Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › brandstof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2008 om 22:59 #17207002
ik ben mijn motor opnieuw aan het op bouwen. en wil dit keer het pingelen tegen gaan. Het heeft me al een blok gekost. de motor bestaat uit:
c20ne
standaard onderblok
max gevlakte cilinderkop
295graden nokkenas
lexmaul inlaat
lexmaul spaghetti uitlaat
brandstofdruk @ 4 bar
geen demper cq kat
geen luchtfilterNu heb ik de kop uitgeliterd en uitgerekend en kwam ip een compressie van 1:12:o.
Wat voor brandstof zal ik daar nu eens in gooien… hij gaat het circuit op, dus maakt niet echt kilometers.
2 mei 2008 om 07:24 #174017341:12?????????????
geen rekenfout gemaakt
Standaard is het namelijk 1:9.2Zou je meer dan 3mm hebben moeten vlakken en een superdunne koppakking gebruiken,
of heb je andere zuigers gemonteerd,Om pingelen tegen te gaan zou je iig in duitsland vpower kunnen gaan tanken als je dicht bij de grens woont, anders zou ik 98 gaan tanken en dan octaan booster toevoegen,
let op geen NL Vpower gebruiken, hiervan is het octaan gehalte maar rond de 97
2 mei 2008 om 08:06 #17401735ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
de koppakking , de koppakking 6.75 cc.uit gerekend met de formule
1/4 x pi x boring x slag
koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
kop uitgeliterd = 41cckop 41cc
koppakking 6.75 cc
47.75 cconderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12
of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.
3 mei 2008 om 19:25 #17401736origineel gepost door siegersma31
ik denk dat ik het wel goed gedaan heb ja, de kop heeft een inhoud van 41 cc , het onderblok een inhoud van 581 cc
de koppakking , de koppakking 6.75 cc.uit gerekend met de formule
1/4 x pi x boring x slag
koppakking 0.25×3.14x86x1mm=6.75 cc
onderblok 0.25×3.14x86x86= 580.5 cc
kop uitgeliterd = 41cckop 41cc
koppakking 6.75 cc
47.75 cconderblok 581 cc : 47.75 cc = 1 op 12
of zit ik er naast? dat kan ook natuurlijk.
ééntje om van te smullen:thumbup
3 mei 2008 om 20:53 #17401737Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124
4 mei 2008 om 09:20 #17401738Ik zou de berekening nog maar eens herzien:
580.5 x 4 = 2322 cc?
4 mei 2008 om 21:50 #17401739zit een fout in de berekening
oppervlak is 1/4 pie d2
volume is dus d3
en dan zit je afgrond op 500 cc
theun
7 mei 2008 om 14:21 #17401740origineel gepost door bbg_gendt
Je kan ook avgas ( oude vliegtuig benzine ) in je tank doen octaan van rond de 124afgas zou ik wel mengen ;)
wij reden er vroeger mee met de brommers:thumbup
7 mei 2008 om 16:28 #17401741oppervlakte van de zuiger / de boring:
straal x straal x pi ofwel 0,25 x pi x diameter x diameter.Je vermenigvuldigt dus één keer te weinig met 86 mm, je berekend de oppervlakte van je cilinder in vierkante mm.
Een cc is een vierkante centimeter. Het makkelijkst is dus om meteen in centimeters te rekenen.
Als de diameter (boring) 86 is betekend dit dat de straal 43 mm is, ofwel 4,3 centimeter.
De slag is 86 mm, ofwel 8,6 centimeter.
4,3 x 4,3 x pi = 58,09
58,09 x 8,6 = 499,55De inhoud van je onderblok is op een beetje na dus 500cc, 499,55 x 4 = 1998,23 cc. Volgens fabrieksopgaaf dus aangezien de C20NE 1998 cc is!
De 41 cc van de kop geloof ik je direct, valt niet uit te rekenen.
Koppakking :
Hoogte van de koppakking is 1 mm dus 0,1 cm
4,3 x 4,3 x pi = 58,09
58,09 x 0,1 = 5,81Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
499,55 / 46,81 = 1:10,67Je kunt het nog preciezer uitrekenen, maar dan is het hier niet meer leesbaar en door marges en slijtage zal het waarschijnlijk wel meer afwijken.
Zou zelf ook voor de duitse V-power gaan, althans, als je in de buurt van de grens woont. Verhoudingsgewijs is dat ook niet eens zo duur.
7 mei 2008 om 16:30 #17401742Originally posted by GH45T
Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
499,55 / 46,81 = 1:10,67kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :D7 mei 2008 om 17:13 #17401743origineel gepost door corsaboy
Originally posted by GH45T
Opgeteld is de kop met koppakking dus ongeveer 47 cc.
499,55 / 46,81 = 1:10,67kijk 1:10.7 kan nog gewoon met octaan 98 king:
vond 1:12 al een beetje erg hoog, heb je echt wel andere zuigers voor nodig aangezien de standaard verhouding 1:9.2 is.. :DSterker nog, de berekening gaat uit van vlakke zuigers. Bij een standaard onderblok ga ik ook even uit van standaard zuigers. Die zuigers hebben een putje dus zal de compressie nog wat lager uitvallen.
Edit:
Ook maar even uitgerekend.Je kunt terugrekenen hoe groot de kamer is als je de boring, slag en compressie weet.
We berekenen eerst de kamergrootte per cilinder:
1998 cc / 4 / 9,2 = 54,29 ccDan rekenen we uit hoeveel cc van de kamer de koppakking in beslag neemt:
4,3 x 4,3 x pi = 58,09 cm2
58,09 x 0,2 = 11,62 ccVervolgens rekenen we uit hoeveel cc het gedeelte in de kop in beslag neemt:
54,29 cc – 11,62 cc = 42,67 ccStandaard is de kamer exclusief koppakking dus 42,67 cc.
De jouwe is 41 cc. Elke mm vlakken betekend een kamer welke 5,81 cc kleiner is. Dit zou er op neer komen dat je kop 0,29 mm gevlakt is.
Let wel, dit is alleen als zowel de fabrieksopgave en jouw meting exact kloppen!
Nu gaan we uitrekenen wat je compressie zou zijn bij 0,29 mm vlakken en een koppakking welke 1 mm dunner is:
De standaard kamer was 54,29 cc.
Bij jouw is er afgegaan:
4,3 x 4,3 x pi = 58,09
58,09 x 0,13 = 7,55 cc54,29 – 7,55 = 46,74
499,5 / 46,74 = 1:10,7
Mijn vraag:
Klopt het dat je kop ongeveer 0,3 mm gevlakt is?8 mei 2008 om 22:17 #17401744jeetje…. ik zit een paar daagjes in het zonnetje. :D
volgens mij 1mm. daar heb ik wel opdracht toe gegeven. :( en dat uitliteren heb ik uitbesteed aan een ander (die heeft genoeg race ervaring met clio cup en micra cup)
Wel stom van die reken fout. hebben ze op school toch gefaald met het opleiden van mij.
Dus uiteindelijk kan ik gewoon rijden met euro98 en octaan booster (voor de veiligheid)?
9 mei 2008 om 05:14 #174017455mm vlakken, kan niet met een 8v kop…
das een halve cm.. zoveel zit er niet op..Maar waarvoor die octaan booster??
Een c20xe heeft ook een cv van 1:10.5rijd ook op 95, maar je ecu is er niet op aangepast.. dus 98 is een aanrader :angel
9 mei 2008 om 22:02 #17401746;) tik foutje
9 mei 2008 om 22:04 #17401747Ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden nadat vorige keer alles in elkaar draaide. dat heeft best wel wat geld en tijd gekost.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.