C20xe loopt slecht.

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20xe loopt slecht.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18368552
    VizitorNL
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 December 2017

      Hallo, heb sinds kort de c20xe ingebouwd in mijn astra f. Motor helemaal uit elkaars geweest en gereviseerd. Heeft een hele tijd stil gestaan in de berging maar nu ingebouwd en aangesloten. Startte in principe gelijk, moest alleen de brandstofpomp een tikje met de hamer geven en toen ging die lopen. Auto rijdt ook nog niet ivm andere dingen die nog moeten gebeuren.
      Maar helaas nog niet zoals het hoort.
      Stationair loopt het niet lekker, hij stottert zo nu en dan. Op toeren merk ik hier niks van.
      Nu is het zo dat als ik de stekkers van de gasklepsensor, nokkenassensor en lambda sonde eraf haal, hier geen reactie op krijg op het motorlampje.
      Lampje werkt wel, als deze op contact staat blijft het aan zodra je start gaat hij uit.
      Heb op de draden van deze sensoren gemeten, er komt wel spanning aan bij deze draden.
      Haal je de lmm meter los, valt de motor uit.
      Temperatuursensor los, gaan de toeren omhoog.
      Heb de massa’s gecontroleerd deze zijn naar mijn idee goed.
      Gaat om een c20xe uit 1989 met FP ECU, Kabelboom volgens mij van een calibra m2.5.
      Deze aangepast en aan de astra gesoldeerd.
      Ik zou het even niet meer weten, hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ?

      Alvast bedankt

      #18368584
      Febe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2004

        Is je stationairregelaar wel schoon?

        Wat zijn de spanningswaarden van je Lambdasensor?

        #18368591
        VizitorNL
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 December 2017

          Ja motor helemaal gereviseerd en alles schoongemaakt, stappenmotor ook een beetje met wd40 ingespoten.

          Gisteren een andere ECU geprobeerd een GY versie, loopt naar mijn idee beter, en storingslampje brand nu wel….

          Code 94, Hall sensor, vandaag maar eens draden doormeten.

          Vreemd dat hij geen storing gaf met die andere, ecu defect gegaan door stil liggen ?

          #18368607
          Febe
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2004

            Dan zou het nog steeds de Lambda-sensor kunnen zijn… Heb je die al gemeten?

            Maar een ECU kan ook stuk zijn hoor.

            #18368633
            VizitorNL
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 December 2017

              Ja blijft hangen op ongeveer 0.2v volgens mij, dus ook niet lekker.

              Maar heb nu een andere ecu erin en andere hall gever, dat is nu opgelost.

              Hij loopt wel beter alleen nog niet helemaal lekker, nu heb ik de bedrading doorgemeten, de roodblauw op de brandstofpomp meet ik 4 ohm weerstand naar chassis toe.

              Stekker van motorboom naar autoboom los gehaald, nu goed. Dus er zit volgens mij iets niet lekker in de motorkabelboom op die dunne rood blauwe draad.

              Accuspanning schommelt ook heel erg, spanning vanaf dynamo blijft constant misschien daardoor wel ecu overleden.

              #18368634
              Febe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2004

                Tja, Dynamo en Accu moeten overtuigend aangesloten zijn, let ook goed op loszittende draden IN de kabelschoenen. Beter nog, soldeer deze verbindingen in de kabelschoenen.

                En een Lambdasonde die ong 0,2V meet is helemaal fout! Bij warme motor moet je op de (afgekoppelde) steker van de sonde een variërende spanning van ong 0,3 tot 0,8Volt meten, dit moet echt variëren!

                Over de motorbedrading kan ik zo niet veel zeggen, maar zijn prachtige schema’s van, die kun je zó van internet halen…

                Succes!

                #18368721
                VizitorNL
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 December 2017

                  Bedankt voor de info trouwens, ik ben al een stukje verder.

                  Nieuwe dynamo kabel getrokken, en andere accu gehaald. Spanning is nu met lopende motor 13,8V.

                  Ook de nog even bekeken en doorgemeten, kom ik uit op 1,5Ohm. Die weerstand van 4ohm op die draad kwam door de lambdasonde aangezien die ook op dit relais zit.

                  Lambda sonde is idd defect hier komt een nieuwe voor. Moet er geen lampje gaan branden normaal gesproken als ik de stekker eraf trek ?

                  Ook als ik de stekker van de gasklepschakelaar afhaal gaat er niets branden. Deze trouwens ook opnieuw afgesteld.

                  Bij de rest van de sensoren gaat er wel een lampje branden.

                  Heb de brandstofdruk gemeten, deze is 2,4b stationair. Als ik de vacuum slang eraf haal gaat hij naar 3. Is een 3B regelaar staat erop. Klopt dat dan ?

                  Ook de bougies eruit gehaald, zien er niet verkeerd uit, alleen in cilinder 1 was het wat nat van binnen. Misschien een doorlekkende injector ?

                  Had nog paarse injectoren liggen, deze geprobeerd om te testen maar die passen niet goed bij dit blok volgens mij.

                  Hij loopt wel een stuk rustiger alleen ploft stationair af en toe even.

                  Ik hoor het nog wel. Alvast bedankt,

                  Hier nog een filmpje,

                  #18368745
                  Febe
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2004

                    Brandstofdruk 2,5 bar voor een FP ECU is ok. Gebruik je een andere ECU dan is een 3.0 bar drukregelaar nodig.

                    Lambda sensor geeft pas na een poosje alarmmelding (bij warme motor) bij los genomen steker. Duurt een paar minuten.

                    Gasklepschakelaar moet schakelen bij rust en bij vollast. Dus 2 metingen met Ohmmeter.

                    Dit ploffen bij stationair lijkt me normaal, motor loopt mooi.

                    Succes!

                    #18368748
                    VizitorNL
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 December 2017

                      Ok, er staat wel 3bar op de regelaar namelijk. Alleen dit redt ie niet. Alleen met losgenomen vacuum slang.

                      Dus dat is niet goed dan ?

                      Ik krijg na een uur lopen nog geen melding, ook bij de gasklepschakelaar gaat er geen lampje branden.

                      Vandaag de injectoren weg gebracht om te laten testen en te reinigen.

                      Plus een lambdasonde besteld, alleen van dat lampje is wel vreemd dat dit niet gaat branden.

                      Krijg wel spanning op deze stekkers namelijk.

                      Bedankt voor je reactie weer !

                       

                      #18368759
                      Febe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2004

                        Als je ECU een FP type is zou ik me er geen zorgen overmaken. Ik heb brandstofdruk nooit gemeten, weet dus niet of die 2.5 en 3.0 Bar reële waarden zijn. Een iets te lage brandstofdruk is niet schadelijk voor je motor, je Lambda past inspuiting en ontsteking daarop aan. Zo ook een te hoge druk.

                        Injectoren testen en reinigen kan natuurlijk  nooit kwaad, ze kunnen best vervuild zijn door oa Bio-ethanol of versleten zijn.

                        Als je de nieuwe Lambda heb gemonteerd moet je maar es meten op de steker van de sonde (bij warme motor), dan weet je hoe zo’n ding zich gedraagt. Meten met een dig multimeter kan wel maar met een scoop is het beeld veel duidelijker zichtbaar…

                        Groet.

                        #18368776
                        CommoCruiser
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 March 2007

                          Dat je geen lampje bij de losgetrokken gasklepschakelaar krijgt, dat klopt.
                          De gasklepschakelaar is een extraatje, om snel nullast en vollast te kunnen detecteren.
                          Met de stekker los zal de motor iets langzamer terugzakken in toeren als je het gas los laat.

                          Als je twijfelt over de werking van de lambdasonde, kan je ‘m eventueel (tijdelijk) helemaal uitschakelen.
                          Door klem 20 van de ECU aan massa te leggen en de stekker los te trekken, maak je er een 20XE (zoals in de eerste E Kadett GSi 16V’s) van i.p.v. een C20XE.

                          #18368783
                          VizitorNL
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 December 2017

                            Ok, kijk weet ik dat ook weer. Bedankt.

                            Injectoren zijn gereinigd en getest, zat aardig wat opbrengst verschil in volgens de geleerde.

                            Lamdasonde krijg ik als het goed is morgen binnen.

                            Heb nu een GY ecu erin zitten. Daar loopt de auto wel mooier op heb ik het idee.

                            Ga er het weekend weer mee verder.

                            #18460052
                            C20xegsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 March 2022

                              Beste, wat bleek uiteindelijk de oplossing? Ik heb precies het zelfde probleem als op je filmpje maar krijg het niet opgelost.

                              Alvast bedankt

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.