c20seh start !. (07-08-14)

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) c20seh start !. (07-08-14)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266854
    Lukko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 January 2005

      C20seh start niet. Al een paar dingen geprobeerd en gecheckt:

      Aller eerst motor kwam lopend uit een e kadett gsi. Alles overgezet. Kabelboom aan de binnenkant ook. Dus de ronde stekker onder de motorkap zit gewoon zoals die zat.

      1 bij contact aan klikt het brandstofrelais. Dus dat is goed.

      Bij doorstarten klikt ie niet. En de brandstofpomp doet dan ook niks.

      Bobine is goed meet ik gewoon stroom op . Zow op de groene draad en de zwarte draad.

      Ik heb ook in de verdelerkap gemeten in het midden gewoon stroom als die op contact staat.
      Ik krijg alleen geen vonk. Maar ik denk dat dat temaken heeft met dat het relais niet klikt als ne start.

      Mijn andere gsi doet dat namelijk wel en dan slaat de pomp ook in

      Heeft er iemand een oplossing?volgens mij is het maar een kleinigheidje

      En soms tikt alles als ik contakt aanzet. Dan blijven de relais tikken en stappenmotor tikt ook en ergens daaronder komen ook wat tikken vandaan..

      #18241856
      Lukko
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 January 2005

        #18241857
        Lukko
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 January 2005

          [/URL]

          Deze kabel zat met kroonsteentjes aan elkaar vast die heb ik gesoldeerd. Maar daar zit wel het probleem. Als ik hem losmaak dan tikt er niks. Hoe moet je die repareren.? Want je het 2kabeltjes die heb ik aan elkaar zitten. Maar dan heb je er nog 1 die ligt helemaal bloot met wat isolatie erdoorheen?

          #18241858
          Gubje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 September 2006

            Gisteren toevallig nog een stuk kabelboom bekeken van een SE en NE. Is dat niet krukaspositie sensor? Zit daar wel het goede tegendeel aan? Die “grijze” kabel gaat dan naar rechtsonder maar volgens mij zit daar gewoon een enkele kabel ipv 3

            #18241859
            theunm
              Lid sinds:
              29 June 2004

              is inderdaad de stekker van de krukas sensor.

              de schuifstekkertjes zijn het zelfde als die van de injectoren.
              verkrijgbaar bij bv rick donkers.

              kabel een stukje inkorten

              #18241860
              Gubje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 September 2006

                Maar die heeft toch geen 3 draden de sensor? Zo lijkt het wel op de foto. Er was een draad die je verkeerd kan aansluiten, maar dacht eigenlijk dat dat de bypass klep van de gasklep was.

                #18241861
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  bedoel de schuif contacten die in de 3 polige stekker zitten

                  #18241862
                  Lukko
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 January 2005

                    Ja is de stekker van de krukas sensor.
                    Maar het zijn 2 geisoleerde draden. En 1 draad ligt er helemaal bloot en dan zit die om de isolatie heen gedraaid zeg maar net als bij een glasvezel kabel. Maar hoe kan ik die dan repareren?.kijk zo n stekkertje kan ik zo van me andere kabelboom afknippen. Alleen daar zit het weer iets anders. Ik maak vanavond wel even paar fotos dan is het wat duidelijker.

                    #18241863
                    Lukko
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 January 2005

                      zoals je ziet op foto is die kabel bloot . en erom heen gedraaid om de isolatie? ik zou niet weten hoe je dit moet repareren. ik weet ook niet of hier de fout zit. maar ik moet wel zeker weten of die isolatie iets doet.

                      #18241864
                      Lukko
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 January 2005

                        ik heb net van theunm gehoord dat het alleen isolatie is en het een massa draad is . dus gewoon weer netjes solderen en krimkous eromheen.

                        maar weet iemand het probleem waarom me relais niet klikt als ik de motor wil starten?
                        op contact klikt ie namelijk wel 1 x.

                        #18241865
                        Gubje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 September 2006

                          Weet niet wat er gebeurd als je hem op contact zet met klikken, is te lang geleden.
                          Maar schakelt c20ne niet op krukas signaal het brandstofpomp relais in? Op dit relais zitten als ik goed herinner de pomp en de ontsteking.
                          Zou dit relais eens doorlussen. Zou de pomp moeten gaan draaien en spanning op bobine. Dan werkt in ieder geval dat circuit.
                          Zou het dan in aansturing zoeken. Werkt de krukaspositie sensor? Hij heeft als ik het dus goed heb een krukassignaal nodig om relais te schakelen. uitlezen heeft geen nut met stilstaande motor

                          #18241866
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            zonder bdp signaal zal ze niet starten.
                            Alles is afhankelijk van het bdp signaal.

                            En ja deze is erg gevoelig. Helemaal voor slechte bekabeling..
                            Die kabelboom heeft al wat meegemaakt.

                            Zorg ervoor dat je je bdp bekabeling helemaal goed krijgt.
                            Vervolgens haal je ff het brandstofrelais eruit en verbindt je deze door.

                            Dit is van de constante plus naar de twee andere draden welke geschakeld moeten worden.
                            Sleutel om en ze zou moeten aanslaan.

                            Succes met het herstellen van de bekabeling :thumb

                            #18241867
                            Lukko
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 January 2005

                              bedankt voor de informatie ! ik ben gelijk aan de slag gegaan . ik ben heel de avond/nacht bezig geweest.

                              ik heb sowieso eerst even stroom op de brandstof pomp gezet om te testen of die het wel doet: die doet het .

                              relais gecontroleerd of ik wel de goede heb. ik heb 2 goed werkende

                              ik heb alle draden gemeten die uit het relais komen. 4 draden staan + op. 1 massa. en dan die 2 schakel draden die zitten bij elkaar in 1 aansluiting, ik heb alleen niet geprobeerd om door te lussen en dan starten , kan dat zomaar ?

                              maar stel hij slaat dan aan. dan heb ik nog geen oplossing?

                              ik heb ook heel de motorkabelboom opgesneden om te kijken of er ergens een kabelbreuk zat, die grote stekker van de computer ook open gehaald. niks kunnen vinden

                              dan heb ik nog 3 nieuwe draden vanaf de computer naar de krukassensor stekker getrokken om uit te sluiten dat de kabels niet goed waren. maar nog steeds geen succes. daarna 2 andere krukassensors erin gehad beiden werkend nog niks

                              ik weet niet meer waar ik nu moet zoeken?
                              die rood/blauwe en wit/zwarte draad moet uit eindelijk spanning krijgen via het relais? maar dat doet ie niet .

                              ik was vandaag nog bij een vriend wezen kijken die heeft ook een e kadett seh blok erin. staat al 8 jaar stil maar start wel gewoon. die heeft alleen 2 zwarte draden aan de bobine zitten: zie foto

                              en bij mij zijn die 2 zwarte draden in 1 schuifstekker gedaan en zit die op de bovenste van de bobine ik weet niet of dat iets uit maakt?

                              ik kom er niet aan uit . ik weet ook niet meer waar ik het zoeken moet? misschien iets in de auto niet goed? ik heb alleen het digitaal dashboard aangesloten en dan die 2 massa s .
                              wie kan me helpen? iemand heeft vast ook weleens zo n probleem gehad? hoop ik :jerry

                              #18241868
                              RamSwa72
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 February 2014

                                ligt je ECU er los bij ?
                                Maak hier ook een aarde draad aan!

                                #18241869
                                Lukko
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 January 2005

                                  Ja ik heb die even los gehaald. Ik had daar een massa kabel aangedaan. Alleen dan gaat alles tikken als ik het contact aanzet. Relais , stappenmotor , injectoren enz. Als ik hem geen massa laat maken is het weg

                                  Maar die hoort toch geen massa te maken? Bij mijn andere gsi zit die rechtsvoor maar dan zitten er van die soort van rubbere dopjes waar je de schroefjes indraai. Dan raakt ie toch net niet de carroserie?

                                  #18241870
                                  RamSwa72
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 February 2014

                                    Naar mijn weten moet hij wel geaard zijn er zit als het goed is aan je stekker bij je ecu ook een bruine draad met een oogje-31
                                    ook in de diverse schema`s staat de behuizing als -31 aan geduid en -31 in de schema`s is massa

                                    #18241871
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Behuizing hoeft over het algemeen niet aan de massa.
                                      Wij reden altijd moet een losse ecu op het plankje of zo los in de auto bij de eerste tests.

                                      Als je de ecu aan massa legt en alles begint te tikken dan is er iets mis. Dat hoort zich niet.

                                      #18241872
                                      Lukko
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 January 2005

                                        Hmm ik zal morgen is kijken dan naar zo n bruin draadje.
                                        Ik heb die nog nooit gezien. Ook niet bij me andere gsi c20xe en c20ne.

                                        Ja maar wat kan er mis zijn dan corsaboy heb jij een idee? Hoe kan je testen of de ecu goed is of defect?is daar een simpel truukje voor?

                                        Ik zal morgen een filmpje maken van wat ie doet als ik de ecu aan de massa leg.

                                        #18241873
                                        NoFear1696
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 May 2012

                                          ja daar is een eenvoudig truukje voor.. een ander ecu er in pluggen. van een 1.8 of een 2.0. motorcode is niet van belang. hij zal altijd starten.

                                          #18241874
                                          Gubje
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            26 September 2006

                                            Lijkt mij toch dat je een massa probleem hebt. Dat klikken en gek doen gebeurd meestal door slechte massa waardoor spanning inzakt bij het inschakelen van het systeem.

                                            Zit de massa van de computer goed aangesloten? Zijn die bruine kabels die op het inlaatspruitstuk zit. Als die niet gemonteerd zitten krijg je bovenstaand gedrag.

                                            #18241875
                                            corsaboy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              En niet alleen van je kabelboom naar je inlaatspruitstuk controleren. Ook van je motor/bak naar je carroserie, en van je carroserie naar je accu. Eventueel ff een dikke startkabel van de motor naar de min pool.

                                              #18241876
                                              Lukko
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 January 2005

                                                Van de accu naar carroserie en van bak naar carroserie heb ik allemaal vernieuwd. Net even een dikke extra massa kabel eraan gedaan. Maar nog niks.

                                                Spruitstuk massa kabeltjes maken goed contact. Als ik ze erop zet dan zie je vonkjes.

                                                Ik heb daar ook al een extra dikke massa kabel aangelegd om te proberen. Nog steeds niks

                                                Net een andere motorkabelboom eraan gehangen nog steeds geen verschil. Start nog steeds niet.

                                                Is er iemand van jullie die erna wilt kijken tegen een vergoeding? Of ik kom die kant op ook geen probleem..
                                                Ik woon in de omgeving tilburg

                                                #18241877
                                                Gubje
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 September 2006

                                                  Vreemd..

                                                  Dus computer uitwisselen geen nut, draadboom uitwisselen geen nut, sensor uitwisselen geen nut..
                                                  Als je aan computerzijde van de krukassensor meet, onderling geen sluiting tussen de kabels? Of de draden er liggen heb je al gemeten begrijp ik?
                                                  Als je massa aan de computerbehuizing legt gaat de complete motronic over de zeik..

                                                  Blijf ik erbij dat het een massa of voeding probleem is. Waar krijgt computer voeding van? Wat is de weerstand (ohmmeter) tussen accupool en massapunten in computer aansluiting? Tevens geldt dit voor de plus. Pinnummers weet ik zo niet. Slechte overgang ergens in de voedingslijnen wil ook wel eens raar doen. Onbelast 12V, belast kakt de spanning in.

                                                  Om te testen of de voeding goed blijft zou ik plus en massa van de computer (dus wat de computer ingaat) aan een voltmeter knopen en dan op contact zetten en evt starten. Tijdens deze actie controleren of de spanning boven de 10V blijft. Spanning zakt wat in door het starten..

                                                  Weet je in ieder geval of de computer een fatsoenlijke voeding krijgt..

                                                  #18241878
                                                  RamSwa72
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 February 2014

                                                    welke Motronic is het M15.4 ?

                                                    Dit is de pinbezetting van de M15.4

                                                    01 Bobine 2+3
                                                    02 Massa
                                                    03 Brandstofpomprelais
                                                    04 Klep luchtregeling stationair toerental
                                                    05 Klep actief koolfilter
                                                    06 (leeg, alleen voor Sintra)
                                                    07 Luchtmassameter
                                                    08 (leeg, alleen voor Sintra)
                                                    09 Regelmodule startblokkering, of wagensnelheidssensor bij wagens zonder startblokkering
                                                    10 Massa
                                                    11 Klopsensor
                                                    12 Gaskleppositiesensor
                                                    13 Diagnose-aansluiting
                                                    14 Massa
                                                    15 (leeg, alleen voor Sintra)
                                                    16 Injector 3
                                                    17 Injector 1
                                                    18 Constante plus
                                                    19 Massa
                                                    20 Bobine 1+4
                                                    21 (leeg)
                                                    22 Motorstoringslampje
                                                    23 Magneetklep EGR
                                                    24 Massa
                                                    25 Relais koppeling airco
                                                    26 Klep luchtregeling stationair toerental
                                                    27 Geschakelde plus
                                                    28 Verwarmde lambdasonde
                                                    29 (leeg)
                                                    30 Gaskleppositiesensor, Klopsensor, Luchtmassameter, Temperatuursensor inlaatlucht, Temperatuursensor koelvloeistof
                                                    31 (leeg)
                                                    32 Instrumentenpaneel
                                                    33 (leeg)
                                                    34 Injector 2
                                                    35 Injector 4
                                                    36 (leeg)
                                                    37 Relais motorregeling
                                                    38 (leeg)
                                                    39 (leeg)
                                                    40 Airco
                                                    41 Airco
                                                    42 Transmissieregelmodule
                                                    43 Toerenteller
                                                    44 Temperatuursensor inlaatlucht
                                                    45 Temperatuursensor koelvloeistof
                                                    46 Relais motorregeling
                                                    47 (leeg)
                                                    48 Krukaspositiesensor
                                                    49 Krukaspositiesensor
                                                    50 (leeg, alleen voor Sintra)
                                                    51 Transmissieregelmodule
                                                    52 Koppelingspedaalschakelaar
                                                    53 Gaskleppositiesensor
                                                    54 Transmissieregelmodule
                                                    55 Diagnose-aansluiting

                                                    #18241879
                                                    Lukko
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 January 2005

                                                      @gubje : ik heb de kabel gevolgd van de krukassensor dat zijn 3 draden en 2 draden komen in hetzelfde gat uit in de computer en die andere gaat ergens anders heen. maar die zijn helemaal goed die heb ik na gekeken.

                                                      ja als jij zegt een massa of voeding probleem. dan kan ik toch een kabel leggen van de massa naar de computer en hetzelfde met + stroom ? maar de accu heeft er niks mee te maken? moet je een minimaal ampere accu hebben?

                                                      ik heb geen idee hoe die computer stroom krijg , ik heb alles gewoon overlegd. ik weet wel dat ie stroom krijg dat heb ik gemeten. alleen ik heb nog niet gemeten als ik doe starten hoeveel volt die dan krijgt. misschien krijgt ie wel geen geschakelde plus? ik wist de betekenissen niet van al die kabels.. maar nu wel dankzij RamSwa72. dus kan ik weer ff aan de gang.

                                                      ik heb deze . kan ik dan dat schema aanhouden RamSwa72?

                                                      hij staat er momenteel zo bij: verder opbouwen gaat nog niet , hij moet toch eerst starten ..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.