Bij remmen sissend geluid

Forumindex Forums Modellen Kadett Bij remmen sissend geluid

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256674
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Hallo,

      Na een uur of 7 te hebben gereden, ben ik gister met mijn Kadett-D (1.3n) gearriveerd op mijn vakantiebestemming in Duitsland. Vlak voor aankomst, als je de snelweg af gaat en het binnenland induikt, had ik ineens dat als ik ging remmen dat er dan een sissend geluid te horen was. De auto remt verders gewoon goed, maar bij het intrappen van het rempedaal, is er een sissend geluid te horen.

      Vandaag even gekeken, maar mijn remvloeistof niveau is goed (vol). Wat mij wel opviel was dat als ik rem met lopende motor (alleen dan is het sissend geluid te horen) dan gaat het toerental van de motor iets omhoog. Heeft iemand een idee met wat voor storing/probleem ik te maken heb?

      Kan het kwaad om hiermee door te rijden? –> Heeft meer betrekking tot de terugreis. Ik ga de auto nu even niet gebruiken, maar hoop dat jullie een idee hebben met wat ik te maken heb.

      Gegroet,

      Stephan Balk

      #18122498
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Slang van de rembekrachtiger die lekt! Of rembekrachtiger zelf die lekt.

        #18122499
        ginkelvanmichiel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 April 2007

          precies. zeker in combinatie met een verhoogd toerental zit er ergens een lek in de vacuumbekrachtiger voor de rem.

          #18122500
          lukelaaf
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 November 2011

            Ik denk dat de rembekrachtiger zelf lek is
            Die grote trommel achter het remvloeistof potje.

            Je hoort het sissen binnen in de auto neem ik aan.

            groeten Luke

            #18122501
            the aviator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 May 2008

              @lukelaaf, ja, je hoort het sissen in de auto. Balen.. Hoeveel kwaad kan het om hiermee te rijden? Moet uiteindelijk toch een keer terug naar Nederland. Ik heb verder wel gewoon remdruk. Hoe kan dat dan eigenlijk? Er is iets lek, maar je hebt wel gewoon remdruk. En hoe kan zoiets ineens lek gaan? want het is uit het niets gekomen :s.

              Naja, bedankt voor de reacties, ben blij met de snelle reacties :). Ik hoop maandag in ieder geval thuis te komen met remmen :p dan er direct mee aan de slag. Goed paasweekend gewenst to all!

              #18122502
              Andreas.Berger
                Lid sinds:
                29 June 2004

                Kan verder geen kwaat, in de rembekrachtiger zit een bol, en die is lek, zodra je de rem intrap duw je de vacuum weg waardoor je last kan krijgen dat de motor wil afslaan bij het afremmen, daarna kan je wel gewoon opnieuw starten, dit probleem kan ook komen door de vacuum slang als deze niet in orde is kan je rembekrachtiger ook kapot gaan door verkeerde druk, zo heeft mijn vader er 3 stuks doorheen gejaagd, voordat we op een kapotte vacuum slag kwamen

                #18122503
                ginkelvanmichiel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 April 2007

                  wat je kunt doen is de slang van de bekrachtiger er even afnemen en de ingang naar de bekrachtiger even afdoppen. Let wel, bind hem góed af!!!
                  Op die manier heb je even geen bekrachtigde remmen meer, en moet je dus meer pedaalkracht uitoefenen, maar zal je motor stabieler blijven lopen en kom je weer veilig thuis.

                  #18122504
                  lukelaaf
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 November 2011

                    Gewoon mee blijve rijden zonder rembekrachtiger lijkt me ook niet slim

                    groeten Luke

                    #18122505
                    Mad Max
                      Lid sinds:
                      25 September 2010

                      Schijfremmen zonder rembekrachtiger is een sub-optimale ervaring, tenzij je graag met spierpijn in je kuit thuiskomt. Kijk even of het lek te vinden is, anders even met zn tweeen, de een remmen (met lopende motor, anders doet je rembekrachtiger het niet) en de ander luisteren/kijken.

                      #18122506
                      ginkelvanmichiel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 April 2007

                        Tsja, als je moderne auto’s met megabekrachtiger gewend bent ;)

                        Ik heb ruime ervaring met auto’s zonder bekrachtiger, en ja, dat is af en toe wel even stevig op de rem trappen :)

                        #18122507
                        the aviator
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 May 2008

                          Zo, Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat jullie zo snel hebben gereageerd op mijn vragen.. Ben gisteravond / -nacht terug gereden van vakantieadres naar huis en heelhuids thuisgekomen.. Duitsland kent pittige heuvels en korte uitvoegstroken met als cadeautje erachteraan van die haarspeldbochten als afrit dus het was zo nu en dan spannend (remmen op motor, terugschakelen in combinatie met handrem en pompend remmen in de hoop dat motor niet afslaat)..

                          Maar nu ik terug ben ga ik mijn Kadett op zeer korte termijn eens even aanbieden bij een garage voor een grote beurt.. Heb toch het idee dat het geheel nooit echt goed is onderhouden (heb de auto een jaar) dus ga het nu even goed aanpakken. Omdat ik dit probleem, ook bij andere automerken, voorbij heb zien komen zonder dat er echt een oorzaak werd genoemd (die ook daadwerkelijk is bevestigd), zal ik de oorzaak van mijn probleem in deze topic vermelden als deze bekend is en is opgelost.

                          To be continued…

                          #18122508
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Ehm, er zit in de rembekrachtiger van een Kadett een prop schuim waar de stang naar binnen gaat. Als je deze bij een gezonde bekrachtiger verwijderd is er ook een sissend geluid te horen bij het remmen, alsof je op een lekgestoken voetbal trapt. Dat schuim verpulverd nogal eens met de jaartjes, en als dat de oorzaak is hoef je je geen zorgen te maken.

                            Stijgen van het motor toerental is in zekere mate ook normaal als je op je rem trapt, want je drukt het vacuum eventjes ietwat weg, dus is er even iets meer lucht beschikbaar voor de motor. Uiteraard moet het niet extreem stijgen, want dan is er misschien wel sprake van een lek in de bekrachtiger.

                            Denk meld het toch effe, want dat zou kopzorgen kunnen schelen.

                            #18122509
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              Gooi dit topicje maar eens even naar boven: heb sinds vandaag ook een sissend geluid binnen in mijn auto als ik op de rem trap met lopende motor (Zafira A met Z22se, 2001 met ruim 200.000 op de teller) Nou dacht ik ook meteen aan de rembekrachtiger.
                              Deze net even schoongemaakt en hij ziet er aan de bovenzijde als nieuw uit maar onder de remcilinder is ie behoorlijk roestig.
                              Nu staat net de vakantie voor de deur en hij moet ons inclusief caravan veilig naar Frankrijk op en neer brengen…
                              Iemand enig idee hoeveel werk het is om de bekrachtiger bij een Zafira te vervangen? (je kunt er namelijk ook zo lekker bij bij een Zafira :( ) Alvast bedankt.

                              #18122510
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Als hij daar behoorlijk roestig is kan dat zijn van een keer onvoorzichtig bijvullen tijdens ontluchten, maar kan ook zijn dat je hoofdremcylinder lekt. Je kan de hoofdremcylinder los schroeven en eens iets naar voren trekken, als het daar achter droog is dan is er niks aan de hand, maar anders is dat zeker zorgwekkend.

                                Verder zijn er allerlei maniertjes om de bekrachtiger te testen, een testje is om na een dag stil staan ens de slang er uit te trekken die naar de inlaat loopt, hoor je dan een luide sis dan betekent dat dat hij toch wel goed vacuum vast houdt. Bij twijfel iemand er naar laten kijken, want hier wil je straks geen risico mee lopen.

                                #18122511
                                midnight black
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2011

                                  Net nog eens gecheckt, hij maakt zeker geen continu sissend geluid bij intrappen van de rem, alleen 1 keer sissen per keer intrappen van de rem, dat is normaal maar lijkt een harder geluid als voorheen. na een tijdje met de motor uit kan ik nog net als voorheen circa 3x remmen met bekrachtiging. Als ik vervolgens de rem ingetrapt houdt en de motor start dan merk je dat de bekrachtiger goed werkt.
                                  Conclusie werkt toch nog goed (was er naar aan het kijken omdat mijn vrouw opmerkte dat de auto anders remt) ik hou de roest even in de gaten en ik denk dat ik de remolie even laat verversen, die heb ik namelijk nog nooit vervangen in 4 jaar/ 60000km.
                                  Iemand enig idee wat voor remolie een normale verversingstermijn is? Ik heb zelf namelijk geen meter voor de vochtigheid te meten.

                                  #18122512
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    2 jaar bij dot4 en 1 jaar bij dot5.1 Denk als ik het zo lees dat het niet zo ernstig is allemaal…

                                    #18122513
                                    midnight black
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 December 2011

                                      Vinci bedankt voor je snelle reactie alweer :thumb Ik denk ook dat het meevalt, huidige remolie oogt donker en is oud, die ga ik op zeker nog voor de vakantie vervangen. Denk dat ik dat maar even laat doen, hebben ze bij de garage zo gepiept en dan kunnen ze ook meteen een blik werpen op de bekrachtiger.

                                      #18122514
                                      ginkelvanmichiel
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 April 2007

                                        trucje mbt remolie dat ik eens geleerd heb van een oud garageman was dat wanneer de olie zoet ruikt en lichtgeel is hij goed is, ruikt hij zondermeer bitter, toe is aan vervanging :)

                                        #18122515
                                        Vinci
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2009

                                          Nou kleurtje zegt vaak al genoeg, en zeker wat er bij de klauwen uit komt, en dat zie je al als je even een ontluchtingsnippeltje open draait, want op zwaartekracht vloeit het ook al door, maar dan heel langzaam. Is het daar nog doorzichtig is het goed, maar meestal is het daar al goed smerig de eerste slok.

                                          #18122516
                                          midnight black
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 December 2011

                                            De remvloeistof is verre van helder…. maandag gaat de auto naar de garage, die hebben dat sneller gefixt als ik thuis.

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.