brandstofverbruik big-opels

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD brandstofverbruik big-opels

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17845958
    commodore_GS_72
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 January 2007

      [rquote=1904880&tid=145422&author=Jigsaw][rquote=1903897&tid=145422&author=commodore_GS_72]Kort samengevat
      6 cilinder opel. Is 1op 5-6
      4 cilinder opel is 1 op 8-10

      Heb diverse motoren gereden op gas,voornamelijk op de selweg
      Uit eigen ervaring deze getallen

      Zuiniger op gas is amper haalbaar met een oude cih motor.[/rquote]

      dat vind ik een beetje kort door de bocht. Het ligt er namelijk ook aan hoe je rijd, welke brandstof je rijd, waar je rijd, welke bandenmaat je hebt en wat voor een bak achter de motor hangt[/rquote]

      mowah helaas is het wel redelijk zo
      t zal best wel mogelijk zijn als je met n 5 bak 100 km per uur zou rijden optimale bandenspanning C30ne wind mee etc

      ik heb het hier over de normale omstandigheden van een rit
      stad,snelweg,stad,mee rijden met 120/130, inhaal acties bijvoorbeeld

      dit is ook verder een heel gevoellig onderwerp:jerry,de een roept dit, de ander roept dat. als men het gemiddelde neemt en uitgaat van normale omstandigheden kom je in de buurt van die waardes

      als je die waardes aanhoud zit je wel goed, alles wat je meer kan rijden is mooi meegenomen :afro
      i rest my case :P

      #17845959
      astraminator
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 August 2004

        Je weet gewoon als je een 6 cilinder automaat rijdt dat ie een stuk meer verbruikt als een toyota aygo.

        Ik rij mijn monza niet omdat ie zo zuinig is maar omdat ie lekker rijdt en omdat ik het model mooi vindt.
        Hobby mag geld kosten toch!
        In de kroeg kijk je toch ook niet naar je verbruik.:):):)

        #17845960
        GSE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2006

          Zo is dat,maar getallen als 1 op 10+ voor een 30E met automaat…

          Is geen gemiddeld verbruik,das autobaan met constante snelheid,
          Opel gaf al veel hogere getallen uit toen de Monza/Senator uitkwamen en die waren al acceptabel te beschouwen alleen in de praktijk zijn de 30E 25E grote zuipers tegenover de C30NE en C30SE zeker als je kijkt naar vermogen verbuik scoren de 30E 25E niet hoog zeker niet met de Jetronic injectie systemen en bakken zonder overdrive zijn ze verre van zuinig ivm de Motronic auto,s en overdrive bakken.

          #17845961
          Gubje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 September 2006

            Zal ik ook nog maar een ervaring toevoegen.

            Stad verbruik met rustig rijgedrag 1:5 tot 1:5.5

            Snelweg lange stukken 120km/h 1:9

            Dit is op LPG

            Op benzine was het volgens de boordcomputer een kilometertje verder per km.
            Volgas op autobaan volgens boordcomputer 50liter op 100km

            #17845962
            iljajj
              Lid sinds:
              15 May 2013

              Beste allen, ik kom hier binnen als newbie omdat we eraan denken een prachtige oude Commodore (C) te kopen en nu aan het kijken zijn wat we daarbij aan kosten kunnen verwachten. Aangezien de belangrijkste kostenpost toch brandstof is en ik niet helemaal meekrijg wat het bovenstaande verhaal voor ons gaat betekenen, wek ik deze draad weer tot leven.

              Daarom: kan iemand me een realistisch idee geven wat ik bij benadering van een goed onderhouden zescylinder uit een Commodore C aan brandstofverbruik mag verwachten? Onze rijstijl zou ik als ‘gemiddeld’ willen omschrijven: zeker geen maniakken, maar ook geen efficiëntiefetisjisten. Het is en blijft een benzinemotor; gezien de aanstaande wetgeving kan een LPG-tank in ons geval niet uit.

              #17845963
              peter777
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 January 2011

                Hmmm, denk dat 1 op 6 in de stad en 1 op 10/11 (krap aan) op de snelweg realistisch is. Afhankelijk van de afstelling kan die wat meer of minder gebruiken. Maar veel zal het niet afwijken. Het waren dan ook geen auto’s die om hun zuinige eigenschappen werden geprezen ;)

                #17845964
                sw16v
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  gemiddeld wisselend rijden en vlot door rijden maar niet racen 1:5,5 bij snelweg km’s bij normale snelheid 1:8 maar in duitsland waar je toch 150/160 continu rijdt weer 1:5,5

                  dat met senator a 3,0e met 4traps automaat 3,7diff met veel gebruik van de cruise control.

                  verbruik ik gemeten op LPG, wat die op benzine doet zal ietsje minder zijn dan lpg maar niet heel veel.

                  rekord 2,3TD (met intercooler) tussen de 1:10 en 1:16.

                  maar beide zijn wellicht in 2014 niet meer relevant :cry :cry :cry

                  #17845965
                  frademaker
                    Lid sinds:
                    4 May 2005

                    Ga maar uit van 1 op 5,5 veel lange afstanden een kilometertje meer.
                    Dan kan het altijd nog meevallen.
                    Hebben hier vele big opels gehad en op lpg schommelen ze allemaal op dit gebruik zal op benzine niet veel anders zijn.
                    Voor de zuinigheid moet je deze auto’s dus niet rijden..
                    ;)

                    #17845966
                    Stender
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      5 April 2009

                      Goh dan is mijn Rekord nog best zuinig met z’n automaat :P

                      #17845967
                      iljajj
                        Lid sinds:
                        15 May 2013

                        Dank voor de antwoorden. Ik had al geen gruwelijke zuinigheid verwacht, maar dit is wel slikken…

                        #17845968
                        Stender
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          5 April 2009

                          Rekord E (zoals ik heb) lijkt enigszins op een Commodore C en haalt bijna 1 op 10, tenminste, ik wel met mijn automaat op gas. En ik rijd niet overdreven zuinig (wel rustig).

                          #17845969
                          champo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2006

                            Monza 3.0 24V 4traps automaat 1op 8/9 op lpg. Redelijk korte stukjes en alleen 80weg.

                            #17845970
                            Jorisch350
                              Lid sinds:
                              15 March 2012

                              Ik heb een rekord c waar een 2.0s in ligt, met varajet carburateur

                              Ik rijd voor woon school verkeer alleen stadsverkeer en 80km wegen.

                              Mijn verbruik heb ik gemeten adv de km stand, maar die geeft te veel aan, dus de werkelijk gereden km’s zijn lager.

                              Maar ik meet een verbruik van 1:9, dit is in werkelijkheid dus nog minder zuinig.

                              Ik rijd eigenlijk altijd vrij rustig, langzamer als het normale verkeer, nooit echt flink wegrijden ofzo.

                              Zou dit niet zuiniger moeten kunnen?

                              De carb is volledig nagekeken en afgesteld, evenals de ontsteking

                              #17845971
                              Freestyler
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 January 2006

                                De verbruikswaarden die ik behaald heb:

                                Manta 2.0E(4 cilinder) binnendoor 1:8, snelweg 1:12 (met 5 bak)
                                Rekord E 2.0E (zelfde motor als manta) binnendoor 1:7-8) snelweg 1:10 (met 5 bak)

                                Senator 2.5E binnendoor 1:4-5 Snelweg 1:6-7 (op lpg) met 3 traps automaat
                                Senator A 24V binnendoor 1:6 snelweg 1:8-9 (op lpg) met 4 traps automaat

                                Kadett B 1.1 carb met 4 bak schakel binnendoor 1:12 snelweg 1:16!

                              14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.