Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › C16XE, x16xe(l)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 augustus 2007 om 18:13 #17206219
Wie kan mij meer vertellen…
In de corsa en tigra zit een c16xe. Deze motoren zijn weinig te krijgen.
Nu de vraag. Wie weet of het onderblok van bv een x16xe of xel hetzelfde is als een c16xe.
Kan in een corsa b anders bv een x16xel zonder problemen worden gemonteerd?
Wat zijn eventuele andere opties?
Ik dacht ook nog aan een 1.4 16v. Deze lijkt mij zowiezo zonder problemen te passen.
Ik zie ze zowat dagelijks voorbij komen, maar vroeg me toch eens af wat de mogelijkheden zijn. :thumbup
29 augustus 2007 om 06:30 #17357612Volgens mij zijn de onderblokken van c16xe, x16xe en x16xel
allemaal gelijk.
De c16xe heeft alleen in de B GSi gezeten nooit in een tigra.Een complete x16xel moet ook passen in een corsa.
30 augustus 2007 om 16:47 #17357613Kijk even op pagina 2 van dit subforum. Staat precies dezelfde vraag..;)
21 september 2007 om 17:47 #17357614Onderblokken zijn gelijk, koppen ook.
Alleen ECU en nokkenassen verschillen.Oftewel de kale blokken zijn gelijk, alleen heeft de C16XE geen EGR en een plastic onderste inlaatspruitstuk, maar dat maakt niet uit.
Als je een C16Xe wil vervangen door een X16XE(L), dan zou ik de kabelboom, ecu, aanbouwdelen en sensoren etc van de C gebruiken en alleen komplete motorblok overzetten.
22 september 2007 om 12:01 #17357615Schijnt dat de kop van de C1.6XE iets grotere inlaatpoortenof kleppen heeft dan de X1.6XE(L). Er zat een iets wildere inlaat nokas in, dit staat mij nog vaag bij
1 oktober 2007 om 14:04 #17357616Je zou gelijk daarin kunnen hebben Axel :hmmz
Daarom willen de Engelsen op een X16XE’s altijd C16XE koppen bouwen denk ik :P
6 november 2007 om 13:30 #17357617hmmmmm,
wa is dan beter om te doen,
ik heb een B gekocht C16XE met kapotte distributieriem,
heb al een kop gehaald van een x16xel.
ik zet wel de nokkenassen van de c16xe erin, maar is de grootte van de kleppen werkeljk anders??
en hoe dicht ik de egr van de x16xel kop af?
7 november 2007 om 08:15 #17357618Kleppen zijn hetzelfde, de inlaatpoorten kunnen iets afwijken, maar dit zou je nu moeten kunnen opmeten ;)
Afdoppen EGR:
zoekfunctie gebruiken
maar je neemt de originele pakking.
je maakt een plaatje van staal 5mm dik of zo
je maakt er 1 gat in en dat is het gat wat overeenkomt met de zuiger van de egrklep.
Daarna pakking monteren plaatje ertussen en egr weer erop, dat laatste hoeft niet bij C16XE :P
Zit die stekker / kabel eigenlijk wel in de kabelboom dan :hmmz7 november 2007 om 12:16 #17357619als de stekker er niet zit…..hoef ik em dan ook niet af te doppen?
ja rare vraag, maar heb altijd A gereden
7 november 2007 om 14:24 #17357620Misschien denk ik mega in de verkeerde richting:
Wat gebeurt als je een C16XE inlaat spruitstuk op de X16XE zet? Ik doel dan op het injector gebeuren.
En is het mogelijk om de EGR zo te omzeilen? nee toch?
7 november 2007 om 16:07 #17357621het gaat me er niet om de egr te omzeilen.
ik heb een andere kop gehaald omdat k niet wee wat ik tegen ga komen als ik de originele eraf trek.
zullen flink wat kleppen krom zijn, zowieso alle inlaat denk ik.
dan ben ik met die kop fiksen flink wat meer euro’s kwijt.
maar ik zie wel hoe het uitpakt.
desnoods haal k de kleppen uit de x16xel kop en zet ze in de c16xe kop.
21 november 2007 om 12:53 #17357622de inlaatpoorten wijken iets af.
zijn een halve cm groter.heb wel de x16xe kop erop gezet, rijd gewoon.
maar laat wel de c16xe kop fixen, en zet die er weer op.
2 december 2007 om 15:54 #17357623C16XE heeft geen EGR, dus die stekker zit er ook niet.
Ok, dus dat is het verschil tussen C en X kop, die halve cm inlaatpoort.
Kleppen waren dus gelijk.
Ik zou lekker die X kop erop laten, die halve cm mis je niet qua vermogen, alleen als je naar de 140+ pk’s gaat wordt dat interessant.
3 december 2007 om 16:50 #17357624als je blok 234.000km heeft gelopen………….
ik ben ook rustig op zoek naar een onderblokje, en dan lekker alles fris opbouwen.
Hij rijd nu zowieso niet lekker, hij houd ontzettend in, weet niet waar het aan ligt,
krijg geen motorstoring of iets dergelijks
of toch maar c20ne?????????
6 januari 2009 om 20:11 #17357625inhouden komt door je luchtmassa meter
ik heb ze allebij een gsi x16xe en de c16xe
doe mij de x16xe maar
de c16xe heeft nog kinderziektes ze zijn niet voor janlul maar een jaar gebouwd
6 januari 2009 om 23:02 #17357626nou doet u mij maar de c16xe
die engelsen willen ook allemaal een c16xe SPORT omdat deze motoren het beste te tunen zijn ( schijnt )
deze is door lotus ontworpen met een standaard vermogen van 148 pk alleen opel heeft deze gedowntuned omdat ze anders te dicht bij de c20xe in de buurt kwamen kwa vermogen
als je verstelbare nokkenaspoelies op de c16xe zet kun je het vermogen ook nog een stuk opkrikken
in combie met een powerbox en een chip heb je je 148 pken de X16xe klappen vaker uitelkaar dan de C16xe blokken
moet er wel bij zeggen dat de C blokken een aardige slok olie lusten
en ze zijn langer dan een jaar gebouwd volgens mij
7 januari 2009 om 11:24 #17357627zijn van 93 tont eind 94 gebouwd
en volgens mij is de x16xe ook door lotus gebouwd
:argue
7 januari 2009 om 14:48 #17357628de smallblock xe’s zijn mede door Lotus ontwikkeld ja.
Maar ze werden er niet doorgebouwd.Onderblokken zijn trouwens identiek tussen de c en x 16xe.
Koppen zijn ook gelijk op de iets grotere inlaatpoort op de c16xe.
En ook een x16xe is makkelijk te tunen, die van mij leverde op het einde zo’n 170pk (met slechts 5 liter 98 en een volle fles octaanbooster erin)!!!
7 januari 2009 om 17:47 #17357629dat was met TB !
zou ik ook wel willen moet ik zeggen
naja laten we het er op houden dat het de eigen voorkeur is :P
zal ff dat stuk opzoeken van lotus weet het namelijk niet precies meer
en om ff te mierenneuken
van begin 1993 tot eind 1994 is langer dan een jaar :P
mijne is van 07- 1994 bijna 1 van de laatste
7 januari 2009 om 23:22 #17357630Koppen, dus ook de poorten van een C en X 16XE zijn gelijk.
de X16XEL en en X14XE gebruiken dezelfde kop.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.