Brandstofpomp X17DTL *Edit 18-6

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Brandstofpomp X17DTL *Edit 18-6

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249126
    robin6833
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 June 2012

      Hallo,

      ik kom gelijk maar met een vraag..
      Mijn opel astra sloeg van de één op de andere dag niet meer aan, het starten duurde altijd al ongeveer een minuut, maar of dat kwam door de gloeispiralen of de brandstofpomp weet ik niet.
      In iedergeval staat er wel stroom op de kabels naar de brandstofpomp, alleen gebeurd er verder niks. ik weet dus nagenoeg zeker dat de pomp kapot is. weet iemand van jullie welk type brandstofpomp er in mijn astra G zit? motorcode is een X17DTL uit 2000 en het kenteken is 96-fh-xn. ik heb een pomp op het oog met dit onderdeelnummer: Code: HU096500-6003. past deze? of is deze van een astra F en gaat dat dan niet met de startonderbreker?

      En heeft er iemand ook nog een how to of iets wat er op lijkt hoe je de brandstofpomp demonteerd? dan moet de distriebutieriem er waarschijnlijk ook af denk ik, maar die wilde ik toch ook al gaan vervangen voor de zekerheid..

      *EDIT De pomp is er inmiddels af, en heb een gebruikte gekocht van 114000 km oud waarvan de distributieriem gebroken was, en alle kleppen en de kop krom van zijn. die man waar ik de pomp van kocht die vertelde mij dat ik de nieuwe pomp moest inleren.. Klopt dat? en kan ik of iemand anders dat zelf met opcom evt? mijn opcom heb ik nog steeds niet aan de gang gekregen iets met verbinding fout ofzo. verder is de distributieriem er niet zo handig vanaf gekomen, alles is van de tijd af, dus moet alles weer goed op tijd gaan zetten.. als iemand daar nog suggesties voor heet zijn ze welkom!

      Alvast bedankt!

      #18032038
      astraTD
        Lid sinds:
        9 March 2009

        Ik heb een goede pomp liggen! Alleen van een F.

        Maar volgens mij zijn ze het zelfde.

        #18032039
        robin6833
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 June 2012

          volgens mij heeft die van een F geen start blokkering, en dan gaat het niet werken, helaas. of is die van jou ook elektrisch?

          #18032040
          astraTD
            Lid sinds:
            9 March 2009

            durf ik niet tezeggen!

            Ik had die pomp toen al aan geschaft bleek dat me huidige pomp niet kapot was.

            #18032041
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Zit meer electronica op de G dacht ik

              Startonderbreker zit op de astra-F vanaf 1995 a 1996

              Willem

              #18032042
              astraTD
                Lid sinds:
                9 March 2009

                Dus hij kan mijn pomp gebruiken?

                #18032043
                robin6833
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 June 2012

                  misschien proberen? heeft er nog iemand een how to om die pomp te demonteren?

                  #18032044
                  tijs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 September 2005

                    volgens mij werkt dat niet, ik heb ook nog zoon astra f dtl liggen, volgens mij is dat een ander soort onderbreker als die op een astra g..

                    een dtl pomp is best een beetje werk, staan wel wat handleidingen op, maar je hebt er ook speciaal gereedschap voor nodig. want je zult de timing en nokkenas ook weer optijd moeten zetten.
                    het gereedschap voor de nokkenas optijd te zetten heb ik ooit gekocht, en gebruik ik niet meer, dus dat kun je wel voor een zacht prijsje overnemen..
                    het gereedschap voor de pomp heb ik toen ergens kunnen lenen, dus dat weer ik zo niet.

                    let wel op, je hebt voor de dtl als het goed is bosch, en lucas pompen.
                    en dat maakt nogal wat verschil begreep ik.

                    evt kan ik voor je kijken wat er op die dtl zit die ik nog heb liggen, pomp is in elk geval goed, want ik heb hem alleen uitgebouwd omdat ik de carterpan stuk had gereden en daardoor het blok oververhit is geraakt. (zuigers gaan nu heeeeeeel stroef) maar pomp lijkt me niets mis mee.

                    –edit–
                    vlak voor het blok stuk liep heb ik toen de hele distributie vervangen, heeft nog geen 150km gereden toen.
                    als je interesse hebt in het hele handeltje moet je het maar laten weten. ligt in de weg…
                    maar het komt dus wel van een astra f, dtl

                    #18032045
                    robin6833
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 June 2012

                      de riem staat weer optijd dankzij het setje van tijs!
                      Alleen hij start nog steeds niet, krijgt nog geen diesel.. moet de nieuwe brandstofpomp ingeleerd worden? en kan dat met opcom? wat kan er anders nog meer voor zorgen waardoor hij geen brandstof krijgt?

                      #18032046
                      tijs
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 September 2005

                        als het goed is heb je de naast de aanvoerlijnen naar de injectoren ook nog een lagedruk lijntje, die loopt van injector naar injector.
                        je kunt eens proberen om hier diesel doorheen te zuigen (als de auto op contact staat)
                        dat weet je in elk geval dat de afsluiter open is. (en je start onderbreker dus goed werkt)

                        ook kan het zijn dat er nog lucht in de lijn zit, dat pompt ie er niet zomaar uit, dus als je aan de lagedruk diesel door kan zuigen, dan is in elk geval ook je lucht er meteen uit.

                        (en fijn te lezen dat het gelukt is met het setje!)

                        #18032047
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Als je je eigen startonderbreker niet hebt overgezet zal ie heit niet gaan doen..

                          Willem

                          #18032048
                          robin6833
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 June 2012

                            hoebedoel je? Ik heb die pomp gewoon in mijn eigen auto weer gemonteerd, startonderbreker zit toch voor de brandstofpomp? Als je een gereviseerde pomp monteerd krijg je er geen sleutel bij toch ofwel? Deze komt van marktplaats en heb er iig niks bijgekregen voor de startblokkering dus hoop dat dat niet nodig is! Die startonderbreker werkt gewoon. De auto Is vandaag uitgelezen, en er kwam uit dat de krukas sensor niet goed was. Die man bij de garage dacht dat hij de pomp niet kon inleren.. Zou de krukas sensor er ook voor zorgen dat die niet start en geen diesel krijgt? Bedankt voor je reactie!

                            #18032049
                            tijs
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 September 2005

                              de startonderbreker zit op de pomp!
                              er lopen dacht ik 3 of 4 draadjes heen.

                              heb je niet toevallig een foto van de pomp?
                              het is een zwart kastje, zit met ik dacht 2 van die boutjes die je maar 1x kunt gebruiken.

                              -edit-
                              die verkopende man zei dat je hem moet inleren, ik denk dat dit precies het probleem is?
                              jou pomp, en je sleutel komen denk ik gewoon niet overeen.
                              geen idee of er een krukas sensor opzit, zou niet weten waarom die nodig zou zijn? je hebt geen ontsteking of injectie die daardoor gestuurd wordt, dus zou niet uit moeten maken. toch?

                              #18032050
                              robin6833
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 June 2012

                                http://www.ngmarketplace.com/c/worlddieselparts/Products/Products_2186.html” onclick=”window.open(this.href);return false; Dat is de pomp.
                                Volgens de garage geeft de krukassensor een toerental door aan de computer van de auto, en als die geen toerental doorgeeft geeft hij ook niet aan de de brandstofpomp moet gaan inspuiten, zoiets vertelde ze mij. de startonderbreker zit volgens mij op de ecu van de auto, niet van de brandstofpomp. er worden ook los van die kastjes verkocht die op de pomp zitten. heet volgens mij EDU in plaats van ECU, die zouden dan toch in ieder geval universeel moeten zijn, of ze moeten hem kunnen leren mijn sleutel te herkennen? of zie ik het fout? als de auto bij de garage niet gemaakt kan worden dan gaat hij de verkoop in. kost anders met alles bij elkaar nog meer dan een andere astra.. hoop wel dat hij het gaat doen!

                                #18032051
                                tijs
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 September 2005

                                  dat van die start onderbreker weet ik allemaal niet zeker, jij hebt een astra g, dat is toch weer anders als een astra f, jou pomp zal idd een electrisch geregelde zijn, anders had je ook geen ecu ;)

                                  zou die sensor dan niet altijd het probleem zijn gweest?

                                  zoek de sensor eens? misschien gewoon vergeten aan te sluiten?

                                  #18032052
                                  robin6833
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 June 2012

                                    De garage heeft alles nagekeken, gekeken of hij op tijd stond, de opel dealer gebeld en die zij; de pomp hoeft niet te worden ingeleerd. dus de auto nog een keer aan de computer gehangen, en geen foutcodes meer.. eindelijk. dus starten maar.. niet dus! de auto zuigt de diesel wel weer aan, door het filter naar de pomp toe weer. dat deed die eerder niet, maar hij spuit het nog steeds niet in! zou die ‘afsluiter’ dan dicht blijven staan? deze pomp dus ook kapot? lekker dan.. 300 euro betaald voor dat ding en het was niet naast de deur. wat kost het om dat deel van de pomp te laten reviseren?

                                    #18032053
                                    tijs
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 September 2005

                                      als hij diesel aanzuigt, dan ga ik er vanuit dat de afsluiten open is.
                                      heb je geprobeerd om de aanvoerlijnen na de pomp, maar voor de injectoren eens los te draaien om hem zo te ontluchten?
                                      als je dan start moet er flink diesel uit komen.

                                      ik heb het bij mij ook al wel eens bijna op gegeven, alles leek goed… maar werkte toch niet..
                                      bleek uit eindelijk toch aan lucht te liggen, nog een keer goed ontluchten, en toen deed hij het wel.
                                      (neem aan dat je de gloei inrichting on aangepast hebt gelaten)

                                      evt opgang helpen met start pilot, loopt ie dan wel? (is ook een goeie manier van ontluchten)
                                      hij loopt dan wel als een varken, en het klinkt alsof hij elk moment stuk gaat… maar zodra die gaat, en hij krijgt dan diesel, dan is hij ook meteen goed ontlucht

                                      #18032054
                                      robin6833
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 June 2012

                                        auto loopt weer, de derde brandstofpomp werkte :jerry
                                        Moet nu alleen gloeien met een draadje, lampje op dashboard gaat wel branden maar spiralen krijgen geen stroom.. zal het gloeirelais wel zijn, want van de gloeiers zit geen zekering in de auto toch?

                                        #18032055
                                        tijs
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 September 2005

                                          die zekering zit dacht ik in het motorruim, in zoon zwarte doos.
                                          maar kan zijn dat dat bij een astra g anders is

                                          #18032056
                                          robin6833
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 June 2012

                                            het relais zit naast de accu. zwart roken zal ook wel door het niet werken van het gloeisysteem komen?

                                            #18032057
                                            tijs
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 September 2005

                                              hmm onverbrande diesel is meestal meer blauw dacht ik.
                                              zodra hij loopt moet het toch redelijk snel normaal worden.
                                              ik reed met mijn isuzu op een gegeven moment zonder werkende gloeiers (starte ook heel moeilijk) toen het koud werd niet meer.
                                              maar die rookte ook altijd flink blauw als ie aansloeg.

                                              #18032058
                                              robin6833
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 June 2012

                                                ga van de week relais vervangen, voor het relais is nog stroom en daarna niet meer dus zal het wel zijn, zoek gewoon ff op de sloop. auto is gister door de roetmeting gekomen bij de apk en is gelukkig goed gekeurd. hoop dat het gloeien straks ook werkt kan ik eindelijk normaal met de opel gaan rijden! :thumb klopt het dat de turbo pas begint te werken bij ongeveer 2000 toeren? want op het moment dat de turbo begint is het roken klaar. voordat de turbo begint moet ik volgas geven en gaat ie dus roken en een beetje hikken, dan komt de turbo ineens en wordt je best wel in je stoel gedrukt. (voor zover die dat kan) dus het lijkt mij dat dan de turbo pas inkomt, kan je dat nog ergens afstellen?

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.