Bandenvraag (winterbanden): maat/naaf Astra F

Forumindex Forums Modellen Astra Bandenvraag (winterbanden): maat/naaf Astra F

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224667
    muizenissen
      Lid sinds:
      9 July 2008

      Zo’n twee jaar geleden hebben we voor onze Astra F 2 nieuwe banden moeten kopen, maar voor de netheid hebben we gekozen om ze alle 4 maar te vervangen.

      De standaardmaat van 175/65/14 vond ik sowieso wat aan de smalle/kleine kant, en de tellerafwijking was redelijk groot (~7%) naar mijn maatstaven. In overleg dus gekozen voor een oversize band: 195/55/15. Netto is dit een paar procent groter, smoelt lekker breed, en rijdt fantastisch (Bridgestone NCT’s, als ik me niet vergis). Dit tot volle tevredenheid; de tellerafwijking is nu een zeer acceptabele 4% (104 op de teller = 100 echt).

      Nu kan ik van een kennis een set winterbanden overnemen; zo goed als nieuw. Inclusief stalen velgen. De banden hebben de maat 185/65/15, en zijn dus nog groter dan de reeds oversize banden die we hadden gemonteerd (namelijk uiteindelijk 6,6% groter dan de standaard 175/65/14).

      Ik heb de boel gepast, en heb er zo’n 35km mee gereden, door de stad, snelweg, drempels etc., en het lijkt allemaal goed te gaan (de Astra is niet verlaagd, en dat gaat ook niet gebeuren). Tellerafwijking heb ik niet gemeten, maar ik verwacht dat die nagenoeg wel zal zijn verdwenen.

      Het enige waar ik mee zit, is de naaf. De velgen zijn afkomstig van een Nissan Note, en zijn dus 4×100, maar met een grotere naafdiameter. Ik moet dus spacers hebben, maar niet voor lichtmetalen velgen. Iemand een adres?

      Daarbij de volgende (belangrijke) vraag: hoe schadelijk is het om, ondanks dat het niet aanloopt) met zulke te grote banden rond te rijden? Ik denk dan meer aan de ophanging/geometrie. Netto zijn de velgen + banden wel véél lichter dan de Borbet 15″ + zomerbanden, dus het onafgeveerde gewicht zal het probleem niet zijn..

      Iemand tips/advies/meningen? :)

      #17711799
      rimsalabim
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 June 2008

        ik heb vorige keer opvulringen gekocht bij bandenmaat (http://www.bandenmaat.com). koste me 15 euro. zal ze ook wel hebben voor stalen velgen.

        #17711800
        muizenissen
          Lid sinds:
          9 July 2008

          Handige tip! Vanavond even bezoeken.. :)

          #17711801
          rimsalabim
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 June 2008

            weet niet of je het online kan bestellen bij hem. weet niet waar je woont maar zou gewoon langs gaan als het in de buurt is of even bellen

            #17711802
            muizenissen
              Lid sinds:
              9 July 2008

              Alphen a/d Rijn :)

              #17711803
              rimsalabim
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 June 2008

                is denk 45 minuten rijden. zeker nu met die a12. zou dan eerst even een belletje eruit gooien

                #17711804
                muizenissen
                  Lid sinds:
                  9 July 2008

                  Dat sowieso. Mede ook omdat ik even niet weet welke ringen ik moet hebben.. :) Op zich heb ik geen bezwaar tegen zo’n rit, het is nu alleen wat lastiger nu het tijdelijk de enige auto is thuis..

                  #17711805
                  rimsalabim
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 June 2008

                    ritje valt opzich wel mee ja. ja dan moet je toch wat meer gaan inplannen wanneer je de auto kan meenemen zonder ruzie te krijgen met de baas he

                    #17711806
                    muizenissen
                      Lid sinds:
                      9 July 2008

                      Hahaha dat zal wel meevallen; gemak sluipt er alleen in als je twee Audi’s en een Opel voor de deur hebt staan. Ieder z’n eigen bak. Nu de twee Audi’s weg zijn is de Opel alleen over, en da’s nog wel eens lastig en wennen (vooral omdat m’n ma ‘m de komende weken weer dagelijks nodig heeft).

                      #17711807
                      rimsalabim
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 June 2008

                        ja snap ik. maar der rijd vast nog wel zon mooie bus van connexxion. is ook altijd gezellig

                        #17711808
                        muizenissen
                          Lid sinds:
                          9 July 2008

                          Je krijgt mij met geen goud meer het OV in, na invoering van de chipkaart. Ik fiets dan nog liever. Ik bel die knaap eerst wel even op.

                          In de tussentijd: iemand met nog meer adressen voor centreerringen? En een duidelijke opinie vwb de bandenmaat? Ik weet dat het te groot is, maar in hoeverre is het schadelijk?

                          #17711809
                          rimsalabim
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 June 2008

                            chipkaart? werkt mijn strippenkaart dan niet meer?

                            #17711810
                            muizenissen
                              Lid sinds:
                              9 July 2008

                              Geen idee, door al die reut met de OV-chip ben ik halverwege gestopt met de boel volgen, voorlopig even goed klaar met ’t OV.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.