Auto in veilige modus

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Auto in veilige modus

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18550263
    dirk1987
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2024

      Ik ben nieuw hier op het forum, en in het bezit van een Opel Zafira B 1.6 uit 2007.

      Sinds enige tijd hebben we het motorstoringslampje aan, bij uitlezen is dit foutcode P0171 (brandstofmengsel te arm). Garage geeft aan dat dit alles kan zijn en wilde het even aankijken. Auto deed het prima met af en toe een hikje.

      Vorige week reed ik 50km p/u en viel de motor ineens uit. Althans, auto reageerde niet meer op gaspedaal, rolde uit en sloeg af. Daarna kon ik meteen weer starten en was het probleem weg. De auto hield toen wel meer in.

      In overleg met garage injectorreiniger toegevoegd aan een tank 98 (normaal tanken we 95, maar dit is schijnbaar niet goed voor zo’n oude auto). Nu is het hikken en inhouden volkomen weg, maar gaat de auto na een aantal kilometers in een soort veilige modus. Hij begrenst bij 3500 toeren en rijdt dus niet meer sneller dan 110 km p/u. Als de motor een tijdje uitgestaan heeft is deze veilige modus er weer af, om na een aantal kilometers rijden weer terug te komen.

      We zijn momenteel op vakantie, na de vakantie zou hij weer naar de garage gaan om uitgelezen te worden. Maar ik zit me alvast te oriënteren wat het probleem nu kan zijn. Iemand dit ook gehad en de oplossing paraat? :-)
      Benzinefilter vervangen gaat niet in deze auto (ivm zeefje in brandstofpomp oid). Luchtfilter net bekeken en deze is wel grijzig maar oogt niet verstopt (ga hem voor de zekerheid wel even vervangen, is echt al heel veel kilometers geleden vrees ik)

      #18550343
      dirk1987
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 February 2024

        Toch nog 2 foutcodes gevonden:

        p1116

        p0340

        De auto gaat alleen in noodloop nadat hij opnieuw gestart is. De eerste rit is probleemloos. Als we ‘m dan na korte tijd weer starten is hij in de noodloop.

        Na een aantal uren de motor uit, is de auto ook uit de noodloop en rijdt hij probleemloos 200km (gisteren terug van vakantie). Iemand een idee?

        #18550370
        Dmitry
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2023

          p1116 – Probleem met de thermostaatvoeler. Moet bedrading of sensor controleren of thermostaat vervangen

          p0340 – Een probleem met de krukassensor. Je moet de timing, de sensor en vervolgens de ontstekingsmodule en bougies controleren.

          #18550377
          dirk1987
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 February 2024

            Dankje!

            Nokkenassensor en temperatuursensor heb ik ondertussen in huis, al even naar de nokkenassensor gekeken maar de bout zit goed verstopt (denk vanaf distributieriem kant?). Morgen nog even rustig aan werken.

            #18550388
            dirk1987
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 February 2024

              Zojuist de nokkenassensor vervangen en daarmee is code p0340 en de noodloop verdwenen.

              Ook de temperatuursensor vervangen, maar p1116 en p0171 blijven terugkomen (geeft overigens geen motorlampje). Temperatuurwaarden van de koelvloeistof zijn rond de 85-90graden bij rijden.

              Waar ga ik nu verder zoeken voor de p1116? Lambdasonde, bobine (bougies zijn al vervangen vorig jaar)?

              #18550453
              dirk1987
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2024

                P1116 ook verdwenen ondertussen, na het vernieuwen van de thermostaat.

                Nu alleen de P0171 nog die terug blijft komen. Iemand hier een idee voor de zoekrichting?bee8f96d-5383-45b1-88d3-47075739a172

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.