BRANDSTOFFEN

Forumindex Forums Overige Auto algemeen BRANDSTOFFEN

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263947
    BOB3dD
      Lid sinds:
      1 August 2012

      Zafira CNG .

      Omdat ik graag een vergelijking wil maken tussen de verschillende op-de-markt-zijnde-brandstoffen ben ik op zoek naar de energie-waarde van elke randstof in de praktijk . Een eenvoudige vergelijking zou zijn om er een prijs op te plakken , VB : ik heb een verbruik van gemiddeld 5€/100km of zoals onze noorderburen handteren : 0,05€/km , met mijn Zafira op gas .
      Aangeboden brandstoffen zijn oa. :
      BENZINE aan het tankstation = €/LITER of €/100km
      DIESEL aan het tankstation = €/LITER of €/100km
      DIESEL huistank = €/LITER of €/100km
      LPG aan het tankstation = €/LITER of €/100km
      AARDGAS aan het tankstation = €/kgr of €/100km , In Belgie is dat nu 1,05€/kgr
      AARDGAS huistank = €/kgr of €/100km , In Belgie is dat nu 0,0165€/kgr of 1,65€/100km ,denk ik

      MVG BOB

      #18216190
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        diesel en aardgas huistank?? :wtf

        #18216191
        BOB3dD
          Lid sinds:
          1 August 2012

          @Freestyler wrote:

          diesel en aardgas huistank?? :wtf

          Ik ken er toch zo’n paar op nog geen km in vogelvlucht die een dieseltank in de tuin hebben .
          Bij grotere firma’s is dit eerder de regel dan de uitzondering .
          Wat aardgas betreft heeft 80% van belgie ondergronds gas liggen waarop je kan aansluiten en met een compressor in je wagen kunt stoppen .

          #18216192
          Freestyler
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 January 2006

            Kijk, hier hebben de enkelingen nog stookolie tanks in de tuin.
            Maar 90% hier werkt gewoon op aardgas.

            Maar een compressor om je wagen te vullen? Geloof niet dat dat hier legaal is (iets met ontploffingsgevaar of iets dergelijks)

            #18216193
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Waarom wil je dit weten? Je wilt een omslagpunt weten wanneer het gunstig is om op een bepaalde brandstof te rijden?
              Of wil je echt de energetische waarde van de verschillende brandstoffen weten afgezet tegen de prijs.

              #18216194
              BOB3dD
                Lid sinds:
                1 August 2012

                @midnight black wrote:

                Waarom wil je dit weten? Je wilt een omslagpunt weten wanneer het gunstig is om op een bepaalde brandstof te rijden?
                Of wil je echt de energetische waarde van de verschillende brandstoffen weten afgezet tegen de prijs.

                Goed gezien,
                Ik wil inderdaad kijken of “schone” brandstoffen haalbaar zijn op kostprijs maar ook praktisch bereikbaar zijn voor jan-met-de-pet king: .
                Ik rij nu op aardgas en dit is onweerlegbaar goedkoop te noemen maar wat veel mensen niet weten is dat de regering het hondervoudige aan acsijnzen binnenhaald op gas .Op het ondergronds net : 0,0165€/kgr. aan de pomp : 1,05€/kgr , het verschil is spectaculair .
                Ook kan een brandstof duurder zijn in volume maar als je dankzij de moderne technologieen minder verbruik hebt kan dit op de duur goedkoper uitvallen dan een brandstof die goedkoper/L is maar waarvan je veel verbruikt .Daarom wil ik de prijs /’100’km vegelijken tussen de verschillende soorten brandstoffen . :argue
                Het systeem met de thuis-compressor mag in Belgie mits attest van goedkeuring van een controlerend organisme , maar dat word vlot afgeleverd :thumb . je tapt gewoon van de aardgas-teller van je huis gas af om deze onder druk in je auto te zetten en dit alles geheel legaal maar dan volgens het vergelijk van prijs hierboven. :sleeping . tijdens het autosalon werd er zelfs een premie gegeven van gasdistributie in Belgie van 2000€ wat +- de meerkost is van een CNG – wagen.
                Wat diesel in een thuistank kost weet ik “nog” niet maar we zullen dat hier wrschnlk nog horen op het forum ;) .

                Bob

                #18216195
                BOB3dD
                  Lid sinds:
                  1 August 2012

                  Ik heb wat over het net gewandeld en heb het volgende gevonden :
                  Energetisch is één liter diesel = 1kgr gas = 4,88L gas , wat ik betwijfel .
                  Gas tank je in het tankstation per kgr omdat zodoende de energiewaarde in de zomer of in de winter onveranderd blijft .
                  Thuis tank je gas per volume (m²) en veranderd de energie met de temperatuur .
                  Eén m² gas weegt gemiddeld 0,8kgr , afhankelijk van de temp.
                  1 kgr gas = 4,88L gas , in mijn tank gaat dus 122L gas
                  Vloeibaar gas bekom je door koeling naar -162°C .

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.