Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › c14nz kietelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2013 om 19:22 #17260987
hallo
ik heb een standaard corsa b met een standaard c14nz blok, alleen loop ik nu met het idee om een extra c14nz blokje erbij te kopen om daar dan een ”snel blok” van te maken.
alleen wat zijn de mogelijkheden?had zelf dit allemaal een beetje in gedachten:
-cilinderkop, zijn er 16klepper cilinderkoppen die op het c14nz onderblok passen?
-motorfiets carburateurs, zijn vaak vrij goedkoop te krijgen en zijn al veel mensen geweest die dit hebben gedaan, alleen hoe zit dit met de elektronica?
-spaghettispruitstuk, hier heb ik de mogelijkheid voor om zelf 1 te maken maar waar moet ik allemaal op letten? lengtes, diameter enz?
-in en uitlaatkanalen, hoe ver kan ik gaan als ik hier in wil gaan frezen?
-katalysator kan er gewoon tussenuit?
-versnellingsbak, kan de standaard 5 bak wel tegen extra krachten? zo niet wat voor versnellingsbak kan er dan achter?en als laatste vraag:
hoeveel pk kan ik minimaal verwachten als ik een c14nz blok met motorfietscarburateurs, spaghetti uitlaatspruitstuk en bewerkte cilinderkop heb?met vriendelijke groet michiel
1 oktober 2013 om 19:34 #18177102je maakt het jezelf veel te moeilijk
als je naar 16v wilt, koop dan gelijk een c16xe x14xe of x16xe
past gewoon op je originele bakeen (8v) c14nz op motorfiets carbs kan leuk zijn :D
1 oktober 2013 om 19:36 #18177103Als je toch een ander blok pakt, pak dan een 16 klepper. Daar is simpelweg meer vermogen uit te halen.
Met de dure aanpassingen die je eventueel zou willen doen vermoed ik dat je niet gek veel vermogen boekt dat je een 1.6 16v makkelijk voor bent…. Die lepel je zo om en vereist weinig extra kosten…. Als je die kosten dan toch graag maakt doe het dan op basis van een ander blok – dan heb je meer pk’s voor je euro’s!
1 oktober 2013 om 19:47 #18177104Elk modern blok kan op carbs. Alle electro gaat er af.
injectiepomp weglaten. Lage druk pomp er op en klaar.
Onsteking ouderwets contactpuntjes maken of met een hallgever.Afstellen is zelf te doen, maar soms wat lastig. Een hoop trial and error.
Vooral bij oudere carbs (gare rubbers enz)Spagettispruitje pasmaken van een c20xe. Deze is wel veel forser, je zult een flens moeten maken. en de pijpen inkorten enz. Moet te doen zijn. Heb het een keer eerder gedaan op een small block.
Kat er zoiezo onderuit. Die verbrand je toch als je op carbs gaat rijden.
De std bak houd het prima. Zoveel extra win je toch niet.
Een ander blok is natuurlijk makkelijk en leuk, maar ook dat verveeld snel en dan kun je daar weer aan werken voor wat extra pk’s…..
Als ik weer een ragbakje heb ga ik het weer doen.
Mn c20xe op carbs was leuk, maar veel gemartel gehad.
Mn golfje 1.1 liep met carbs als de brandweer, helaas een 4 bakje.
Nu weet ik iig waar ik op moet letten en de volgende gaat dus wat makkelijker :thumbup1 oktober 2013 om 19:58 #18177105ik denk dat het dan een c16nz word met motorfietscarburateurs een bewerkte kop en spaghettispruitstuk met katvervanger
een c16nz past dus zonder aanpassingen in de corsa?ik wil met dit blok dan steeds wisselen, als ik dan voor de apk moet lepel ik het standaard motorblok er weer in
1 oktober 2013 om 20:05 #18177106Waarom zou je die met de apk wisselen?
Het blijft een 4 cilinder dus dat maakt voor de apk niet uit.Wel moet je even langs de RDW om het kenteken te laten wijzigen. Kost je 1 malig nog geen 50 euro. Dan ben je straatlegaal.
1 oktober 2013 om 21:13 #18177107wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?
mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.1 oktober 2013 om 21:14 #18177108Of bij verandering van de cilinderinhoud en / of bij zoveel % toename in vermogen DACHT ik gelezen te hebben.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
2 oktober 2013 om 06:42 #18177109AnoniemLid sinds:
1 January 1970@soepkiepe wrote:
wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?
mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.Der staat toch ook dat je langs de rdw moet
Dus wel degelijk omkeurenEchter is dat de laatste jaaren veel makkelijker geworden
Dus ff omkeuren is veel makkelijker
Dan telkens n blok wisselTevens n stuk veiliger
Met oog op verzekerd zijn2 oktober 2013 om 08:02 #18177110@soepkiepe wrote:
wanneer de cilinderinhoud groter word moet je omkeuren toch?
mijn kadett 1.2 is ook een 4 cilinder.
hang ik er een 2.0 in is het nog een 4 cilinder, dan hoef ik niet om te keuren? lijkt me sterk.Het RDW weet precies welke motor, welke motorcode, welke cilinderinhoud en welk vermogen er origineel in die auto zat. Altijd omkeuren dus.
2 oktober 2013 om 10:17 #18177111Zelfs al zet je er een slomere motor in moet je naar de de rdw.
Voor de apk word er alleen gekeken of er zoveel cilinders zijn als aangegeven op het kenteken…dus als je van een 1.4 naar 2.0 gaat maakt dat voor de apk niet uit.
Apk en kentekenregistratie zijn2 aparte dingen he…Maar altijd wel omkeuren bij de rdw dus om gezeur met verzekering en politie te voorkomen
3 oktober 2013 om 18:39 #18177112ik kan nu voor weinig een c16nz kopen
maar het blok past dus zonder grote aanpassingen in de auto?
dus geen andere aandrijfassen of motorsteunen oid3 oktober 2013 om 19:38 #18177113past zonder aanpassingen ;)
3 oktober 2013 om 20:00 #18177114ok bedankt :thumbup
dan kan het bouwen van een blokje binnenkort beginnen
hou jullie op de hoogte
13 december 2013 om 20:03 #18177115@trashmetal wrote:
past zonder aanpassingen ;)
Even van dit topic gebruik maken om een vervolgvraag te stellen. :thumbup
Betekent dit dat ook het in- en uitlaatspruitstuk van een c14nz 1 op 1 op de c16nz past?
Kan de c16nz dan ook normaal lopen met de injectie en de computer van een c14nz?Thanks alvast!
15 december 2013 om 10:47 #18177116yep, alles is uitwisselbaar
15 december 2013 om 17:18 #18177117Top!
Geldt dit dan ook voor de X16SZ en X16SZR motoren of krijg ik hierbij weer teveel geneuzel met extra sensoren die aangesloten dienen te worden?
16 december 2013 om 07:59 #18177118de sz heeft een iets hogere compressie vanwege plattere zuigers (71 pk)
de szr heeft ook plattere zuigers en andere software in de ecu (75 pk)
sensoren zijn allemaal het zelfde, allemaal uitwisselbaar dus
je kunt ook een 1.4 kop op een 1.6 blok zetten voor nog iets meer compressie
ik heb nog een c14nz opgeknapt kopje te koop liggen evt16 december 2013 om 20:50 #18177119Bij mij is het volgens mij het geval van de afgesleten nokkenas waardoor hij nog maar op drie pitten loopt. En ik vond dit een mooie gelegenheid om gemakkelijk iets meer power te krijgen.
Bij de sz/szr vraag ik me vooral af of de dis onsteking zonder aanpassingen uit te wisselen is voor de rotorontsteking?
Wat betreft dat c14nz kopje, wat had je daarvoor in gedachten? (mag via pb)
17 december 2013 om 06:57 #18177120Nokkenashuis met de rotor ontsteking kan op een sz szr kop
wil je een dis ontsteking hebben dan moet de bijhorende kabelboom en ecu er bijje hebt PM!
19 juli 2014 om 11:54 #18177121Ik vraag me eigenlijk ook af hoe dat zit met motorfiets carbs.
Ik heb ook een c14nz met ouderwetse ontsteking met een hallgever.Kan ik gewoon hele inlaat traject vervangen en sensoren verwijderen/afdoppen en blijft de ontsteking gewoon werken ?
20 juli 2014 om 20:11 #18177122yep :thumb
20 juli 2014 om 21:52 #18177123Maar er zit geen vacuümvervroeging op me verdeler.
Word dat niet door de ECU geregeld?21 juli 2014 om 09:30 #18177124De grootste beperking zijn de zuigers en daaruit resulterende lage compressieverhouding. Dit soort motoren, ook de c16nz lenen zich daardoor zeer goed om een turbo aan te hangen, gelijk dikke winst op nog relatief makkelijke wijze.
22 juli 2014 om 08:28 #18177125ben het niet helemaal met je eens Vinci,
de blokken lenen zich indd prima voor een turbo conversie vanwege de lagere compressie
maar het gasklephuis icm de single injector is toch wel de grootste beperking
op carbs of tb’s ga je de 100 pk wel voorbij :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.