Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Binnenverlichting corsa swing 1995 1.4 i is kapot (HELP)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2010 om 16:51 #17222862
Hallo allen,
Laat ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Koen en hou van hobby’s :P Woonachtig in regio Denhaag, sta te boek als zeer sociale rijder (de tijden van de Schumi-dromen zijn achter de rug). Heb zojuist mijn eerste Opel gekocht, na altijd peugot en toyota te hebben gehad. Klussen kan ik zeer zeker niet, maar duidelijke instructies kan ik prima uitvoeren. Mocht iemand nog iets meer willen weten, just ask…. :agent
Onderstaand mijn probleem:
De binnenverlichting van mijn opel corsa 1.4 1 1995 (gisteren gekocht) werkt niet. Dat zijn dus de lampjes van:
- De TID
- Verwarmingsknop
- Verlichting achterbak
(de lamp van het plavond is gemaakt door er een nieuwe in te draaien)
De lampjes van de TID en achterbak zijn vervangen, alle zekeringen (links) onder het stuur zijn gecontroleerd. De verlichting achter de snelheidsmeter doet het wel en de sigaretten aansteker wordt warm. De zoekfunctie op dit forum bracht mij geen oplossingen.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan maken?
Gegroet,
Koen
P.s. Bij het zekeringkastje hangt 1 dunne grijze draad los (geen idee waarvoor die is), en een blauw-rood gestreepte draad (voor het alarm van het licht laten branden) is redelijk onvakkundig in de grijze zekering gedraaid.
Ook hangt er nog een hele dunne grijs zwarte draad met een stekkertje los. (geen flauw idee waarvoor dat is, kan ook niets vinden waarop ik die kan aansluiten).
de grijze draad indraaien (in de zekering) had geen effect op de verlichting (volgens mij op niets). Maar misschien is deze van het niet werkende alarm.
UPDATE!!! Misschien verduidelijken de foto’s iets…
Geen flauw idee waarvoor deze kabels zijn! kan dat iets te maken hebben met de niet werkende TID?
Een foto van de niet werkende achterbak verlichting. heeft iemand enig idee wat die rood ingedraaide draad is?
Ik heb ook nog 2 ingebouwde speakertjes die niet werken
26 juni 2010 om 22:28 #17692098Welkom op het forum.
Om de lampjes van het dashboard en middenconsole te vervangen kun je op de volgende link kijken:
http://www.steve010.nl/toepassingen/corsa/corsab_inbouw.htmHet lampje boven in het plafond kun je er zo uitwippen door er voorzichtig met een schroevendraaier even langs te steken en iets naar beneden te buigen.
Je kunt dan vanzelf zien waar je goed steken moet.27 juni 2010 om 11:59 #17692099plafond lamp zou los staan van de andere waarschijnlijk… Zou bij de lamp eens spanning meten… Die grijze draad kan degene zijn die naar je deurcontact schakelaar gaat. Als je deze aan massa legt, zou het lampje moeten gaan branden (overtuig je er wel eerst van dat er geen spanning op staat!!)
lampjes van kachelknoppen gaan geregeld kapot, maar icm tid en alarmlichtschakelaar is onwaarschijnlijker… Al eens aan de draaiknop onder de lichtschakelaar gedraaid? is nl de dimmer…
27 juni 2010 om 19:17 #17692100Hey Orangearrow en Mastah-GSI,
Bedankt voor jullie antwoorden! :wors Ik had de link van steve010 al uitvoerig doorgelezen. Zonder die handleiding was ik helemaal nergens gekomen. :hmmz
De horizontale draaiknop onder de lichtschakelaar heb ik gedraaid, maar heb het idee dat die niets doet.
Ik heb de grijze draad mee gestoken in een zekering, maar toen gebeurde er helemaal niets. (dan heeft ie toch aarde) Moet ik er anders even een fototje van maken?
Steek je het plavondlampje vanaf de achterzijde van de auto, of vanaf de voorzijde los. Ik ben er bang dat ik met mijn onhandigheid de complete unit onherstelbaar uit het dak trek :o
Kan het zijn dat ik een zekering heb gemist van de TID? En wat voor apparaat moet ik hebben om te meten of er nog stroom op de kabelboom staat?
Nogmaals many thanks!
Gegroet,
Koen
BTW het lampje van mijn gevarenlicht doet het doet dan weer wel :wtf
27 juni 2010 om 21:01 #17692101Plafondlamp:
van binnen uit in de auto gezien, zitten er aan jouw kant 2 clipjes (als ik het goed zeg).
Het plastic doorzichtig kapje zit in een metalen framepje in het hemeltje.
Gewoon voorzichtig achter het kapje setken met een platte schroevendraaier.
Gewoon geduldig en voorzichtig zijn, komt het allemaal goed.28 juni 2010 om 08:53 #17692102helemaal top mastah!
Heeft iemand al enig idee over mijn probleem met de TID? (bovenaan het topic heb ik wat foto’s toegevoegd.)
gegroet,
Koen:hmmz
28 juni 2010 om 23:18 #17692103Die zwarte ‘speakertjes’ zijn delen van een oud alarm systeem. Ultrasoon sensoren zijn ’t , soort sensoren die ’t zelfde effect hebben zoals de Echo van een vleermuis :p Gewoon eruit trekken die kabels. Dito met die blauw/rode dunne draadjes in je zekeringkast.
En bij ’t achterbak lampie die rode gewoon eruit rammen. Effe ontdekken waar ’t heen gaat. Of in de gaten houden wat wel werkt en wat niet na het los trekken :P
Controleer ook even van de zekeringen… Of ze wel de waardes hebben die Opel voorschrijft
30 juni 2010 om 07:11 #17692104hey Thanks aapje!
Die rood blauwe zijn mijn alarm als ik de verlichting aan laat staan. Vind ik wel handig dus laat ik zitten.
Kan het kwaad als ik dat ‘speakertje” laat zitten? Hij zit tamelijk vast en krijg het er niet makkelijk uit. De rode kabel bij het achterlicht is los en heeft nergens effect op.
Waar zijn die grijze draden voor? zijn die van invloed op de TID?
Waar staat welk type zekeringen ingedraaid moeten worden? Ik heb geen boekje :swear
30 juni 2010 om 08:07 #17692105Achterkant van het klepje staan de soorten zekeringen en amperes!
30 juni 2010 om 21:05 #17692106Thanks Darknl! Zal het morgen checken.
Heeft er nog iemand een idee waarvoor die grijze draden zijn?
2 juli 2010 om 13:51 #17692107die grijze draden zijn geloof ik restanten van je alarm.. Die rode kabel niet zomaar lostrekken!! Geen enkele kabel overigens (zoals Aapje) zegt, je weet nooit of er spanning op staat… Die rode zal zo te zien een extra bij getrokken draad zijn naar de schakelaar in de achterklep ofzo. Voor de duidelijkheid, op de rode kabel moet spanning staan, de bruin witte kabel wordt aan massa gelegd door de schakelaar in de achterklepsponning, zodra je de klep open maakt.
Heb je een spanningszoeker? Anders ene kopen voor die paar euro, gewoon ene met lampje…3 juli 2010 om 14:30 #17692108De ampères staan niet op het laadje. Is er misschien iemand die daar een overzicht van heeft? Ik heb geen spanningszoeker. Mij werd verteld dat ik een vrij dure moest aanschaffen omdat de stroom die door de draden heen gaat te laag is voor standaard meters.
Ik ga er dus een kopen, eigenlijk zoek ik er dan ook een waarmee ik kan meten of er ook spanning op de TID staat. Kan dat met elke spanningsmeter?
Nogmaals thanks orange!
4 juli 2010 om 16:55 #17692109origineel gepost door koenenan
De ampères staan niet op het laadje. Is er misschien iemand die daar een overzicht van heeft? Ik heb geen spanningszoeker. Mij werd verteld dat ik een vrij dure moest aanschaffen omdat de stroom die door de draden heen gaat te laag is voor standaard meters.Ik ga er dus een kopen, eigenlijk zoek ik er dan ook een waarmee ik kan meten of er ook spanning op de TID staat. Kan dat met elke spanningsmeter?
Nogmaals thanks orange!
welk laadje? Bedoel je het klepje van de zekeringenkast? Elke amperage zekering heeft zijn eigen kleur, zo is rood altijd 10A en geel 20A, in de kast zitten bij de zekeringen ook deze kleuren, kan dus niet missen… edit: ben in de war met astra g en andere, heeft corsa b niet…
Je hebt het denk ik over een multimeter, daarmee kun je de spanning, weerstand, stroom etc etc mee meten, maar die hoeven ook niet duur te zijn… Ene van de gamma is goed genoeg. Pas alleen op met meten van stroom, als je dat niet goed doet, blaas je ongetwijfeld je meter op!! Gewoon niet gebruiken die stand, is in jouw geval nergens voor nodig!!
5 juli 2010 om 11:54 #17692110Zojuist op de sloop geweest. Helaas geen boekje kunnen vinden :( ook is het boekje niet meer te bestellen bij de dealer.
De achterbak verlichting doen het (alleen) als ik het contact heb aan staan. (redelijk zinloos gezien die sleutels aan dezelfde bos zitten).
Is er iemand die een scan kan maken van het zekering overzicht?
De tid doet het nogsteeds niet :(:wtf
5 juli 2010 om 12:04 #17692111Probeer dit eens http://rs15.rapidshare.com/files/105292814/Manual.Opel.Corsa.B.pdf
Of hier,
Corsa B 1993 – 1997 – 12-2 (in Haynes)
Fuse 1 – 20 Amp – Hazard Warning Lights, Horn, Anti-theft Alarm & Interior Lights
Fuse 2 – 10 Amp – Automatic Transmission
Fuse 3 – 30 Amp – Heated Rear Window
Fuse 4 – 10 Amp – Daytime Driving Lights
Fuse 5 – 10 Amp – Automatic Transmission (Yes again)
Fuse 6 – 10 Amp – Rear Foglights
Fuse 7 – 30 Amp – Air Conditioning
Fuse 8 – 10 Amp – LH Sidelight & Tail-light & Headlight beam adjustment system
Fuse 9 – 20 Amp – Front Foglights
Fuse 10 – 10 Amp – Left Hand (LH) Main Beam
Fuse 11 – 30 Amp – Headlight Washer System
Fuse 12 – 10 Amp – LH Dipped Beam & Headlight Beam Adjustment System
Fuse 13 – 20 Amp – Central Locking System
Fuse 14 – ……… – Not Used
Fuse 15 – 30 Amp – Heater Blower Motor, Radiator Cooling Fan, Air Conditioning System
Fuse 16 – 30 Amp – Windscreen Wipers
Fuse 17 – 10 Amp – Radio, MFD, Instrument Panel, Glovebox Light, Electric External Mirrors
Fuse 18 – 20 Amp – Central Locking System, Reversing Lights, Cigarette Lighter & Automatic Transmission.
Fuse 19 – 20 Amp – Electric Sunroof
Fuse 20 – 30 Amp – Radiator Cooling Fan
Fuse 21 – 15 Amp – Stop Lights & Hazard Warning Lights
Fuse 22 – 10 Amp – Anti-lock Braking System (ABS)
Fuse 23 – 10 Amp – RH Sidelight & Tail light, & Headlight Beam Adjustment System
Fuse 24 – ……… – Not Used
Fuse 25 – 10 Amp – Right Hand (RH) Main Beam
Fuse 26 – 20 Amp – Fuel Injection System
Fuse 27 – 10 Amp – RH Dipped Beam & Headlight Beam Adjustment System
Fuse 28 – 30 Amp – Electric Windows
* – 10 Amp – Anti Theft AlarmAls k de tijd heb kan ik wel een kopie maken maar vandaag lukt me dat niet
5 juli 2010 om 13:13 #17692112Hey x-ploiD! Hartstikke bedankt!! Een scan is niet nodig, dit is duidelijk zat. Was toch al ruim een weekje naar zoiets aan het zoeken op internet.
Volgens mij mis ik het relais van het alarm bij het laten branden van de lampen.
De vorige eigenaar heeft dit opgelost door de roodblauwe draden mee te steken met het relais ernaast. (zie foto boven aan dit topic)
kan het zijn dat daarom mijn TID het niet doet? Maw moet ik die relais aanschaffen? Zoja, hoeveel amp moet ik dan hebben?Wederom weer veel dank!!
EDIT— inmiddels zekeringen 17 en 18 vervangen. Dit had geen effect :(
7 juli 2010 om 13:43 #17692113Zijn er geen mensen met briljante ideeën meer? :(
7 juli 2010 om 21:39 #17692114heb je wel tekst op je TID ??
als je ook geen tekst hebt dan is waarschijnlijk het stekkerblokje achter op je TID stuk , kwaal van de corsa B :thumbdown
waarschijnlijk is die extra rode draad op je lampje achter in de kofferbak een geschakelde + wat zou betekenen dat je lampje altijd brand als je de motor hebt draaien . ( niet lekker voor je lampje en bekleding , want dat lampje kan erg heet worden )
als je een multimeter hebt , trek eens de schakelaar van de kofferbakverlichting er uit en meet eens zonder contact of je hier een constante stroom hebt op je schakelaar :hmmz
ik weet niet waar je woont , maar misschien dat iemand hier van het forum een multi meter heeft en je kan helpen ;)
8 juli 2010 om 18:22 #17692115hmmz..
kijk eerst ff met een lampje in je tid.(schuin op het ruitje) of je tekst heb ..middenconsole zullen de lampje kapot van zijn..
de rode draad zit op de massakant aangesloten .. dus zal verlichting op hebben gezetten.. neon/led /versterker verlichting:hmmz.. als ie nergens aan vast zit gewoon weg halen.. (of gebruiken)
en het stekkertje op de bovenste foto is van de ultrasoonsensor(zoals jij zegt een speakertje) zal ergens nog 1 stekkertje zitten..
2 blanko draden lijken mij speakerdraad (sommige hobbysten gebruiken het voor alles) je kan beter de draden volgen en kijken waar ze aan vast zitten..:hmmz:hmmz maaruh ik zie wel meer rare draden onder de zekeringskast..
8 juli 2010 om 20:54 #17692116Uh ik zie trouwens op de foto 2 x een Lichtverklikker. 1tje lelijk verwerkt in ’t plastic. 2de zit gewoon als relais in je zekeringkast (grijze ding met openingen).
Zoals ik eerder zei: Gewoon de draden die niet origineel eruit zien volgen, kapjes los maken…. En de draden gewoon weg halen…
De originele draadboom zit 9/10 keer ingetaped netjes verwerkt aan tiewraps. De vorige eigenaar was een hobbyist die niet echt benul heeft van het gevaar van verkeerde bedrading… Dus zolang je de werking van alle dingen in de gaten houdt… En niet zomaar draden doorknipt, lekker alles volgen en weg halen :)
Die ultrasoon sensoren boven in zoals ik al eerder aangaf kan je gewoon weg krijgen door de afdek-dopjes uit ’t paneeltje te halen en daarna de torx schroef erachter eruit te draaien… Hierdoor kan je gewoon wss dat beugeltje van ’t speakertje los krijgen.
Je auto is bij een beun-de-beun geweest, dus mijn idee is: Maak ‘m origineel, en verbouw ‘m dan weer.
Zoals Corsagek zegt: Kwaaltje van de TID is een bekend probleem onder de TID’s… Niet alleen bij de Corsa-B ook bij de astra-f en tigra’s e.d. :(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.