Bonk van de subwoofers en ruis in de boxen

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Bonk van de subwoofers en ruis in de boxen

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 26 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17706780
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      De massa van de 12V ingang, is gewoon massa van de auto dus, chassis…

      Ommanteld is niet het enige waar je voor moet zorgen. Wat vaak nog belangrijker is is dat je goed in de gaten houdt dat je dus geen lussen maakt tussen apparaten. Goede massa (en dan bedoel ik niet alleen maar de kabels, maar ook apparaten intern) moet eigenlijk overal ‘doodlopen’ Het moet als een boom zijn waarvan de takken elkaar niet raken. In het Engels noemen ze dit ook wel ‘star ground’, hoewel ze dan voornamelijk uit gaan van een centraal massapunt. In een auto is dat gewoon het gehele chassis.

      Massa goed begrijpen is nog best ingewikkeld, je hebt namelijk diverse massa’s zoals in een versterker de audio massa en de voedings massa. Deze worden in een goede versterker slechts op één enkel punt verbonden met elkaar. En die massa’s laten zich ook aan de buitenkant vinden. Knoop je die daar dan nogmaals aan elkaar heb je twee punten=een lus.

      Een lus is gewoon een metalen hoepel, een gedeelte in de massa structuur waar een deel in een cirkel loopt. Lopen daar dan signaalbanen waarvan de signaal referentie de massa is en deze massaverbining onderdeel uitmaakt van deze lus heb je kans op storing.

      Je antenne zou een probleem kunnen vormen, vooral als het een actieve antenne is. Ook daar kunnen aardlussen door ontstaan. Zou wel logisch zijn aangezien je de storing enkel op deze bron hebt.

      Kortere antennes zijn net als kleine melkpakjes speakers. Het smoelt goed, maar presteert ruk. Dit geldt niet onbeperkt, de antenne heeft idealiter de lengte van de te ontvangen golflengte. Voor radio ontvangst kom je dan op een vrij onpraktische lelijke lengte. (de ouderwetse ‘spriet’) Voor bijv. 2.4Ghz is de meest ideale antenne altijd nog veel korter.

      #17706781
      teunkreun
        Lid sinds:
        28 June 2012

        Ik begrijp de materie, ben zelf afgestudeerd HTS-er autotechniek.
        Maar concreet weet ik niet meer waar ik moet zoeken.
        Als het een aardlus betreft in de antenne massa dan snap ik de bouw van versterkte antennes niet;
        De antenneversterker trekt massa via de mantel van de coax kabel.
        Want als ik de antenne los op de bekleding in de kofferbak leg werkt deze versterker nog.
        Pas bij het loshalen van de 12V geschakelde voeding naar de antenne vermindert de ontvangst.
        Dus de antenne pakt dan blijkbaar ergens massa, kan dus niet anders als de coax kabel, mantel of kern.
        Ook bij het isoleren van de mantel van de coax op de aansluiting van de radio werkt de versterker niet meer.
        Hiermee dus bewezen, de mantel van de coax geeft massa aan de versterker vanaf de radio.

        Ik heb de antennevoet geïsoleerd van de massa van het dak gemonteerd, met hetzelfde resultaat.
        Helaas maakte het geen verschil of ik de antenne massa gaf vanaf de radio of aan de voet, ontvangst is gelijk.

        Het feit dat de antenneontvangst met name verslechtert en gaat ruisen in Eindhoven heeft denk ik ook te maken met de overgang van antennemasten in Lopik en Roermond. Laatst sloeg deze in de stad al zelf (AF) over naar de Roermondse frequentie. Dit alles leidt me tot de conclusie dat het niks te maken heeft met een aardlus maar gebrek aan ontvangst, de antenne zelf is niet goed genoeg en de antenne versterkt dat.
        Daarom heb ik een langere spriet besteld en een antenne met een sterkere versterker.
        Mocht dat niet helpen dan schei ik er mee uit, rijd nu al weken met m’n radio op de bijrijdersstoel, kabels los en de halve bekleding gedemonteerd.

        :hmmz

      2 berichten aan het bekijken - 26 tot 27 (van in totaal 27)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.