brandstof

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) brandstof

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207002
    siegersma31
    • Topics 2
    • Reacties 16
    Lid sinds:
    1 May 2008

    ik ben mijn motor opnieuw aan het op bouwen. en wil dit keer het pingelen tegen gaan. Het heeft me al een blok gekost. de motor bestaat uit:

    c20ne
    standaard onderblok
    max gevlakte cilinderkop
    295graden nokkenas
    lexmaul inlaat
    lexmaul spaghetti uitlaat
    brandstofdruk @ 4 bar
    geen demper cq kat
    geen luchtfilter

    Nu heb ik de kop uitgeliterd en uitgerekend en kwam ip een compressie van 1:12:o.

    Wat voor brandstof zal ik daar nu eens in gooien… hij gaat het circuit op, dus maakt niet echt kilometers.

    #17401734
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    1:12?????????????
    geen rekenfout gemaakt
    Standaard is het namelijk 1:9.2

    Zou je meer dan 3mm hebben moeten vlakken en een superdunne koppakking gebruiken,
    of heb je andere zuigers gemonteerd,

    Om pingelen tegen te gaan zou je iig in duitsland vpower kunnen gaan tanken als je dicht bij de grens woont, anders zou ik 98 gaan tanken en dan octaan booster toevoegen,

    let op geen NL Vpower gebruiken, hiervan is het octaan gehalte maar rond de 97

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401735
    siegersma31
    • Topics 2
    • Reacties 16
    Lid sinds:
    1 May 2008

    ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
    de koppakking , de koppakking 6.75 cc.

    uit gerekend met de formule

    1/4 x pi x boring x slag

    koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
    onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
    kop uitgeliterd = 41cc

    kop 41cc
    koppakking 6.75 cc


    47.75 cc

    onderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12

    of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.

    #17401736
    Ronaldo
    • Topics 25
    • Reacties 1483
    Lid sinds:
    30 June 2004

    origineel gepost door siegersma31
    ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
    de koppakking , de koppakking 6.75 cc.

    uit gerekend met de formule

    1/4 x pi x boring x slag

    koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
    onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
    kop uitgeliterd = 41cc

    kop 41cc
    koppakking 6.75 cc


    47.75 cc

    onderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12

    of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.

    ééntje om van te smullen:thumbup

    #17401737
    Bart Hoedemaker
    • Topics 56
    • Reacties 1790
    Lid sinds:
    12 February 2007

    Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124

    #17401738
    Govers
    • Topics 4
    • Reacties 51
    Lid sinds:
    11 August 2004

    Ik zou de berekening nog maar eens herzien:

    580.5 x 4 = 2322 cc?

    #17401739
    theunm
    • Topics 19
    • Reacties 1681
    Lid sinds:
    29 June 2004

    zit een fout in de berekening

    oppervlak is 1/4 pie d2

    volume is dus d3

    en dan zit je afgrond op 500 cc

    theun

    #17401740
    mayhem
    • Topics 53
    • Reacties 3126
    Lid sinds:
    13 June 2006

    origineel gepost door bbg_gendt
    Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124

    afgas zou ik wel mengen ;)

    wij reden er vroeger mee met de brommers:thumbup

    #17401741
    GH45T
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 159
    Lid sinds:
    10 July 2005

    oppervlakte van de zuiger / de boring:
    straal x straal x pi ofwel 0,25 x pi x diameter x diameter.

    Je vermenigvuldigt dus één keer te weinig met 86 mm, je berekend de oppervlakte van je cilinder in vierkante mm.

    Een cc is een vierkante centimeter. Het makkelijkst is dus om meteen in centimeters te rekenen.

    Als de diameter (boring) 86 is betekend dit dat de straal 43 mm is, ofwel 4,3 centimeter.

    De slag is 86 mm, ofwel 8,6 centimeter.

    4,3 x 4,3 x pi = 58,09
    58,09 x 8,6 = 499,55

    De inhoud van je onderblok is op een beetje na dus 500cc, 499,55 x 4 = 1998,23 cc. Volgens fabrieksopgaaf dus aangezien de C20NE 1998 cc is!

    De 41 cc van de kop geloof ik je direct, valt niet uit te rekenen.

    Koppakking :

    Hoogte van de koppakking is 1 mm dus 0,1 cm
    4,3 x 4,3 x pi = 58,09
    58,09 x 0,1 = 5,81

    Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
    499,55 / 46,81 = 1:10,67

    Je kunt het nog preciezer uitrekenen, maar dan is het hier niet meer leesbaar en door marges en slijtage zal het waarschijnlijk wel meer afwijken.

    Zou zelf ook voor de duitse V-power gaan, althans, als je in de buurt van de grens woont. Verhoudingsgewijs is dat ook niet eens zo duur.

    #17401742
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Originally posted by GH45T

    Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
    499,55 / 46,81 = 1:10,67

    kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
    vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :D

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401743
    GH45T
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 159
    Lid sinds:
    10 July 2005

    origineel gepost door corsaboy

    Originally posted by GH45T

    Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
    499,55 / 46,81 = 1:10,67

    kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
    vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :D

    Sterker nog, de berekening gaat uit van vlakke zuigers. Bij een standaard onderblok ga ik ook even uit van standaard zuigers. Die zuigers hebben een putje dus zal de compressie nog wat lager uitvallen.

    Edit:
    Ook maar even uitgerekend.

    Je kunt terugrekenen hoe groot de kamer is als je de boring, slag en compressie weet.

    We berekenen eerst de kamergrootte per cilinder:
    1998 cc / 4 / 9,2 = 54,29 cc

    Dan rekenen we uit hoeveel cc van de kamer de koppakking in beslag neemt:
    4,3 x 4,3 x pi = 58,09 cm2
    58,09 x 0,2 = 11,62 cc

    Vervolgens rekenen we uit hoeveel cc het gedeelte in de kop in beslag neemt:
    54,29 cc – 11,62 cc = 42,67 cc

    Standaard is de kamer exclusief koppakking dus 42,67 cc.

    De jouwe is 41 cc. Elke mm vlakken betekend een kamer welke 5,81 cc kleiner is. Dit zou er op neer komen dat je kop 0,29 mm gevlakt is.

    Let wel, dit is alleen als zowel de fabrieksopgave en jouw meting exact kloppen!

    Nu gaan we uitrekenen wat je compressie zou zijn bij 0,29 mm vlakken en een koppakking welke 1 mm dunner is:

    De standaard kamer was 54,29 cc.

    Bij jouw is er afgegaan:
    4,3 x 4,3 x pi = 58,09
    58,09 x 0,13 = 7,55 cc

    54,29 – 7,55 = 46,74

    499,5 / 46,74 = 1:10,7

    Mijn vraag:
    Klopt het dat je kop ongeveer 0,3 mm gevlakt is?

    #17401744
    siegersma31
    • Topics 2
    • Reacties 16
    Lid sinds:
    1 May 2008

    jeetje…. ik zit een paar daagjes in het zonnetje. :D

    volgens mij 1mm. daar heb ik wel opdracht toe gegeven. :( en dat uitliteren heb ik uitbesteed aan een ander (die heeft genoeg race ervaring met clio cup en micra cup)

    Wel stom van die reken fout. hebben ze op school toch gefaald met het opleiden van mij.

    Dus uiteindelijk kan ik gewoon rijden met euro98 en octaan booster (voor de veiligheid)?

    #17401745
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    5mm vlakken, kan niet met een 8v kop…
    das een halve cm.. zoveel zit er niet op..

    Maar waarvoor die octaan booster??
    Een c20xe heeft ook een cv van 1:10.5

    rijd ook op 95, maar je ecu is er niet op aangepast.. dus 98 is een aanrader :angel

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401746
    siegersma31
    • Topics 2
    • Reacties 16
    Lid sinds:
    1 May 2008

    ;) tik foutje

    #17401747
    siegersma31
    • Topics 2
    • Reacties 16
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden nadat vorige keer alles in elkaar draaide. dat heeft best wel wat geld en tijd gekost.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.