily is van nu 940 kg, is het wel een andere vergelijking als bv een lege corsa a van 800kg.

                Maar ik weet niet wat het verschil tussen een x14xe en een x16xe koppeling, maar het onderdeelnummer is anders. Heb een x16xe dan een komvliegwiel? Of het heb me de sterkte te maken. Ook als je kijkt bij versterkte sets, zie je iedere keer x16xe terug komen, maar niet x14xe. Dus dat moet ik nog even uitzoeken.

                #18285414
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  koppelingsplaat van een Z18XE past inderdaad XER is volgensmij alleen in de astra H gelevert. Daar zal ook wel kom vliegwiel in zitten zit ook een F17 bak (zelfde pasvorm als f15) aan. Dus koppeling zal ook wel passen.

                  #18285415
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Maar c20xe plat vliegwiel past niet in de bak he. Die loopt dan aan. Anders even bij VAG groep kijken of die niks hebben wat past in zelfde diameter enzo. Heb ik ook bij mijn g met z16XE met f18.

                    #18285416
                    Mr. Bone
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 September 2009

                      Oké. Maar een NE vliegwiel past wel in die bak. Want je ziet ook wel eens dat ze de drukgroep bouten op een NE vliegwiel opnieuw boren voor een kleine 200mm koppeling. Een NE vliegwiel is dacht ik niet veel kleiner dan die van een XE.

                      #18285417
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Bij mij in een F17 zelfde bakhuis kreeg ik een plat c20xe vliegwiel niet kwijt. Daarom maar een f18 gemonteerd.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.