Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › automaatbak niet goed, of een ander probleem?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2014 om 11:51 #17263082
hallo
mijn monza wil op de snelweg niet harder dan 110/120
ik heb een beetje het gevoel dat hij niet wil overschakelen oid, hij begint te haperen(net als je bijvoorbeeld steeds gas loslaat en dan weer gas geeft en dat dan de hele tijd door)
aan de benzine toevoer kan het niet liggen lijkt mij want als je hem in de vrij rond de 4000 toeren houd loopt hij gewoon goedmisschien dat iemand hier ervaring mee heeft, of misschien hetzelfde probleem gehad heeft?
4 januari 2014 om 11:59 #18204983In zijn vrij op 4000 toeren vraagt veel minder vermogen, dus minder benzine dan wanneer je 120 rijdt… Jouw redenatie dat het niet aan de toevoer kan liggen volg ik dus niet helemaal
4 januari 2014 om 17:45 #18204984idd, brandstofprobleem merk je niet onbelast.
zelf ook gehad, onbelast goed, rijden met 4000 ongeveer bleef ie hangen.
pomp niet goed meer.
maar in bijv de 1e versnelling, gaat ie dan wel tot de begrenzer?
4 januari 2014 om 20:14 #18204985Ik heb hetzelfde gehad met mijn monza 3.0 op gas. Achteraf een combinatie van lekke koppakking en een te zware overbrenging. Nooit echt een oplossing gevonden, want na een tijdje was het blokje helemaal gaar….
4 januari 2014 om 20:32 #18204986Oliepeil van de bak goed?
Tv kabel goed afgesteld?4 januari 2014 om 21:54 #18204987@Fearless wrote:
Oliepeil van de bak goed?
Tv kabel goed afgesteld?oliepeil van de bak is goed
wat bedoel je met tv kabel?hoe kun je testen of je brandstofpomp niet meer goed is?
en zou het veel verschil maken door er een nieuwe brandstoffilter op te zetten?4 januari 2014 om 21:58 #18204988TV staat voor throttle valve cable, de kickdown kabel dus.
Brandstof filter onder de auto bij de brandstofpomp vervangen kan nooit kwaad.Heb ik ook eens gehad.
Bij mij was toen de brandstofpomp gevuld met zwarte opgedroogde benzine en bezinksel.Ik heb toen de brandstof pomp door gestoten met benzine en toen het meeste verdampt was in de brand gestoken.
Daarna hem direct weer uitgeblazen. (het rotortje in de pomp is van plastic)Draait heden dagen nog zonder problemen.
4 januari 2014 om 22:15 #18204989@vanderveen wrote:
@Fearless wrote:
Oliepeil van de bak goed?
Tv kabel goed afgesteld?oliepeil van de bak is goed
wat bedoel je met tv kabel?hoe kun je testen of je brandstofpomp niet meer goed is?
en zou het veel verschil maken door er een nieuwe brandstoffilter op te zetten?Ik weet niet wat voor automaatbak je hebt. maar er zit op de gasklep dan een extra kabel voor de automaat bak. Die kabel hoef je maar 1 keer goed af te stellen, aan de hand van de stand van de gasklep regelt ie ook het schakelen van de automaat bak.
Misschien staat ie nu net te slap dat je je 4 niet haalt..maar dat schokken is raar…
Alle vacuumslangetjes al gecontroleerd?4 januari 2014 om 22:33 #18204990ik weet wel dat er wat losse slangetjes in de buurt van de carburateur rondzwerven maar heb geen idee waar die van zijn
ik zal morgen wel even wat fotos maken zodat jullie een beter beeld van alles kunnen hebben
5 januari 2014 om 14:29 #18204991hier een paar fotos met vragen erbij
nr 1 en 3 zijn slangen die nergens aan vast zitten, maar waar zullen deze voor zijn?
de slangen bij nr 2 zijn afgedopt, zitten deze aansluitingen dus voor niks op de carburateur?
nr5 is de gaskabel maar verder zitten er nergens kabels oid die richting de automaatbak gaan
wat is nr4 precies?de carburateur is trouwens een solex 4a1
alvast bedankt voor de antwoorden
5 januari 2014 om 17:15 #18204992Okay ik was van injectie uit gegaan.
Dan gaat het verhaal van de brandstof pomp niet op.
Van deze carburateur weet ik vrij weinig.
Alleen dat hij de zelfde capaciteit heeft als een motor met 2 zenit carburateurs.En je bak is een TH180 3 traps automaat.
Deze wordt door het motor vacium geregeld.
De ijzeren leiding die op je t-stuk zit waar ook je rembooster vacium slang op zit.5 januari 2014 om 19:26 #18204993n 2800s met 3 traps automaat als ik het goed heb.
heb hier nog zo`n blok staan met de zelfde deutsche vergasser,
kan wel even spieken of daar nog wat slangen aan zitten.. maar verwacht er niet veel van.
wagen rijd enkel op benzine, als ik het goed heb.
waneer de th180 niet goed opschakeld, en de motor ook nog niet lekker loopt,
zou je een lek in het vaccuum kunne hebben. of de modulator onderop je automaatbak is defect
deze zit zijdelings aan de bak gemonteerd thv de bijrijderzetelverder wat exacter uitleg van je probleem..
motor hapert in toeren bij opschakelen van de 1 naar de 2 ??
of schakeld hemelaa niet?oliepijl van je automaat bak controleer je als volgt:
draai of rij de wagen normaal warm naar bedrijfstempratuur,
aangezien je geen olietempr. meter hebt, mag je er vanuit gaan dat je wagen op bedrijfstempratuur is, waneer je kachel goed warm wordt ( als de thermostaat zo ongeveer opent)zet vervolgens de auto een beetje fatsoenlijk vlak weg,
schakel vanuit de P rustig naar elke versnelling,
dit omdat je schakelhuis en koppelomvormer zich dan fatsoenlijk vult met de bakolie
doe dit dus bij bedrijfsklare en draaiende motorneem nadat je alle schakelgangen gehad hebt, de pijlstok met het gele dopje,
thv de achterzijde kleppendeksel, uit de geleidebuis.let nu goed op:
aan een zijde staat een nivo hoogte vermeld met 20 graden tempratuur..
aan de andere zijde een nivo hoogte met 90 graden tempratuur..
deze laaste moet je hebben.een juist en correct schakelen wordt behaald indien het olienivo vrijwel gelijk staat met het streepje
aan de 90 graden zijde.NOOIT MAAR OOK NOOOIT hoger als dat !!
indien het nivo te hoog is, blaas je de pakking van je bak er tussenweg, en gaat hij lekken…(als ie dat nog niet doet)
hopelijk heb ik het zo duidelijk genoeg omschreven,
zo eem.. uit het blote hoofdsucces
5 januari 2014 om 21:09 #18204994Aan je bak ligt het toch niet olie peil te laag=uitvallen in de bochten als ie niet slipt (en dat merk je wel) dan is het de bak niet.
Ik zou die carby motor zowiezo vervangen door een injectie ben je van een hoop ellende af en is ie iets zuinger.
Carby,s is altijd wat de oude injectie systemen zijn 100x simpler als een carburateur.
Ombouw naar injectie stelt niks voor.
Jou gevalt zou ik carby of vacuum probleem zoeken (of nokken as rond en zodoende minder power maar dan merk je dat wel aan het lopen als der 1 of 2 cil niet mee doen)
5 januari 2014 om 22:02 #18204995Ombouwen is geen reparatie
6 januari 2014 om 09:33 #18204996Wel einde van een hoogverbruik en weinig power en een lastig ding genaamd carby de oude L en LE injectie systemen zijn 100% simpler om te repareren.Die carbys is om de haverklap wat mee speling verlopen afstellingen vacuum problemen.
Persoonlijk ombouw naar efi en dan is je probleem ook verholpen.
6 januari 2014 om 12:09 #18204997en hoe gaat die ombouw in zijn werk?
gewoon een ander inlaatspruitstuk met injectoren enz kopen(van een 3.0?) en een deel bij de kabelboom aansluiten?
6 januari 2014 om 14:18 #18204998Inlaatspruitstuk omboren omdat je inlaatpoorten in de kop voor injectie niet op de goeie hoogte zitten.
Retour leiding aanleggen voor de benzine en deze aansluiten op je benzine tank.
Dit kan door middel van een t-stuk op je tankonluchting of een injectie tank kopen.De injectie computer een plaats geven.
Gat in de carresorie boren voor de kabel boom.Als injectie werkt is dat beter dan een carb. zoals al eerder vermeld is.
Maar het is wel wat werk. Zeker als je dat nog nooit eerder gedaan hebt.Zag laatst op speurders een nieuwe carb. Vraag prijs €350,-.
Maar dan heb je wel het minste werkt.6 januari 2014 om 18:07 #18204999Ik heb de ombouw naar injectie 2x gedaan en ik heb dan wel een complete injectie motor genomen:
Je moet veranderen:
De steuntjes voor de luchtfilter bak vast te zetten moet je plaatsen (oude puntlassen opboren en in je chassie lassen of met pompnagels of net wat)
Een gat boren voor je injectie computer (gaten zitten allemaal voor gecenterd ook om je injectie mee vast te zetten deze zitten ook al gecenterd)
Dan moet je een electrische brandstofpomp plaatsen + filter dit is 1 ding compleet en zit met 3 bouten vast aan je chassie
Verder moet je een injectie tank hebben en plaatsen
Bij een carby motor in een Monza/Senator heb je al 2 leidingen liggen van die kunstofleidingen die kun je zo weer gebruiken teminste ik gebruik die weer.
Verder moet je een draad trekken vanaf je zekering kast naar de brandstofpomp
en een stuk bekleding zoeken van een injectie auto dat je voor je injectie computer kunt zetten.Met een brug ben binnen een dag makkelijk klaar en dan ben je iets zuiniger en als je een 30E neemt ga je der nog op vooruit kwa vermogen.
Bij de Monza waar ik nu in rij lag een 140pk sterke 2800 derin….Die motor was op maar presteerde echt niks tegenover de 3 liter die ik nu derin heb liggen en de 3 liter is zuiniger.
6 januari 2014 om 19:41 #18205000ik ga dit weekend het benzinefilter wel vervangen en kijken of ik wat met de brandstofpomp kan doen, zoals reinigen oid
een 3.0 motor spreekt me meer aan dan de 2.8 ombouwen tot injectie maar aangezien de monza mijn maandloontje aardig aantast kan ik beter eerst gaan sparen voor een 3 liter blok en het nu momenteel bij de kleine dingen houden die hem rijdend houden(ben ook nog maar 18 ;) )
ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat
8 januari 2014 om 20:52 #18205001Ow in dat geval 18 is jong hou de auto maar gewoon op de weg en spaar maar gewoon voor een goede 30E/C30NE/C30SE die je hebt horen lopen.
Het mooie is wel dat die chassies A1 zijn gemaakt om als injectie of als carby over de toonbank te gaan dus echt veel werk is het niet de ombouw en zeker nu de overheid roet in het rijden van deze auto,s heeft gegooit zullen de wrakken snel op de sloop komen dus ff goed de oren en ogen open houden der zal wel een keer een goede 3 liter in de buurt opduiken op de sloop of op marktplaats of net waar.
9 januari 2014 om 19:17 #18205002hmz.. omboren niet mijn voorkeur, maargoed… t kan..
de keus naar een 3.0 motor is inderdaad beter.
maar waarom altijd vervangen, en niet gewoon repareren..?vind het maar wat rare praat…”flikker dat blok er toch uit, en hang er een nieuwe in” …
je komt bij de dokter ook niet, die zegt.. knip de duim maar weg, en koop maar een prothese…
succes met je wagentje verder !
10 januari 2014 om 15:30 #18205003Ik kan jullie reachties beide wel begrijpen.
Heb zelf ook flik lopen kloten met carburateurs.
Injectie er op is sleutel om en lopen.
Plus meer pk en zuiniger met injectie.15 januari 2014 om 22:26 #18205004Waarom vervangen en niet repareren:
Een carby die al 3 ton zijn werk heeft gedaan is uitgesleten alle bewegende delen hebben hun werk gedaan en wat ze nu nog doen is extra…..injectie daaraan tegen is electronisch en technische gezien niet te verslijten…..op wat kleine bewegende delen na zoals gasklep huis lagers na en injectoren die vast gaan zitten na..
Is dit systeem haast niet te verslijten ivm een carby die mechanisch is en verslijt.Daarom mijn keuze naar ombouw..Repareren gaat met als gevolg dat der (vermoedelijk een dure 2de hands of een revisie set aan de pas komt) met als gevolg dat het ding nog veel drinkt en weinig presteert ivm de 3l injectie blokken.
Daarom heeft na mijn idee tijd en geld steken in een oud carby blok niet echt veel zin als de weg naar de toekomst (lol) open ligt met motoren als de 30E C30NE C30SE chev 350 ;)
19 januari 2014 om 10:21 #18205005is een tijdje geleden alweer dat ik iets poste hier, maar met de monza gaat het nu wel aardig goed
ik heb het brandstoffilter vervangen en kan nu eindelijk goed op de snelweg rijden zonder stotteren en doenhet idee blijft toch om over ongeveer een half jaar er een jongere 3liter in te gooien want het 2.8 blok met carburateur is zoals gse zegt al aardig mechanisch versleten. de carburateur zit een nieuwe middenpakking tussen maar af en toe lekt de carburateur gewoon leeg en duurt het wat langer met starten omdat de carburateur eerst volgepompt moet worden.
ook loopt hij bij een warme motor veels te hoog stationair(zo rond de 1600/1800 toeren)
maar ondanks alle kleine puntjes blijft het prachtig om in de monza te rijden :D19 januari 2014 om 14:23 #18205006Ff kleine ervaring:
1 januari 2013 half 3 snachts heb ik mijn Monza A1 1978 platgereden die ik 7 jaar en 7 dagen heb gehad daarin lag een motor die ik zelf had samengestelt uit van alles:
Kop C30NE 0,4mm gevlakt onderblok was een A2 ontsteking was een electronische van een A2 bj 83 zonder poes pas injectie systeem was een L jetronic systeem met de injectoren van LE met de brandstofdruk regelaar van een L (0,5 bar meer) oliepomp was een 30% meer volume pomp met een diesel deksel en de radiateur was der 1 van een A1 met airco (dikker koelblok) dynamo was een 90ah dynamo van een B-Senator 3 liter met opties..Toen heb ik het wrak hier maar laten staan motor liep zonder problemen en had geen schade.
Toen enkele maanden in een Mercedes W126 500 SE rondgereden maar dat merk en manier van dingen ontwerpen stond met absoluut niet aan dus dat ding weer verkocht en doen heb ik me precies dezelfde monza terug gekocht als ik had:
1978 Monza A1 met een 2800 carby motor….en die motor was traaggggggg zoooop alle vloeistoffen die in de motor ruimte zitten alles lekte…(inclusief remvloeistof reservoir dit lekte ook)Vervolgens mijn oude wrak maar weer te voorschijn getovert en alles omgebouwd:
Remmen stoelen bumpens vering velgen motor bak tellers half interieur en en en en.En ik kan je echt zeggen doen die ombouw naar een fatsoenlijke motor maar die 140pk carby blokken van 30-35 jaar hebben hun uren wel gedraaid in de regel dus een frisse 3 liter met 170-180pk zullen een wereld van verschil betekenen en al zeker in verbruik zal bv een C30NE C30SE echt zuiniger zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.