binnenverlichting demonteren Zafira-B met panorama-dak

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) binnenverlichting demonteren Zafira-B met panorama-dak

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263278
    bert.
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 December 2009

      Hai, ik ben al wel ah zoeken geweest. Kan er niet echt iets over vinden, dus nu op het forum.
      Mijn vraag: ik wil de lampjes vd binnenverlichting vervangen voor led. Mijn Zafira heeft panorama-dak. Het gaat om de vóórste en achterste (in kofferruimte) verlichtings-unit. Ben al ah wrikken geweest, maar voordat ik iets afbreek: misschien weet iemand mij te vertellen hoe ik deze er uit kan halen om de lampen te vervangen. T’is waarschijnlijk simpel, maar ik krijg ze er niet uit.
      mvr.gr., ernie :shock:

      #18207305
      tijgetje57
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2004

        hey bert,

        je kan die lamphoudertjes er toch wel gewoon uitwippen. Er zit als het goed is een sleufje voor een schroevendraaier (tje)

        #18207306
        aussie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 January 2012

          let even op met de achterste.
          als je een standaard led lampje gebruikt maakt hij sluiting
          even wat pootjes afknippen of speciale kopen.
          Ik heb het eerste gedaan

          http://zafira-forum.de/showthread.php?30309-Led-im-Innenraum/page3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          #18207307
          bert.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 December 2009

            @tijgetje57 wrote:

            hey bert,

            je kan die lamphoudertjes er toch wel gewoon uitwippen. Er zit als het goed is een sleufje voor een schroevendraaier (tje)

            Hai, da klopt bij de middelste. Kun je eerst de kunststof omranding eruit wippen en daarna de rest vd lamphouder. Bij de vóórste is t me niet duidelijk.
            En bij de achterste zit er geen sleuf. En weet je dat spul is allemaal zo teer, ’t breekt met het grootste gemak.
            Zal nog eens goed kijken.

            #18207308
            bert.
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 December 2009

              @aussie wrote:

              let even op met de achterste.
              als je een standaard led lampje gebruikt maakt hij sluiting
              even wat pootjes afknippen of speciale kopen.
              Ik heb het eerste gedaan

              http://zafira-forum.de/showthread.php?30309-Led-im-Innenraum/page3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

              Uhm “aussie” dankje voor t duidelijke advies. En hoe heb jij die lamphouders eruit gekregen??
              m.vr.gr., ernie

              #18207309
              aussie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 January 2012

                Uit mijn hoofd even kloten en ” doortrekken” maar weet het niet meer zeker
                dacht eerst het glaasje verwijderen en dan zie je het vanzelf
                soms is het meer durven :D

                voorste is even voorzichtig eruit wippen

                #18207310
                JME
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 October 2014

                  Sorry dat ik dit topic kaap, maar ik heb een paar vragen over hetzelfde onderwerp.
                  1. Wordt de binnenverlichting gecontroleerd door de canbus? Of kun je iedere willekeurige LED erin stoppen? Ook boven de kofferbak van een panoramadak-uitvoering?
                  2. Hoe voorkom je nagloeien van LED binnenverlichting na het afsluiten van de auto?

                  Voor de liefhebbers nog even het antwoord op de vraag van de oorspronkelijke vraagsteller: voorste wip je eruit met een kleine schroevendraaier ter hoogte van de leeslampjes, daarna kun je bij de lampen zelf. Bij de middelste moet je een beetje rond het glaasje wippen met een dunne schroevendraaier en dan na het glaasje ook het binnenwerk eruit halen (schroevendraaier aan zijkant bijrijderszijde, beetje duwen en trekken) en dan kun je aan de achterkant daarvan de complete fittingen een kwartslag draaien en eruit halen. Bij de achterste moet je het glaasje eerst aan 1 zijkant loshalen met een schroevendraaier (chauffeurszijde) en dan weer op dezelfde manier het binnenwerk loshalen.

                  #18207311
                  bert.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 December 2009

                    Met zulke “kapers” ben ik wel blij want ik heb ook een panorama-uitvoering. Met name het achterste lampje levert problemen op, zonder iets kapot te trekken. Misschien nu de juiste oplossing door opnieuw te worden geplaatst.

                    #18207312
                    JME
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 October 2014

                      Graag gedaan. Gelukt?

                      Was nog een aardige klus om die LED’s werkend te krijgen. Voorin en midden was geen probleem, af en toe een lampje even een halve slag draaien i.v.m. polariteit (50% kans dat je de eerste keer goed gokt). Maar toen achterin. Eerst deden ze niets, ook niet na omdraaien. Bleek dat af en toe een pinnetje net naast het contact kan vallen, dus toen ik daar goed op lette lukte het uiteindelijk. Maar wat denk je, vervolgens gingen de LED’s voorin en midden opeens niet meer aan! Opgegeven, eerst maar eens gaan eten. Na het eten wilde ik het nog eens proberen en wat denk je: ze gingen gewoon aan bij het openen van de auto! Schiet mij maar lek, maar ze doen het nu en daar gaat het om! :thumb

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.