Bandenspanning

Forumindex Forums Modellen Grandland X Bandenspanning

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549374
    GM
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 January 2023

      Hallo,

      Wat zouden jullie voor bandenspanning aanhouden voor 225/55/R18  Vredestein Quatrac Pro EV all-seizoensbanden?

      Opel dealer adviseert overal 2.5 bar. Alleen vindt ik dan dat alle oneven heden in de weg zo hard binnen komen.

      Banden zijn nieuw en de bandenboer had ze op 2.1 bar gezet. Heerlijk voor de onevenheden,  alleen vraag ik mij af of dit niet te zacht was.

      Bandenspanning zou comfortabel moeten zijn, maar ik wil ook geen ongelijkmatige slijtage. En zo optimaal mogelijk voor lagere rolweerstand om zoveel mogelijk kilometers op een acculading te kunnen doen.

       

       

      #18549375
      Floki
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 March 2022

        Is dat dezelfde maat als waarmee de auto is afgeleverd? Zo ja, kijk in het bestuurdersportier bij geopende deur en lees daar wat de aanbevolen spanning is voor deze band met 2 personen of met 4 personen / veel bagage.

        #18549385
        GM
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 January 2023

          Ja, alleen ik kan achter mijn motorcode komen. In het boekje staat bij verschillende motorcodes, maar wel bij dezelfde wielmaat:

          max 3 inzittende: voor 2,2  achter 2,2  volle belasting: voor 2,4  achter 2.5

          of (andere motorcode):
          max 3 inzittende: voor 2,3  achter 2,3  volle belasting: voor 2,5  achter 2.6

          De Opel dealer zit er niet zover naast met zijn 2.5.

          Ik ga denk ik 2.3 voor en achter maar eens proberen. Het is een hybride, dus aardig zwaar qua gewicht.

          Nu zeggen ze ook dat je bij je bij winterbanden, 0.2 / 0.3 er bij moet optellen. Weet jij of dit ook bij allseasons banden is?

           

          #18549386
          Floki
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 March 2022

            In de deur(chassis)stijl van het bestuurdersportier zit een sticker. Daar staan de waardes op bij belasting van 2 of 4 personen. Vandaar mijn vraag of de maat dezelfde is als de originele maat bij aflevering want die waardes gelden voor de velgenmaten / bandenmaten zoals die fabriek-af werden  gemonteerd.

            Die waardes mag / moet je voor waar aannemen want die zijn specifiek voor de fabriek-af banden/velgenmaat én voor de motor in de auto waarin die sticker is geplakt.

            #18549389
            GM
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2023

              Ik heb net gekeken,  geen sticker aan de binnenkant van de deuren op de deurpost 😞
              <p style=”text-align: left;”>Beetje de motorcode kunnen reverse engineren via het boekje en daar staat bij dat er geen gegevens bekend waren ten tijde dat het boekje werd gedrukt..</p>
              Het is een Duitse Grandland X hybride van december 2020.

              #18549390
              Floki
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 March 2022

                Er zijn nog andere opties waar de sticker kan zitten, afgezien van de deurpost kan deze ook zitten op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het brandstofklepje.

                #18549392
                jopsa
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 May 2019

                  De grandland verrast op allerlei manieren.  zelfs een stickertje kunnen ze niet bij alle wagens op dezelfde plaats aanbrengen.  Hopeloos.

                  GM,  net als bij u is hier nergens een sticker te bespeuren met die gegevens.  Ik ging net uit nieuwsgierigheid net eens kijken.

                  De mijne, een rampwagen uit 2019, bevat dus geen sticker of deze moet net zoals de afbeelding van wat was het…..  een haai ?,  enorm goed verstopt zijn.   Nope, geen sticker op deurpost, zonneklepjes, brandstofklep……

                  prettige zoektocht nog en laat even weten als je deze vond, dan check ik dat ook nog eens.

                  groet

                  #18549393
                  jopsa
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 May 2019

                    Bij mijn ,nog echte Opel, corsa van 12 jaar oud vind je een stevig label met vermelding van de gewenste druk bij20240114_165335 verschillende situaties.  ook de gewenste druk voor het reservewiel wordt meegegeven.

                     

                    Dat was de goeie ouwe echte degelijke Opel-tijd.

                     

                     

                    GM, wees blij dat er een boekje bij steekt.  Hopelijk wel het juiste (zie andere topics).   Waarschijnlijk zijn ze hier het deel vergeten bij te voegen of zouden ze de schuld in de voeten van de drukker kunnen schuiven ?

                    #18549520
                    Hans GLX
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2018

                      Bij mijn Grandland had ik altijd rondom 2,5 bar als bandenspanning. Het hard binnenkomen van oneffenheden in het wegdek, is een Grandland eigenschap. Ook onder mijn Volvo heb ik rondom 2,5 bar. Deze absorbeert/filtert oneffenheden in het wegdek veel beter. Onder beide auto,s  zit 235/55 R18. Wel zijn de huidige Conti,s aan de voorzijde bijna op, en stap ik weer over naar Michelin Primacy 4.

                      #18549523
                      GM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 January 2023

                        Dank je wel Hans.

                        Ik heb ze nu op 2.4 allemaal en ga kijken op het nog steeds ‘hard’ binnenkomt. Is dat het geval ga ik ook weer naar de 2.5.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.