c16nz distributie timing problemen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types c16nz distributie timing problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266974
    Opel Kadeath
      Lid sinds:
      15 December 2010

      Hallo allemaal,

      Ik heb bij mijn Kadett de distributieriem vervangen, dit ging echter niet geheel zonder problemen.

      Motor: c16nz, type zonder spanrol.

      Toen ik de oude distributie wilde demonteren is de (oude) riem een paar tandjes versprongen. Als t nokkenastandwiel An op tijd zou staan, stond het krukastandwiel dat dus niet meer.
      Normaal gesproken geen probleem, kwestie van nokkenastandwiel op het merkteken zetten en hetzelfde bij het krukastandwiel.
      Bij dit blok zou de krukaspoelie markering naar rechtsboven moeten wijzen, er zit daar alleen helemaal geen markering op m’n blok lijkt alsof dit afgebroken is o.i.d.).
      Zodoende wilde ik de krukas op tijd zetten met de poelie eraf, dan zou het merkteken naar beneden moeten wijzen (daar is die op het blok wel zichtbaar). Ik zie nu alleen geen enkel merkteken op het krukastandwiel staan?! :???:

      Als laatste optie de eerste cilinder op gevoel op het bovenste dode punt gezet, nokkenastandwiel op tijd gezet en daarna de distributieriem gemonteerd. De auto loopt nu wel, maar de ontsteking klopt niet helemaal meer (lijkt te laat te staan). Ik heb dus het idee dat de riem een tandje verkeerd zit, omdat voor de riemwissel de ontstekingstiming perfect was.

      Hoe kan ik dit controleren? Zie ik de markering over het hoofd bij de krukas? Ik wil het ontstekingstijdstip eigenlijk niet aanpassen omdat dit voorheen gewoon goed stond.

      #18242807
      TWA
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 June 2010

        Of de ontsteking weer afstellen… Kan je doen door de stroomverdeler te verdraaien. Op de kleppendeksel rechts waar de stroomverdeler vast zit, staan markeringstekens. Wel oude positie aftekenen, mocht het toch de riem zijn.

        Greetz Emiel

        #18242808
        Opel Kadeath
          Lid sinds:
          15 December 2010

          Dank voor je reactie :thumb

          Ik heb net eerst gecheckt of het krukastandwiel op tijd stond, nadat ik wat info op een of ander pools forum had gevonden. Uiteindelijk klopte het allemaal, dus toen toch maar de ontsteking verstelt.
          Hij gaat nu weer als een speer :thumbup

          Groeten Dirk

          #18242809
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Mooi man, veel plezier weer met de nieuwe km’ers :thumb

            Greetz Emiel

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.