Blower vervangen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Blower vervangen

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #18427287
    tuinmeubel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 April 2010

      Heeft iemand ervaring met het vervangen van de blower in een Vectra C GTS? Het ding piept bij bepaalde snelheden van de fan en gek genoeg ook in bepaalde bochten. Ik wil ‘m vervangen, maar kan geen how-to vinden. Hij zit achter het handschoenen kastje die ik er wel uit krijg. Zie foto die ik heb gedraaid om het type duidelijk te zien. Maar hij zit dus op de kop in de auto.

      fullsizeoutput_7d2

      #18427299
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Hij zit met een aantal torx schroefjes vast T20 dacht ik.

        Is niet moeilijk, alle schroefjes los draaien en dan pak je hem er zo uit.

        #18427372
        Huiting88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 March 2015

          OPzich wijst het zichzelf als je de onderste pot eruit haalt

           

          Maar ik raadt je aan om eerst de blower eruit te halen , schoonmaken en smeren

          Dat heb ik dus ook gedaan en sindsdien ( een jaar geleden ) piept ie niet meer en loopt ie super smooth
          Scheelt je toch weer 100 euro

          #18427396
          tuinmeubel
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 April 2010

            Ik heb drie van de vier schroeven eruit, maar het kreng linksachter is een drama. Geen enkele schroevendraaier is lang genoeg, of misschien wel kort genoeg om erbij te kunnen. :unsure:  Hoe hebben jullie dat gedaan?

            #18427406
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Een torx dopje met een verlengstuk draai je hem er zo uit.

              #18427410
              tuinmeubel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 April 2010

                Ik heb zo’n flexibele schroevendraaier besteld. Daarmee moet het wel lukken. Ik heb de koker voor de voeten eruit kunnen halen, maar ik heb al meer dan 4 schroeven verwijderd. De 6e ben ik nu mee bezig, maar dat lukt niet zonder flexibele schroevendraaier. Misschien zit er nog wel een 7e schroef ergens, volgens de engelse site. Wel een gedoe hoor. En dan maar hopen dat ik alles weer goed op z’n plaats krijg. Maar goed, het scheelt weer VOD geld.

                #18427479
                Huiting88
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 March 2015

                  Ga je hem wel vervangen?

                  #18427482
                  tuinmeubel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    2 April 2010

                    Ik ga ‘m eerst behandelen met WD40. En dan even aankijken.

                    #18427504
                    Huiting88
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 March 2015

                      Ik heb hem zelf met PTFE spray (teflon olie spray) in gespoten

                       

                      Dat is een soort langdurige smeer olie , in plaats van WD40 wat eigenlijk geen olie is
                      En dan heb ik die AS in gesmeerd + dat putje helemaal onderin de ventilator pot zeg maar , waar die as in uit komt
                      Heb ik ook voldoende in gespoten

                       

                      Wel eerst de hele FAN schoongespoten met remmenreiniger en droog geblazen met compressor

                      En nu loopt ie weer als nieuw

                      #18427506
                      tuinmeubel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 April 2010

                        [quote quote=18427504]Ik heb hem zelf met PTFE spray (teflon olie spray) in gespoten Dat is een soort langdurige smeer olie , in plaats van WD40 wat eigenlijk geen olie is En dan heb ik die AS in gesmeerd + dat putje helemaal onderin de ventilator pot zeg maar , waar die as in uit komt Heb ik ook voldoende in gespoten Wel eerst de hele FAN schoongespoten met remmenreiniger en droog geblazen met compressor En nu loopt ie weer als nieuw[/quote]

                        Goeie tip. Ik heb ook een bus droogsmeerspray met PTFE staan. Bedoel je dat?

                        #18427512
                        Huiting88
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 March 2015

                          Ik heb een PTFE spray van Griffon , of het droogsmeer is weet ik niet
                          Het is een blauw spuitbusje met rode dop(met buisje)

                          Heel goed spul , gebruik ik voor alles wat piept of kraakt

                          #18427514
                          tuinmeubel
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 April 2010

                            [quote quote=18427512]Ik heb een PTFE spray van Griffon , of het droogsmeer is weet ik niet Het is een blauw spuitbusje met rode dop(met buisje) Heel goed spul , gebruik ik voor alles wat piept of kraakt[/quote]

                            Gevonden. Zij hebben maar één soort. Volgens mij hetzelfde spul als van WD40. Ik heb alleen nog een busje remmenreiniger besteld. Nou… dan moet het toch lukken denk ik. :yes:

                            Die remmenreiniger spuit je ook langs de as?

                            #18427515
                            Huiting88
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 March 2015

                              Ja ik heb me laten vertellen dat wd40 eigenlijk geen smeermiddel is voor langere temijn , het is meer een tijdelijke oplosser/vetoplosser

                              Dus daarom heb ik voor PTFE gekozen omdat dat langdurige smering biedt!

                              EN inderdaad ik heb die hele as schoongespoten met remmenreiniger (sterke vetoplosser) om het vuil eraf te weken zeg maar
                              Want het vuil/droogte zorgt voor  gepiep van het asje

                              Dan goed droog blazen , en inspuiten met die nieuwe spray en terug monteren

                              #18427594
                              tuinmeubel
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 April 2010

                                Pfff… ongelofelijk, maar hij is eruit. Uiteindelijk linksonder nog één schroef. In totaal dus 7. Wie dat ooit bedacht heeft…

                                Maar nu wil ik ‘m schoonmaken. Hij draait heel stroef. Allereerst met die remmenreiniger. Maar kan ik dat zo in dat ding spuiten? Of alleen langs de as? Binnenin zit die spoel en ik weet niet of die tegen die remmenreiniger kan?

                                IMG_3682

                                #18427795
                                tuinmeubel
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  2 April 2010

                                  Nou, hij zit er weer in! Na eerst met remmenreiniger schoongemaak te hebben, daarna met hoge druk schoongespoten en daarna flink wat Griffon PTFE erin. Met de hand draaien en dat ging al merkbaar soepeler. Daarna ingebouwd en even getest… geen piep. :yahoo:

                                  Alle kapjes etc. er weer en net het handschoenenkastje gemonteerd. Daarna weer getest op verschillende snelheden en…. geen piep! :yahoo:   En nu maar :praying:  dat die piep ook echt even wegblijft.

                                  Het inbouwen was met een half uurtje gepiept.  Bedankt voor jullie hulp! :dank-u:

                                  #18427866
                                  Huiting88
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 March 2015

                                    Ooh sorry dat ik niet meer reageerde op je vraag , maar het is al gelukt dus!

                                    Goed bezig , zo heb je zelf weer wat overwonnen :toppie:

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.