Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Bij remmen sissend geluid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2013 om 17:46 #17256674
Hallo,
Na een uur of 7 te hebben gereden, ben ik gister met mijn Kadett-D (1.3n) gearriveerd op mijn vakantiebestemming in Duitsland. Vlak voor aankomst, als je de snelweg af gaat en het binnenland induikt, had ik ineens dat als ik ging remmen dat er dan een sissend geluid te horen was. De auto remt verders gewoon goed, maar bij het intrappen van het rempedaal, is er een sissend geluid te horen.
Vandaag even gekeken, maar mijn remvloeistof niveau is goed (vol). Wat mij wel opviel was dat als ik rem met lopende motor (alleen dan is het sissend geluid te horen) dan gaat het toerental van de motor iets omhoog. Heeft iemand een idee met wat voor storing/probleem ik te maken heb?
Kan het kwaad om hiermee door te rijden? –> Heeft meer betrekking tot de terugreis. Ik ga de auto nu even niet gebruiken, maar hoop dat jullie een idee hebben met wat ik te maken heb.
Gegroet,
Stephan Balk
30 maart 2013 om 18:29 #18122498Slang van de rembekrachtiger die lekt! Of rembekrachtiger zelf die lekt.
30 maart 2013 om 19:13 #18122499precies. zeker in combinatie met een verhoogd toerental zit er ergens een lek in de vacuumbekrachtiger voor de rem.
30 maart 2013 om 19:14 #18122500Ik denk dat de rembekrachtiger zelf lek is
Die grote trommel achter het remvloeistof potje.Je hoort het sissen binnen in de auto neem ik aan.
groeten Luke
30 maart 2013 om 23:22 #18122501@lukelaaf, ja, je hoort het sissen in de auto. Balen.. Hoeveel kwaad kan het om hiermee te rijden? Moet uiteindelijk toch een keer terug naar Nederland. Ik heb verder wel gewoon remdruk. Hoe kan dat dan eigenlijk? Er is iets lek, maar je hebt wel gewoon remdruk. En hoe kan zoiets ineens lek gaan? want het is uit het niets gekomen :s.
Naja, bedankt voor de reacties, ben blij met de snelle reacties :). Ik hoop maandag in ieder geval thuis te komen met remmen :p dan er direct mee aan de slag. Goed paasweekend gewenst to all!
31 maart 2013 om 00:54 #18122502Kan verder geen kwaat, in de rembekrachtiger zit een bol, en die is lek, zodra je de rem intrap duw je de vacuum weg waardoor je last kan krijgen dat de motor wil afslaan bij het afremmen, daarna kan je wel gewoon opnieuw starten, dit probleem kan ook komen door de vacuum slang als deze niet in orde is kan je rembekrachtiger ook kapot gaan door verkeerde druk, zo heeft mijn vader er 3 stuks doorheen gejaagd, voordat we op een kapotte vacuum slag kwamen
31 maart 2013 om 13:11 #18122503wat je kunt doen is de slang van de bekrachtiger er even afnemen en de ingang naar de bekrachtiger even afdoppen. Let wel, bind hem góed af!!!
Op die manier heb je even geen bekrachtigde remmen meer, en moet je dus meer pedaalkracht uitoefenen, maar zal je motor stabieler blijven lopen en kom je weer veilig thuis.31 maart 2013 om 15:18 #18122504Gewoon mee blijve rijden zonder rembekrachtiger lijkt me ook niet slim
groeten Luke
1 april 2013 om 08:55 #18122505Schijfremmen zonder rembekrachtiger is een sub-optimale ervaring, tenzij je graag met spierpijn in je kuit thuiskomt. Kijk even of het lek te vinden is, anders even met zn tweeen, de een remmen (met lopende motor, anders doet je rembekrachtiger het niet) en de ander luisteren/kijken.
1 april 2013 om 10:22 #18122506Tsja, als je moderne auto’s met megabekrachtiger gewend bent ;)
Ik heb ruime ervaring met auto’s zonder bekrachtiger, en ja, dat is af en toe wel even stevig op de rem trappen :)
2 april 2013 om 19:45 #18122507Zo, Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat jullie zo snel hebben gereageerd op mijn vragen.. Ben gisteravond / -nacht terug gereden van vakantieadres naar huis en heelhuids thuisgekomen.. Duitsland kent pittige heuvels en korte uitvoegstroken met als cadeautje erachteraan van die haarspeldbochten als afrit dus het was zo nu en dan spannend (remmen op motor, terugschakelen in combinatie met handrem en pompend remmen in de hoop dat motor niet afslaat)..
Maar nu ik terug ben ga ik mijn Kadett op zeer korte termijn eens even aanbieden bij een garage voor een grote beurt.. Heb toch het idee dat het geheel nooit echt goed is onderhouden (heb de auto een jaar) dus ga het nu even goed aanpakken. Omdat ik dit probleem, ook bij andere automerken, voorbij heb zien komen zonder dat er echt een oorzaak werd genoemd (die ook daadwerkelijk is bevestigd), zal ik de oorzaak van mijn probleem in deze topic vermelden als deze bekend is en is opgelost.
To be continued…
15 mei 2013 om 22:13 #18122508Ehm, er zit in de rembekrachtiger van een Kadett een prop schuim waar de stang naar binnen gaat. Als je deze bij een gezonde bekrachtiger verwijderd is er ook een sissend geluid te horen bij het remmen, alsof je op een lekgestoken voetbal trapt. Dat schuim verpulverd nogal eens met de jaartjes, en als dat de oorzaak is hoef je je geen zorgen te maken.
Stijgen van het motor toerental is in zekere mate ook normaal als je op je rem trapt, want je drukt het vacuum eventjes ietwat weg, dus is er even iets meer lucht beschikbaar voor de motor. Uiteraard moet het niet extreem stijgen, want dan is er misschien wel sprake van een lek in de bekrachtiger.
Denk meld het toch effe, want dat zou kopzorgen kunnen schelen.
3 juli 2013 om 18:10 #18122509Gooi dit topicje maar eens even naar boven: heb sinds vandaag ook een sissend geluid binnen in mijn auto als ik op de rem trap met lopende motor (Zafira A met Z22se, 2001 met ruim 200.000 op de teller) Nou dacht ik ook meteen aan de rembekrachtiger.
Deze net even schoongemaakt en hij ziet er aan de bovenzijde als nieuw uit maar onder de remcilinder is ie behoorlijk roestig.
Nu staat net de vakantie voor de deur en hij moet ons inclusief caravan veilig naar Frankrijk op en neer brengen…
Iemand enig idee hoeveel werk het is om de bekrachtiger bij een Zafira te vervangen? (je kunt er namelijk ook zo lekker bij bij een Zafira :( ) Alvast bedankt.3 juli 2013 om 18:22 #18122510Als hij daar behoorlijk roestig is kan dat zijn van een keer onvoorzichtig bijvullen tijdens ontluchten, maar kan ook zijn dat je hoofdremcylinder lekt. Je kan de hoofdremcylinder los schroeven en eens iets naar voren trekken, als het daar achter droog is dan is er niks aan de hand, maar anders is dat zeker zorgwekkend.
Verder zijn er allerlei maniertjes om de bekrachtiger te testen, een testje is om na een dag stil staan ens de slang er uit te trekken die naar de inlaat loopt, hoor je dan een luide sis dan betekent dat dat hij toch wel goed vacuum vast houdt. Bij twijfel iemand er naar laten kijken, want hier wil je straks geen risico mee lopen.
3 juli 2013 om 20:05 #18122511Net nog eens gecheckt, hij maakt zeker geen continu sissend geluid bij intrappen van de rem, alleen 1 keer sissen per keer intrappen van de rem, dat is normaal maar lijkt een harder geluid als voorheen. na een tijdje met de motor uit kan ik nog net als voorheen circa 3x remmen met bekrachtiging. Als ik vervolgens de rem ingetrapt houdt en de motor start dan merk je dat de bekrachtiger goed werkt.
Conclusie werkt toch nog goed (was er naar aan het kijken omdat mijn vrouw opmerkte dat de auto anders remt) ik hou de roest even in de gaten en ik denk dat ik de remolie even laat verversen, die heb ik namelijk nog nooit vervangen in 4 jaar/ 60000km.
Iemand enig idee wat voor remolie een normale verversingstermijn is? Ik heb zelf namelijk geen meter voor de vochtigheid te meten.3 juli 2013 om 20:11 #181225122 jaar bij dot4 en 1 jaar bij dot5.1 Denk als ik het zo lees dat het niet zo ernstig is allemaal…
3 juli 2013 om 20:38 #18122513Vinci bedankt voor je snelle reactie alweer :thumb Ik denk ook dat het meevalt, huidige remolie oogt donker en is oud, die ga ik op zeker nog voor de vakantie vervangen. Denk dat ik dat maar even laat doen, hebben ze bij de garage zo gepiept en dan kunnen ze ook meteen een blik werpen op de bekrachtiger.
4 juli 2013 om 11:59 #18122514trucje mbt remolie dat ik eens geleerd heb van een oud garageman was dat wanneer de olie zoet ruikt en lichtgeel is hij goed is, ruikt hij zondermeer bitter, toe is aan vervanging :)
4 juli 2013 om 12:52 #18122515Nou kleurtje zegt vaak al genoeg, en zeker wat er bij de klauwen uit komt, en dat zie je al als je even een ontluchtingsnippeltje open draait, want op zwaartekracht vloeit het ook al door, maar dan heel langzaam. Is het daar nog doorzichtig is het goed, maar meestal is het daar al goed smerig de eerste slok.
5 juli 2013 om 21:53 #18122516De remvloeistof is verre van helder…. maandag gaat de auto naar de garage, die hebben dat sneller gefixt als ik thuis.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.