C20XE in A Manta

Forumindex Forums Modellen Manta C20XE in A Manta

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230657
    Arv
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 October 2006

      Ik wil van het voorjaar een E kadett 16V (c20XE) blok inbouwen in een A Manta. Ik ben nu een beetje aan het rondsurfen om wat info te vinden. Waar ik haast niets over kan vinden is over de stroomverdeler. Ik heb geen DIS blok en moet dus een stroomverdeler inbouwen. Op enkele fotos van een c20XE in een A Manta zie ik de stroomverdeler ingebouwd als in een B Manta 18s, dus naast het blok met een 18s steun.

      Zijn er hier mensen die de onsteking gewoon aan de achterkant van het blok hebben laten zitten? Bij B Manta’s past men vaak het kachelhuis aan zodat het past. Is dit ook mogelijk om dit bij een A Manta te doen? Ik wil het liefste de stroomverdeler achterop het blok houden omdat ik dat het mooiste vind staan.

      Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij hiermee verder kunnen helpen.

      #17791548
      voederbiet
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 May 2006

        ik heb een verdeler van een D kadett GTE met vacuum vervroeger omdat ik met webers heb op mijn manta, dit in combinatie met een haakse verdeler kap van een peugeot 205(bosch) en een aagepast kachelhuis(manta B)

        De originele verdeler van een XE met injectie is ook niet echt groot, maar hoe dit in een A manta komt durf ik niet te zeggen. ik denk dat hier misschien ook kachelhuis aanpassingen voor nodig zijn.
        Ik heb wel eens gehoord dat mensen een kachelhuis van een vw polo pakken en deze pas maken.

        #17791549
        Deluxe77
          Lid sinds:
          13 March 2008

          Je kunt de 1.8s ontsteking toch ook achter op het blok bouwen.
          Weet er verder niet veel van af en hoe ze het doen maar hier het resultaat:
          [/URL]

          #17791550
          Arv
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 October 2006

            Bedankt voor de antwoorden. Een polo verwarmingshuis heb ik ook wel eens gehoord, maar weet niet of dat ook voor een A Manta werkt.

            Die aanpassing aan de achterkant van het blok is idd wel mooi, maar dit is high tech eigenbouw en is voor mij dus helaas geen optie.

            Ik hoop dus dat er iemand is die al een c20XE in een A Manta ingebouwd heeft en die zijn ervaringen wil delen over de stroomverdeler.

            #17791551
            Jo1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 September 2004

              Je kan zo’n blokkie op verschillende manieren inbouwen.
              Het kan dusdanig met de originele verdeler, maar zoals je al zei, zul je zelf iets moeten zoeken voor de aanjager.
              Sommigen laten de kachel weg, en plaatsen alleen een aanjager.
              Waarschijnlijk zul je ook iets aan de motorklep openmechanisme moeten wijzigen.
              Zelf heb ik de hele zooi iets naar voren gebouwd, zodat ik de kachel en klep opener origineel kon houden.

              Voor foto, zie rubriek ‘wie rijdt welke manta’ pagina 5

              #17791552
              tcat
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 December 2004

                Had in de mijne helemaal geen kachel meer (ook geen ventilator), stond heerlijk opgeruimd.
                Maar was niet echt effectief…

                (was wel in een B trouwens)

                #17791553
                Arv
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 October 2006

                  @JO1: Ik heb je foto met 16V bekeken en ziet er netjes uit. Maar waarschijnlijk past de Manta 18s carterpan niet meer als je het blok iets meer naar voren inbouwt?


                  @tcat
                  : Is wel een idee omdat ik in de winter de Manta niet gebruik, maar in de herft ’s avonds kan het nog wel een koud zijn, dus ik wil wel iets van een kachel houden.

                  #17791554
                  d.kadett
                    Lid sinds:
                    19 December 2005

                    Misschien dat er iemand een 16v in een a-ascona heeft gebouwd en er een oplossing voor heeft?Volgens mij is deze gelijk aan de a-manta onder de motorkap…

                    #17791555
                    Ben_M
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 January 2010

                      misschien heb je net genoeg ruimte als je de felsrand van de vooras wegslijpt, en anders kun je natuurlijk de carterpan aan (laten) passen indien je besluit het blok naar voren te leggen:)

                      #17791556
                      Jo1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 September 2004

                        [rquote=1838737&tid=139995&author=Arv]@JO1: Ik heb je foto met 16V bekeken en ziet er netjes uit. Maar waarschijnlijk past de Manta 18s carterpan niet meer als je het blok iets meer naar voren inbouwt?

                        .[/rquote]

                        Carter is van de omega 2.0 (staal)
                        Deze hebben het oliereservoir aan de voorzijde.

                        Oké, voordat iemand anders de discussie op gang zet, je gewichtsverdeling is hierdoor wel iets minder gunstig. Alhoewel ik daar zelf weinig last van heb. Tis nog altijd vele malen beter dan een opel-lijn6.

                        #17791557
                        hanzzz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 March 2005

                          Bij een Manta A is totaal geen ruimte aan de achterkant dus ook niet voor de oplossing zoals Deluxe77 voorsteld.

                          Ik ben de ontsteking naar voor aan het bouwen bij mijn Ascona A Voyage. Is nog een aardig klus. Moet de ophangbeugel zelf maken. Vroeger scheenen hier setjes voor te koop zijn geweest, ik heb me rot gezocht maar helaas niks kunnen vinden.

                          http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=135097

                          #17791558
                          Arv
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 October 2006

                            Naar voren plaatsen is niet een van mijn voorkeuren als ik het zo lees. Niet vanwege het zwaartepunt en zo, maar omdat ik al een manta 18s carterpan en motorsteunen heb gekocht.

                            Die thread die @hanzzz aangaf had ik ook al gezien idd. Zitten wel mooie oplossingen bij, maar idd je moet dan wel zelf de steun maken. En pak je dan de orig xe stroomverdeler met een tandwiel erop gemaakt of bouw je de xe componenten over in een 18s stroomverdelerhuis? Je kan volgens mij niet de complete onsteking van een 18s gebruiken omdat de ring die door de Hall voeler draait anders is dan van de xe. Of je zou de 18s onsteking compleet kunnen pakken, maar ik weet niet of de 2.5 motronic een stuursignaal nodig heeft vanaf de stroomverdeler? Waarschijnlijk wel denk ik. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar aanpassen vd kachel. Over enkele weken gaan de CIH en kachel eruit en ga ik ff goed passen met het xe blok en hoeveel plek er voor de stroomverdeler en evt kachel overblijft.

                            #17791559
                            H-400
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 November 2006

                              In 1993 heb ik m’n 18s (van Manta-B) ingebouwd in een A. Met origineel carter en originele 18s motorsteunen.
                              Tussen de motorsteunen en blok (zelf gedraaide) dikwandige bussen gemonteerd met langere bouten. Paste als het
                              er voor gemaakt was. Natuurlijk had ik toen het probleem ontsteking niet!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.