brandstof

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) brandstof

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207002
    siegersma31
      Lid sinds:
      1 May 2008

      ik ben mijn motor opnieuw aan het op bouwen. en wil dit keer het pingelen tegen gaan. Het heeft me al een blok gekost. de motor bestaat uit:

      c20ne
      standaard onderblok
      max gevlakte cilinderkop
      295graden nokkenas
      lexmaul inlaat
      lexmaul spaghetti uitlaat
      brandstofdruk @ 4 bar
      geen demper cq kat
      geen luchtfilter

      Nu heb ik de kop uitgeliterd en uitgerekend en kwam ip een compressie van 1:12:o.

      Wat voor brandstof zal ik daar nu eens in gooien… hij gaat het circuit op, dus maakt niet echt kilometers.

      #17401734
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        1:12?????????????
        geen rekenfout gemaakt
        Standaard is het namelijk 1:9.2

        Zou je meer dan 3mm hebben moeten vlakken en een superdunne koppakking gebruiken,
        of heb je andere zuigers gemonteerd,

        Om pingelen tegen te gaan zou je iig in duitsland vpower kunnen gaan tanken als je dicht bij de grens woont, anders zou ik 98 gaan tanken en dan octaan booster toevoegen,

        let op geen NL Vpower gebruiken, hiervan is het octaan gehalte maar rond de 97

        #17401735
        siegersma31
          Lid sinds:
          1 May 2008

          ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
          de koppakking , de koppakking 6.75 cc.

          uit gerekend met de formule

          1/4 x pi x boring x slag

          koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
          onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
          kop uitgeliterd = 41cc

          kop 41cc
          koppakking 6.75 cc


          47.75 cc

          onderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12

          of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.

          #17401736
          Ronaldo
            Lid sinds:
            30 June 2004

            origineel gepost door siegersma31
            ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
            de koppakking , de koppakking 6.75 cc.

            uit gerekend met de formule

            1/4 x pi x boring x slag

            koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
            onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
            kop uitgeliterd = 41cc

            kop 41cc
            koppakking 6.75 cc


            47.75 cc

            onderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12

            of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.

            ééntje om van te smullen:thumbup

            #17401737
            Bart Hoedemaker
              Lid sinds:
              12 February 2007

              Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124

              #17401738
              Govers
                Lid sinds:
                11 August 2004

                Ik zou de berekening nog maar eens herzien:

                580.5 x 4 = 2322 cc?

                #17401739
                theunm
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  zit een fout in de berekening

                  oppervlak is 1/4 pie d2

                  volume is dus d3

                  en dan zit je afgrond op 500 cc

                  theun

                  #17401740
                  mayhem
                    Lid sinds:
                    13 June 2006

                    origineel gepost door bbg_gendt
                    Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124

                    afgas zou ik wel mengen ;)

                    wij reden er vroeger mee met de brommers:thumbup

                    #17401741
                    GH45T
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 July 2005

                      oppervlakte van de zuiger / de boring:
                      straal x straal x pi ofwel 0,25 x pi x diameter x diameter.

                      Je vermenigvuldigt dus één keer te weinig met 86 mm, je berekend de oppervlakte van je cilinder in vierkante mm.

                      Een cc is een vierkante centimeter. Het makkelijkst is dus om meteen in centimeters te rekenen.

                      Als de diameter (boring) 86 is betekend dit dat de straal 43 mm is, ofwel 4,3 centimeter.

                      De slag is 86 mm, ofwel 8,6 centimeter.

                      4,3 x 4,3 x pi = 58,09
                      58,09 x 8,6 = 499,55

                      De inhoud van je onderblok is op een beetje na dus 500cc, 499,55 x 4 = 1998,23 cc. Volgens fabrieksopgaaf dus aangezien de C20NE 1998 cc is!

                      De 41 cc van de kop geloof ik je direct, valt niet uit te rekenen.

                      Koppakking :

                      Hoogte van de koppakking is 1 mm dus 0,1 cm
                      4,3 x 4,3 x pi = 58,09
                      58,09 x 0,1 = 5,81

                      Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
                      499,55 / 46,81 = 1:10,67

                      Je kunt het nog preciezer uitrekenen, maar dan is het hier niet meer leesbaar en door marges en slijtage zal het waarschijnlijk wel meer afwijken.

                      Zou zelf ook voor de duitse V-power gaan, althans, als je in de buurt van de grens woont. Verhoudingsgewijs is dat ook niet eens zo duur.

                      #17401742
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Originally posted by GH45T

                        Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
                        499,55 / 46,81 = 1:10,67

                        kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
                        vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :D

                        #17401743
                        GH45T
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 July 2005

                          origineel gepost door corsaboy

                          Originally posted by GH45T

                          Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
                          499,55 / 46,81 = 1:10,67

                          kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
                          vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :D

                          Sterker nog, de berekening gaat uit van vlakke zuigers. Bij een standaard onderblok ga ik ook even uit van standaard zuigers. Die zuigers hebben een putje dus zal de compressie nog wat lager uitvallen.

                          Edit:
                          Ook maar even uitgerekend.

                          Je kunt terugrekenen hoe groot de kamer is als je de boring, slag en compressie weet.

                          We berekenen eerst de kamergrootte per cilinder:
                          1998 cc / 4 / 9,2 = 54,29 cc

                          Dan rekenen we uit hoeveel cc van de kamer de koppakking in beslag neemt:
                          4,3 x 4,3 x pi = 58,09 cm2
                          58,09 x 0,2 = 11,62 cc

                          Vervolgens rekenen we uit hoeveel cc het gedeelte in de kop in beslag neemt:
                          54,29 cc – 11,62 cc = 42,67 cc

                          Standaard is de kamer exclusief koppakking dus 42,67 cc.

                          De jouwe is 41 cc. Elke mm vlakken betekend een kamer welke 5,81 cc kleiner is. Dit zou er op neer komen dat je kop 0,29 mm gevlakt is.

                          Let wel, dit is alleen als zowel de fabrieksopgave en jouw meting exact kloppen!

                          Nu gaan we uitrekenen wat je compressie zou zijn bij 0,29 mm vlakken en een koppakking welke 1 mm dunner is:

                          De standaard kamer was 54,29 cc.

                          Bij jouw is er afgegaan:
                          4,3 x 4,3 x pi = 58,09
                          58,09 x 0,13 = 7,55 cc

                          54,29 – 7,55 = 46,74

                          499,5 / 46,74 = 1:10,7

                          Mijn vraag:
                          Klopt het dat je kop ongeveer 0,3 mm gevlakt is?

                          #17401744
                          siegersma31
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            jeetje…. ik zit een paar daagjes in het zonnetje. :D

                            volgens mij 1mm. daar heb ik wel opdracht toe gegeven. :( en dat uitliteren heb ik uitbesteed aan een ander (die heeft genoeg race ervaring met clio cup en micra cup)

                            Wel stom van die reken fout. hebben ze op school toch gefaald met het opleiden van mij.

                            Dus uiteindelijk kan ik gewoon rijden met euro98 en octaan booster (voor de veiligheid)?

                            #17401745
                            corsaboy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              5mm vlakken, kan niet met een 8v kop…
                              das een halve cm.. zoveel zit er niet op..

                              Maar waarvoor die octaan booster??
                              Een c20xe heeft ook een cv van 1:10.5

                              rijd ook op 95, maar je ecu is er niet op aangepast.. dus 98 is een aanrader :angel

                              #17401746
                              siegersma31
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                ;) tik foutje

                                #17401747
                                siegersma31
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden nadat vorige keer alles in elkaar draaide. dat heeft best wel wat geld en tijd gekost.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.