bandenvraagje

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum bandenvraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261970
    JeroenCT
      Lid sinds:
      5 October 2012

      Hallo,

      Ik heb nu 225 45 R17 op m’n vectra.

      Kan aan een set winter geraken van 205 55 R16.
      Dus die band is 2cm minder breed.

      Scheelt dat niet qua minder grip? Is dat dan wel de moeite?

      Gr, Jeroen

      #18193363
      jraaf
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 January 2008

        Ik heb altijd begrepen dat je in de winter beter een smallere band kan nemen.
        Maar ik ben een leek.

        Groet jraaf

        #18193364
        Seth
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 September 2009

          Idd, een 195 of een 205 band is zo goed als perfect. Het is, volgens de bandenboer waar ik ben gegaan, verstandig om te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel. Winterbanden dienen ook over het algemeen een 0,2 bar hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden.

          #18193365
          Vannos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 November 2010

            Feit is dat een smallere band meer gewicht per vierkante centimeter heeft. Ten opzichte van een bredere band.
            inderdaad kijken welke band er minimaal onder hoort dan zit je sowieso goed.

            #18193366
            arjontje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2006

              Alles wat hierboven geschreven is, is correct.
              wat ook van belang is dat de band dan een hogere wang heeft.
              hier door kan het profiel beter bewegen en makkelijker door de sneeuw “graven”

              #18193367
              jadatis
                Lid sinds:
                11 October 2011

                Wat is de Loadindex van je banden of het maximum draagvermogen.
                Die zou wel een niet zoveel kunnen schelen tussen die 2 maten.
                Wat de 225 in de breedte wint verliest die in de lengte van het oppervlak op de weg een deel.
                Hoe lager de aspect ratio ( AR is hoogte breedte verhouding), hoe minder procenten de bandwang mag inveren en hoe groter de overgangs kromming verloopt van de bandradius naar vlak op de grond. Dit geeft zelfs bij zelfde invering van de bandwang een kleinere lengte van het oppervlak op de weg dan bij een hoger AR band.
                Nu is 55 AR nog niet overdreven maar 45 AR wordt het nog erger.
                De bandenfabrikant rekent het maximum draagvermogen uit uitgaande van een bepaalde invering en de maten van de band voor een referentiesnelheid van meest 160km/u.
                En die berekening klopt niet voor laag AR banden.

                Dus om een lang verhaal kort te maken, volgens de wetten van de natuur zouden beide banden wel eens het zelfde oppervlak op de weg mogen hebben om veilig voor ze te zijn, ondanks dat op de 225/45 band een hogere maximum load staat .
                En dan geeft de 205/55 net zoveel grip , is mijn voorlopige voorzichtige inschatting.

                #18193368
                remutr
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 August 2012

                  205 ipv 225 kan in de winter heel goed, maar een hogere bandenspanning? Mij werd juist weer verteld dat hij lager moest zijn om mee contact met de weg te hebben.
                  Misschien dat iemand daar nog duidelijkheid in kan geven.
                  Pas wel op dat je geen b of c merk winterbanden neemt als je zomerbanden a merk banden zijn, dan kan je grip wel eens tegen vallen.

                  #18193369
                  arjontje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 March 2006

                    @remutr wrote:

                    205 ipv 225 kan in de winter heel goed, maar een hogere bandenspanning? Mij werd juist weer verteld dat hij lager moest zijn om mee contact met de weg te hebben.
                    Misschien dat iemand daar nog duidelijkheid in kan geven.
                    Pas wel op dat je geen b of c merk winterbanden neemt als je zomerbanden a merk banden zijn, dan kan je grip wel eens tegen vallen.

                    Ja banden spanning moet hoger zijn.
                    doordat de winterband slapper is moet je hem wat harder oppompen.
                    hier door gaan de lamellen ook open staan.

                    #18193370
                    remutr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 August 2012

                      Hoi Arjon,

                      Weer wat geleerd, heb nu 185 70 14 op 2.1 bar staan, en zomer 195 65 15 op 2.5.
                      zou ik die 2.5 bar dan ook voor de winterbanden aan kunnen houden?

                      #18193371
                      arjontje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 March 2006

                        @remutr wrote:

                        Hoi Arjon,

                        Weer wat geleerd, heb nu 185 70 14 op 2.1 bar staan, en zomer 195 65 15 op 2.5.
                        zou ik die 2.5 bar dan ook voor de winterbanden aan kunnen houden?

                        ja kan je aan houden.

                        #18193372
                        tuinmeubel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 April 2010

                          Ik heb Michelin Primacy HP zomerbanden van 225/45R17 op 2.6 bar. Winterbanden zijn Continental TS-850, 205/55R16 op 2.5 bar. Rijdt super.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.