Bepaalde dingen in onderhoudsbeurt ook écht nodig of om dealerkas te spekken?

Forumindex Forums Modellen Corsa Bepaalde dingen in onderhoudsbeurt ook écht nodig of om dealerkas te spekken?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347799
    eerste-opel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 March 2010

      In oktober 2015 heb ik een nieuwe Opel Corsa gekocht met 8 kilometer op de teller. Over 1 maand is de 2 jaar fabrieksgarantie voorbij en eind september moet ik de auto weer aanbieden voor een onderhoudsbeurt (mogelijk voor de laatste keer bij de officiële merkdealer wat zij vermoedelijk ook weten). Dan zal er net iets meer dan 20.000 km. op de teller staan en is de auto 2 jaar oud.
      Nou is het echter zo dat ik niet goed weet wat er onder de garantie valt omdat de website van Opel Nederland het over volledige fabrieksgarantie heeft, maar de Opel dealer die mij wijst op het verlopen van de garantie over het oplossen van technische mankementen of waarover je nog informatie wenst. Dat er geen slijtage dingen als remschijven, banden, lampjes en ruitenwisser(bladen) onder vallen lijkt me logisch. Is er hier iemand die mij kan vertellen waar ik wel aan kan denken? Alles wat met techniek te maken heeft of ben ik dan te kort door de bocht?

      Voor wat betreft de onderhoudsbeurt willen ze een aantal dingen doen die bij mijn vorige auto (een occasion) nooit gedaan zijn. Ik vraag me af of het écht nodig is i.v.m. veiligheid of vervelende gevolgen, om ervoor te zorgen dat de auto er aan het einde van de garantieperiode perfect bij staat of dat het puur is om de dealerkas te spekken.
      Hiermee bedoel ik verversing van de remvloeistof, nieuwe batterij in de afstandsbediening en brandstofreiniger.
      Remvloeistof is in 5,5 jaar bij mijn occasion nooit gebeurd maar zou om de 2 jaar moeten i.v.m. het aantrekken van water begreep ik. Werkt dit bij nieuwere auto’s echt zoveel anders?
      De batterij van de afstandsbediening dacht ik zelf ook wel te kunnen vervangen maar mogelijk moet de sleutel daarna opnieuw ingeleerd worden. Is dat opnieuw inleren bij veel sleutels het geval tegenwoordig of kun je alsnog bij 9 van de 10 auto’s zelf een nieuwe batterij erin doen en weer verder rijden? Dit kan je waarschijnlijk niet zien aan de buitenkant van de sleutel of wel? Het zou natuurlijk vervelend zijn als je zelf de sleutel vervangt maar alsnog naar de dealer moet om de sleutel opnieuw te laten inleren.
      En als laatste brandstofreiniger; dat ken ik helemaal niet maar via Google wisselende reacties gevonden. De een zweert erbij en de ander vindt het maar onzin.
      Klopt het dat brandstofreiniger het beste werkt op een lege tank of maakt dat geen verschil? Met andere woorden; als je dat een dealer laat doen moet je de auto dan met een zo leeg mogelijke tank aanbieden of kan die ook halfvol of vol zijn?
      Voor wat betreft een einde garantiecheck (die in het totaalbedrag van de onderhoudsbeurt zit) heb ik begrepen dat het per dealer verschilt of ze globaal even kijken of er nog iets te doen valt onder garantie of dat ze de auto binnenstebuiten keren met hetzelfde doel.

      Natuurlijk hebben ze ook weer een aanbod liggen om de garantie te verlengen, maar zoals het er nu voor staat ga ik daar niet op in. Voor 1 jaar kost me dat meer dan € 150,00 en dat bedrag heb ik nog niet aan reparaties gehad. Ik heb wel gelezen dat de eerste gebreken in het 3e jaar gaan komen, maar dat er voornamelijk in het 4e en 5e jaar veel dingen moeten gebeuren. Om het dan nog onder de garantie te kunnen doen moet je verlengen voor 2 a 3 jaar en dat is minstens € 300,00 en € 500,00.
      Slimme keuze om het niet te doen?

      De laatste vraag. Voor een onderhoudsbeurt heeft een dealer aan 1 dag genoeg heb ik vorig jaar ondervonden. Geldt dat ook als ze er een einde garantiecheck en evt. nog wat door mij zelf genoemde mankementen bij moeten doen? De garantie verloopt op 30 september (een zaterdag dit jaar), is het dan vroeg genoeg als ik de auto op donderdag 28 september aanbiedt? Men heeft dan 2,5 dag (zaterdag tot 12.00u) voor een onderhoudsbeurt, einde garantiecheck en evt. wat door mij zelf genoemde mankementen de tijd om het op te lossen. Of kan ik de auto beter nog eerder aanbieden en in de week van 18 september? Dat lijkt mij zelf niet maar ik weet niet hoe jullie er tegenaan kijken.

      #18347818
      Corsaliefhebber
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 February 2012

        de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch,
        ze trekken water aan. Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt.
        Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof.
        Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie.
        Als de bestuurder het rempedaal intrapt drukt hij alleen maar dampbelletjes samen.
        Een verse DOT 4 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 230°C.

        Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof.
        Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof.
        Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaar in het systeem zit en
        heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen.
        Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat.
        Met 3,2% water in je remsysteem, dus 96,7% nog steeds remvloeistof krijg je al een heel ander minimaal kookpunt: DOT 4: 155°C

        Tel het je maar uit zou ik zeggen of het je een paar tientjes remvloeistof waard is :wacko: :wacko: :bye:

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.