C16XE, x16xe(l)

Forumindex Forums Techniek Ecotec C16XE, x16xe(l)

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206219
    Astraaa
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Wie kan mij meer vertellen…

      In de corsa en tigra zit een c16xe. Deze motoren zijn weinig te krijgen.

      Nu de vraag. Wie weet of het onderblok van bv een x16xe of xel hetzelfde is als een c16xe.

      Kan in een corsa b anders bv een x16xel zonder problemen worden gemonteerd?

      Wat zijn eventuele andere opties?

      Ik dacht ook nog aan een 1.4 16v. Deze lijkt mij zowiezo zonder problemen te passen.

      Ik zie ze zowat dagelijks voorbij komen, maar vroeg me toch eens af wat de mogelijkheden zijn. :thumbup

      #17357612
      JeRoN
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Volgens mij zijn de onderblokken van c16xe, x16xe en x16xel
        allemaal gelijk.
        De c16xe heeft alleen in de B GSi gezeten nooit in een tigra.

        Een complete x16xel moet ook passen in een corsa.

        #17357613
        emilio3333
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 May 2006

          Kijk even op pagina 2 van dit subforum. Staat precies dezelfde vraag..;)

          #17357614
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Onderblokken zijn gelijk, koppen ook.
            Alleen ECU en nokkenassen verschillen.

            Oftewel de kale blokken zijn gelijk, alleen heeft de C16XE geen EGR en een plastic onderste inlaatspruitstuk, maar dat maakt niet uit.

            Als je een C16Xe wil vervangen door een X16XE(L), dan zou ik de kabelboom, ecu, aanbouwdelen en sensoren etc van de C gebruiken en alleen komplete motorblok overzetten.

            #17357615
            axel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Schijnt dat de kop van de C1.6XE iets grotere inlaatpoortenof kleppen heeft dan de X1.6XE(L). Er zat een iets wildere inlaat nokas in, dit staat mij nog vaag bij

              #17357616
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Je zou gelijk daarin kunnen hebben Axel :hmmz

                Daarom willen de Engelsen op een X16XE’s altijd C16XE koppen bouwen denk ik :P

                #17357617
                sjoerdie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 September 2005

                  hmmmmm,

                  wa is dan beter om te doen,

                  ik heb een B gekocht C16XE met kapotte distributieriem,

                  heb al een kop gehaald van een x16xel.

                  ik zet wel de nokkenassen van de c16xe erin, maar is de grootte van de kleppen werkeljk anders??

                  en hoe dicht ik de egr van de x16xel kop af?

                  #17357618
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Kleppen zijn hetzelfde, de inlaatpoorten kunnen iets afwijken, maar dit zou je nu moeten kunnen opmeten ;)

                    Afdoppen EGR:
                    zoekfunctie gebruiken
                    maar je neemt de originele pakking.
                    je maakt een plaatje van staal 5mm dik of zo
                    je maakt er 1 gat in en dat is het gat wat overeenkomt met de zuiger van de egrklep.
                    Daarna pakking monteren plaatje ertussen en egr weer erop, dat laatste hoeft niet bij C16XE :P
                    Zit die stekker / kabel eigenlijk wel in de kabelboom dan :hmmz

                    #17357619
                    sjoerdie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 September 2005

                      als de stekker er niet zit…..hoef ik em dan ook niet af te doppen?

                      ja rare vraag, maar heb altijd A gereden

                      #17357620
                      Mano-16v
                        Lid sinds:
                        25 May 2006

                        Misschien denk ik mega in de verkeerde richting:

                        Wat gebeurt als je een C16XE inlaat spruitstuk op de X16XE zet? Ik doel dan op het injector gebeuren.

                        En is het mogelijk om de EGR zo te omzeilen? nee toch?

                        #17357621
                        sjoerdie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 September 2005

                          het gaat me er niet om de egr te omzeilen.

                          ik heb een andere kop gehaald omdat k niet wee wat ik tegen ga komen als ik de originele eraf trek.

                          zullen flink wat kleppen krom zijn, zowieso alle inlaat denk ik.

                          dan ben ik met die kop fiksen flink wat meer euro’s kwijt.

                          maar ik zie wel hoe het uitpakt.

                          desnoods haal k de kleppen uit de x16xel kop en zet ze in de c16xe kop.

                          #17357622
                          sjoerdie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 September 2005

                            de inlaatpoorten wijken iets af.
                            zijn een halve cm groter.

                            heb wel de x16xe kop erop gezet, rijd gewoon.

                            maar laat wel de c16xe kop fixen, en zet die er weer op.

                            #17357623
                            Corsa_GSi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              C16XE heeft geen EGR, dus die stekker zit er ook niet.

                              Ok, dus dat is het verschil tussen C en X kop, die halve cm inlaatpoort.

                              Kleppen waren dus gelijk.

                              Ik zou lekker die X kop erop laten, die halve cm mis je niet qua vermogen, alleen als je naar de 140+ pk’s gaat wordt dat interessant.

                              #17357624
                              sjoerdie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 September 2005

                                als je blok 234.000km heeft gelopen………….

                                ik ben ook rustig op zoek naar een onderblokje, en dan lekker alles fris opbouwen.

                                Hij rijd nu zowieso niet lekker, hij houd ontzettend in, weet niet waar het aan ligt,

                                krijg geen motorstoring of iets dergelijks

                                of toch maar c20ne?????????

                                #17357625
                                bleucorsaboy
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2007

                                  inhouden komt door je luchtmassa meter

                                  ik heb ze allebij een gsi x16xe en de c16xe

                                  doe mij de x16xe maar

                                  de c16xe heeft nog kinderziektes ze zijn niet voor janlul maar een jaar gebouwd

                                  #17357626
                                  world cup c16xe
                                    Lid sinds:
                                    12 December 2004

                                    nou doet u mij maar de c16xe

                                    die engelsen willen ook allemaal een c16xe SPORT omdat deze motoren het beste te tunen zijn ( schijnt )

                                    deze is door lotus ontworpen met een standaard vermogen van 148 pk alleen opel heeft deze gedowntuned omdat ze anders te dicht bij de c20xe in de buurt kwamen kwa vermogen

                                    als je verstelbare nokkenaspoelies op de c16xe zet kun je het vermogen ook nog een stuk opkrikken
                                    in combie met een powerbox en een chip heb je je 148 pk

                                    en de X16xe klappen vaker uitelkaar dan de C16xe blokken

                                    moet er wel bij zeggen dat de C blokken een aardige slok olie lusten

                                    en ze zijn langer dan een jaar gebouwd volgens mij

                                    #17357627
                                    bleucorsaboy
                                      Lid sinds:
                                      6 May 2007

                                      zijn van 93 tont eind 94 gebouwd

                                      en volgens mij is de x16xe ook door lotus gebouwd

                                      :argue

                                      #17357628
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        de smallblock xe’s zijn mede door Lotus ontwikkeld ja.
                                        Maar ze werden er niet doorgebouwd.

                                        Onderblokken zijn trouwens identiek tussen de c en x 16xe.

                                        Koppen zijn ook gelijk op de iets grotere inlaatpoort op de c16xe.

                                        En ook een x16xe is makkelijk te tunen, die van mij leverde op het einde zo’n 170pk (met slechts 5 liter 98 en een volle fles octaanbooster erin)!!!

                                        #17357629
                                        world cup c16xe
                                          Lid sinds:
                                          12 December 2004

                                          dat was met TB !

                                          zou ik ook wel willen moet ik zeggen

                                          naja laten we het er op houden dat het de eigen voorkeur is :P

                                          zal ff dat stuk opzoeken van lotus weet het namelijk niet precies meer

                                          en om ff te mierenneuken

                                          van begin 1993 tot eind 1994 is langer dan een jaar :P

                                          mijne is van 07- 1994 bijna 1 van de laatste

                                          #17357630
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Koppen, dus ook de poorten van een C en X 16XE zijn gelijk.

                                            de X16XEL en en X14XE gebruiken dezelfde kop.

                                            Willem

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.