Auto radio vraag

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Auto radio vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244280
    DMLB ceo
      Lid sinds:
      27 June 2011

      Goedemorgen,

      Mijn auto radio heeft een mogelijkheid om een subwoofer aan te sluiten zonder m te hoeven versterken.
      Nu zit er aan de achterkant van mij radio ook een extra kabel daarvoor.
      Nu kan je ook niet de bas instellen voor me boxen wel hoge lage en midden tonen, wel heeft ie dus de functie bas in te stellen voor een externe sub maargoed die heb ik niet dus veranderd er weinig aan me geluid als ik die op vol (15) zet .
      Nu zit ik naar subwoofers te kijken maar zie ik vaak 2 vrij grote ingangen ( zwart/rood )
      Moet ik dit vergelijken met hoe je een normale speaker aansluit?
      2 kabels die laat maar zeggen 1 worden en die dan aansluiten op die kabel van me radio?
      Hoop dat deze beschrijving voldoende is.

      Hoor heeeel graag van jullie :angel

      D’Angelo

      #17960191
      dion87
        Lid sinds:
        22 August 2011

        rood is plus
        zwart is min

        zo zit het bij elke speaker en sub, alleen bij sommige subs moeten ze op 2ohm, waardoor die een dubbele aansluiting heeft.

        #17960192
        DMLB ceo
          Lid sinds:
          27 June 2011

          Top bedankt voor je antwoord!

          Dus als ik het goed begrijp kabels insteken plus en min en die dan bevestigen aan die kabel die uit me radio komt?

          #17960193
          dion87
            Lid sinds:
            22 August 2011

            van je radio, gaan 2 tulpstekkers (ook + en -) die het geluidsignaal verzenden naar je versterker toe (of als je een actieve sub hebt daarheen) en van je versterker gaan er ook weer een + en – naar je sub toe.

            het lijkt mij niet dat je zomaar op een tulp uitgang een sub kan plaatsen, want die uitgangen geven niet zon kracht mee als een versterker doet.

            #17960194
            DMLB ceo
              Lid sinds:
              27 June 2011

              Oke als ik nou een sub heb ( een lichte ) zonder tulp aansluiting.
              Dus waar je zo’n clipje omhoog duwt en de kabel ik steekt. is het dan wel mogelijk.
              Want kijk die radio heeft als optie extern een sub aan te sluiten zonder een versterker te hoeven gebruiken althans dat stond op de doos.
              kan anders wel even een foto’tje maken van het kabeltje wat ik bedoel.
              Hoop dat je me een beetje snap

              #17960195
              dion87
                Lid sinds:
                22 August 2011

                subs hebben ook niet specifiek tulp aansluitingen, dus ben wel benieuwd met wat voorn kabel je je sub aansluit aan je radio, aannemend dat je uitgang van je radio gewoon tulp is.

                maar maak maar een foto, ben wel nieuwschierig :P

                #17960196
                DMLB ceo
                  Lid sinds:
                  27 June 2011


                  Dat ik er weinig kennis van heb is wel gebleken :P :oops:
                  ik dacht zelf dus aansluiten op die blauwe kabel ( shame on me ) omdat ik dus niet weet waar voor die is.
                  Nu las ik onder die rode/witte aansluiten iets over sub. :angel
                  zouden die tulp kabels daar wellicht in moeten?

                  #17960197
                  Marc O
                    Lid sinds:
                    4 December 2011

                    Hai,

                    In principe moet je voor elke sub een versterker hebben!
                    Een sub kan je niet direct op de autoradio aansluiten.

                    Via je tulp uitgang een tulp kabel (afgeschermd!) naar de versterker, 1 of 2 kanaals (mono schakelen)

                    Het probleem is simpelweg dat een sub behoorlijk wat vermogen nodig heeft om lucht te kunnen verplaatsen, dat red je gewoon niet met je autoradio van b.v 4x 50 watt (effectief….4×25 als je geluk heb….!)

                    Het kan zijn dat ze op de doos bedoelen dat je mid/laag speakers zou kunnen aansluiten….daar kan je bijvoorbeeld 16.5 cm / 17 cm speakers voor gebruiken maar die moeten dan weer op de juiste frequenties afgefilterd worden. Of dat kan ligt weer aan de autoradio/versterker.

                    In de “handel” wordt heel veel beloofd voor zeer weinig geld, kan niet, watt’s, kosten geld. Daarnaast spelen er nog een heleboel factoren mee….merk, combinatie van radio, versterker (niet alles werkt qua geluid goed op elkaar), bekabeling, stroom en stroom reserves!!!!, daarnaast wat wil? Moet het hard zonder kwaliteit, wil sound quality? Dan gaan ook geluidskasten meespelen, frequenties, dempen van externe geluiden, filteren van + – . Etc, etc.

                    Wat voor merk/type is het? Duik ik er wel even in voor je als je dat wil.

                    Blauwe kabel is de remote voor b.v een versterker, op het moment dat je je radio aanzet gaat ook tegelijkertijd de versterker(s) aan.

                    #17960198
                    DMLB ceo
                      Lid sinds:
                      27 June 2011

                      Super bedankt voor je tekst en uitleg en eventuele hulp.
                      Ik spaar nu hard voor me Astra Coupe dus wil dr gewoon niet veel aan kwijt zijn.
                      http://link.marktplaats.nl/512079610″ onclick=”window.open(this.href);return false; deze sub keek ik naar.
                      Heb zelf een simpel JVC CDX-GT29 radiotje erin zitten en was van de veronderstelling dat ik r makkelijk ff een sub op kwijt kon.
                      Als ik een sub neem met ingebouwde versterker is dat alles dan wel mogelijk?

                      #17960199
                      dion87
                        Lid sinds:
                        22 August 2011

                        die wit rooie is voor een tulp stekker naar een versterker. die blauwe kabel is voor de remote kabel naar je versterker. zodat als je radio aangaat, hij een signaal geeft aan je versterker om ook aan te gaan.

                        dus alsnog moet je een versterker plaatsen.

                        #17960200
                        DMLB ceo
                          Lid sinds:
                          27 June 2011

                          Duidelijk heren bedankt!
                          is een sub met ingebouwde versterk een idee?

                          #17960201
                          dion87
                            Lid sinds:
                            22 August 2011

                            ik ben er geen fan van, een actieve sub zal nooit zoveel kracht hebben als een passieve sub. dus een externe versterker is vaak tot vrijwel altijd beter.

                            en ik zou ook kijken voor nieuw spul, je weet namelijk nooit wat je koopt als het 2de hands is met audio spul
                            en JBL is kwa prijs goed te doen, en de kwaliteit ervan is ook prima. ik heb zelf ook subwoofers en versterkers van JBL, nooit over geklaagd.. behalve dan dat ik wat minder goed hoor

                            #17960202
                            Marc O
                              Lid sinds:
                              4 December 2011

                              Hai,

                              Voor deze sub met kast moet je zeker een versterker hebben! De keuze is goed, JBL bied mooie spullen aan voor een goede prijs/ kwaliteit verhouding.

                              De JVC radio kan je goed combineren met een JBL versterker, er staan er zat op Marktplaats voor niet al teveel geld.
                              Wel belangrijk dat je een versterker neemt (met deze specifieke sub) die minimaal 250 w levert aan 4 Ohm bij 14.4 volt (lager is beter, maar dan ga je weer de hoogt in qua aanschaf)

                              Een actieve sub kan je direct op de tulp uitgangen aansluiten van je JVC, probleem is alleen, je heb een grote auto, als je een te kleine actieve sub neemt, dat zijn ze voornamelijk, heb je de beleving niet, met als resultaat dat je continue de sub overstuurt, overbelast met als resultaat dat hij het begeeft.

                              Eerste oplossing is beter!

                              Aansluiten is een ander verhaal, maar daarvoor kan je mij benaderen.

                              #17960204
                              DMLB ceo
                                Lid sinds:
                                27 June 2011

                                oke dus stel ik wie die sub, welke goedkope versterker zou ik moeten nemen dan?
                                wil alleen die sub versterken.

                                #17960203
                                DMLB ceo
                                  Lid sinds:
                                  27 June 2011

                                  http://link.marktplaats.nl/1000789339″ onclick=”window.open(this.href);return false; is dit wellicht een idee?
                                  wel een beetje onbekend merk enzo :oops:
                                  kijk ik begrijp dat dit mindere kwaliteit is, maargoed ik spaar liever voor me coupe dan dat ik hier een godsvermogen aan uit geef.
                                  Wil gewoon wat bass in de auto want die komt nu als je het en bas kan noemen uit me voorste speakers ( standaard opel )

                                  #17960205
                                  Roelof
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Het zal zeker meer doen dan wat je hebt. Of het een goed geluid geeft is aan jou te bepalen, de ene is tevreden met iets en de ander wilt veel meer. Dit soort setjes moet je eigenlijk in de winkel beluisteren, de speakers kunnen wat blikkerig klinken als het niet klopt.

                                    #17960206
                                    dion87
                                      Lid sinds:
                                      22 August 2011

                                      ik zou lekker doorsparen voor je coupe, en dan pas verder gaan kijken als je wat meer geld hebt.
                                      je kan namelijk beter een keer iets goeds kopen, dan dat je strax met iets zit opgescheept waar je totaal niet tevreden over bent.

                                      en bass is net als pk’s, het went heel snel!

                                      #17960187
                                      EppeRRR
                                        Lid sinds:
                                        14 March 2005

                                        Allereerst zou ik je graag willen doorverwijzen naar http://www.12vhifi.nl voor alle basis info die je nodig bent om een installatie samen te kunnen stellen.

                                        En voor een actieve sub zou ik persoonlijk voor DEZE gaan van MTX, het kleinere broertje heb je voor 3 tientjes minder maar 12″ is naar mijn mening toch wel een betere keus.

                                        suc6 :D

                                        #17960186
                                        Marc O
                                          Lid sinds:
                                          4 December 2011

                                          Hai,

                                          Mijn advies is doorsparen voor een goede versterker, wat ik eerder al aangaf, JBL heeft ook goede versterkers.
                                          Kijk op Marktplaats naar de iets oudere oranje GTO serie’s, die kan je al voor weinig kopen.

                                          Blijf heel ver weg van de onbekende merken, beloven veel voor weinig, wat gewoon niet kan!
                                          Net als met auto’s, als je goed, duurzaam en ECHTE pk’s wil kost dat gewoon geld!

                                          Gebaseerd op de JBL sub, moet je een versterker hebben met MINIMAAL 350 watt aan 4 ohm bij 14,4 volt. 1 kanaals of 2 kanaals kan allebei.
                                          Hou er rekening mee dat je nog ongeveer €40,– kwijt bent aan bekabeling. Ook hier, goedkoop is duurkoop met alle storingen van dien.


                                          @EppeRRR
                                          , MTX, mooi merk, maar 150w rms bij hoogstwaarschijnlijk 14,4 v is niet veel gezien je auto terwijl je rijdt ongeveer 12,5 v geeft, probeer maar eens met verlichting, verwarming en ruitenwissers aan, stort in elkaar. Nou zijn daar ook wel oplossingen voor.
                                          Je vermogen klettert gelijk naar beneden, mensen gaan de knop van het volume knop verder
                                          open draaien met het resultaat dat de versterker “veel” vermogen moet leveren met te weinig stroom….stuk of gaat in de beveiliging.
                                          Als je b.v een c20let turbo blok tuned, je vraagt vermogen, maar je benzine aanvoer is niet goed, zouden b.v je zuigers kunnen smelten :cry

                                          #17960189
                                          EppeRRR
                                            Lid sinds:
                                            14 March 2005

                                            @Marc O: MTX is een degelijk merk dat minimaal kan concurreren met JBL, 150w rms is dan ook echt 150w rms (en MTX kennende bij 12v). Het is geen honkie tonkie merk zoals fusion, excalibur, climax enz…

                                            Wat misschien de fabel (meer vermogen is meer db’s) op zeep kan helpen is het volgende: De gevoeligheid per watt per meter.

                                            Een sub met 85db/1w/1m die 500rms is hoeft per definitie dus niet een keer harder te gaan (gezien het vermogen) dan een sub met 90db/1w/1m met 250rms.

                                            Voor iedere db meer is een vermogensverdubbeling nodig, dus om even een rekensom te maken

                                            500w rms sub:
                                            1w = 85db
                                            2w = 86db
                                            4w = 87db
                                            8w = 88db
                                            16w = 89db
                                            32w = 90db
                                            64w= 91db
                                            128w= 92db
                                            256w= 93db
                                            512w= 94db
                                            etc etc etc

                                            250w rms sub:
                                            1w = 90db
                                            2w = 91db
                                            4w =92db
                                            8w = 93db
                                            16w = 94db
                                            32w = 95db
                                            64w= 96db
                                            128w= 97db
                                            256w= 98db

                                            3db meer is voor het gehoor een verdubbeling van het geluid ervaren is mij ooit verteld, of dit ook waar is heb ik zelf nooit uitgezocht want het schijnt al uitgezocht te zijn maar het heeft iets met scheikunde te maken ;)

                                            Mijn reden om een actieve (en kwalitatief goede) sub van MTX aan te raden is mede omdat de topicstarter laat merken dat hij er niet al te veel kaas van gegeten heeft ;)

                                            #17960190
                                            Roelof
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Ehm, voor iedere 3dB is er een vermogensverdubbeling nodig……

                                              Maar het klopt, het rendemend of ook wel gevoeligheid (dB bij 1 watt) is een aardige factor om rekening mee te houden.

                                              #17960188
                                              EppeRRR
                                                Lid sinds:
                                                14 March 2005

                                                @Roelof wrote:

                                                Ehm, voor iedere 3dB is er een vermogensverdubbeling nodig……

                                                Maar het klopt, het rendemend of ook wel gevoeligheid (dB bij 1 watt) is een aardige factor om rekening mee te houden.

                                                Iedere 3db erbij wordt ervaren als het verdubbelen van het geluid, dus het klinkt een keer zo hard.

                                                #17960207
                                                Roelof
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  2x vermogen is verdubbelen van het geluid (1 of 2 speakers van/op hetzelfde vermogen) maar op de gehoorschaal is het +3 dB. Begin maar te googlen ;)

                                                  Je moet maar eens door rekenen hoeveel vermogen je nodig hebt voor een respectabele 130 watt, met de 3dB kom je ook beter uit….

                                                  #17960208
                                                  DMLB ceo
                                                    Lid sinds:
                                                    27 June 2011

                                                    Super bedankt voor alle toelichtingen!!
                                                    meer tips en adviezen zijn altijd welkom.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.