Binnenverlichting corsa swing 1995 1.4 i is kapot (HELP)

Forumindex Forums Modellen Corsa Binnenverlichting corsa swing 1995 1.4 i is kapot (HELP)

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222862
    koenenan
      Lid sinds:
      25 June 2010

      Hallo allen,

      Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Koen en hou van hobby’s :P Woonachtig in regio Denhaag, sta te boek als zeer sociale rijder (de tijden van de Schumi-dromen zijn achter de rug). Heb zojuist mijn eerste Opel gekocht, na altijd peugot en toyota te hebben gehad. Klussen kan ik zeer zeker niet, maar duidelijke instructies kan ik prima uitvoeren. Mocht iemand nog iets meer willen weten, just ask…. :agent

      Onderstaand mijn probleem:

      De binnenverlichting van mijn opel corsa 1.4 1 1995 (gisteren gekocht) werkt niet. Dat zijn dus de lampjes van:

      • De TID
      • Verwarmingsknop
      • Verlichting achterbak

      (de lamp van het plavond is gemaakt door er een nieuwe in te draaien)

      De lampjes van de TID en achterbak zijn vervangen, alle zekeringen (links) onder het stuur zijn gecontroleerd. De verlichting achter de snelheidsmeter doet het wel en de sigaretten aansteker wordt warm. De zoekfunctie op dit forum bracht mij geen oplossingen.

      Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan maken?

      Gegroet,

      Koen

      P.s. Bij het zekeringkastje hangt 1 dunne grijze draad los (geen idee waarvoor die is), en een blauw-rood gestreepte draad (voor het alarm van het licht laten branden) is redelijk onvakkundig in de grijze zekering gedraaid.

      Ook hangt er nog een hele dunne grijs zwarte draad met een stekkertje los. (geen flauw idee waarvoor dat is, kan ook niets vinden waarop ik die kan aansluiten).

      de grijze draad indraaien (in de zekering) had geen effect op de verlichting (volgens mij op niets). Maar misschien is deze van het niet werkende alarm.

      UPDATE!!! Misschien verduidelijken de foto’s iets…

      Geen flauw idee waarvoor deze kabels zijn! kan dat iets te maken hebben met de niet werkende TID?

      Een foto van de niet werkende achterbak verlichting. heeft iemand enig idee wat die rood ingedraaide draad is?

      Ik heb ook nog 2 ingebouwde speakertjes die niet werken

      #17692098
      Mastah-GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 October 2005

        Welkom op het forum.

        Om de lampjes van het dashboard en middenconsole te vervangen kun je op de volgende link kijken:
        http://www.steve010.nl/toepassingen/corsa/corsab_inbouw.htm

        Het lampje boven in het plafond kun je er zo uitwippen door er voorzichtig met een schroevendraaier even langs te steken en iets naar beneden te buigen.
        Je kunt dan vanzelf zien waar je goed steken moet.

        #17692099
        OrangeArrow
          Lid sinds:
          18 February 2007

          plafond lamp zou los staan van de andere waarschijnlijk… Zou bij de lamp eens spanning meten… Die grijze draad kan degene zijn die naar je deurcontact schakelaar gaat. Als je deze aan massa legt, zou het lampje moeten gaan branden (overtuig je er wel eerst van dat er geen spanning op staat!!)

          lampjes van kachelknoppen gaan geregeld kapot, maar icm tid en alarmlichtschakelaar is onwaarschijnlijker… Al eens aan de draaiknop onder de lichtschakelaar gedraaid? is nl de dimmer…

          #17692100
          koenenan
            Lid sinds:
            25 June 2010

            Hey Orangearrow en Mastah-GSI,

            Bedankt voor jullie antwoorden! :wors Ik had de link van steve010 al uitvoerig doorgelezen. Zonder die handleiding was ik helemaal nergens gekomen. :hmmz

            De horizontale draaiknop onder de lichtschakelaar heb ik gedraaid, maar heb het idee dat die niets doet.

            Ik heb de grijze draad mee gestoken in een zekering, maar toen gebeurde er helemaal niets. (dan heeft ie toch aarde) Moet ik er anders even een fototje van maken?

            Steek je het plavondlampje vanaf de achterzijde van de auto, of vanaf de voorzijde los. Ik ben er bang dat ik met mijn onhandigheid de complete unit onherstelbaar uit het dak trek :o

            Kan het zijn dat ik een zekering heb gemist van de TID? En wat voor apparaat moet ik hebben om te meten of er nog stroom op de kabelboom staat?

            Nogmaals many thanks!

            Gegroet,

            Koen

            BTW het lampje van mijn gevarenlicht doet het doet dan weer wel :wtf

            #17692101
            Mastah-GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 October 2005

              Plafondlamp:

              van binnen uit in de auto gezien, zitten er aan jouw kant 2 clipjes (als ik het goed zeg).
              Het plastic doorzichtig kapje zit in een metalen framepje in het hemeltje.
              Gewoon voorzichtig achter het kapje setken met een platte schroevendraaier.
              Gewoon geduldig en voorzichtig zijn, komt het allemaal goed.

              #17692102
              koenenan
                Lid sinds:
                25 June 2010

                helemaal top mastah!

                Heeft iemand al enig idee over mijn probleem met de TID? (bovenaan het topic heb ik wat foto’s toegevoegd.)

                gegroet,

                Koen:hmmz

                #17692103
                Aapje
                  Lid sinds:
                  1 January 2009

                  Die zwarte ‘speakertjes’ zijn delen van een oud alarm systeem. Ultrasoon sensoren zijn ’t , soort sensoren die ’t zelfde effect hebben zoals de Echo van een vleermuis :p Gewoon eruit trekken die kabels. Dito met die blauw/rode dunne draadjes in je zekeringkast.

                  En bij ’t achterbak lampie die rode gewoon eruit rammen. Effe ontdekken waar ’t heen gaat. Of in de gaten houden wat wel werkt en wat niet na het los trekken :P

                  Controleer ook even van de zekeringen… Of ze wel de waardes hebben die Opel voorschrijft

                  #17692104
                  koenenan
                    Lid sinds:
                    25 June 2010

                    hey Thanks aapje!

                    Die rood blauwe zijn mijn alarm als ik de verlichting aan laat staan. Vind ik wel handig dus laat ik zitten.

                    Kan het kwaad als ik dat ‘speakertje” laat zitten? Hij zit tamelijk vast en krijg het er niet makkelijk uit. De rode kabel bij het achterlicht is los en heeft nergens effect op.

                    Waar zijn die grijze draden voor? zijn die van invloed op de TID?

                    Waar staat welk type zekeringen ingedraaid moeten worden? Ik heb geen boekje :swear

                    #17692105
                    DarkNL08
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 March 2010

                      Achterkant van het klepje staan de soorten zekeringen en amperes!

                      #17692106
                      koenenan
                        Lid sinds:
                        25 June 2010

                        Thanks Darknl! Zal het morgen checken.

                        Heeft er nog iemand een idee waarvoor die grijze draden zijn?

                        #17692107
                        OrangeArrow
                          Lid sinds:
                          18 February 2007

                          die grijze draden zijn geloof ik restanten van je alarm.. Die rode kabel niet zomaar lostrekken!! Geen enkele kabel overigens (zoals Aapje) zegt, je weet nooit of er spanning op staat… Die rode zal zo te zien een extra bij getrokken draad zijn naar de schakelaar in de achterklep ofzo. Voor de duidelijkheid, op de rode kabel moet spanning staan, de bruin witte kabel wordt aan massa gelegd door de schakelaar in de achterklepsponning, zodra je de klep open maakt.
                          Heb je een spanningszoeker? Anders ene kopen voor die paar euro, gewoon ene met lampje…

                          #17692108
                          koenenan
                            Lid sinds:
                            25 June 2010

                            De ampères staan niet op het laadje. Is er misschien iemand die daar een overzicht van heeft? Ik heb geen spanningszoeker. Mij werd verteld dat ik een vrij dure moest aanschaffen omdat de stroom die door de draden heen gaat te laag is voor standaard meters.

                            Ik ga er dus een kopen, eigenlijk zoek ik er dan ook een waarmee ik kan meten of er ook spanning op de TID staat. Kan dat met elke spanningsmeter?

                            Nogmaals thanks orange!

                            #17692109
                            OrangeArrow
                              Lid sinds:
                              18 February 2007

                              origineel gepost door koenenan
                              De ampères staan niet op het laadje. Is er misschien iemand die daar een overzicht van heeft? Ik heb geen spanningszoeker. Mij werd verteld dat ik een vrij dure moest aanschaffen omdat de stroom die door de draden heen gaat te laag is voor standaard meters.

                              Ik ga er dus een kopen, eigenlijk zoek ik er dan ook een waarmee ik kan meten of er ook spanning op de TID staat. Kan dat met elke spanningsmeter?

                              Nogmaals thanks orange!

                              welk laadje? Bedoel je het klepje van de zekeringenkast? Elke amperage zekering heeft zijn eigen kleur, zo is rood altijd 10A en geel 20A, in de kast zitten bij de zekeringen ook deze kleuren, kan dus niet missen… edit: ben in de war met astra g en andere, heeft corsa b niet…

                              Je hebt het denk ik over een multimeter, daarmee kun je de spanning, weerstand, stroom etc etc mee meten, maar die hoeven ook niet duur te zijn… Ene van de gamma is goed genoeg. Pas alleen op met meten van stroom, als je dat niet goed doet, blaas je ongetwijfeld je meter op!! Gewoon niet gebruiken die stand, is in jouw geval nergens voor nodig!!

                              #17692110
                              koenenan
                                Lid sinds:
                                25 June 2010

                                Zojuist op de sloop geweest. Helaas geen boekje kunnen vinden :( ook is het boekje niet meer te bestellen bij de dealer.

                                De achterbak verlichting doen het (alleen) als ik het contact heb aan staan. (redelijk zinloos gezien die sleutels aan dezelfde bos zitten).

                                Is er iemand die een scan kan maken van het zekering overzicht?

                                De tid doet het nogsteeds niet :(:wtf

                                #17692111
                                X-PloiD
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 April 2010

                                  Probeer dit eens http://rs15.rapidshare.com/files/105292814/Manual.Opel.Corsa.B.pdf

                                  Of hier,

                                  Corsa B 1993 – 1997 – 12-2 (in Haynes)

                                  Fuse 1 – 20 Amp – Hazard Warning Lights, Horn, Anti-theft Alarm & Interior Lights
                                  Fuse 2 – 10 Amp – Automatic Transmission
                                  Fuse 3 – 30 Amp – Heated Rear Window
                                  Fuse 4 – 10 Amp – Daytime Driving Lights
                                  Fuse 5 – 10 Amp – Automatic Transmission (Yes again)
                                  Fuse 6 – 10 Amp – Rear Foglights
                                  Fuse 7 – 30 Amp – Air Conditioning
                                  Fuse 8 – 10 Amp – LH Sidelight & Tail-light & Headlight beam adjustment system
                                  Fuse 9 – 20 Amp – Front Foglights
                                  Fuse 10 – 10 Amp – Left Hand (LH) Main Beam
                                  Fuse 11 – 30 Amp – Headlight Washer System
                                  Fuse 12 – 10 Amp – LH Dipped Beam & Headlight Beam Adjustment System
                                  Fuse 13 – 20 Amp – Central Locking System
                                  Fuse 14 – ……… – Not Used
                                  Fuse 15 – 30 Amp – Heater Blower Motor, Radiator Cooling Fan, Air Conditioning System
                                  Fuse 16 – 30 Amp – Windscreen Wipers
                                  Fuse 17 – 10 Amp – Radio, MFD, Instrument Panel, Glovebox Light, Electric External Mirrors
                                  Fuse 18 – 20 Amp – Central Locking System, Reversing Lights, Cigarette Lighter & Automatic Transmission.
                                  Fuse 19 – 20 Amp – Electric Sunroof
                                  Fuse 20 – 30 Amp – Radiator Cooling Fan
                                  Fuse 21 – 15 Amp – Stop Lights & Hazard Warning Lights
                                  Fuse 22 – 10 Amp – Anti-lock Braking System (ABS)
                                  Fuse 23 – 10 Amp – RH Sidelight & Tail light, & Headlight Beam Adjustment System
                                  Fuse 24 – ……… – Not Used
                                  Fuse 25 – 10 Amp – Right Hand (RH) Main Beam
                                  Fuse 26 – 20 Amp – Fuel Injection System
                                  Fuse 27 – 10 Amp – RH Dipped Beam & Headlight Beam Adjustment System
                                  Fuse 28 – 30 Amp – Electric Windows
                                  * – 10 Amp – Anti Theft Alarm

                                  Als k de tijd heb kan ik wel een kopie maken maar vandaag lukt me dat niet

                                  #17692112
                                  koenenan
                                    Lid sinds:
                                    25 June 2010

                                    Hey x-ploiD! Hartstikke bedankt!! Een scan is niet nodig, dit is duidelijk zat. Was toch al ruim een weekje naar zoiets aan het zoeken op internet.

                                    Volgens mij mis ik het relais van het alarm bij het laten branden van de lampen.
                                    De vorige eigenaar heeft dit opgelost door de roodblauwe draden mee te steken met het relais ernaast. (zie foto boven aan dit topic)
                                    kan het zijn dat daarom mijn TID het niet doet? Maw moet ik die relais aanschaffen? Zoja, hoeveel amp moet ik dan hebben?

                                    Wederom weer veel dank!!

                                    EDIT— inmiddels zekeringen 17 en 18 vervangen. Dit had geen effect :(

                                    #17692113
                                    koenenan
                                      Lid sinds:
                                      25 June 2010

                                      Zijn er geen mensen met briljante ideeën meer? :(

                                      #17692114
                                      crossagek
                                        Lid sinds:
                                        13 January 2005

                                        heb je wel tekst op je TID ??

                                        als je ook geen tekst hebt dan is waarschijnlijk het stekkerblokje achter op je TID stuk , kwaal van de corsa B :thumbdown

                                        waarschijnlijk is die extra rode draad op je lampje achter in de kofferbak een geschakelde + wat zou betekenen dat je lampje altijd brand als je de motor hebt draaien . ( niet lekker voor je lampje en bekleding , want dat lampje kan erg heet worden )

                                        als je een multimeter hebt , trek eens de schakelaar van de kofferbakverlichting er uit en meet eens zonder contact of je hier een constante stroom hebt op je schakelaar :hmmz

                                        ik weet niet waar je woont , maar misschien dat iemand hier van het forum een multi meter heeft en je kan helpen ;)

                                        #17692115
                                        mattemaker
                                          Lid sinds:
                                          28 September 2007

                                          hmmz..
                                          kijk eerst ff met een lampje in je tid.(schuin op het ruitje) of je tekst heb ..

                                          middenconsole zullen de lampje kapot van zijn..

                                          de rode draad zit op de massakant aangesloten .. dus zal verlichting op hebben gezetten.. neon/led /versterker verlichting:hmmz.. als ie nergens aan vast zit gewoon weg halen.. (of gebruiken)

                                          en het stekkertje op de bovenste foto is van de ultrasoonsensor(zoals jij zegt een speakertje) zal ergens nog 1 stekkertje zitten..
                                          2 blanko draden lijken mij speakerdraad (sommige hobbysten gebruiken het voor alles) je kan beter de draden volgen en kijken waar ze aan vast zitten..

                                          :hmmz:hmmz maaruh ik zie wel meer rare draden onder de zekeringskast..

                                          #17692116
                                          Aapje
                                            Lid sinds:
                                            1 January 2009

                                            Uh ik zie trouwens op de foto 2 x een Lichtverklikker. 1tje lelijk verwerkt in ’t plastic. 2de zit gewoon als relais in je zekeringkast (grijze ding met openingen).

                                            Zoals ik eerder zei: Gewoon de draden die niet origineel eruit zien volgen, kapjes los maken…. En de draden gewoon weg halen…

                                            De originele draadboom zit 9/10 keer ingetaped netjes verwerkt aan tiewraps. De vorige eigenaar was een hobbyist die niet echt benul heeft van het gevaar van verkeerde bedrading… Dus zolang je de werking van alle dingen in de gaten houdt… En niet zomaar draden doorknipt, lekker alles volgen en weg halen :)

                                            Die ultrasoon sensoren boven in zoals ik al eerder aangaf kan je gewoon weg krijgen door de afdek-dopjes uit ’t paneeltje te halen en daarna de torx schroef erachter eruit te draaien… Hierdoor kan je gewoon wss dat beugeltje van ’t speakertje los krijgen.

                                            Je auto is bij een beun-de-beun geweest, dus mijn idee is: Maak ‘m origineel, en verbouw ‘m dan weer.

                                            Zoals Corsagek zegt: Kwaaltje van de TID is een bekend probleem onder de TID’s… Niet alleen bij de Corsa-B ook bij de astra-f en tigra’s e.d. :(

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.