Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE cilinderkoppen info topic.
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 11 juli 2021om 17:29 door eccabrio.
-
AuteurBerichten
-
26 april 2014 om 20:53 #18198595
@2000 wrote:
@RedBill wrote:
Prima topic. Wellicht wel even netjes om bronvermeldingen bij de foto’s erbij te zetten. Ik zie namelijk een aantal foto’s voorbij komen die je van de Astra GSi website hebt gehaald en die ik gemaakt heb. Zet daar even bij dat ze van http://www.astragsi.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; af komen.
Gaat onder meer over
en
Hoe noem je dat ook weer, iets met mieren en neu……..?
Als ik van alle plaatjes en tekeningen die ik heb gepost er achterheen moest gaan waar ze allemaal geherpost worden dan zou ik er een dagtaak aan hebben denk ik. En dan vind ik het juist leuk om ze her en der te zien opduiken, want dan is het nuttig geweest. Is dat niet sowieso waarom je dingen openbaar online zet??
Voorbeeld:
En dat kom je dan zo nabewerkt door iemand tegen:
http://corsaa.forum2go.nl/c20xe-opbouw-voor-auto-sport-cross-t5052.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
en zelfs in Engeland:
http://www.pngclub.com/forum/showthread.php?198153-c20xe-into-nova-water-hoses” onclick=”window.open(this.href);return false;Mot ik daar nu ook gaan posten van hee, daar heb ik een hele avond op lopen pennen in paint??!! :jerry
26 april 2014 om 21:50 #18198596hey das mijn tekening! ging om het princiepe om zonder koelvaatje te rijden. nu had ik geen ambitie om alle mooi te gaan tekenen dus dit voldoet zo :D
btw. nog bedankt voor het origineel :D
26 april 2014 om 22:39 #18198597Oh grappig! Klein wereldje toch! Overigens is dat afdoppen van die zij-uitgang niet eens zo’n probleem, zolang je maar met een ‘nat’ inlaatspruitstuk rijdt en/of zonder thermostaat. En ook de pomp zelfontluchting zou ik in stand laten. Tankje weglaten, niet zo slim, want dan kan de druk nergens heen. Zo zal er vroeg of laat een slang af ploffen, want er is geen expansie mogelijk op water. Jammergenoeg is de radiateur niet het hoogste punt, niet hoog genoeg in elk geval, anders zou je die net als vroeger semi- lucht kunnen gebruiken als expansievat. Je zou het expansievat wel wat kunnen afslanken, als er maar lucht in het systeem zit op een plek waar het niet zo snel mee in de circulatie terecht komt.
26 april 2014 om 23:08 #18198598de bedoeling was eigenlijk een expansie radiateur te plaatsen zoals veel Japanse wagens dit hebben. helaas heb ik te weinig ruimte op de positie van de radiateur van mijn corsa om een radiateur van een ander merk te gebruiken(aansluitingen zitten vaak verkeert om) en 1 op maat laten maken is ook geen optie gezien het een budget gebakje is :thumb
27 april 2014 om 07:36 #18198599In Engeland kun je erg goedkoop aan radiateurs komen.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-ASTRA-MK2-1-2-1984-1992-Radiator-/271147243351?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AVauxhall&hash=item3f21a29757″ onclick=”window.open(this.href);return false;Je kan ook zo’n ding nemen met expansievaatje er aan:
http://www.ebay.de/itm/1-x-Kuhler-Motorkuhlung-Aluminium-Kunststoff-FRIGAIR-0104-3018-A21010018-Y10-/360824343587?pt=DE_Autoteile&hash=item5402ce8c23″ onclick=”window.open(this.href);return false;Of:
http://www.ebay.de/itm/1-x-Kuhler-Motorkuhlung-Aluminium-Kunststoff-FRIGAIR-0104-3013-A21010013-FIAT-/380805676875?pt=DE_Autoteile&hash=item58a9c97f4b” onclick=”window.open(this.href);return false;En als slangen niet uitkomen, met wat stukken koper pijp, 90 graden rubber bochten en slangklemmen kom je een heel eind…
27 april 2014 om 09:34 #18198600Ik rij al 2 jaar zonder vaatje, gebruik de radiator (net zoals vroeger) en hij koelt eerder te goed dan te weinig. Tevens voor het ontluchten op de gasklepverwarmings uitgang op het spruitstuk een kogelkraantje geplaatst. Werkt ook goed.
27 april 2014 om 09:42 #18198601@2000 wrote:
Ik rij al 2 jaar zonder vaatje, gebruik de radiator (net zoals vroeger) en hij koelt eerder te goed dan te weinig. Tevens voor het ontluchten op de gasklepverwarmings uitgang op het spruitstuk een kogelkraantje geplaatst. Werkt ook goed.
Te goed koelen is ook weer niet goed: je rendement gaat dan achteruit!
27 april 2014 om 09:59 #18198602@2000 wrote:
Ik rij al 2 jaar zonder vaatje, gebruik de radiator (net zoals vroeger) en hij koelt eerder te goed dan te weinig. Tevens voor het ontluchten op de gasklepverwarmings uitgang op het spruitstuk een kogelkraantje geplaatst. Werkt ook goed.
Ja, dan heb je dus een expansieradiateur. Het is geen rocket science die koelsystemen, maar het moet wel aan een paar regeltjes voldoen.
1. Geen luchtbellen in de circulatie
2. Het moet op druk kunnen komen, dus MOET een afgesloten systeem zijn.
3. Er moet ergens een luchtbel zitten die niet in de circulatie terecht kan komen, dat kan overal, in de radiateur, of in een los expansievat. Deze ‘luchtbel’ moet op het hoogste punt, of ‘een’ hoog punt zitten, wat waarborgt dat het niet in de circulatie terecht komt.
4. Er moet ergens een vuldop zijn, en wel op de plek van de luchtbel. Dus of in het expansievat of in de expansieradiateur.
5. Bij excessieve druk moet er een overdukventiel zitten, dit zit in de vuldop.Bij een XE of LET kun je het systeem al aardig afslanken door de verwarming er tussenuit te halen. Je kan zeker ook het expansievat weglaten, maar dan zul je ergens anders toch een vuldop en een luchtbel moeten creeren die niet in de circulatie terecht kan komen. Naar mijn idee is een los vaatje die lekker compact is en een losse normale radiateur bij ruimtegebrek handiger dan een expansieradiateur, want die luchtkamer in een expansieradiateur maakt hem per definitie groter bij gelijkblijvende capaciteit.
De effectiviteit hangt van een hoop dingen af, ik ben zelf enorm lang aan het ‘upgraden’ geslagen op allerlei manieren, met weinig tot geen winst, tot ik bumpers ging monteren met veel meer lucht doorstroom, en een goede kwaliteit thermostaat. De super dikke alu radiateur had tot dat punt nauwelijks nut gehad. Na die bumpers en thermostaat koelt het ding als een malle. Als nu mijn fan aanslaat dan na lang stationair lopen dan zie je de wijzer van de meter gewoon bewegen en in tien seconden letterlijk staat hij weer op de middenstreep. Denk wat dat betreft dat het wel wat minder had gekund qua radiateur capaciteit.
Eerder had ik een 82 graden thermostaat gekocht, wat een nutteloze investering dat was, duurde langer voor hij overhit raakte, maar dat was dan ook alles wat het bracht.
En heb een koelvin thermoschakelaar geplaatst van een Alfa, waarmee het overhitten alsnog gebeurde, zelfs rijdend op de snelweg sloeg de fan soms aan en de temperatuur zakte dan amper. Nu pas heeft het wel degelijk nut, slaat lekker vroeg aan en dan is het dus zo weer stabiel.
Ook heeft de pomp zelfontluchting tijden lang verstopt gezeten, dat is het buisje wat bovenop zit bij de dynamo, en uiteindelijk door een koppelingetje op de inlaat naar de bovenkant van het tankje loopt. Dan kan de pomp dus lange tijd in een luchtbel blijven en is de effectiviteit van het koelsysteem ook nul. Nu zie je daar constant vloeistof uit piesen inwendig in het vaatje. Heb ook kort geleden een spiksplinternieuw vaatje geplaatst, dus je kan het nu ook heel goed zien.
Sowieso rij ik alleen nog met G12 vloeistof, want dat smeert veel beter en dat scheelt voor de pomp! En het heeft een betere corrosiebescherming en beschermt rubber, plastic en fiber delen beter. Is dus veel beter voor de kop, koppakking, onderblok, keerring etc. etc.
@midnight black wrote:
Te goed koelen is ook weer niet goed: je rendement gaat dan achteruit!.
Je kan niet te goed koelen, maar je hebt gelijk dat het systeem wel snel en goed op temperatuur moet kunnen komen.
27 april 2014 om 10:29 #18198603Overigens heb ik een ventilator van een twingo en de thermoschakelaar van een golf 2. Schakelt net voordat de meter in het rood staat, en weer uit als de temp op de helft zit.
27 april 2014 om 10:32 #18198604Ik betrap mijzelf er overigens op dat het hier enigszins offtopic dreigt te gaan, zonde van dit informatieve topic dus graag (ook ik :shock: ) weer terug naar de cilinderkoppen. :thumbup
27 april 2014 om 13:20 #18198605Ben er wel voor om eens een uitgebreid koelings kringloop topic te openen, en daar past deze info prima in natuurlijk….
27 april 2014 om 19:25 #18198606@2000 wrote:
@RedBill wrote:
Prima topic. Wellicht wel even netjes om bronvermeldingen bij de foto’s erbij te zetten. Ik zie namelijk een aantal foto’s voorbij komen die je van de Astra GSi website hebt gehaald en die ik gemaakt heb. Zet daar even bij dat ze van http://www.astragsi.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; af komen.
Hoe noem je dat ook weer, iets met mieren en neu……..?Nee, is meer internetfatsoen. Give the credit where the credit is due.
27 april 2014 om 20:32 #18198607@RedBill wrote:
Nee, is meer internetfatsoen. Give the credit where the credit is due.
Internet en fatsoen in één woord, geinig! :jerry
Heb hier een linkje om de off topic discussie over koeling in door te zetten:
http://opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=184515&p=2429620#p2429620″ onclick=”window.open(this.href);return false;27 april 2014 om 21:02 #18198608Laat maar :(
11 juli 2021 om 17:29 #18425831Vraagje:
Komt er koelvloeistof van ruimte B naar C of komt er olie vanuit C naar B !?
Ik heb een Z20LET Zafira-A uit 2004 en verlies ongeveer 0,5liter koelvloeistof op 600km.
Alles gecontroleerd en afgeperst.
Het enigste wat ik steeds terugkrijg is sludge in de carterontluchtingsslangen en pijp aan de voorzijde van de motor.
Ik rijdt op LPG en motor maakt genoeg kilometers en wordt goed warm dus sludge is niet van te weinig rijden.
Zou dit een haarscheurtje kunnen zijn bij sectie B & C vraag ik mij af.
Ik hoor graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Erik
<p style=”text-align: left;”></p>
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.