Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Bobine geconstrueerd om kapot te gaan…, garage profiteert…
- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 september 2023om 21:36 door eerste-opel.
-
AuteurBerichten
-
6 november 2017 om 14:49 #18349695
Op dit Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Soms dat deze het al met 24.000 km begeeft. Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel…
Hieronder mijn bevindingen.Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij Opel Hofplein in Vianen en daar in onderhoud.
Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden.
Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362Rekening inclusief BTW €449,50.
De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW).Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem.
Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook.
In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen.
Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding.Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.Normaal gaat zo’n bobine inderdaad een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren.
De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf.Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe..
“Wir leben auto’s’…Ik ga hiermee terug naar de dealer. Dit is geen stijl en zou niet mogen gebeuren. Ook Opel zal ik hierop aanspreken.
Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel.
Leuk itempje voor Radar en/of Kassa …Update 8/11/2017 17:00:
De dealer Auto Hofplein uit Vianen beldde mij net terug.
De complete rekening á €449,50 (inclusief het plaatsen van nieuwe bouges) wordt door Opel vergoed onder coulance. Fantastisch nieuws!6 november 2017 om 16:23 #18349700Wat denk je over motor ecu geplaats onder ruitenwissers? Corsa d 1.3 diesel. Iederen weet dat dit dom is.
Wat denk je over motor ecu geplaats op motor met aluminium draden aan de binnenkant? X16xel, z16se, z14xe, z16xe, z18xe x18xe1 en meer.
Dit is geen techniek, we werken, we denken niet.7 november 2017 om 00:16 #18349720Er kunnen zich natuurlijk altijd constructiefouten voordoen, en meestal komen die naar verloop van tijd eruit en worden opgelost.
In het geval van de bobinerail is echter geen sprake van een constructiefout, maar een bewuste keuze om de levensduur middels een eenvoudige (verborgen) aanpassing te verkorten.8 november 2017 om 10:58 #18349766Dit relaas kan zin of onzin zijn…
Nu heb ik thuis een Corsa D Z14XEP rijden met nu ongeveer 110 duizend op de teller hiervan is het bobinerail nog origineel.
Daarnaast kies je er zelf voor om het bij een Opel dealer te laten vervangen, terwijl je weet dat de onderdelen en het werkplaattarief daar veel duurder zijn dan bij een universeel garage bedrijf. Uit je tekst blijkt dat je het zelfs zelf had kunnen doen, had je nog meer bespaart. ;)
Overigens vind je zo nog wel goedkoper:
Mister Auto
FSRS Opel webshopJe had hoogstens om coulance kunnen vragen, omdat dit onderdeel langer dan 2 jaar en 10 maanden mee had moeten gaan (consumenten bescherming).
Overigens raden diverse kenners aan alleen originele bobinerails (dus GM of OEM) te gebruiken en geen andere merken.
8 november 2017 om 14:57 #18349782Corsa_GSi schrijft dat ik het zelf had kunnen doen. Dat klopt inderdaad, als ik van tevoren geweten had dat zij bij de Opeldealer langs zou gaan.
Bovendien voelt de klant zich gebonden aan een Opel Garage, omdat je de mobiliteitsgarantie en eventuele garantie/ coulance niet wilt verspelen. Waarmee de Opel garage dus vrij spel heeft….Maar dat is niet het issue. Het gaat erom dat deze bobine bewust zo is geconstrueerd, door toevoeging van twee polymeerringetjes (die je niet kunt weghalen zonder de bobine te slopen) om op enig moment kapot te gaan.
Ik weet niet sinds wanneer deze constructie zo is, ik kan alleen maar consteren dát het zo is.
Het kan zijn dat Corsa_GSi een auto heeft die veel ouder is, en waarbij de bobinerail nog niet was voorzien van deze twee polymeer-ringetjes. Of misschien is het wel een ander merk bobine, waarvan de fabrikant op deze wijze geen moeite doen om de omzet te vergroten.Belangrijk is in ieder geval dat dit soort zaken gemeld worden, en dat de klant niet de dupe is.
8 februari 2018 om 18:50 #18352649Zeer ontevreden over hoe Opel omgaat met het oplossen van het bobine probleem bij de Corsa. Het probleem is algemeen bekend en de klant is de dupe want deze mag de kosten betalen. Opel en de leverancier neemt niet de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van een bobine die niet deugt. Dit vind ik echt niet kunnen. Opel Corsa kopen om de twee jaar een nieuwe bobine kopen. Na 40.000 km nieuwe bobine er in en nu bij 86000 km weer een nieuwe bobine er in. Het niet correct oplossen van dit bekende probleem, gaat Opel klanten kosten.
13 februari 2018 om 10:49 #18352756Tsja niet iedereen heeft die ervaring, zoals hier boven reeds aangehaald heb ik een Corsa uit 2007 met Z14XEP motor (110.000 km ongeveer), welke meestal voor korte ritten wordt gebruikt, met nog de originele bobinebrug. Dus ik deel jullie ervaring niet.
13 februari 2018 om 12:28 #18352758ik vind het erg ver gezocht om een compleet merk af te kraken omdat er 1 onderdeel tussen zit wat niet aan eventuele verwachtingen voldoet.
elk merk heeft zo zijn dingen die, als je er goed naar kijkt, beter in elkaar gezet kunnen worden. maar zo werkt de wereld nou eenmaal niet.
ook weet elke leek, zo een beetje, dat onderdelen op internet goedkoper zijn dan bij een dealer, dit wil niet zeggen dat die dan ook net zo goed of net zo slecht zijn.
de ergernis van slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde van de lage prijs allang verdwenen is.
en daarbij snap ik ook de rekensom niet waarin wordt beweerd dat er 230 euro WINST wordt gemaakt. het verschil tussen beide bobines is 203 euro en dat is zelf incl. de btw. en dan nog, de marge die er op onderdelen zit en het werkplaats tarief is omzet en geen winst. ik vraag mij af of het besef er is hoeveel winst een dealer overhoud aan een omzet van 1 miljoen.
desalniettemin ben ik het wel eens met het feit dat Opel actie moet ondernemen en moet zorgen voor degelijke bobines.
13 februari 2018 om 19:56 #18352773Als reactie op Dockedmarc:
Inderdaad is marge een beter woord. Het verschil tussen internetprijs (van de orginele Delphi, dus geen kwaliteitsverschil) en verkoop is idd 203 euro.
De feitelijke inkoop van de bobine voor de dealer zal rond de 80,- euro incl BTW zijn (eigenlijk kost het ding nog minder, maar OK, de Opel importeur moet er ook 50% op verdienen). De dealer rekent de klant 370,- incl BTW.
Dus de marge is 370,- minus 80 is 290,- inclusief BTW. Haal hiervan af de BTW (21%) en dan blijft over ex BTW een marge van ca 240 euro. Dat is een rijkelijke marge, terwijl daar dan nog eens extra het arbeidsloon bij wordt berekend van 15,- euro (kwartiertje werk).
Maar nogmaals:
Het gaat er om dat hier sprake is van een bewust ontwikkelde modificatie om de levensduur te bekorten en hiermee dus extra ‘omzet’ te genereren voor de dealers. Ik kan dat bewijzen, ik heb het oude exemplaar nog. Mogelijk zullen oude Corsa’s (zie reactie Corsa_GSI uit 2007) hiervan geen last hebben. Die hebben nog een bobine met de onbeperkte levensduur.
Ik blijf het schandalig vinden.
15 februari 2018 om 10:59 #18352810[quote quote=18352773]Als reactie op Dockedmarc: Inderdaad is marge een beter woord. Het verschil tussen internetprijs (van de orginele Delphi, dus geen kwaliteitsverschil) en verkoop is idd 203 euro. De feitelijke inkoop van de bobine voor de dealer zal rond de 80,- euro incl BTW zijn (eigenlijk kost het ding nog minder, maar OK, de Opel importeur moet er ook 50% op verdienen). De dealer rekent de klant 370,- incl BTW. Dus de marge is 370,- minus 80 is 290,- inclusief BTW. Haal hiervan af de BTW (21%) en dan blijft over ex BTW een marge van ca 240 euro. Dat is een rijkelijke marge, terwijl daar dan nog eens extra het arbeidsloon bij wordt berekend van 15,- euro (kwartiertje werk). Maar nogmaals: Het gaat er om dat hier sprake is van een bewust ontwikkelde modificatie om de levensduur te bekorten en hiermee dus extra ‘omzet’ te genereren voor de dealers. Ik kan dat bewijzen, ik heb het oude exemplaar nog. Mogelijk zullen oude Corsa’s (zie reactie Corsa_GSI uit 2007) hiervan geen last hebben. Die hebben nog een bobine met de onbeperkte levensduur. Ik blijf het schandalig vinden.[/quote]
ergens snap ik uw punt wel, maar om nou maar zelf marges te gaan verzinnen vind ik erg ver gaan.
u praat over 50% marge, ik weet uit ervaring dat dit soort marge hier niet op zit.
als het onderdeel 80 euro kost en een dealer verdient er 50% aan dan kost deze dus 120 euro voor de klant, dus de rekensom die u maakt klopt van geen kant, omdat de marge dan meer als 75% bedraagt. mocht er in het ergste geval 40% marge op zitten en hij kost 370 incl voor de klant, dan is dat dus 370 – 21% = 306 – 40% = 184 euro inkoop voor de dealer.
dus mocht u de strijd willen aangaan met een concern als Opel, zorg dan wel dat u de feiten goed heeft en niet zomaar iets verzint.
15 februari 2018 om 13:02 #18352812Misschien niet de aandacht afleiden door het goochelen met getallen en een discussie wat winst en wat marge is en hoe je dat in percentages bepaalt..
Kijk naar de absolute cijfers. Het wordt dan duidelijk dat hier sprake is van big bussiness.
De prijs gaat verschillende keren over de kop (ik spreek zelf uit ervaring…).
Ik begrijp dat garagebedrijven ook moeten leven, maar houdt het eerlijk…
En hier is sprake van oneerlijk zaken doen (noem het ‘oplichting’ misschien…?)17 februari 2018 om 11:11 #18352848Je schrijft:
“Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.”.Ik zou dit verder hebben uitgezocht via diverse organisaties zoals ANWB en RDW .Als jouw bewering echt klopt zou ik zeker niet de beroerdste zijn om met een jurist te kijken of er mogelijkheden zijn om Opel op zijn knieën te krijgen en een terugroep actie te bewerkstelligen. Desnoods afgedwongen door de rechterlijke macht.
Ook consumentenprogramma’s zijn dol op dit soort zaken maar nogmaals je moet het echt hard kunnen maken dat Opel dit bewust doet om levensduur te verkorten. Mogelijk hebben zij een andere verklaring waarom op 1-4 een polymeer ringetje er hoort/moet zitten.
28 maart 2018 om 20:04 #18354346Onze Opel Corsa uit 2011, 100.000 km. Vandaag een nieuwe bobine gemonteerd.
18 juni 2018 om 21:50 #18357429Opel Zafira A 327000 km. Sinds kort ben ik aan de 3e bobine rail bezig. Ze houden het dus gemiddeld 150000 km uit.
De eerste had een interne fout waardoor 1 van de cylinders geen ontsteking kreeg.
De tweede had verteerde rubbers nadat ik er olie op had gekregen door een lekke klepdekselpakking. Intern was hij nog helemaal goed, dus ik heb hem als reserve onderdeel (zonder de rubbers) op mijn plank liggen, want je weet nooit hoe snel je dat deel nodig hebt.
Via de garage is het 2x zo duur als via internet. Valeo levert voor de Zafira A aan de Opel fabriek, dus via internet heb je het “origineel” voor de helft van de prijs.
21 juni 2018 om 17:23 #18357553Gisteren nieuwe bobine en 4 nieuwe bougies moeten plaatsen. Stuk. Corsa 2014 1.2 16v blitz 25.000 km. kosten: 540 euro. Ik vind dit vreemd voor een Corsa met weinig kilometers. Volgens de dealer was een bougie stuk en het gevolg hiervan dat de bobine ook vervangen moest worden. Ik ben zelf een leek als het om auto’s gaat maar wil het toch even melden hier
21 juni 2018 om 22:33 #18357576Een defecte bougie kan inderdaad een bobine kapot maken, en het lullige is dan dat een corsa een bobine brug( 4 in 1) heeft en geen pen bobine( apart per cilinder)
Al is een defecte bougie ook snel bij 25K km.
6 september 2018 om 20:16 #18360142Mijn auto (opel corsa van 2015) gekocht in 2016 toen die 20600km had.
Nu heb ik er bijna 30000km zelf mee gereden en moesten de bobijn en bougies vervangen worden doordat auto schokte en foutmelding aangaf.
Dit vond ik niet kunnen waardoor ik terecht kwam bij bovenstaande reacties.
Ik heb klachtmail naar opel gestuurd en ga ook naar men verdeler ermee teruggaan.
Want hier ben ik niet over te spreken…
Bobijn koste 332euro excl btw…
4bougies 43euro excl btw
Zouden 2uur eraan gewerkt hebben met vervanging van 2voorste banden erbij…
Hopelijk nemen ze hiervoor maatregelen.
7 september 2018 om 12:40 #18360153Jimmy,
Dit is inderdaad exact de situatie die zich telkens weer afspeelt. Maar natuurlijk niet heel veel mensen gaan op zoek naar dit forum en melden dit.
Het bedrag wat in rekening gebracht wordt is ook exorbitant hoog. Andere melders hebben al aangegeven dat exact delfde bobine rail via internet voor 1/3 van het bedrag op de markt is. Dus de inkoop is nog lager.
Ook het bedrag voor arbeidsloon is veel te hoog. Het vervangen van de bobine is een kwestie van de kap eraf klikken, twee inbusbouten loshalen, oude eruit halen en nieuwe erin zetten. Dat is 15 minuten werk, Het vervangen van 4 bougies is ook 15 minuten werk. Dus bij elkaar een half uur.
Het vervangen van twee banden, inclusief balanceren, is 20 minuten werk, hooguit 30 minuten. Dus voor arbeid heb je het dubbele betaald.
Typisch voorbeeld weer van hoe de garage profiteert van een bewust aangebrachte constructiefout.
Goed dat je Opel hier op aanspreekt. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Dit soort zaken moet eigenlijk door de media worden opgepikt…
7 september 2018 om 12:50 #18360154Manta,
Goed dat je het hier meldt. maar dat een bougie ‘stuk’ is, is een zeer ongeloofwaardig verhaal. Bougies gaan meer dan een ton mee, en nog langer als je ze bijstelt. Dit is het klassieke probleem van de polymeer ringetjes die opzettelijk zijn aangebracht, zodat op 1 en 4 vocht wordt aangetrokken, wat er voor zorgt dat de contacten corroderen. Alleen zal de garage dat nu niet meer zeggen, omdat dit probleem nu hier al op het forum bekend is.
Het bedrag wat je moet betalen is exorbitant hoog, zie ook de reactie die ik ga op de melding van Jimmy op 6/9/2018.
Je zou Opel hierop moeten aanspreken, en het bedrag moeten terug claimen. En eventueel ook het programma Radar of Kassa hiervan op de hoogte moeten stellen.
12 februari 2019 om 12:46 #18363874Bij toeval deze topic gevonden omdat mijn bobine ook veel te snel overleden was.
nu heb ik een orginele dephi besteld voor iets van 124 euro en lees hier iets over polymeer ringetjes.
kan ik deze op de nieuwe gewoon verwijderen voor montage vd nieuwe..
om over 2 jaar weer een nieuwe bobine te moeten kopen is een beetje absurd.
20 februari 2019 om 21:34 #18364063Ook bij mijn Corsa 1.4 van 2014 was de bobine ter ziele. Dit na een grote beurt waarbij de bougies werden vervangen al bij 30.000 km . Van het horten en stoten had ik alleen last als ik wenste in te halen op de snelweg. De bekende lampjes op het dashboard gingen branden maar ook weer snel uit tijdens het rijden. Ik heb dit een jaar lang voor lief genomen. Vandaag tijdens een kleine beurt toch maar de bobine en wederom de bougies door Profile bij 39.900 km vervangen. Kosten ca. Euro 300 excl. kosten beurtje. De Corsa loopt weer als een zonnetje :applause02: , maar voor hoelang? Ik hoop toch meer dan de volgende 30.000 km.
20 februari 2019 om 22:01 #18364066Je vraagt of je de polymeer ringetjes kunt verwijderen om dan op een aangetaste bobine te plaatsen….
Let wel: het is juist dat die polymeerringetjes de oorzaak zijn van de aantasting en bewust daarvoor zijn aangebracht.
Kijk ze op de nieuwe bobine zitten. Zie het verschil tussen de twee buitenste, waar ze diep in de schacht zitten, en de twee binnenste, waar ze ontbreken.
Mochten ze er in zitten, dan weet je dat je met een 30.000 km weer hetzelfde probleem kunt verwachten.
Je kunt ze helaas niet verwijderen.
21 februari 2019 om 08:28 #18364078Vraagje uit nieuwsgierigheid.
Heeft een niet originele bobine deze polymeerringen ook, zo niet, waarom dan nog kiezen voor een originele bobine?
23 februari 2019 om 00:26 #18364166Ik heb geconstateerd dat deze polymeerringetjes waren aangebracht op de bobine zoals geleverd in de Corsa af fabriek.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat de bobines, die direct op internet te koop zijn, deze speciale behandeling hebben ondergaan.
Omdat de bobinerail (de standaard Delphi) via internet 1/3 is van de prijs (of minder) die de dealer rekent, is het zowiezo aan te bevelen deze via internet te kopen.
Het vevangen van de bobinerail is een fluitje van een cent. Afdekkap op het blok loswippen, 2 inbusbouten losdraaien, en je trekt de bobinerail zo los. Bougies hoef je na 30.000 km echt niet te vervangen. Bij elkaar nog geen kwartiertje werk.
23 februari 2019 om 22:17 #18364180Bobine vandaag voor tweede keer vervangen (125000 km). Drie jaar geleden ook al (bij ca 100.000 km) en toen laten vervangen bij een Opelgarage (€ 432,- was toevallig? wel € 145 euro duurder dan vandaag) Volgens de monteur kwam een kapotte bobine vaak voor bij Opel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.