banden keus zomer of all season

Forumindex Forums Modellen Grandland X banden keus zomer of all season

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18542013
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Banden keuze bij opel grandland bij ongeveer 15000km p/j zomer of all seasons banden voordeel geen banden wissel nadeel slijtage zomer

      zomer banden beter weg contact in zomer

       

      #18542184
      Floki
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 March 2022

        Advies? Winterbanden niet monteren tenzij je in Duitsland, Zwitserland of in enig ander land woont waar regelmatig de wegen vol liggen met sneeuw en / of ijzel.

        In Nederland met afgerond wellicht een handjevol ijs/sneeuwdagen zijn winterbanden in de wintermaanden wanneer het een graadje of zo boven nul is en de weg door vocht (regen) gewoon nat is, zelfs beroerder in hun remafstand en wegligging dan normale zomer of 4 seizoenen banden.

        Het AD heeft ’20’ jaar geleden of daaromtrent een artikel geplaatst welk artikel door de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse ANWB (vraag mij even niet hoe die daar heten) werd geschreven.

        Winterbanden zijn voor bandenfabrikanten hetzelfde als wat voor Davitimon in de wintermaanden geldt met hun slogan: zit de R in de maand, gebruik dan Davitimon.

        Maar als je maar lang genoeg hamert als bandenfabrikant, dan beuk je het er bij de consument wel in. Laten we er geen misverstanden over bestaan : het indertijd gedane onderzoek wees uit dat bij temperaturen onder nu en bij sneeuw of ijs, winterbanden veiliger zijn dan zomer of all seasonbanden. Komt de temperatuur echter een enkel graadje boven nul, dan hebben winterbanden een slechtere wegligging en een langere remweg dat zomerbanden en / of all season banden.

        Kul.

        Het AD heeft in 2019 een vervolgartikel uitgebracht :

        https://www.ad.nl/auto/winterbanden-hebben-geen-nut-blijkt-uit-britse-praktijktest~a2d80ed0/

        #18542188
        Floki
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 March 2022
          #18542193
          Floki
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 March 2022

            En nog maar eentje : https://www.autoblog.nl/nieuws/de-eeuwige-en-eindeloze-discussie-over-winterbanden-17248

            Maar : heb je geld teveel en ben je gemakkelijk te beïnvloeden door commercials van bandenfabrikanten: Be my gast en spek de Nederlandse overheids BTW pot en schaf alsjeblieft winterbanden aan.

            #18542195
            Floki
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 March 2022

              Tot slot : wat ik mijn vorige berichtjes vergat te vermelden is dat er iig in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verkeerswetgeving bestaat die je verplichten winterbanden gemonteerd te hebben als de weersomstandigheden ‘winters’ zijn. Heb je ze niet dan riskeer je een vette boete. Dat betekent in die landen al snel dat je vanaf medio oktober tot begin maart aan winterbanden ‘vastzit’, want die winterse omstandigheden kunnen in week x aanwezig zijn en in week y weer weg zijn om vervolgens in week z weer volop aanwezig te zijn. Continue wisselen is dan ook geen optie.

              In Nederland dus bij sneeuw / ijzel dus altijd de voorkeur voor winterbanden en bij nattige omstandigheden net boven 0 absoluut géén winterbanden.

              #18542239
              Hans GLX
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2018

                Vroeger wisselde ik ook in begin november naar winterbanden. Die gingen er dan eind februari weer af. Maar sinds ik gepensioneerd ben, (vanaf 2014) en inmiddels al 4x auto,s gewisseld, heb ik alleen nog maar zomerbanden op de auto. Echte winters hebben we hier nauwelijks meer. Vakantie in het buitenland hoef ik ook niet meer. En bij extreem winters weer kan ik de auto laten staan, en desnoods boodschappen thuis laten bezorgen. Bovendien zijn zomerbanden gunstiger in het benzine verbruik. Nu Continental Eco Contact 6 >235/55 R 18 V. Straks Michelin Primacy 4.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.