automaatbak niet goed, of een ander probleem?

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD automaatbak niet goed, of een ander probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263082
    vanderveen
      Lid sinds:
      1 October 2013

      hallo

      mijn monza wil op de snelweg niet harder dan 110/120
      ik heb een beetje het gevoel dat hij niet wil overschakelen oid, hij begint te haperen(net als je bijvoorbeeld steeds gas loslaat en dan weer gas geeft en dat dan de hele tijd door)
      aan de benzine toevoer kan het niet liggen lijkt mij want als je hem in de vrij rond de 4000 toeren houd loopt hij gewoon goed

      misschien dat iemand hier ervaring mee heeft, of misschien hetzelfde probleem gehad heeft?

      #18204983
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        In zijn vrij op 4000 toeren vraagt veel minder vermogen, dus minder benzine dan wanneer je 120 rijdt… Jouw redenatie dat het niet aan de toevoer kan liggen volg ik dus niet helemaal

        #18204984
        sjoerdie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 September 2005

          idd, brandstofprobleem merk je niet onbelast.

          zelf ook gehad, onbelast goed, rijden met 4000 ongeveer bleef ie hangen.

          pomp niet goed meer.

          maar in bijv de 1e versnelling, gaat ie dan wel tot de begrenzer?

          #18204985
          peter777
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 January 2011

            Ik heb hetzelfde gehad met mijn monza 3.0 op gas. Achteraf een combinatie van lekke koppakking en een te zware overbrenging. Nooit echt een oplossing gevonden, want na een tijdje was het blokje helemaal gaar….

            #18204986
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              Oliepeil van de bak goed?
              Tv kabel goed afgesteld?

              #18204987
              vanderveen
                Lid sinds:
                1 October 2013

                @Fearless wrote:

                Oliepeil van de bak goed?
                Tv kabel goed afgesteld?

                oliepeil van de bak is goed
                wat bedoel je met tv kabel?

                hoe kun je testen of je brandstofpomp niet meer goed is?
                en zou het veel verschil maken door er een nieuwe brandstoffilter op te zetten?

                #18204988
                kywieman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 February 2009

                  TV staat voor throttle valve cable, de kickdown kabel dus.
                  Brandstof filter onder de auto bij de brandstofpomp vervangen kan nooit kwaad.

                  Heb ik ook eens gehad.
                  Bij mij was toen de brandstofpomp gevuld met zwarte opgedroogde benzine en bezinksel.

                  Ik heb toen de brandstof pomp door gestoten met benzine en toen het meeste verdampt was in de brand gestoken.
                  Daarna hem direct weer uitgeblazen. (het rotortje in de pomp is van plastic)

                  Draait heden dagen nog zonder problemen.

                  #18204989
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    @vanderveen wrote:

                    @Fearless wrote:

                    Oliepeil van de bak goed?
                    Tv kabel goed afgesteld?

                    oliepeil van de bak is goed
                    wat bedoel je met tv kabel?

                    hoe kun je testen of je brandstofpomp niet meer goed is?
                    en zou het veel verschil maken door er een nieuwe brandstoffilter op te zetten?

                    Ik weet niet wat voor automaatbak je hebt. maar er zit op de gasklep dan een extra kabel voor de automaat bak. Die kabel hoef je maar 1 keer goed af te stellen, aan de hand van de stand van de gasklep regelt ie ook het schakelen van de automaat bak.
                    Misschien staat ie nu net te slap dat je je 4 niet haalt..

                    maar dat schokken is raar…
                    Alle vacuumslangetjes al gecontroleerd?

                    #18204990
                    vanderveen
                      Lid sinds:
                      1 October 2013

                      ik weet wel dat er wat losse slangetjes in de buurt van de carburateur rondzwerven maar heb geen idee waar die van zijn

                      ik zal morgen wel even wat fotos maken zodat jullie een beter beeld van alles kunnen hebben

                      #18204991
                      vanderveen
                        Lid sinds:
                        1 October 2013

                        hier een paar fotos met vragen erbij

                        nr 1 en 3 zijn slangen die nergens aan vast zitten, maar waar zullen deze voor zijn?
                        de slangen bij nr 2 zijn afgedopt, zitten deze aansluitingen dus voor niks op de carburateur?
                        nr5 is de gaskabel maar verder zitten er nergens kabels oid die richting de automaatbak gaan
                        wat is nr4 precies?

                        de carburateur is trouwens een solex 4a1

                        alvast bedankt voor de antwoorden

                        #18204992
                        kywieman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 February 2009

                          Okay ik was van injectie uit gegaan.
                          Dan gaat het verhaal van de brandstof pomp niet op.
                          Van deze carburateur weet ik vrij weinig.
                          Alleen dat hij de zelfde capaciteit heeft als een motor met 2 zenit carburateurs.

                          En je bak is een TH180 3 traps automaat.
                          Deze wordt door het motor vacium geregeld.
                          De ijzeren leiding die op je t-stuk zit waar ook je rembooster vacium slang op zit.

                          #18204993
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            n 2800s met 3 traps automaat als ik het goed heb.

                            heb hier nog zo`n blok staan met de zelfde deutsche vergasser,

                            kan wel even spieken of daar nog wat slangen aan zitten.. maar verwacht er niet veel van.

                            wagen rijd enkel op benzine, als ik het goed heb.

                            waneer de th180 niet goed opschakeld, en de motor ook nog niet lekker loopt,
                            zou je een lek in het vaccuum kunne hebben. of de modulator onderop je automaatbak is defect
                            deze zit zijdelings aan de bak gemonteerd thv de bijrijderzetel

                            verder wat exacter uitleg van je probleem..
                            motor hapert in toeren bij opschakelen van de 1 naar de 2 ??
                            of schakeld hemelaa niet?

                            oliepijl van je automaat bak controleer je als volgt:

                            draai of rij de wagen normaal warm naar bedrijfstempratuur,
                            aangezien je geen olietempr. meter hebt, mag je er vanuit gaan dat je wagen op bedrijfstempratuur is, waneer je kachel goed warm wordt ( als de thermostaat zo ongeveer opent)

                            zet vervolgens de auto een beetje fatsoenlijk vlak weg,
                            schakel vanuit de P rustig naar elke versnelling,
                            dit omdat je schakelhuis en koppelomvormer zich dan fatsoenlijk vult met de bakolie
                            doe dit dus bij bedrijfsklare en draaiende motor

                            neem nadat je alle schakelgangen gehad hebt, de pijlstok met het gele dopje,
                            thv de achterzijde kleppendeksel, uit de geleidebuis.

                            let nu goed op:
                            aan een zijde staat een nivo hoogte vermeld met 20 graden tempratuur..
                            aan de andere zijde een nivo hoogte met 90 graden tempratuur..
                            deze laaste moet je hebben.

                            een juist en correct schakelen wordt behaald indien het olienivo vrijwel gelijk staat met het streepje
                            aan de 90 graden zijde.

                            NOOIT MAAR OOK NOOOIT hoger als dat !!
                            indien het nivo te hoog is, blaas je de pakking van je bak er tussenweg, en gaat hij lekken…

                            (als ie dat nog niet doet)

                            hopelijk heb ik het zo duidelijk genoeg omschreven,
                            zo eem.. uit het blote hoofd

                            succes

                            #18204994
                            GSE
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 August 2006

                              Aan je bak ligt het toch niet olie peil te laag=uitvallen in de bochten als ie niet slipt (en dat merk je wel) dan is het de bak niet.

                              Ik zou die carby motor zowiezo vervangen door een injectie ben je van een hoop ellende af en is ie iets zuinger.

                              Carby,s is altijd wat de oude injectie systemen zijn 100x simpler als een carburateur.

                              Ombouw naar injectie stelt niks voor.

                              Jou gevalt zou ik carby of vacuum probleem zoeken (of nokken as rond en zodoende minder power maar dan merk je dat wel aan het lopen als der 1 of 2 cil niet mee doen)

                              #18204995
                              Ghanz
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 July 2005

                                Ombouwen is geen reparatie

                                #18204996
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  Wel einde van een hoogverbruik en weinig power en een lastig ding genaamd carby de oude L en LE injectie systemen zijn 100% simpler om te repareren.Die carbys is om de haverklap wat mee speling verlopen afstellingen vacuum problemen.

                                  Persoonlijk ombouw naar efi en dan is je probleem ook verholpen.

                                  #18204997
                                  vanderveen
                                    Lid sinds:
                                    1 October 2013

                                    en hoe gaat die ombouw in zijn werk?

                                    gewoon een ander inlaatspruitstuk met injectoren enz kopen(van een 3.0?) en een deel bij de kabelboom aansluiten?

                                    #18204998
                                    kywieman
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 February 2009

                                      Inlaatspruitstuk omboren omdat je inlaatpoorten in de kop voor injectie niet op de goeie hoogte zitten.

                                      Retour leiding aanleggen voor de benzine en deze aansluiten op je benzine tank.
                                      Dit kan door middel van een t-stuk op je tankonluchting of een injectie tank kopen.

                                      De injectie computer een plaats geven.
                                      Gat in de carresorie boren voor de kabel boom.

                                      Als injectie werkt is dat beter dan een carb. zoals al eerder vermeld is.
                                      Maar het is wel wat werk. Zeker als je dat nog nooit eerder gedaan hebt.

                                      Zag laatst op speurders een nieuwe carb. Vraag prijs €350,-.
                                      Maar dan heb je wel het minste werkt.

                                      #18204999
                                      GSE
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2006

                                        Ik heb de ombouw naar injectie 2x gedaan en ik heb dan wel een complete injectie motor genomen:
                                        Je moet veranderen:
                                        De steuntjes voor de luchtfilter bak vast te zetten moet je plaatsen (oude puntlassen opboren en in je chassie lassen of met pompnagels of net wat)
                                        Een gat boren voor je injectie computer (gaten zitten allemaal voor gecenterd ook om je injectie mee vast te zetten deze zitten ook al gecenterd)
                                        Dan moet je een electrische brandstofpomp plaatsen + filter dit is 1 ding compleet en zit met 3 bouten vast aan je chassie
                                        Verder moet je een injectie tank hebben en plaatsen
                                        Bij een carby motor in een Monza/Senator heb je al 2 leidingen liggen van die kunstofleidingen die kun je zo weer gebruiken teminste ik gebruik die weer.
                                        Verder moet je een draad trekken vanaf je zekering kast naar de brandstofpomp
                                        en een stuk bekleding zoeken van een injectie auto dat je voor je injectie computer kunt zetten.

                                        Met een brug ben binnen een dag makkelijk klaar en dan ben je iets zuiniger en als je een 30E neemt ga je der nog op vooruit kwa vermogen.

                                        Bij de Monza waar ik nu in rij lag een 140pk sterke 2800 derin….Die motor was op maar presteerde echt niks tegenover de 3 liter die ik nu derin heb liggen en de 3 liter is zuiniger.

                                        #18205000
                                        vanderveen
                                          Lid sinds:
                                          1 October 2013

                                          ik ga dit weekend het benzinefilter wel vervangen en kijken of ik wat met de brandstofpomp kan doen, zoals reinigen oid

                                          een 3.0 motor spreekt me meer aan dan de 2.8 ombouwen tot injectie maar aangezien de monza mijn maandloontje aardig aantast kan ik beter eerst gaan sparen voor een 3 liter blok en het nu momenteel bij de kleine dingen houden die hem rijdend houden(ben ook nog maar 18 ;) )

                                          ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat

                                          #18205001
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            Ow in dat geval 18 is jong hou de auto maar gewoon op de weg en spaar maar gewoon voor een goede 30E/C30NE/C30SE die je hebt horen lopen.

                                            Het mooie is wel dat die chassies A1 zijn gemaakt om als injectie of als carby over de toonbank te gaan dus echt veel werk is het niet de ombouw en zeker nu de overheid roet in het rijden van deze auto,s heeft gegooit zullen de wrakken snel op de sloop komen dus ff goed de oren en ogen open houden der zal wel een keer een goede 3 liter in de buurt opduiken op de sloop of op marktplaats of net waar.

                                            #18205002
                                            Ghanz
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 July 2005

                                              hmz.. omboren niet mijn voorkeur, maargoed… t kan..

                                              de keus naar een 3.0 motor is inderdaad beter.
                                              maar waarom altijd vervangen, en niet gewoon repareren..?

                                              vind het maar wat rare praat…”flikker dat blok er toch uit, en hang er een nieuwe in” …

                                              je komt bij de dokter ook niet, die zegt.. knip de duim maar weg, en koop maar een prothese…

                                              succes met je wagentje verder !

                                              #18205003
                                              kywieman
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 February 2009

                                                Ik kan jullie reachties beide wel begrijpen.
                                                Heb zelf ook flik lopen kloten met carburateurs.
                                                Injectie er op is sleutel om en lopen.
                                                Plus meer pk en zuiniger met injectie.

                                                #18205004
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Waarom vervangen en niet repareren:
                                                  Een carby die al 3 ton zijn werk heeft gedaan is uitgesleten alle bewegende delen hebben hun werk gedaan en wat ze nu nog doen is extra…..

                                                  injectie daaraan tegen is electronisch en technische gezien niet te verslijten…..op wat kleine bewegende delen na zoals gasklep huis lagers na en injectoren die vast gaan zitten na..
                                                  Is dit systeem haast niet te verslijten ivm een carby die mechanisch is en verslijt.

                                                  Daarom mijn keuze naar ombouw..Repareren gaat met als gevolg dat der (vermoedelijk een dure 2de hands of een revisie set aan de pas komt) met als gevolg dat het ding nog veel drinkt en weinig presteert ivm de 3l injectie blokken.

                                                  Daarom heeft na mijn idee tijd en geld steken in een oud carby blok niet echt veel zin als de weg naar de toekomst (lol) open ligt met motoren als de 30E C30NE C30SE chev 350 ;)

                                                  #18205005
                                                  vanderveen
                                                    Lid sinds:
                                                    1 October 2013

                                                    is een tijdje geleden alweer dat ik iets poste hier, maar met de monza gaat het nu wel aardig goed
                                                    ik heb het brandstoffilter vervangen en kan nu eindelijk goed op de snelweg rijden zonder stotteren en doen

                                                    het idee blijft toch om over ongeveer een half jaar er een jongere 3liter in te gooien want het 2.8 blok met carburateur is zoals gse zegt al aardig mechanisch versleten. de carburateur zit een nieuwe middenpakking tussen maar af en toe lekt de carburateur gewoon leeg en duurt het wat langer met starten omdat de carburateur eerst volgepompt moet worden.
                                                    ook loopt hij bij een warme motor veels te hoog stationair(zo rond de 1600/1800 toeren)
                                                    maar ondanks alle kleine puntjes blijft het prachtig om in de monza te rijden :D

                                                    #18205006
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Ff kleine ervaring:
                                                      1 januari 2013 half 3 snachts heb ik mijn Monza A1 1978 platgereden die ik 7 jaar en 7 dagen heb gehad daarin lag een motor die ik zelf had samengestelt uit van alles:
                                                      Kop C30NE 0,4mm gevlakt onderblok was een A2 ontsteking was een electronische van een A2 bj 83 zonder poes pas injectie systeem was een L jetronic systeem met de injectoren van LE met de brandstofdruk regelaar van een L (0,5 bar meer) oliepomp was een 30% meer volume pomp met een diesel deksel en de radiateur was der 1 van een A1 met airco (dikker koelblok) dynamo was een 90ah dynamo van een B-Senator 3 liter met opties..

                                                      Toen heb ik het wrak hier maar laten staan motor liep zonder problemen en had geen schade.

                                                      Toen enkele maanden in een Mercedes W126 500 SE rondgereden maar dat merk en manier van dingen ontwerpen stond met absoluut niet aan dus dat ding weer verkocht en doen heb ik me precies dezelfde monza terug gekocht als ik had:
                                                      1978 Monza A1 met een 2800 carby motor….en die motor was traaggggggg zoooop alle vloeistoffen die in de motor ruimte zitten alles lekte…(inclusief remvloeistof reservoir dit lekte ook)

                                                      Vervolgens mijn oude wrak maar weer te voorschijn getovert en alles omgebouwd:
                                                      Remmen stoelen bumpens vering velgen motor bak tellers half interieur en en en en.

                                                      En ik kan je echt zeggen doen die ombouw naar een fatsoenlijke motor maar die 140pk carby blokken van 30-35 jaar hebben hun uren wel gedraaid in de regel dus een frisse 3 liter met 170-180pk zullen een wereld van verschil betekenen en al zeker in verbruik zal bv een C30NE C30SE echt zuiniger zijn.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.