Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Bobine geconstrueerd om kapot te gaan…, garage profiteert…
- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 september 2023om 21:36 door eerste-opel.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2019 om 15:21 #18364329
Ik heb redelijk wat corsa’s in me onderhoud en heb het pas 1x meegemaakt dat de bobine brug stuk was en dat was ook nog mijn eigen corsa Z10XEP blokje(110.000 km zoiets toen) , en de andere waren Z12XEP, A12XER en A14XER
Vooral de Z blokken hebben al ruim 150k gelopen.
Ik hoor en lees wel eens verhalen dat de aantal opelfabrieken wel degelijk verschillende kwaliteiten/merken onderdelen gebruiken. Nu weet ik toevallig dat ik er 1 heb uit russelheim wat normaal de betere fabriek van opel is…
4 mei 2019 om 12:18 #18366017Deze week ook bobine laten vervangen – na bijna 4 jaar en 55000 km – : Corrosie in schacht nr 4.
Van de rekening van 450 Euro moest ik 90 zelf betalen, de rest kwam na enig overleg te verallen (coulance). Netjes opgelost door Opel Dealer.
Hoop wel dat de nieuwe bobine gewoon heel blijft.
4 mei 2019 om 12:50 #18366019Mijn vorige Corsa had een Z12XEP blok en ik heb bijna 9 jaar met de originele bobinebrug gereden. Ik deel deze ervaring dus niet.
4 mei 2019 om 13:28 #18366020Klopt dat oudere Corsa’s hier geen last van hebben. De ‘modificatie’ op de bobine heeft plaats gevonden vanaf ca 5 jaar geleden.
Daarom heeft Corsa2015 en vele anderen er wel last van, en jij niet.
@Corsa2015,
fijn dat de Opeldealer het op die manier heeft opgelost.
4 mei 2019 om 16:53 #18366029Beste,
mijn vriendin is onlangs in panne gevallen met haar Corsa D 1.4 van 2014
na wa opzoekwerk kwam ik al snel hier terecht.de bobinerail was volledig geoxideerd aan cilinder 4.
De auto start maar blijft zeer slecht draaien en komt ook zeer slecht op toeren metveen ratelend geluid erbij.
ik bestel via het net een andere rail (115€ geleverd) en monteer deze met nieuwe (iridium lpg) bougies. Omdat zo ook lpg heeft laten leggen.
nu is het probleem nog net hetzelfde. Start niet of zeer slecht en draait onregelmatig met ratelend geluid (op benzine op lpg kan ik niet testen )
ik lees hier ook Posts over het uitlezen ban codes met de rem/gaspedaal maar dit wil niet echt lukken.
Iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt
5 mei 2019 om 17:44 #18366044@Kernkadett,
Het klinkt idd alsof het een probleem is van de bobinerail. Misschien is het nu zo, doordat de betreffende cylinder al een tijd niet meer goed functioneerde, dat nu ook de injector op 4 aangedaan is en moet worden schoongemaakt of vervangen. Misschien eerst eens een flesje injectorreiniger door de benzine doen, en dan een stuk flink gaan rijden..
5 mei 2019 om 21:13 #18366046beste, ik betwijfel of het de injector is want op lpg hebben we hetzelfde probleem.
ik ga eens proberen met andere bougies. Net laten uitlezen en geeft engine misfire.
6 juli 2019 om 16:17 #18367331[quote quote=18349695]Op dit Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Soms dat deze het al met 24.000 km begeeft. Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel… Hieronder mijn bevindingen. Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij Opel Hofplein in Vianen en daar in onderhoud. Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden. Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362 Rekening inclusief BTW €449,50. De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW). Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem. Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook. In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen. Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding. Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3. In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd. Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen. Normaal gaat zo’n bobine inderdaad een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren. De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf. Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe.. “Wir leben auto’s’… Ik ga hiermee terug naar de dealer. Dit is geen stijl en zou niet mogen gebeuren. Ook Opel zal ik hierop aanspreken. Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel. Leuk itempje voor Radar en/of Kassa … Update 8/11/2017 17:00: De dealer Auto Hofplein uit Vianen beldde mij net terug. De complete rekening á €449,50 (inclusief het plaatsen van nieuwe bouges) wordt door Opel vergoed onder coulance. Fantastisch nieuws![/quote]
Ik vind het te gek voor woorden dat de Opel fabrikant ons zo oplicht. Willen ze soms dat we geen Opel meer kopen?
Zelf heb ik een Opel Corsa Cosmo 1.4 16V van 2013.
12 augustus 2019 om 22:00 #18367968Vanmorgen helaas ook de bobine moeten laten vervangen van een Opel Corsa uit september 2015 (modeljaar 2016) bij bijna 40.000 kilometer. Ik ben een leek voor wat auto’s betreft en (mede) omdat het onderweg naar het werk gebeurde heb ik de wegenwacht gebeld. Deze waren er met ongeveer 30 minuten. Kosten voor de nieuwe bobine € 240,00 ongeveer (afgerond) en gezien ik lid van de wegenwacht ben voor de rest geen kosten. De bougies zijn volgens mij niet vervangen. De foutmelding was een overslag in cylinder 1.
Eerder vanmiddag las ik (elders) op internet dat een bobine bij andere merken tot wel 150.000 kilometer mee zouden moeten gaan, maar dat dat korter kan zijn wanneer je de auto lang laat stil staan. Mijn auto rijdt geen wereldafstanden; maar wel 3x in de week ongeveer 60 km. woon/werk door bebouwde kom/buitenwegen (60/80) en snelweg en dan nog privé kilometers wat op ongeveer 10.000 per jaar neer komt.
De auto heeft t/m afgelopen donderdag 3 weken stilgestaan i.v.m. bepaalde omstandigheden, maar met langdurig stilstaan wordt toch meer bedoeld dan 3 weken? Hij heeft in eerdere jaren namelijk ook 3 weken stilgestaan zonder problemen.
Ook korte stukjes (van parkeervak naar oprit of vice versa) moeten toch een paar keer per jaar mogelijk zijn?11 november 2019 om 18:21 #18369823Het probleem met de bobine treft ook de Opel Meriva. Net 50.000 km op de teller en dit weekend problemen met stationair en optrekken. Twee foutmeldingen op display. Vanochtend naar Havik Alkmaar (Opel-dealer) waar de Meriva gekocht om te horen dat de bobine vervangen diende te worden en meteen maar even 4 bougies. Bij andere merken doet dit probleem zich eigenlijk niet voor. Het lijkt er sterk op dat dit probleem Opel gebonden is. De auto staat hooguit 1 week per jaar stil dus dat kan het ook niet zijn. Met een rekening van 386 euro was het een flink “katerig” begin van deze week. Coulance van Opel zou niet misplaatst zijn
22 april 2020 om 11:46 #18373981<p style=”text-align: center;”>Ook mijn Corsa d 1.2 ecoflex bj. 2012</p>
met 87000km op teller.
<p style=”text-align: center;”></p>
Had een jaar stilgestaan en na weer 250km gereden ging nummer 17 mainrelai een 10amp zekering stuk en was de motor niet meer in staat te blijven lopen wel te starten.De bobines van het merk Bremi type 20497 eraf gehaald met de datum? erop 06 -07-16/14 en geïnspecteerd er zat wat groene aanslag op de uiteinden van de weerstandjes van twee doppen
De motor na vervangen van de zekering weer kunnen laten lopen maar cill 4 rechts als je ervoor staat doet niet meer mee.
Ik heb van alle injectors hun stekker er even afgetrokken alleen bij cill 4 gaf het geen verschil dus daar was het probleem ergens.
Er zijn twee storingen in het dashboard als de motor draait het motorblok en het esp lampje blijven branden.
Ik heb er evengoed nog 15km zo mee gereden maar dat is afteraden natuurlijk ,de motor trekt voor geen meter en katalysator vervuilt.
Het kan niet anders dan dat de bobine kortsluiting inwendig heeft gehad en nu vervangen moet worden.
Raar dat je hem met een multimeter niet kan testen 7contacten maar niemand op internet weet wat en hoe je daar aan meten moet,er zit misschien ook wat electronica in wat het extra moeilijk onmogelijk maakt.
Je kan als je met zijn tweeën bent kijken of alle bougies vonken als je de bobinerail demonteert en weer de stekker erop aansluit en er stuk voor stuk een bougie in drukt met daarop een startkabel geklemt die geaard is naar massa ergens.
Ik heb het in mijn eentje ook gedaan met behulp van een mobieltje met de camera die ik liet filmen ,het moet dan wel donker zijn ander zie je weinig op de beelden.
Maar ik heb zo alle zekerheid gekregen dat de bobine idd verrot was.
Ik heb ook een goede bluetooth OBD2 scanner besteld (veel imitatie)bij Mapp.nl maar niet nodig eigenlijk ik weet het defect.
Mini ELM327 V2.1 OBD2 II Bluetooth Diagnose Auto interface
€12,99Deze bleek na ontvangst een goedkope immitatie ik heb er bij ze over geklaagd en nu sturen ze een beter exemplaar gratis .
Deze tweede snel ontvangen maar weer zelfde probleem er ontbreekt software op versie 2.1
Alle software geïnstalleerd en werkende geven groen gekleurde balkjes. 2.1 versie kleurt rood
Dat is eenvoudig te checken met de app Elm327 indentifier
Meteen weer geklaagd maar nu geen reactie meer.
Een balkje kleurt rood versie 2.1 en die moet ook groen zijn tenteken dat dat werkt.
Heb inmiddels binnen een dag een exemplaar maar snel zo doorverkocht voor 10€ via marktplaats hij was er blij mee gelukkig had hij er geen benul van.
Ik bestel nu bij Autodoc een Meat Doria exemplaar de goedkoopste die er te vinden is 55,95€ nieuwe bougies en een bougiepijpsleutel (lange versie!) bij hen en ga hopelijk dit probleem ermee oplossen.
Op de sloop er er niet of nauwelijks aan te komen en die er zijn daar vragen ze via de onderdelenijn.nl 70€ voor.
Gek dat er nergens hier dit merk en dit product aangeprezen word er moeten er toch meer zijn die zo’n goedkope bobine al een tijdje in hun auto hebben zitten?
Ik zal zodra ik hem erin heb zitten melden hoe mijn motor erop draait en of alle storingmeldingen nu voorbij zijn .
Een waarschuwing voor het volgende:
Autodoc en vast ook alle andere webshops vraagt facturen van de eerste montage en demontage na het stuk gaan van onderdelen en alle gemaakte kosten. Ze gaan er dus vanuit dat je al hun onderdelen door een erkende garage moet laten plaatsen. Dit kan ik toch niet waar zijn aangezien ik geen enkele erkende garage ken die het toelaat om zelf onderdelen te gaan bestellen op autodoc. Ik denk dat de meeste garages verwachten dat je alles via hen besteld en effectief ook door hen laat plaatsen.
Ik vind dit gewoonweg een makkelijke excuus om zo veel mogelijk klanten hun recht op garantie uit te sluiten. Zo komen ze :tongue-out: er heel gemakkelijk van af.
Ook al bestel je de goedkoopste of beste merken met allemaal 2jaar garantie vergeet de garantie maar.
Ben benieuwd hoe snel Autodoc kan leveren uit voorraad na betaling en mijn auto weer bruikbaar is daar :smiley-car: zal ik ook nog over berichten.
Het is nu 22april 2020
Het is nu 2 mei bobinerail ontvangen
Auto rijdt weer normaal :happy02:
Storingsmelding op dashboard gewist
22 april 2020 om 12:55 #18373988Meat & doria, extreem slechte kwaliteit. Bleah.
30 juni 2020 om 21:43 #18377970Bobines, tja… Ik heb er geen hoge pet van op! Vroeger noodgedwongen bij mijn Kadettilac 1.2sc op 150.000km 1x de verdelerkap moeten vervangen; kosten 3 knaken & 10 florijnen voor een rotte bougiekabel…. Tegenwoordig kosten die krengen het 100 voudige en gaan de helft zo lang mee. Ik heb net bobine nummer vier gemonteerd in de Astra met getuned A16let blok. Aan de buitenkant kun je er niks geks aan ontdekken; alle contacten, stiften zijn brandschoon, geen donkere plekken in de giethars of ander punt van doorslag. Doormeten biedt ook weinig tot geen inzicht; allemaal zo’n 13,5kOhm impedantie tussen de pennen. Typerend is dat er nergens op het hele WWW geen schema of doorsnede van is te vinden. Mijn ervaring tot zover:
Bobine I (waarschijnlijk Delphi) is onder coulance vervangen bij 37000km… Dan denk je; kan gebeuren…Gelijk getuned & o.a. iridiumbougies gemonteerd.
Bobine II (Bosch) kapot bij 134000km; kosten €400 (bobine €285,-ex.)
Bobine III (Delphi) kapot bij 236000km; kosten €185 (bobine €96,-ex.)
Bobine IV (Delphi) draait als nu een zonnetje i.c.m. iridium bougies. Nu hebben deze bougies een ca. 50% langere levensduur (tot 90.000km) Mijn ervaring leert dat de iridiumbougies na 80.000km hun beste tijd hebben gehad en de bobine vervolgens rond de ton de geest geeft ongeacht de rijstijl. Omdat het blok is getuned tot 225pk doe ik consequent aan warming up & cooling down; na 238.000km nog steeds mijn eerste turbo & miniem olieverbruik. Helaas blijken die bobines wel gewoon slijtagedelen te zijn… Bestel ze gewoon apart of op internet want vervangen is een peulenschil…
Mvg, Astranaut
*edit; Na reclamatie bij de dealer is de bobine (Delphi) tegen inkoopsprijs gerekend; €96 ipv €170…Netjes opgelost & scheelt een slok op een borrel!! Een tip is dus om altijd de originele onderdeelnummers te vergelijken met referentiedelen. Voor de A16LET is dat dus GN10234-12B1 (Delphi) Deze heeft een bouwkwaliteit vergelijkbaar met Bosch en kostte mij €96,- dus was er snel uit…..
19 maart 2021 om 20:21 #18413499Vandaag voor de DERDE keer de Bobine vervangen in onze Opel Meriva. Het gaat in mijn geval ook over bobine Delphi artnr. 19005362
En het is ook één van de buitenste schachten die afgebroken is.
Dat koste me nu 284€ incl btw zonder werkuren in de voormalige opelgarage in Leopoldsburg. nu Bosch Service
Dat is toch niet fair
20 maart 2021 om 16:18 #18413640Mijn idee: koop er 1 van NGK. Ik vervang de mijne altijd preventief door NGK + iridium bougies, omdat ik geen gezeur wil hebben met dingen die kapot gaan en heb nog nooit een kapotte bobine gehad. Auto waar ik het meest mee gereden heb staat door de 3 ton. (om exact te zijn, want niet nieuw gekocht, 240.000 gereden met deze bobine)
Gr,
The Duke22 maart 2021 om 16:38 #18413887Ik heb hier een Corsa D uit 2007 rijden met zo’n 125.000 km op de teller met nog steeds de eerste bobine, dus het is niet altijd raak.
Daarnaast lees ik op Engelse forums goede resultaten met deze MSD bobinebrug:
https://www.holley.com/products/ignition/ignition_coils/late_model_coil_packs/gm/gm_4_cylinder_coils/parts/8236Die voor de 1.4 turbo’s, dus misschien past het ook voor andere modellen.
22 maart 2021 om 19:27 #18413933Deze MSD geeft flink hogere spanning. Heb ik op een getunede Mokka B14NET zitten, helpt goed tegen vonk-uitval als je met hoge vuldruk en hoge toeren rijdt.
Zeer tevreden over, alleen nog niet veel KM’s mee gemaakt, dus kan over levensduur niks zeggen.Gr,
The Duke23 juli 2021 om 10:19 #18427192Misschien een goed idee en het kost niks alleen de moeite om in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 waar onderin kleine polymeer ringetjes zitten spuit deze in met wd40 of kruipolie.
Ook het weerstandje bespuiten kan vast extra bescherming geven.
Waar olie zit kan vocht geen plaats krijgen en kan korrosie minder optreden. :praying:
Ook iets dat vaak genoemd wordt door anwb monteurs als oorzaak van defect raken bobine’s is een slechte bougie,deze tijdig vervangen dus.
7 september 2023 om 22:11 #18545746Ik ben in dubio. In 2019 heb ik de bobine moeten laten vervangen bij ongeveer 38.500 kilometer (zie blz. 2). Op internet kom ik tegen dat het wijs is om de bougies iedere 30.000 kilometer te vervangen. Dit kost ongeveer € 40,-.
Mijn kilometerstand nu is rond de 78.000 kilometer.
Veel korte ritjes maak ik niet. Merendeel is woon/werk á 180 km. per week ongeveer. 30 kilometer per enkele rit.Vrij recent heb ik contact met mijn garage gehad om voor later deze maand een APK en onderhoudsbeurt in te plannen. Aan telefoon vragen ze altijd al of er bijzonderheden zijn. Toen ik het vervangen van de bobine (door de Wegenwacht onderweg) enkele jaren geleden aan haalde en dat ik dit graag voor een volgende keer wil voorkomen door nu de bougies te vervangen werd dat weggewuifd.
Er wordt erkend dat de bobine van dit type motor vaker stuk gaat maar dat dit een andere oorzaak heeft. Zij houden 60.000 km. of 5 jaar aan. Als ik wil dat het vervangen wordt kan dat natuurlijk!
De garage zit in een kerkdorp van ongeveer 500 inwoners waar ze de klanten bij voornaam kennen. Ze bellen ook altijd van tevoren of je akkoord gaat met grote reparaties (remblokken/remschijven, nieuwe banden etc.). Ze denken ook graag mee.
Van de andere kant verdienen ze meer aan een nieuwe bobine dan aan bougies. Ik weet niet zo goed of ik moet geloven dat het een andere oorzaak heeft! Het liefste zou ik het laten vervangen met zekerheidsgarantie dat de bobine mij niet alsnog laat staan……
Mijn bougies zitten er nu 3 jaar, bijna 30.000 km. op.7 september 2023 om 22:48 #18545757voor elektronische onderdelen kunnen ze nooit garantie geven want dat kan altijd kapot gaan , mijn corsa c van 2001 die ik in 2019 heb gekocht heeft nog nooit een nieuw bobine gehad en hij heeft nu 195000 km gelopen
7 september 2023 om 23:15 #18545766Hallo,
Ik zou gewoon de garageuitgangspunten volgen… Je hebt niet aangegeven wat voor blok of je hebt maar zeker voor een oudere astra zijn dit reële waarden. Mijn gebruikerservaring met een getunde A16LET is bougies 50000km /vier jaar (standaard Bosch) of 75000km/4 jaar (NGK irridium) en ca. 100000km of max. vier jaar met de standaard (Delphi) bobine. Inmiddels de 5e en tevens laatste bobine gemonteerd bij 300000km (NGK bobine i.c.m. irridiumbougies. Al 50000km geen klap verkeerd en in theorie zou ik nu 450000km moeten kunnen halen…… (ca. >6000 draaiuren)
Mvg, Astranaut
11 september 2023 om 21:36 #18546137Hallo,
Sorry ik ben niet volledig geweest inderdaad. Mijn auto is van september 2015 en heeft een 1.4 90 pk. motor.
Mvg eerste-Opel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.