Bonk van de subwoofers en ruis in de boxen

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Bonk van de subwoofers en ruis in de boxen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224222
    SRLandgraaf
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2008

      Zoals de titel al luid heb ik een “bonk” van de sub woofers zodra ik bv van dvd over ga naar usb dan geeft ie 2 bonken .

      Verder heb ik een constante ruis in de boxen .

      Hopelijk kunnen jullie me helpen

      gr.Nick

      #17706756
      RonaldH
        Lid sinds:
        30 June 2004

        merk radio????

        #17706757
        MantasticB1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 October 2006

          origineel gepost door SRLandgraaf
          Zoals de titel al luid heb ik een “bonk” van de sub woofers zodra ik bv van dvd over ga naar usb dan geeft ie 2 bonken .

          Verder heb ik een constante ruis in de boxen .

          Hopelijk kunnen jullie me helpen

          gr.Nick

          klinkt naar een köt radio vriend ;):angel

          #17706758
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Jep, is veel voorkomend bij goedkope zooi….:vertag

            #17706759
            SRLandgraaf
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 September 2008

              Pioneer DEH-P4100 DVD

              een dubbeldin

              lijkt me geen goedkope rotzooi

              #17706760
              RonaldH
                Lid sinds:
                30 June 2004

                goed aangesloten?? geen halve verbindingen??

                #17706761
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Kan firmware zijn, eens bij pioneer informeren….:cool:

                  #17706762
                  bpr
                    Lid sinds:
                    24 July 2010

                    de ruis is die continu of gaat ie op de mat van je toeren van je motor als ie dat doet heb je waarschijnlijk een min probleem met je radio en tulpstekkers

                    of je min van de versterker is niet goed genoeg te veel weerstand en slechte afgifte van de stroom.

                    #17706763
                    SRLandgraaf
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 September 2008

                      dynamo ruis had ik , dat is opgelost .

                      Nu heb ik een dikke plus en een dikke plus van uit de accu rechtstreeks naar de HU en het geruis blijft :(


                      @Vinci
                      ik ga nu eens naar de audio zaak eens kijken wat hun zeggen

                      gr. Nick

                      #17706764
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Je kan eens kijken of je het kan ontstoren met een 100nF condensatortje op de 12V vlak voor dat het de radio in gaat (of nèt er binnen is nog beter) Maar goed, ik zou verwachten dat die radio dat al heeft…

                        Zou zeker eens terug gaan, maar laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Dat doen die gasten namelijk graag! Meer dan een jaar gezeik gehad met een Harman Karton receiver van de BCC, “nee hoor, het ligt niet aan het apparaat”…:fy1

                        Mooi wel dus!! Was ook Firmware, wisten ze bij HK gewoon van!!:cry Was uiteindelijk echt zó opgelost!! Ging ook om bonken uit de sub tussen nummers in van cd’s en zo… Ding ging dus bij stilte in de mute, maar met een bonk… Na de update was het muisstil tussen nummers in!:sleeping

                        Bel desnoods zelf met Pioneer! Volgens mij 0297-286989:angel

                        #17706765
                        SRLandgraaf
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 September 2008

                          He Vinci ,

                          Ik ben vandaag naar de audioshop geweest het zijn waarschijnlijk de massa poortjes die kapot zijn door verkeerd uitbouwen van radio .
                          daar is pioneer zeer gevoelig voor .

                          nu waarschijnelijk laten maken bij pioneer zelf

                          #17706766
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            Kan je dan niet een massadraad vanaf de radio maken?

                            Is dit zon pioneer apparaat met navigatie en alles er op en er aan?
                            touchscreen enzo?

                            Ik moet er binnenkort een zon pioneer uit een auto halen om te vervangen voor wat anders. De pioneer blijft over. Lijkt me leuk speelgoed voor mezelf, dus ga hem overkopen.

                            #17706767
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Massa poortjes?! Massa is meestal gewoon hard verbonden, klinkt als een berg onzin wat ze je verteld hebben?!:thumbdown

                              Bedoelden ze de massa van de uitgang naar de versterkers? Of de massa aan de voedings kant?

                              En hoe kan dat mis gaan met uitbouwen dan?

                              Vind het een vaag verhaal…:wtf

                              #17706768
                              SRLandgraaf
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2008

                                @ fearless

                                ja het is zo een met alles erop en eraan met navigatie tv dvd touchscreen enal .


                                @Vinci

                                http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687&SearchTerms=aardlus,ruis

                                Hier staat het ook op dat van die massa poortjes .

                                en denk dat hun me niet oplichten het is een zaak die zich echt specifiek op audio instalatie heeft gericht en waar ik al veel aan spul gekocht heb en altijd goed advies heb gekregen.

                                nouja ik vraag vandaag eens na bij 2 andere zaken voor dat ik m naar pioneer stuur .

                                mvg Nick

                                #17706769
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Denk toch dat jij het iets anders benoemt. Je bedoelt waarschijnlijk of massapunten of aardlussen…:P Maar goed, er kan allerlei ruis en brom ontstaan door aardlussen (meestal brom) Een aardlus ontstaat (meestal) wanneer twee apparaten op elkaar worden aangesloten en massa wordt gemaakt. Het gaat vooral mis als ze beiden op de zelfde voeding aangesloten worden. Wat in een auto natuurlijk onvermijdelijk is. :thumbdown

                                  De ‘lus’ is ook écht een lus, van behuizing, draad, alles wat metaal is en over een bepaalde afstand in een rondje loopt. Dat rondje werkt als een winding op een spoel of in een transformator en pikt dus allerlei wisselende magnetische velden op en zet die om in spanning (zoals de secundaire winding in een transformator ook doet) Door middel van inductie. Het is dus niet echt een antenne, maar heeft er wel wat van weg….

                                  Die bonken kun je hier alleen niet echt mee verklaren, hoewel het niet helemaal uitgesloten kan worden.

                                  #17706770
                                  Roelof
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Zo, wat een onzin daar, een aardlus werkt als een antenne?

                                    Het probleem van een aardlus ontstaat als je alle apparaten niet op hetzelfde aardpunt aansluit.
                                    Als je de radio voor in de auto aan een massa hangt en je versterker achterin kan er een niveauverschil op de aarde ontstaan, het niveauverschil zal ook deels door de RCA massa gebrobeerd worden op te vangen maar aangezien daar audio op staat zullen de veranderingen in massaniveau daar hoorbaar gemaakt worden.

                                    Een aardlus zelf is een loop waarin een resonantie kan ontstaan, het is een winding en een kortgeslotenwinding heeft een resonantie.

                                    Simpele oplossingen om bijgeluiden op een RCA kabel te voorkomen zijn:
                                    1) een transformator gebruiken (ontkoppelt de massa’s)
                                    2) de massa ontkoppelen door te onderbreken en een condensator over de breuk te plaatsen.
                                    3) een balanced driver bij de radio te plaatsen.

                                    #17706771
                                    svdk20
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 August 2009

                                      had dit in mijn cali dat de boxen bonken heb toen een extra massa aangelgd naar het chassis van af de accu en vanaf het blok zelf bij mij is het gebonk nu weg en geruis.

                                      moet er wel bij zeggen mijn radio heeft een eigen voeding rechtstreeks van de accu af.

                                      weet niet of je wat heb aan mijn info maar voor pak weg 5 euro kan je het altijd ff proberen of dit bij jou ook werkt.

                                      #17706772
                                      Stender
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        5 April 2009

                                        Dat bonken gebeurt bij het opstarten van de audio?

                                        #17706773
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          origineel gepost door Roelof
                                          Zo, wat een onzin daar, een aardlus werkt als een antenne?

                                          Het probleem van een aardlus ontstaat als je alle apparaten niet op hetzelfde aardpunt aansluit.
                                          Als je de radio voor in de auto aan een massa hangt en je versterker achterin kan er een niveauverschil op de aarde ontstaan, het niveauverschil zal ook deels door de RCA massa gebrobeerd worden op te vangen maar aangezien daar audio op staat zullen de veranderingen in massaniveau daar hoorbaar gemaakt worden.

                                          Een aardlus zelf is een loop waarin een resonantie kan ontstaan, het is een winding en een kortgeslotenwinding heeft een resonantie.

                                          Simpele oplossingen om bijgeluiden op een RCA kabel te voorkomen zijn:
                                          1) een transformator gebruiken (ontkoppelt de massa’s)
                                          2) de massa ontkoppelen door te onderbreken en een condensator over de breuk te plaatsen.
                                          3) een balanced driver bij de radio te plaatsen.

                                          Precies! :thumbup Dat apparaten niet op het zelfde aardpunt zou ik alleen nog anders omschrijven, want daar is niet veel mis mee zolang de uiteinden die onderweg allerlei wisselspanningen genereren door inductie elkaar maar niet tegen komen (ster massa) Immers loopt er zonder stroomkring ook geen stroom…

                                          Weet je wat ik nog de mooiste oplossing vind? De voedings massa ground liften in de versterker, ben je ook van alle gezeik af en heb je tenminste geen invloeden op de audio kwaliteit… Het enige waar je op uit bent om aardlussen te verhelpen is de lus ergens te verbreken en alle krachtige auto eindversterkers van een beetje zichzelf respecterende merken gebruiken een schakelvoeding om de 12V eerst op te schroeven. Daar zit een transformator in zodat je volledige galvanische scheiding kan krijgen. Waarom dat dan niet ook doen? Het is mij altijd een raadsel.
                                          :wtf

                                          Ik heb zelf inmiddels een aardige selectie aan car audio versterkers ontworpen en gebouwd en bouw ze tegenwoordig altijd met ground lift functie… Wel zo professioneel.. Zie hier mijn (inmiddels al weer achterhaalde) car audio voedings ontwerp:
                                          http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=11116

                                          Mijn versterkers en de kekabeling die ik gebruik geeft nooit problemen. Alles is muisstil, ruis en brom vrij en klinkt super strak! Mijn versterkers hebben ook nog een rendement van meer dan 90% en een 2×500 watt eindtrap bouw ik in een kastje van 23x12x4cm!!!:agent En blijft dus nagenoeg ijskoud!

                                          Maar +1 inderdaad voor de balanced line driver!:thumbup Nooit begrepen dat bij car audio niet standaard symmetrische bekabeling wordt toegepast! Dat voorkomt nog een hele hoop instraling van storingsgeluiden die bij asymmetrische bekabeling op de audio massa terecht komen.

                                          Ik zie het altijd zo:

                                          Als je wilt dansen (audio weergeven) heb je een stevige vlakke ondergrond (massa) nodig. Op een kasseien ondergrond (brom) of een grasveld (ruis) of iets dergelijks is dansen veel lastiger….

                                          Ook van toepassing op slappe voedings spanning. Alsof je op mul zand danst. Daar is de condensator dus van toepassing….

                                          Ik gebruik voor car audio dus meestal symmetrische bekabeling en gebruik voor asymmetrisch signaal dan de kernen voor audio massa en signaal en knoop de mantel aan de kant van de versterker (aan één kant dus!!) aan de massa… Alle storing die de mantel onderweg dan oppikt kan nergens anders heen dan afvloeien naar massa. Er ontstaat wel spanning, maar er gaat absoluut geen stroom lopen… Dus geen ruis en brom…:vertag

                                          Van dit spul dus:

                                          #17706774
                                          ricardokadett
                                            Lid sinds:
                                            16 December 2008

                                            Ik heb zelf ook een pioneer er in zitten momenteel en ook ik had het. dat bonken zat bij mij in de massa van mijn RCA.
                                            Ik neem aan omdat je het over fluitende boxen hebt dat die ook op een versterker staan?
                                            haal de signaal kabel er is uit en zet de radio is aan.
                                            als je dan geen gebonk en gefluit hebt dan ligt het aan de radio.

                                            Ik werd er helemaal gek van en heb nu alles via XLR kabels lopen. dan hou je een heel stuk gebalanceerd en veel minder kwetsbaar voor storing van buitenaf. dus symetrische bekabeling is echt een pre.
                                            RCA kabels zijn meestal 5 a 6 meter dus eigenlijk veel te lang voor ongebalanceerd signaal.
                                            snap idd ook niet waarom ze niet gewoon symetrische bekabeling er voor verkopen.

                                            even heel iets anders…. ik neem aan dat wel voeding en signaal appart van elkaar liggen en niet naast elkaar?

                                            #17706775
                                            teunkreun
                                              Lid sinds:
                                              28 June 2012

                                              Hoi Vinci,

                                              Ik heb een Alfa met een audioprobleem.

                                              De radio stoort, enkel als de auto rijdt.
                                              De storing is niet afhankelijk van de motortoeren.

                                              Normaal zijn RCA (tulp kabels voorzien van een mantel om de signaalkerk af te schemen, toch?
                                              Nu zit er in de auto een origineel actief Bose systeem, met versterker in de kofferbak.
                                              De radio heeft Pre amp RCA (tulp) uitgangen.
                                              De auto heeft micro ISO aansluiting welke naar de versterker lopen. Hierin zitten de signaaldraden apart (4x), de 12V antenne uitgang om het systeem in te schakelen en een aparte massa draad.

                                              Hiervoor heb ik een adapter gekocht welke met tulp op de radio wordt aangesloten en met een connector op de micro ISO aansluit.
                                              Net voor deze connector worden de ommantelingen van de tulp kabels bij elkaar gedraaid en op de massa aansluiting van de micro ISO verbonden.

                                              De antenne gebruikt ook deze 12V geschakelde spanning van de radio voor de versterker en de massa van de auto.

                                              Het zou dus hierin kunnen zitten:

                                              -Of de originele kabel pakt storing op omdat deze geen ommantelde kernen bevat. (Lange RCA kabels proberen van de radio helemaal naar de versterker en pas bij de versterker de signaalkern op de versterker aansluiten en de ommantelingen daar pas samenvoegen op de massa vd versterker. Lijkt me echter sterk , dan heeft de originele radio ook altijd gestoord, weet ik niet want auto is aangeschaft zonder radio.
                                              Misschien is dit wel een ommantelde kabel als door jou gepost op:
                                              viewtopic.php?f=28&t=130670&start=15

                                              -Of de storing komt uit de 12V radiogeschakelde spanning, die zit aan de versterker van de antenne en is tevens op de Bose versterker is aangesloten, echter als deze enkel als aan / uit signaal wordt gebruikt heeft dat geen invloed op het geluid lijkt me.
                                              -Of de massa heeft invloed op het antennesignaal, als de ommantelingen van de tulpaansluitingen in de radio aan massa zijn gelegd storen die dan wellicht het antennemassasignaal?

                                              Ik heb een Sinuslive-EF-10-ontstoorfilter-10A besteld, deze ontstoord de constante plus op de radio.
                                              Maar het probleem lijkt me eerder uit de bovenstaande opties te komen.

                                              Wat lijkt jou het slimst om te doen?

                                              Ik heb inmiddels:
                                              -de antenne + kabel vervangen (12V versterkt via Remote).
                                              -3 Radio’s geprobeerd
                                              -Extra massa gelegd naar de voet v.d.antenne
                                              -Extra massa gelegd naar het huis van de radio

                                              En ben ten einde raad….

                                              Teun

                                              #17706776
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Aangezien het anderen kan helpen geef ik er de voorkeur aan hier te reageren op je storing.

                                                Even voor de goede orde, de storing uit de radio, komt dit uit de speakers die aangesloten zijn op de in de kofferbak aanwezige versterker?

                                                Als de storing in dat geval weg is met de audio kabels losgetrokken dan heb je een aardlus.

                                                Voor dat ik verder ga wacht ik even je antwoord hier op af…

                                                #17706777
                                                teunkreun
                                                  Lid sinds:
                                                  28 June 2012

                                                  Hoi Vinci,

                                                  Klopt. zonder de rca’s in de radio hoor je helemaal niks.
                                                  Het betreft dan ook een BOSE systeem waar alle speakers op zijn aangesloten.
                                                  Ik heb in de tussentijd ook nog rondgereden met een losse speaker aangesloten op de normale versterkte radiouitgang. Eveneens geen succes.

                                                  Het gekke is alleen dat de radio alleen stoort, andere muzieksignaal als usb, cd etc werkt feiloos.
                                                  Daarom heb ik dus al de antenne vervangen zonder resultaat.
                                                  Het is echt een ruis in de antenneontvangst, enkel bij rijdende auto, wat erger wordt in bebouwd gebied. En onafhankelijk van motortoerental.

                                                  Nu moet ik erbij zeggen dat ik middels adaptersets de boel heb aangesloten.
                                                  De Rca’s worden op een mini ISO stekker overgebracht als volgt:
                                                  signaalkernen (4x) worden op direct doorgelust naar de corresponderende stekkers op de gele mini ISO.
                                                  De mantels van de RCA’s worden bijeengedraaid en aangesloten op een 5e draad in de mini ISO.
                                                  Bij loskoppelen van de bijeengedraaide mantels valt heel het geluid uit.
                                                  De radio geschakelde 12V, (blauw/wit) wordt doorgelust naar de 6e aansluiting.
                                                  De geluidskabels (4x + en 1x -) lopen samen in een enkele kabel, deze kabel heeft een koperen mantel welke aan de radiozijde althans nergens op is aangesloten.
                                                  (inmiddels deze mantel aan de radiomassa gehangen, morgen weer een testritje maken)

                                                  De versterkte antenne gebruikt ook deze geschakelde 12V maar krijgt normaal gesproken massa van het dak meen ik, daarom ook de getande kroonmoer.
                                                  Echter, de antenne werkt ook als ik deze los in de kofferbak heb liggen, het lijkt erop dat deze massa trekt van de mantel. want bij het ontkoppelen van de geschakelde plus valt heel de ontvangst weg.
                                                  Maar na bevestigen van de antenne op het dak en met aftapen van de mantel op de radioaansluiting geeft geen positief effect.

                                                  #17706778
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Alleen maar met de radio zou ik haast aan een defect denken, want CD’s speel je uit de zelfde machine neem ik aan en dat is wel ‘stil’??

                                                    Zoals je omschrijft dat het bekabeld is heb ik ook sterk mijn bedenkingen over, maar als je er met alle bronnen behalve radio geen last van hebt dan heb je hier ‘geluk’ mee gehad zullen we maar zeggen.

                                                    Het is namelijk niet altijd zo dat een aardlus storing op pikt, je kan er zogezegd mazzel mee hebben. Er moet een electromagnetisch signaal aanwezig zijn (zoals van ontsteking of dynamo, in de huiskamer vaak 50hz brom van strooiveld van transformatoren) en zo niet dan is de ‘potentiele’ aardlus gewoon stil…. Aardlussen ontstaan of wel omdat de aarde via een enorme omweg zichzelf weer ‘via de achterdeur’ vindt, of omdat er uit ondeskundigheid op meerdere punten ‘massa wordt gemaakt’ binnen één stroomkring of signaalweg.

                                                    Als je er met een beetje verstand van electriciteit naar kijkt nog zonder kennis van het fenomeen dan moet je het zo zien. In een situatie als een auto geluidsinstallatie is de meest gevoelige plek voor een aardlus de lijnsignalen die nog de eindversterker in moeten gaan. Elk beetje brom/ruis/storing wat daar op terecht komt wordt namelijk nog sterk uitvergroot door de eindversterker. Dat bijna onmeetbare brommetje wordt dan ineens een heuse brom. Kabels die naar speakers lopen bijvoorbeeld (al zouden ze naar een actieve schakeling lopen) zullen met de zelfde opgepikte stoor signalen niks doen. Hier is dit dus geen probleem.

                                                    De ‘lus’ is letterlijk een lus. De versterker heeft voedingsspanning in een auto van 12V en bij veel versterkers (zoals de interne in een autoradio) is de lijn ingang massa hard verbonden met de voedings massa (chassis). Heeft de bron (CD/radio etc.) nou ook die zelfde 12V en dus de zelfde massa en verbind je vervolgens de uitgang daarvan aan de ingang van die versterker dan heb je dus die lus tepakken. Daarom is het dan vaak ineens wel stil als je de boel los trekt. Het zou ook stil worden als je de bron OF de versterker vanaf een aparte accu zou voeden omdat ook dan de twee massa’s ‘losgetrokken’ van elkaar zijn. Het maakt niet uit waar de ‘lus’ dus verbroken wordt. De lus is namelijk gewoon een spoel, een inductie en dat werkt exact als een microfoon en pikt dus vanalles op als een soort antenne en aangezien de massa de ‘referentie’ (‘ondergrond’) is voor het signaal zal alles aan storing keihard op het signaal zelf terug komen.

                                                    Een écht mooie installatie in de auto gebruikt dus een geavanceerde voeding voor de eindversterker die ‘geïsoleerd’ is. Zo’n schakeling maakt ook nog eerst een hogere spanning van de 12V, net als zo’n 230V converter, en gebruikt daar een transformator voor. De 12V wordt eerst een wisselspanning gemaakt zoals wat er thuis uit het stopcontact komt, maar dan niet 50hz, maar meestal iets van 30Khz, ruim boven de audio frequenties. Die hogere frequentie heeft ook nog als voordeel dat met een zeer kleine transformator heel veel vermogen geleverd kan worden en het komt ook het rendement nog sterk ten goede. Die wisselspanning komt dus ook weer uit de transformator in een hogere spanning, afhankelijk van hoe de wikkelverhouding is van de transformator. Verder is deze voeding identiek aan wat er in zo ongeveer elke lichtnet voeding zit.

                                                    Dit soort versterkers zijn dus én uiterst krachtig, ondanks de lage 12V voedingsspanning, én geisoleerd al in de voeding, wat aardlussen volledig elimineert.

                                                    Simpel te testen of jouw versterker aan dit principe voldoet, even checken of de rand van de tulp stekkers verbonden staat met de behuizing en vooral de massa van de 12V ingang! Dit kan eenvoudig gemeten worden met een multimetertje van twee knaken bij de gamma vandaan, even op de stand zetten dat hij piept als je de twee meetpennen tegen elkaar houdt….

                                                    Aardlussen te lijf gaan door alleen maar betere bekabeling en betere afscherming is dus niet altijd de oplossing, vaker niet dan wel eigenlijk. Daarom is het toch altijd het beste om eerst te kijken wat er nou echt aan de hand is in plaats van lukraak voor veel geld allerlei kabels aan te schaffen. Ik zeg dit in de hoop om teleurstellingen te voorkomen.

                                                    Uitgebreid verhaal, hoop dat jij en evt. anderen het snappen allemaal en er ook wat aan hebt.

                                                    #17706779
                                                    teunkreun
                                                      Lid sinds:
                                                      28 June 2012

                                                      Wat bedoel je precies met de massa van de 12V ingang vd versterker?

                                                      De tulpmantels worden na de radio bij elkaar gedraaid en door een kabeltje samen met de signaaldraden naar de versterker geleid.
                                                      Dit alles ommanteld met koperdraad.
                                                      Deze laatste mantel heb ik nu ook op de massa van de radio aangesloten, weer geen verbetering.

                                                      Om storing vanuit de voeding te elimineren ga ik van t weekend een losse accu gebruiken als voeding.
                                                      Dan gebruikt de antennevoet echter nog wel de massa van de auto en originele accu.

                                                      Ik kan bijna niet anders concluderen dat de antenne toch het probleem is, des te dichter de de bebouwing, des te slechter is de ontvangst.

                                                      Ik heb gezien dat hirschmann een vervangingsspriet heeft welke 3 cm langer is, zou dat het verschil maken?
                                                      Dat zou even lang zijn als de originele.
                                                      Ik heb ook een kortere geprobeerd, deze gaf in ieder geval geen verbetering.
                                                      Dit hoor ik ook van mensen die een haaienvin-antenne hebben geïnstalleerd, resultaat= slechtere ontvangst.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.