c14nz kietelen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types c14nz kietelen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260987
    vanderveen
      Lid sinds:
      1 October 2013

      hallo

      ik heb een standaard corsa b met een standaard c14nz blok, alleen loop ik nu met het idee om een extra c14nz blokje erbij te kopen om daar dan een ”snel blok” van te maken.
      alleen wat zijn de mogelijkheden?

      had zelf dit allemaal een beetje in gedachten:
      -cilinderkop, zijn er 16klepper cilinderkoppen die op het c14nz onderblok passen?
      -motorfiets carburateurs, zijn vaak vrij goedkoop te krijgen en zijn al veel mensen geweest die dit hebben gedaan, alleen hoe zit dit met de elektronica?
      -spaghettispruitstuk, hier heb ik de mogelijkheid voor om zelf 1 te maken maar waar moet ik allemaal op letten? lengtes, diameter enz?
      -in en uitlaatkanalen, hoe ver kan ik gaan als ik hier in wil gaan frezen?
      -katalysator kan er gewoon tussenuit?
      -versnellingsbak, kan de standaard 5 bak wel tegen extra krachten? zo niet wat voor versnellingsbak kan er dan achter?

      en als laatste vraag:
      hoeveel pk kan ik minimaal verwachten als ik een c14nz blok met motorfietscarburateurs, spaghetti uitlaatspruitstuk en bewerkte cilinderkop heb?

      met vriendelijke groet michiel

      #18177102
      trashmetal
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 February 2007

        je maakt het jezelf veel te moeilijk
        als je naar 16v wilt, koop dan gelijk een c16xe x14xe of x16xe
        past gewoon op je originele bak

        een (8v) c14nz op motorfiets carbs kan leuk zijn :D

        #18177103
        jeroenk
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 February 2012

          Als je toch een ander blok pakt, pak dan een 16 klepper. Daar is simpelweg meer vermogen uit te halen.

          Met de dure aanpassingen die je eventueel zou willen doen vermoed ik dat je niet gek veel vermogen boekt dat je een 1.6 16v makkelijk voor bent…. Die lepel je zo om en vereist weinig extra kosten…. Als je die kosten dan toch graag maakt doe het dan op basis van een ander blok – dan heb je meer pk’s voor je euro’s!

          #18177104
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Elk modern blok kan op carbs. Alle electro gaat er af.

            injectiepomp weglaten. Lage druk pomp er op en klaar.
            Onsteking ouderwets contactpuntjes maken of met een hallgever.

            Afstellen is zelf te doen, maar soms wat lastig. Een hoop trial and error.
            Vooral bij oudere carbs (gare rubbers enz)

            Spagettispruitje pasmaken van een c20xe. Deze is wel veel forser, je zult een flens moeten maken. en de pijpen inkorten enz. Moet te doen zijn. Heb het een keer eerder gedaan op een small block.

            Kat er zoiezo onderuit. Die verbrand je toch als je op carbs gaat rijden.

            De std bak houd het prima. Zoveel extra win je toch niet.

            Een ander blok is natuurlijk makkelijk en leuk, maar ook dat verveeld snel en dan kun je daar weer aan werken voor wat extra pk’s…..

            Als ik weer een ragbakje heb ga ik het weer doen.
            Mn c20xe op carbs was leuk, maar veel gemartel gehad.
            Mn golfje 1.1 liep met carbs als de brandweer, helaas een 4 bakje.
            Nu weet ik iig waar ik op moet letten en de volgende gaat dus wat makkelijker :thumbup

            #18177105
            vanderveen
              Lid sinds:
              1 October 2013

              ik denk dat het dan een c16nz word met motorfietscarburateurs een bewerkte kop en spaghettispruitstuk met katvervanger
              een c16nz past dus zonder aanpassingen in de corsa?

              ik wil met dit blok dan steeds wisselen, als ik dan voor de apk moet lepel ik het standaard motorblok er weer in

              #18177106
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Waarom zou je die met de apk wisselen?
                Het blijft een 4 cilinder dus dat maakt voor de apk niet uit.

                Wel moet je even langs de RDW om het kenteken te laten wijzigen. Kost je 1 malig nog geen 50 euro. Dan ben je straatlegaal.

                #18177107
                soepkiepe
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2010

                  wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?

                  mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
                  hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.

                  #18177108
                  Ewoud94
                    Lid sinds:
                    11 April 2013

                    Of bij verandering van de cilinderinhoud en / of bij zoveel % toename in vermogen DACHT ik gelezen te hebben.

                    Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4

                    #18177109
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      @soepkiepe wrote:

                      wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?

                      mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
                      hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.

                      Der staat toch ook dat je langs de rdw moet
                      Dus wel degelijk omkeuren

                      Echter is dat de laatste jaaren veel makkelijker geworden
                      Dus ff omkeuren is veel makkelijker
                      Dan telkens n blok wissel

                      Tevens n stuk veiliger
                      Met oog op verzekerd zijn

                      #18177110
                      Renkema
                        Lid sinds:
                        9 March 2009

                        @soepkiepe wrote:

                        wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?

                        mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
                        hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.

                        Het RDW weet precies welke motor, welke motorcode, welke cilinderinhoud en welk vermogen er origineel in die auto zat. Altijd omkeuren dus.

                        #18177111
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Zelfs al zet je er een slomere motor in moet je naar de de rdw.

                          Voor de apk word er alleen gekeken of er zoveel cilinders zijn als aangegeven op het kenteken…dus als je van een 1.4 naar 2.0 gaat maakt dat voor de apk niet uit.
                          Apk en kentekenregistratie zijn2 aparte dingen he…

                          Maar altijd wel omkeuren bij de rdw dus om gezeur met verzekering en politie te voorkomen

                          #18177112
                          vanderveen
                            Lid sinds:
                            1 October 2013

                            ik kan nu voor weinig een c16nz kopen

                            maar het blok past dus zonder grote aanpassingen in de auto?
                            dus geen andere aandrijfassen of motorsteunen oid

                            #18177113
                            trashmetal
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 February 2007

                              past zonder aanpassingen ;)

                              #18177114
                              vanderveen
                                Lid sinds:
                                1 October 2013

                                ok bedankt :thumbup

                                dan kan het bouwen van een blokje binnenkort beginnen

                                hou jullie op de hoogte

                                #18177115
                                Opel Kadeath
                                  Lid sinds:
                                  15 December 2010

                                  @trashmetal wrote:

                                  past zonder aanpassingen ;)

                                  Even van dit topic gebruik maken om een vervolgvraag te stellen. :thumbup

                                  Betekent dit dat ook het in- en uitlaatspruitstuk van een c14nz 1 op 1 op de c16nz past?
                                  Kan de c16nz dan ook normaal lopen met de injectie en de computer van een c14nz?

                                  Thanks alvast!

                                  #18177116
                                  trashmetal
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 February 2007

                                    yep, alles is uitwisselbaar

                                    #18177117
                                    Opel Kadeath
                                      Lid sinds:
                                      15 December 2010

                                      Top!

                                      Geldt dit dan ook voor de X16SZ en X16SZR motoren of krijg ik hierbij weer teveel geneuzel met extra sensoren die aangesloten dienen te worden?

                                      #18177118
                                      trashmetal
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 February 2007

                                        de sz heeft een iets hogere compressie vanwege plattere zuigers (71 pk)
                                        de szr heeft ook plattere zuigers en andere software in de ecu (75 pk)
                                        sensoren zijn allemaal het zelfde, allemaal uitwisselbaar dus
                                        je kunt ook een 1.4 kop op een 1.6 blok zetten voor nog iets meer compressie
                                        ik heb nog een c14nz opgeknapt kopje te koop liggen evt

                                        #18177119
                                        Opel Kadeath
                                          Lid sinds:
                                          15 December 2010

                                          Bij mij is het volgens mij het geval van de afgesleten nokkenas waardoor hij nog maar op drie pitten loopt. En ik vond dit een mooie gelegenheid om gemakkelijk iets meer power te krijgen.

                                          Bij de sz/szr vraag ik me vooral af of de dis onsteking zonder aanpassingen uit te wisselen is voor de rotorontsteking?

                                          Wat betreft dat c14nz kopje, wat had je daarvoor in gedachten? (mag via pb)

                                          #18177120
                                          trashmetal
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 February 2007

                                            Nokkenashuis met de rotor ontsteking kan op een sz szr kop
                                            wil je een dis ontsteking hebben dan moet de bijhorende kabelboom en ecu er bij

                                            je hebt PM!

                                            #18177121
                                            tryant
                                              Lid sinds:
                                              16 October 2013

                                              Ik vraag me eigenlijk ook af hoe dat zit met motorfiets carbs.
                                              Ik heb ook een c14nz met ouderwetse ontsteking met een hallgever.

                                              Kan ik gewoon hele inlaat traject vervangen en sensoren verwijderen/afdoppen en blijft de ontsteking gewoon werken ?

                                              #18177122
                                              trashmetal
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 February 2007

                                                yep :thumb

                                                #18177123
                                                tryant
                                                  Lid sinds:
                                                  16 October 2013

                                                  Maar er zit geen vacuümvervroeging op me verdeler.
                                                  Word dat niet door de ECU geregeld?

                                                  #18177124
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    De grootste beperking zijn de zuigers en daaruit resulterende lage compressieverhouding. Dit soort motoren, ook de c16nz lenen zich daardoor zeer goed om een turbo aan te hangen, gelijk dikke winst op nog relatief makkelijke wijze.

                                                    #18177125
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      ben het niet helemaal met je eens Vinci,
                                                      de blokken lenen zich indd prima voor een turbo conversie vanwege de lagere compressie
                                                      maar het gasklephuis icm de single injector is toch wel de grootste beperking
                                                      op carbs of tb’s ga je de 100 pk wel voorbij :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.