Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › brandstofverbruik big-opels
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2011 om 23:28 #17845958
[rquote=1904880&tid=145422&author=Jigsaw][rquote=1903897&tid=145422&author=commodore_GS_72]Kort samengevat
6 cilinder opel. Is 1op 5-6
4 cilinder opel is 1 op 8-10Heb diverse motoren gereden op gas,voornamelijk op de selweg
Uit eigen ervaring deze getallenZuiniger op gas is amper haalbaar met een oude cih motor.[/rquote]
dat vind ik een beetje kort door de bocht. Het ligt er namelijk ook aan hoe je rijd, welke brandstof je rijd, waar je rijd, welke bandenmaat je hebt en wat voor een bak achter de motor hangt[/rquote]
mowah helaas is het wel redelijk zo
t zal best wel mogelijk zijn als je met n 5 bak 100 km per uur zou rijden optimale bandenspanning C30ne wind mee etcik heb het hier over de normale omstandigheden van een rit
stad,snelweg,stad,mee rijden met 120/130, inhaal acties bijvoorbeelddit is ook verder een heel gevoellig onderwerp:jerry,de een roept dit, de ander roept dat. als men het gemiddelde neemt en uitgaat van normale omstandigheden kom je in de buurt van die waardes
als je die waardes aanhoud zit je wel goed, alles wat je meer kan rijden is mooi meegenomen :afro
i rest my case :P2 april 2011 om 06:01 #17845959Je weet gewoon als je een 6 cilinder automaat rijdt dat ie een stuk meer verbruikt als een toyota aygo.
Ik rij mijn monza niet omdat ie zo zuinig is maar omdat ie lekker rijdt en omdat ik het model mooi vindt.
Hobby mag geld kosten toch!
In de kroeg kijk je toch ook niet naar je verbruik.:):):)2 april 2011 om 16:41 #17845960Zo is dat,maar getallen als 1 op 10+ voor een 30E met automaat…
Is geen gemiddeld verbruik,das autobaan met constante snelheid,
Opel gaf al veel hogere getallen uit toen de Monza/Senator uitkwamen en die waren al acceptabel te beschouwen alleen in de praktijk zijn de 30E 25E grote zuipers tegenover de C30NE en C30SE zeker als je kijkt naar vermogen verbuik scoren de 30E 25E niet hoog zeker niet met de Jetronic injectie systemen en bakken zonder overdrive zijn ze verre van zuinig ivm de Motronic auto,s en overdrive bakken.2 april 2011 om 19:23 #17845961Zal ik ook nog maar een ervaring toevoegen.
Stad verbruik met rustig rijgedrag 1:5 tot 1:5.5
Snelweg lange stukken 120km/h 1:9
Dit is op LPG
Op benzine was het volgens de boordcomputer een kilometertje verder per km.
Volgas op autobaan volgens boordcomputer 50liter op 100km15 mei 2013 om 13:24 #17845962Beste allen, ik kom hier binnen als newbie omdat we eraan denken een prachtige oude Commodore (C) te kopen en nu aan het kijken zijn wat we daarbij aan kosten kunnen verwachten. Aangezien de belangrijkste kostenpost toch brandstof is en ik niet helemaal meekrijg wat het bovenstaande verhaal voor ons gaat betekenen, wek ik deze draad weer tot leven.
Daarom: kan iemand me een realistisch idee geven wat ik bij benadering van een goed onderhouden zescylinder uit een Commodore C aan brandstofverbruik mag verwachten? Onze rijstijl zou ik als ‘gemiddeld’ willen omschrijven: zeker geen maniakken, maar ook geen efficiëntiefetisjisten. Het is en blijft een benzinemotor; gezien de aanstaande wetgeving kan een LPG-tank in ons geval niet uit.
15 mei 2013 om 20:42 #17845963Hmmm, denk dat 1 op 6 in de stad en 1 op 10/11 (krap aan) op de snelweg realistisch is. Afhankelijk van de afstelling kan die wat meer of minder gebruiken. Maar veel zal het niet afwijken. Het waren dan ook geen auto’s die om hun zuinige eigenschappen werden geprezen ;)
15 mei 2013 om 21:45 #17845964gemiddeld wisselend rijden en vlot door rijden maar niet racen 1:5,5 bij snelweg km’s bij normale snelheid 1:8 maar in duitsland waar je toch 150/160 continu rijdt weer 1:5,5
dat met senator a 3,0e met 4traps automaat 3,7diff met veel gebruik van de cruise control.
verbruik ik gemeten op LPG, wat die op benzine doet zal ietsje minder zijn dan lpg maar niet heel veel.
rekord 2,3TD (met intercooler) tussen de 1:10 en 1:16.
maar beide zijn wellicht in 2014 niet meer relevant :cry :cry :cry
16 mei 2013 om 18:51 #17845965Ga maar uit van 1 op 5,5 veel lange afstanden een kilometertje meer.
Dan kan het altijd nog meevallen.
Hebben hier vele big opels gehad en op lpg schommelen ze allemaal op dit gebruik zal op benzine niet veel anders zijn.
Voor de zuinigheid moet je deze auto’s dus niet rijden..
;)17 mei 2013 om 05:34 #17845966Goh dan is mijn Rekord nog best zuinig met z’n automaat :P
17 mei 2013 om 06:26 #17845967Dank voor de antwoorden. Ik had al geen gruwelijke zuinigheid verwacht, maar dit is wel slikken…
17 mei 2013 om 10:34 #17845968Rekord E (zoals ik heb) lijkt enigszins op een Commodore C en haalt bijna 1 op 10, tenminste, ik wel met mijn automaat op gas. En ik rijd niet overdreven zuinig (wel rustig).
18 mei 2013 om 18:32 #17845969Monza 3.0 24V 4traps automaat 1op 8/9 op lpg. Redelijk korte stukjes en alleen 80weg.
4 december 2013 om 22:32 #17845970Ik heb een rekord c waar een 2.0s in ligt, met varajet carburateur
Ik rijd voor woon school verkeer alleen stadsverkeer en 80km wegen.
Mijn verbruik heb ik gemeten adv de km stand, maar die geeft te veel aan, dus de werkelijk gereden km’s zijn lager.
Maar ik meet een verbruik van 1:9, dit is in werkelijkheid dus nog minder zuinig.
Ik rijd eigenlijk altijd vrij rustig, langzamer als het normale verkeer, nooit echt flink wegrijden ofzo.
Zou dit niet zuiniger moeten kunnen?
De carb is volledig nagekeken en afgesteld, evenals de ontsteking
5 december 2013 om 08:19 #17845971De verbruikswaarden die ik behaald heb:
Manta 2.0E(4 cilinder) binnendoor 1:8, snelweg 1:12 (met 5 bak)
Rekord E 2.0E (zelfde motor als manta) binnendoor 1:7-8) snelweg 1:10 (met 5 bak)Senator 2.5E binnendoor 1:4-5 Snelweg 1:6-7 (op lpg) met 3 traps automaat
Senator A 24V binnendoor 1:6 snelweg 1:8-9 (op lpg) met 4 traps automaatKadett B 1.1 carb met 4 bak schakel binnendoor 1:12 snelweg 1:16!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.