Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Bekende Nederlandse Opel Rally wagens
- Dit onderwerp bevat 91 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 november 2024om 21:51 door Guill.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2014 om 10:28 #18232964
Oeps mijn fout moet inderdaad de 14-np-44 zijn, zijn inderdaad dezelfde auto’s de rally en de race kadett (33 en 24)
25 mei 2014 om 11:20 #18232965@jethro wrote:
Vind die uitlaat wel een beetje aan de kleine kant, lijkt wel een 1.2.
En het staat ook nog op de klep, grapje van den eigenaar??Dat heb ik destijds ook aan hem gevraagd. Hij gaf aan dat er nu inderdaad een 1.2 liter in lag en dat hij een 2-liter thuis had liggen uit de rally-tijd.
Maar goed, voor hetzelfde geld heeft die kerel mij net zo voor de gek gehouden als keesjanvanzanten met de Lotus CIH. Door dat verhaal ben ik hier wel wat gaan twijfelen.
27 mei 2014 om 15:54 #18232966De witte Opstalan kadett van Slotemaker/Jetten en de geel/zwarte no 24 zijn dezelfde auto’s.
Later is deze overgespoten en terug naar straat auto gebouwd.28 mei 2014 om 12:10 #18232967AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Andre_Ede wrote:
De witte Opstalan kadett van Slotemaker/Jetten en de geel/zwarte no 24 zijn dezelfde auto’s.
Later is deze overgespoten en terug naar straat auto gebouwd.Maar de auto is erna toch nog overleden ? want hij bestaat niet meer :(
28 mei 2014 om 12:21 #18232968Ja na een ongeluk is deze wagen gesloopt.
19 juni 2014 om 14:19 #18232969Nog nieuws uit den ouden doos cq tijd? :jerry :thumb
1 juli 2014 om 12:19 #18232970Jan Lammers heeft ooit in 1979 de tulpen rally gereden met de 90-TK-15, en is zesde geworden.
Was een Opel Kadett-C GTE van de Opel Dealer Team Holland.
Ja in die dagen hoefde Jan Lammers maar een smeris te zien of te ruiken, dan ging hij als de brandweer. :thumb :thumb:jerry :jerry
1 juli 2014 om 12:25 #18232971@JvV wrote:
@Andre_Ede wrote:
De witte Opstalan kadett van Slotemaker/Jetten en de geel/zwarte no 24 zijn dezelfde auto’s.
Later is deze overgespoten en terug naar straat auto gebouwd.Maar de auto is erna toch nog overleden ? want hij bestaat niet meer :(
Helaas is dit pas recent gebeurt op het moment van slopen wist men niet dat het om een rally en race kadett ging met historie.
1 juli 2014 om 12:31 #18232972Gezien het verleden en de leeftijd van de DETT, eens komt de dag DAT………………………………………..
Nummer overzetten op een gave body??????????????????
;) ;) :thumb :jerry
1 juli 2014 om 12:44 #18232973;) Wie weet…….
1 juli 2014 om 16:48 #18232974AnoniemLid sinds:
1 January 1970@jethro wrote:
Jan Lammers heeft ooit in 1979 de tulpen rally gereden met de 90-TK-15, en is zesde geworden.
Was een Opel Kadett-C GTE van de Opel Dealer Team Holland.
Ja in die dagen hoefde Jan Lammers maar een smeris te zien of te ruiken, dan ging hij als de brandweer. :thumb :thumb:jerry :jerry
Las ergens anders:
@MartinGTE wrote:
Jan Lammers – Opel Dealer Team, Tulpen Rally 1979, wordt 5e algemeen en 1e in zijn klasse.
Deze wagen maakt in Duitsland nog steeds de wegen onveilig tijdens rally’s.
Bath-wurtenburg rally 2008
2 juli 2014 om 09:36 #18232975:thumb :thumb
MOOI dat deze nog bij leven is!!:wors :wors
2 juli 2014 om 10:09 #18232976AnoniemLid sinds:
1 January 1970@JvV wrote:
De 23-TK-32 (Groep 4 C1, GG-DU 372 Walter Rohrl monte Carlo 1977 – Opel EuroHändler):
Groep 4 wagens waren over het algemeen C1 wagens waaronder deze homologatie o.a. 16v motoren e.d. zijn getest.
Ook deze wagen bestaat en leeft nog. Geruchten/verhalen zijn dat dit ook de enige Euro handler C1 GT/E overlevende is.
Deze wagen heeft het hele seizoen 1978 in Nederland gereden en behoorlijk wat rally’s (uit)gereden.
Helaas was dit ook het seizoen dat de Vauxhall Chevette HSR’s bijna alles wonnen.2 juli 2014 om 15:17 #18232977Henk Vossen gaf zijn rally wagens de naam: Maria.
Hij heeft ook nog met een Saab gereden, of dat Maria 1 was??:jerry :thumbup
2 juli 2014 om 16:53 #18232978AnoniemLid sinds:
1 January 1970@jethro wrote:
Henk Vossen gaf zijn rally wagens de naam: Maria.
Hij heeft ook nog met een Saab gereden, of dat Maria 1 was??:jerry :thumbup
Dit was inderdaad de maria 8, in 1979 reed hij met de maria 79 (VU kenteken in het midden).
In 1974 reed hij met een Saab 96 V4.. weet niet of dat de maria 1 was.5 augustus 2014 om 09:47 #18232979Interessant topic! :D
5 augustus 2014 om 10:34 #18232980Ja dat klopt, maar uwen bijdrage tot dusver niet. king: ;) ;)
Maarr dat zal nog wel verbeteren nemen we aan. ;)
Des on danks: WELKOM!! :thumb :thumb
Laat maar horen die grote verhalen……………
:jerry :jerry
5 augustus 2014 om 11:25 #18232981Dank u!
Daar gaan we aan werken! :thumb
5 augustus 2014 om 11:43 #18232982En ik dacht: die Dolf W heeft parate kennis en komt gelijk met mooie verhalen en foto`s.
En evt. zijn eigen avonturen in/met een Rally auto. ;)5 augustus 2014 om 12:34 #18232983@JvV wrote:
@jethro wrote:
Over de C1 en 16V motoren………….
Jan van der Marel had ook een C1.
Dat waren de werkswagens, ene Walther Rorhl heeft daar ook nog mee gereden in…….1976 in de MC rally.
Heb dat nog in een Duits blad staan, ook met afbeelding van die 16V motor.
De ontsteking zat op voorzijde cilinderkop.Jah inderdaad dat was de eerste GG-DU 372 en de DRM wagens die op het circuit reden. Waren geen lang leven geschonken.
Altijd motorische problemen omdat er te weinig geld werd gestoken in de doorontwikkeling van de motoren.Oké!
Rohrl reed de Monte van 76 met een querstrom motor.
De 16v werd alleen gebruikt in de training voor de Monte
Enige succes wat Opel ooit heeft geboekt met een 16v Kadett was een overwinning voor Rohrl in de 24h van Ieper 1976
Andere pogingen de 16v in te zetten liepen vaak op niets uit16v motoren voor de rally auto’s werden aanvankelijk door Opel zelf gebouwd, de Motoren voor de DRM auto’s werden bij dr.Schrick gebouwd
Resultaat was feitelijk het zelfde,ze liepen vaak al snel kapot
Voor de Monte van 1977 werden dr.Schrick motoren gebruikt die slechts enkele uren voor de start arriveerde
Het was zelfs zo erg dat de motor van Rohrl voor de start van de 1e proef eerst nog moest worden afgesteld.
Enkele proeven later liep de V snaar eraf,geen koeling meer dus koppakking kapotWeet niet goed wat jvv met “de eerste GG-DU-372 bedoeld”
Monte 1976 was GG-DU 403
Monte 1977 was GG-DU 372 (oorspronkelijk GG-DU 403 RAC 1976)Budget was idd een groot probleem mede omdat de fabriek geen rally activiteiten mocht uitvoeren van GM
Het team werd gefinancieeerd door de Europese dealers vandaar ook de naam Opel Euro Handler Team
Alle auto’s waren dan ook geregistreerd als prototype’s zodat men deze in de boeken kon zetten van de ontwikkelingsafdeling5 augustus 2014 om 12:37 #18232984@JvV wrote:
@jethro wrote:
Heb het blad gevonden, oftewel de autorevue van september 1978.
Daar staat het verhaal over de DETT-C GTE in, met o.a. de DETT van Andre Jetten.
Let op deze DETT had het kenteken: 72-MR-95.
En nog een foto van een DETT in de 1000 serie uitvoering met het kenteken: 70-UK-49.
Met nog een DETT met het kenteken: 77-XG-19.
En wat JvV al repte: de DETT van Jetten is een groep 2 uitvoering, vanwege veranderingen per 01-01-1978.
Wij dachten dat het een groep 4 was vanwege: Getunde motor met dubbele 45 webers, ZF 5bak en ZF sper en 6 punts rolkooi.
Jan van der Marel was van de DETT overgestapt naar een CHEV.
Oftewel een VAUXHALL CHEVETTE.
Hij had toen september 1978 de S.L.S. rally gewonnen.
Henk Vossen op de derde plaats ook met een DETT.72-MR-95 & 77-XG-19 bestaan niet meer.
De UK staat er nog steeds zo bij. Van standaard eerste 1000ers (eerste 6-7 in nederland geleverd) is hij omgebouwd naar groep 2.
2.4 is natuurlijk omega motor (van origine) en in die tijd reden er alleen maar 1.9/2.0 mee.
De Chevette was toendertijd voor die klasse een lastige auto om te verslaan.77-XG-19 bestaat nog,niet alles is op VWE terug te vinden ;)
5 augustus 2014 om 12:59 #18232985Laat me raden………………..
Ene Dolf heeft deze 77-XG-19 in bezit. ;)5 augustus 2014 om 13:00 #18232986AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Dolf W wrote:
Weet niet goed wat jvv met “de eerste GG-DU-372 bedoeld”
In 1976 werd met deze registratie voor het eerste gereden:
1976 Portugal – Kullang Andersson – Smalle verbreding versie 8v
Eind 1976/1977 werd er een nieuwe wagen opgebouwd voor de 16v motor (misschien dezelfde maar kan ook de andere 16v wagen zijn
GG-DV-853 RAC Rallye 26nov-1dec 1976) Nr 19 van Kullang). Deze wagen hadden ook een doorlopende
Matter rolkooi. Waren bijna identiek als de 16v testwagen van/na de Monte Carlo:76.11 GG-DU 403 (Corsica 6-7 November) Nr 3 – 16v Brede verbreding versie
1976.11 GG-DU 403 (RAC Rallye 26nov-1dec 1976 ) Nr 11 – 16v – Brede verbreding versie
Een van deze wagens werd ook gebruikt als de GG-DU 372 tijdens de MC door Walter Rohrl.
5 augustus 2014 om 13:07 #182329875 augustus 2014 om 13:16 #18232988En dan zag ik nog een lijstje voorbij komen met drie werkswagens die nog bestaan
De eerste twee zijn bekend,die groep 4 is nieuw voor mij.
Wel interessant! :D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.