C20LET opfrissen

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET opfrissen

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 48 reacties.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267736

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Hey allemaal!

    Even een snelle vraag,
    Ben begonnen aan de revisie van mijn fase2 c20let, en kwam een kleine groef tegen in de wand van de 1e cilinder.
    Dat wordt sowieso honen en overmaat spul monteren, maar wat is wijsheid?

    Sowieso wil ik de motor klaar stomen voor een fase3 setup, en kan ik niet beloven dat het hier bij zal blijven in de toekomst.

    Stel dat ik straks naar fase 3.5 wil, wat voor zuigers/drijfstangen raden jullie mij dan aan? In dat geval pak ik dat gelijk mee namelijk!

    Ik neem aan dat mijn 443cc injectoren dan ook vervangen moeten worden? En wat voor brandstofdruk regelaar heb ik in dat geval nodig?

    De ACL drijfstanglagers, ARP bouten heb ik al een tijdje klaar liggen.
    Zijn er meer zaken (als bodemkoeling, hoofdlagers, koppeling/drukgroep, vliegwiel, ik noem maar even iets) waar ik rekening mee moet houden?
    En wat is een waardige turbo om mijn K16 te vervangen in dat geval?

    Welke koppakking is wijsheid om te nemen? Heb een stalen Elring klaar liggen, maar komt dit de compressieverhouding dan ten goede of moet ik iets anders zoeken?

    Ik hoor het graag! :thumbup

    #18250085

    16VCalibra
    Participant
    • Topics 50
    • Reacties 1506
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 July 2008

    Dan zou ik als ik jou was je motor gewoon kompleet bouwen…

    – Diverse gesmeedde zuigers JE, Wiseco, Wossner etc etc
    – Stalen drijfstangen zijn er ook zat op de markt
    – Bodemkoeling
    – Alle bouten van ARP
    – Grotere inlaathoed
    – met 470cc injectoren draaide ik nog 365pk met een instelbare brandstofdrukregelaar van Vmax
    – Gt2871 of 76 is een goeie upgrade voor boven de 300pk, spoelt ook snel
    – XE nokken of nog scherpere van cat cams of ander merk
    – Grotere intercooler
    – Ook niet geheel onbelangrijk is een z20let oliepomp
    – Andere brandstofpomp, zijn er ook diverse van op de markt
    – Deugdelijke dumpvalve, Collins bijvoorbeeld, kun je bij Botter voor terecht. Baileys is zoiezo zooi…
    – Verstevigingsplaat voor het onderblok
    – Wat de koppakking betreft, vaak past men 1.5 z20let (dacht ik!) pakking toe gaat ook goed..

    Het ligt er maar net aan wat je budget is en hoeveel vermogen je er natuurlijk uit wilt gaan halen. Als je het bovenstaand lijstje aanhoud ben je in ieder geval goed voorbereid voor flink wat vermogen..

    Zo een sachs sport sinterkoppeling werkt gewoon prima, is ook nog normaal mee te rijden, goed tot ik denk max 500NM (reed zelf met ik dacht 450nm zonder problemen). Vliegwiel is origineel prima, zijn wel diverse lichtere te koop, kan altijd ligt aan je budget..

    Een 3 inch uitlaatlijn vind de turbo altijd ook leuk :thumb

    #18250086

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Thnx voor de snelle reactie!

    Dat van de zuigers & drijfstangen had ik inderdaad al gezien.
    De injectoren laat ik voor nu dus nog heel even zitten, die kan ik tzt aanpassen aangezien ik mijn software dan toch aan moet passen.
    Instelbare brandstofdruk regelaar heb ik ook nog 1 liggen, dus dat komt ook goed uit.

    Blok is al voorzien van een XE inlaat nokkenas, uitlaat is een LET.
    Grote intercooler heb ik al,
    Brandstofpomp moet sws groter, gezien er nu nog een oude (standaard) manta pomp onder hangt

    Dan ga ik eens research doen wat de opties zijn betreft bodemkoeling inbouwen, grotere inlaathoed, garret fohn, z20let pomp en de verstevigingsplaat.

    Dat van de koppakking ga ik nog even na vragen.

    Ik weet voor nu even genoeg! Top :thumbup

    #18250087

    dr_antrax
    Participant
    • Topics 94
    • Reacties 464
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 August 2007

    Hoi emiel ik rij in de manta ook met fase 3 en de manta pomp houd nog prima vol. Volgens mij pas vanaf 350 pk moet je die vervangen.

    Rij zelf met een licht vliegwiel waardoor de turbo k16 erg snel op spoelt. Als je vragen hebt laat me maar weten

    #18250088

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    nieuwe turbo
    garret incl spruitsuk ligt hier nog ;)
    van m,n gedelete ascona project

    had je ook op jou verzoek een u2u gedaan ;)
    nog niet gelezen??


    #18250089

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Hey Louwe,

    Klopt, had er een paar weken terug al vlug overheen gelezen, maar was het alweer helemaal vergeten!
    Leuke turbo, met een mooi spruitstuk. Ik pb je zo even terug ;)

    en @dr. Antrax: Thnx voor de tip. Maar welke pomp heb je het over, benzine of oliepomp?
    Komt goed, mocht ik ergens niet uit komen dan laat ik het horen :thumbup

    #18250090

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    spul staat intussen op mplaats

    alles gaat de verkoop in ;)

    #18250091

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Haha, dat is toevallig zeg.
    Ik vraag er naar, en alles staat net 15min op marktplaats zie ik :D
    Ik zie je u2u wel tegemoet ;)

    #18250092

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    u2u ontvangen en beandwoord ;)

    tjah af en toe gebeuren er dingen erg toevallig
    zal Murphy wel wat mee van doen hebben :jerry

    #18250093

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    :jerry

    #18250094

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Nou met die turbo set van Louwe komt het ook wel goed binnenkort!
    Bedankt nog kerel, ik kom snel even aan! :thumb

    Dan nu het volgende euveltje, de Z20let pomp.
    Gezien hier geen Opel dealer meer in de buurt zit is het lastig om er even voor te informeren.
    Ik zie diverse verhalen voorbij komen op het forum over SWH pompen die identiek zouden zijn aan de originele?
    En dat het gebruik van een immitatie (of versterkte) pomp ten zeerste wordt afgeraden (zou ook niet mijn 1e optie zijn, ik ga liever voor OEM).

    Maar wanneer ik Ebay open wordt ik kapot gegooid met verschillende pompen die allemaal niet origineel blijken te zijn..
    Dus mijn vraag hier bij: Waar vind ik een fatsoenlijke Z20LET pomp??? ;)
    Moet ik toch ergens langs een dealer rijden of zijn ze online ook ergens te verkrijgen toevallig? (of mocht iemand een goede over hebben hoor ik dat ook graag)

    #18250095

    16VCalibra
    Participant
    • Topics 50
    • Reacties 1506
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 July 2008

    Ik heb er ook een swh op hoor.. Niks mis mee

    #18250096

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Dat had ik al begrepen door het gebruiken van de zoekfunctie, maar waar heb jij hem precies vandaan?

    #18250097

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Iemand ervaring met deze pomp:

    http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_OIL_PUMP_-_24406585N.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Naar zeggen passend op X20XEV motoren,
    En in andere topics zie ik dat deze ook weer passen op de Z20LET..

    Waar zit hem het verschil precies?
    Want ik zie door de bomen even het bos niet meer..

    Vind het prijsverschil nogal groot, gezien een originele pomp +-250 kost, en deze ineens maar €40,- kost? :hmmz :hmmz
    Kan me niet voorstellen dat het kwaliteit zal zijn, maar mocht het tegendeel worden bewezen dan zou ik een dief van m’n eigen portemonnee zijn natuurlijk.

    Ik heb de tijd, dus hoor het graag.

    #18250098

    kiyamizio
    • Topics 73
    • Reacties 1379
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 February 2010

    Volgens mijn rijd Vinci op zijn c20xe met deze pomp!

    #18250099

    marijnl1988
    Participant
    • Topics 95
    • Reacties 1286
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 January 2012

    verschil tussen de oliepompen

    aanzuigbuis van de oudere x20xev/c20let/c20xe
    deze hebben meer vertanding in de pomp waardoor hij ook slechter is
    aansluiting van de aanzuigbuis is ook anders deze is rond
    en 2 gaten zijn m6 en die van de betere oliepompen zijn m8

    als ik jou was zou ik een z20let/x20xev/x20xer pomp pakken
    je hoeft niet veel aan te passen maar deze zijn wel een stuk sterker
    je hoeft alleen de aanzuigbuis( aan te passen ) of een nieuwe kopen en ligt aan je carterpan of je de 2 gaten moet opboren naar m8

    verschil met de goedkopere pompen is gewoon de afwerking ( minder glad binnen in ) waardoor hij naar mijn weten minder zou presteren en eerder kapot zou kunnen gaan

    #18250100

    marijnl1988
    Participant
    • Topics 95
    • Reacties 1286
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 January 2012

    de oude pomp
    deze heeft zoals je ziet veel verstanding ( waardoor het nog wel een gebeurd dat er een tandwiel afknapt )
    oude x20xev/c20xe/c20let

    dit is een nieuwere pomp
    deze is een stuk sterker ( dat kun je vast wel zien ;) )
    z20let/x20xev/z20leh/x20xer

    #18250101

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    ik zie maar weinig verschil anders :jerry

    of is dit zo,n zoek de ….verschillen plaatje ;)

    denk iets misgegaan met foto,s uploaden??

    #18250102

    marijnl1988
    Participant
    • Topics 95
    • Reacties 1286
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 January 2012

    ging inderdaad wat fout ;)

    sorry hor :jerry :jerry :jerry

    #18250103

    marijnl1988
    Participant
    • Topics 95
    • Reacties 1286
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 January 2012

    de olie aanzuigbuizen

    bovenste is van de z20let/z20leh/nieuwere x20xev

    onderste is van de oudere x20xev/c20let/c20xe

    #18250104

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    @marijnl1988 wrote:

    ging inderdaad wat fout ;)

    sorry hor :jerry :jerry :jerry

    stiekum de foto,s verwisselen he
    nu slaat mijn post nergens meer op :shock: :jerry :jerry

    maar verschil is nu haast door een blinde te zien :thumb :thumbup :thumbup

    #18250105

    kiyamizio
    • Topics 73
    • Reacties 1379
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 February 2010

    Is de pomp van vauxhall car parts dus het nieuwe type xev pomp? Dan kan ik die beter ook monteren op mijn Let

    #18250106

    marijnl1988
    Participant
    • Topics 95
    • Reacties 1286
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 January 2012

    c20let ???

    ja dan zou ik een z20let oliepomp pakken want deze zijn een stuk sterker en hebben meer vermogen opbrengst

    maar bij de dealer kosten de pompen 290 euro incl
    ik zou mij afvragen of de pomp van vauxhall car parts die maar 30 euro kost wel in de buurt komt kwa kwaliteit
    ik kan er maar weinig in geloven namelijk

    #18250107

    Emiel-Manta
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2069
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 January 2007

    Sja ik dus ook, maar daarom vraag ik naar mensen met ervaring.
    Mocht het zo zijn dat er in het verleden al eens een opgefokte let in de soep is gelopen door zo’n geintje, dan gaat deze jongen zijn vingertjes er niet aan branden natuurlijk.

    #18250108

    16VCalibra
    Participant
    • Topics 50
    • Reacties 1506
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 July 2008

    Mijn pomp koste ook 330 euro.. Lekker boeiend, onderdeel is van essentieel belang.. Als je motor stuk loopt door een rot pompje ben je meer als 300 euro kwijt :jerry :jerry Op zulke onderdelen zou ik dus nooit bezuinigen…

    Ik zeg altijd: als je het wilt doen, doe het dan goed, zoniet laat het dan zitten :D

    Hieronder foto van de aanpassing van de aanzuigbuis..



    Aanpassing ala DHZ Twente skills


    Aanpassing Botter Tuning king:

    Groetjes Ram

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.