c20let of c20xe en welke versnellingsbak?

Forumindex Forums Modellen Kadett c20let of c20xe en welke versnellingsbak?

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241450
    kadettEsedan
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 November 2010

      Goed dag,

      Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn trouwe 1.6 8v vervangen door een 2.0 16v.
      Nu weet ik niet zo heel veel kadett en zijn blokken en versnellingsbakken (algemeen autotechniek wel redelijk).

      Wat ik heb begrepen zijn er 2 16v blokken de c20xe standaard 2.0 16v en de c20let 2.0 16v met turbo.

      Ik gebruik de kadett voor dagelijks gebruik maar wil deze jongen gewoon een vlotter hebben, eventueel wil ik voor de fun er een keer mee over het circuit gaan (geen echte race) welk van deze blokken is dan aan te raden?

      En welke versnellingsbak kan er het best onder? Ik hoef btw geen 4 wiel aandrijving.
      Ik rij het meest snelweg dus redelijk zuinig rond de 120 zou prettig zijn.
      is de f28 met 6 versnellingen dan de beste of kan er beter gekozen worden voor wat anders? :hmmz

      hopelijk kunnen jullie me helpen met kiezen van de goede keuze. :jerry

      btw ben nog aan het sparen maar als ik een setup weet dan kan ik waarschijnlijk wel een prijs vinden waar ik naartoe moet sparen :P

      #17919471
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Een goed LET blok is heel duur vergeleken met een XE, en ja ook veel leuker natuurlijk, want er is geen blok met zo’n kleine cylinder inhoud haast dat zo veel koppel heeft tussen de 2500 en 5000 toeren!

        XE is verreweg het meeste waar voor je geld, maar een goed blok vinden valt niet altijd mee, ik zou iemand meenemen die ze door en door kent!

        Een F28 op een gewone XE is geen plan, de 6 is niet efficient rond te krijgen door gebrek aan koppel en heeft dus geen enkele zin. F16, F18 en F20 zijn wel prima voor een XE.

        Dus heb je zat centen een LET met F28 en wil je een hoop meer lol voor vrij beperkte kosten neem je best de XE met F20, want dan is hij met 120km/u nog best zuinig (1:12 makkelijk te halen)

        Bedenk wel dat er naast het blok nog wel een en ander meer vervangen mag worden als je er een goed op elkaar afgestemd geheel van wilt maken! Een dagje op het circuit is ook zo’n domper als je na twee bochten door kokende remvloeistof aan de kant moet gaan staan kijken….

        #17919472
        jblfreak
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          dan zou ik ook voor de c20xe met f20 gaan

          dit is ook de orginele bak van de c20xe

          de f20 kan best wel wat hebben ook rijd er al een jaar mee op me V6 en ding doet t nog steeds

          #17919473
          kadettEsedan
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 November 2010

            Oke bedankt jongens.
            Ik denk dat ik dan toch maar voor het c20xe blok ga, hoe leuk het let blok ook is ben nog wel student (en dus niet echt een grootverdiener) en die keuze zou het project wel enorm vertragen.
            Wat is de definitie van een wel en niet goed blok? ik vind het niks erg om het geheel blok uit elkaar te trekken en deze te reviseren vooral als dit een hoop geld bespaard. Ik heb immers de 1.6 nog dus kan nog rijden en na een jaar is de haast ook weer niet zo groot. Het verlangen echter wel groter :evil:
            Ik heb immers de spullen om te reviseren, moet alleen op zoek naar een goede handleiding. Heb het dan ook vaker gedaan, maar niet met een c20xe en zon boekje kan soms verrekte handig zijn :P
            dus de zoektocht kan gaan beginnen naar een c20xe met/en f20 bak

            Nu komt de vraag volgens mij moet ik nog wel meer gaan vervangen als alleen het blok en de bak.
            de veerpoten zijn volgens mij anders.
            remsysteem onder handen nemen. ander remsysteem? (kan nog voor een leuk prijsje aan een supra twinturbo schijfremkit komen dat is tenminste al wel groot of is dat overbodig :P) of vooral de vloeistof vervangen door een met een hoger kookpunt?

            moet de radiateur worden vervangen?

            kabelboom natuurlijk :P
            zijn er verder nog meer items?

            en is het niet voordeliger/verstandiger om een andere auto met c20xe te kopen en daar alles van over te bouwen?

            alvast bedankt voor jullie kennis tot dusver :wors

            #17919474
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Het is verstandiger om een complete GSI 16V te kopen die al kant en klaar is, goedkoper ook kan ik je vertellen! Heb je mijn ombouw topic al eens bekeken hier in het kadett gedeelte??

              Uiteindelijk zijn er een hoop dingen waarvan ik eerst dacht kort door de bocht te kunnen gaan, maar je gaat toch verlangen naar alle bijpassende onderdelen die het geheel tot een goed op elkaar afgestemd geheel maken. Zoals goede remmen en schokbrekers, veren, stabilisatiestangen, bijpassende tellers, stuurbekrachtiging… Schijfremmen achter bijvoorbeeld moeten ook met een andere hoofdremcylinder en daar hoort eigenlijk weer de originele grotere bekrachtiger op en de slag die deze combi maakt is weer anders, dus moet je het pedaal ook aanpassen en ga zo maar door… Bedrading…. Het ‘simpel’ houden is bijna onmogelijk en alles los kost bij mekaar veeeeel meer dan wat veel malloten voor een complete auto vragen…

              Veerpoten zijn volgens mij trouwens het zelfde, alleen de lagers en naven anders… Maar pin me er niet op vast…

              Mocht je er helemaal voor willen gaan heb ik nog wel wat heel interessante onderdelen in de aanbieding, zoals complete geventileerde 256mm voor remmen en nieuwe Bilstein B6 achterdempers enz… Evt. ook nog een tellerbak met toerenteller tot 7000 toeren…. Of een digidash… check control kastje…

              #17919475
              kadettEsedan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 November 2010

                ik ga eerst maar eens op zoek naar een autootje :P dan kijk ik wel wat ik nodig heb bij die tijd contacten we wel ffe. nou eerst maar eens wat geld gaan sparen zit nu op de 500 dus kan nog ffe :P
                biltstein gaat m niet worden rij nu apexi en deze bevalt goed lekker comfortabel maar toch stug ik ken de b6 niet dan maar eerdere waren naar mijn mening net iets minder (vervangen omdat voor lek was en ik er meteen 4 kreeg en 4 bij elkaar passende gaan vaak toch beter), maar ja dat was vooral smaak misschien vind jij apexi weer niks :P

                maar in ieder geval super bedankt tot dusver voor het delen van je kennis kan ik gaan jagen op een onderdelen auto :-D

                #17919476
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Geeft niks, spul vreet geen brood en er komt altijd wel iemand voor… Succes met vinden van een donortje!

                  #17919477
                  jblfreak
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    enige dat je echt nodig zou hebben is

                    blok en bak
                    aandrijfassen
                    veerpoten kan je orgineel houden maar dan moet je wel andere naven
                    remmen van een 2.0 8v of 16 v (zijn het zelfde )
                    radiateur met fan is ook wel handig maar dan heb je een nodig van een kadett 8V ivm de dikte van je radiateur balk
                    stuurbekrachtiging hoeft niet persee want er zijn ook 16v’s geleverd zonder en is gewoon een leuke optie

                    achter ombouwen naar schijven hoeft ook niet persee (wel mooier natuurlijk maar geen pre)
                    teller kan je ook je eigen gebruiken kwestie van kabel op de bak schroeven

                    bij mijn ombouw naar V6 was t wel een geklooi want dat is helemaal nooit geleverd haha

                    succes met de zoektocht en de ombouw

                    #17919478
                    wes155
                      Lid sinds:
                      27 April 2009

                      koop anders gewoon een gsi 16v in hele nette staat ofzo!
                      heb er hier nog eentje staan!!!
                      deze gaat wel niet voor een appel en een ei weg…


                      het is een originele champion uit 1990
                      recent gespoten en roest verwijderd
                      voorzien van een c20 xe met chip 7300rpm
                      volledig opnieuw afgedicht,voor overzicht en meer fotos kijk maar hier dan..
                      http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?f=11&t=16704&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      #17919479
                      kadettEsedan
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 November 2010

                        Het autootje ziet er goed uit hoor, maar ik vind het gewoon leuk om dit zelf over te bouwen.
                        Tevens vind ik de ruimte van mijn sedan ook wel handig. :D
                        en om die auto nou uit elkaar te halen voor mijn sedan vind ik niet echt kunnen, die auto verdient een goed baasje die er gewoon mee gaat rijden.

                        dus kort samengevat leuke auto maar niet echt wat ik zoek. :thumb

                        #17919480
                        Paullus
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @wes155 wrote:

                          koop anders gewoon een gsi 16v in hele nette staat ofzo!
                          heb er hier nog eentje staan!!!
                          deze gaat wel niet voor een appel en een ei weg…


                          het is een originele champion uit 1990
                          recent gespoten en roest verwijderd
                          voorzien van een c20 xe met chip 7300rpm
                          volledig opnieuw afgedicht,voor overzicht en meer fotos kijk maar hier dan..
                          http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?f=11&t=16704&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                          mooi ding hoor, maar andere mensen betalen hier op het forum voor hun advertentie… :hmmz

                          #17919481
                          kadettEsedan
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 November 2010

                            nu is net me tv overleden en aangezien deze vervangen moet worden wordt het project dus uitgesteld naar het voorjaar :(

                            #17919482
                            blue-mission
                              Lid sinds:
                              27 July 2010

                              om hier meteen op intehaken,

                              hoe veel werk is het om een c20xe in een c20ne gsi te bouwen,
                              kwa verschillende onderdelen. ?
                              ben ondertussen aan het zoeken naar een GSI 16v voor in de zomer,
                              maar kom weinig 16v’s tegen, en aangezien ik zelf veel kan.

                              #17919483
                              jblfreak
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                in theorie kan je alles behouden behalve het blok

                                de bak past ook op een c20xe hoewel een f20 wel iets sterker is

                                ook moet je de kabelboom ombouwen

                                je remmen en assen kan je gewoon zo houden want die zijn gelijk

                                misschien de slang naar de radiaeur een andere voor nemen maar verder kan de radiateur het wel aan

                                #17919484
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  @blue-mission wrote:

                                  om hier meteen op intehaken,

                                  hoe veel werk is het om een c20xe in een c20ne gsi te bouwen,
                                  kwa verschillende onderdelen. ?
                                  ben ondertussen aan het zoeken naar een GSI 16v voor in de zomer,
                                  maar kom weinig 16v’s tegen, en aangezien ik zelf veel kan.

                                  Dit is een flutije van een cent. Je hoeft namelijk helemaal niets aan te passen.
                                  Hieraan zit een F16bak welke nou niet echt sterker is als een F20 hoor.

                                  Overbrengingsverhoudingen zijn wat anders.

                                  Motorsteunen baksteunen enz. zijn gelijk van de c20ne en c20xe.

                                  Ik denk dat je zelfs kabelboom en ecu kunt uitwisselen.

                                  #17919485
                                  Jurgen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 September 2007

                                    kabelboom zou misschien kunnen, maar ik zou gewoon even iets meer werk leveren en de kabelboom van de 16v er gewoon aan doen. Kans is dat de LMM misschien anders is, dan zit je met die stekker. En de ECU lijkt me toch wel verschillen, al weet ik dat niet zeker. Maargoed, zou daar ook geen risico mee lopen en ook gewoon over zetten.

                                    #17919486
                                    jblfreak
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      ja kabelboom van een c20xe pakken zou ik wel doen

                                      heb wel begrepen dat er verschil zit in de baksteun aan de voorkant bij een f20 en f16

                                      maar als je de goede steun bij de bak heb is er geen probleem

                                      zo n ombouw is vrij simpel te doen

                                      veel makkelijker dan van laat zeggen een 1.6 naar 2.0 of V6

                                      #17919487
                                      blue-mission
                                        Lid sinds:
                                        27 July 2010

                                        mooi, dan kan ik bijdeze ook kijken naar 8v’s
                                        welke bak is kwa verhoudingen gunstiger ? f16 of f20 ?

                                        #17919488
                                        Jurgen
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 September 2007

                                          Kijk even op http://www.opel-infos.de, hier staat een hele boel informatie over de verschillende bakken die opel heeft gemaakt.

                                          #17919489
                                          blue-mission
                                            Lid sinds:
                                            27 July 2010

                                            bedankt,

                                            f16 is dus korter ?,

                                            wat zou kwa prestaties het beste zijn ?

                                            #17919490
                                            Jurgen
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 September 2007

                                              tja wat wil je er mee? hard jagen of hard optrekken?

                                              #17919491
                                              blue-mission
                                                Lid sinds:
                                                27 July 2010

                                                optrekken,

                                                #17919492
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  f16 is ietsjes vlotter met optrekken, maar erg hoogtoerig op snelwegsnelheid.
                                                  f20 doet er niet veel voor onder, maar is wel prettiger op hoge snelheid (zeker met platte kleine bandjes)

                                                  #17919493
                                                  blue-mission
                                                    Lid sinds:
                                                    27 July 2010

                                                    Dan ga ik voor een originele F20.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.