Astra valt stationair uit na warmrijden.

Forumindex Forums Modellen Astra Astra valt stationair uit na warmrijden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18402030
    22voeter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2018

      Ik ben met de Astra G 1.6 8v (2004) van mijn zoon bezig, we hebben het probleem dat koude start prima gaat, eerste stukje rijden ook. als de motor warm word valt hij uit bij de eerste beste keer van het gas af, zoals bij een kruising. Starten gaat dan alleen met flink gas geven, als ik dan het toerental rustig laat zakken naar stationair blijft hij weer netjes lopen. Echter bij rijden slaat hij meteen weer af als je gas lost en de koppeling intrapt.

      Ik heb met de OpCom uitgelezen, en deze gaf een P0130 en P0136 Lambda 2 fail. Echter ik vermoed dat niet de Lambda de oorzaak is. Ik heb de EGR klep nog gereinigd, maar die stond gewoon helemaal dicht bij demontage.

      Nu kwam ik er achter dat als ik de slang van het vacuum klepje naar het gasklephuis (zit op het luchtfilterhuis) los laat liggen de motor weer gewoon draait en niet meer uitvalt, bij aansluiten trekt die ook meteen vacuum. Slang is los achter de klep (dus door de klep word nu nog lucht gezogen). Waar gaat de andere kant van de klep naar toe? Die verdwijnt in het spatbord binnenscherm.

      Iemand een idee wat er aan de hand is? Zit die toevoerslang verstopt of iets dergelijks? Voorlopig rijd hij prima, maar die slang zit er natuurlijk niet voor niks.

       

       

      #18402034
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Meestal komt dit probleem doordat de egr te lang open blijft staan.

        #18402057
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          Volgs mij, vuil gasklephuis en brandstoftrim in open loop (P0130).

          #18402072
          22voeter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 November 2018

            Bedankt voor de snelle reacties. De EGR klep heb ik elektrisch losgekoppeld toen hij dicht stond, ook toen bleef de auto bij warme motor uitvallen. Pas nadat ik de ingaande slang van de vacuumklep op het luchtfilter had losgemaakt liep de auto weer goed, en valt niet meer uit bij gas los.

            Ik begrijp nu na even het forum doorspitten dat deze slang op een actief koolstof filter zit aangesloten in het spatbord! Dit filter is kennelijk verstopt waardoor de motor stationair bij gesloten gasklep geen lucht krijgt. Is dat filter echt noodzakelijk, of kan de slang ook gewoon naar het luchtfilterhuis?

            Zie bijgevoegde foto`s van de klep.

             

             

            IMG_20201219_155847263

            #18402102
            Koffie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 November 2019

              Waarom vermoed je dat de lambdasensor niet de oorzaak is?

              De hoeveelheid lucht bij stationair lopen wordt geregeld door de nullaststappenmotor. Hij regelt de doorstroom door een luchtkanaaltje dat de ruimte onder de gasklep verbindt met de buitenlucht. Hij zit tegen het gasklephuis gemonteerd, aan de zijde van de voorbumper. Als je de plastic luchtdoos bovenop de motor weghaalt zie je hem zitten. Zie onderdeel nummer 6 in de volgende tekening:
              https://opel.7zap.com/en/car/t98/g/0/28-1/
              Je zou hem eens los kunnen halen en kijken of het kanaaltje erg vies is. Ik denk niet dat dit de oorzaak is, want dan zou de motor ook koud niet moeten draaien.

              De klep die je laat zien hoort bij de tankontluchting en dit systeem zou nauwelijks/geen invloed moeten hebben op hoe de motor loopt.

              #18402104
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Z16SE heeft dat nullaststappenmotor niet, maar goed vraag:

                Waarom vermoed je dat de lambdasensor niet de oorzaak is?

                Hij regeld brandstoftrim zo krachtig, dat je motor kan uitvallen.

                #18402105
                Koffie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 November 2019

                  Pardon, ik had niet in de gaten dat er meerdere 1.6 8V motoren zijn voor de Astra G.

                  #18402109
                  22voeter
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 November 2018

                    Er zijn idd verschillende 8V motoren, wat het weer verwarrend maakt. De slang die vanaf de het koolstoffilter vie de tankontluchtingsklep naar het gasklephuis gaat laat volgens mij de benodigde lucht tijdens stationairlopen bij warme motor door. klopt het dan dat die klep dicht staat bij koude start om het mengsel te verrijken? is is die klep altijd direct open bij contact aan?

                    Ik kan de klep in de OpCom wel aansturen, maar ik heb geen idee of dat op motortemperatuur gaat.

                     

                    Citaat: Z16SE heeft dat nullaststappenmotor niet, maar goed vraag:

                    Waarom vermoed je dat de lambdasensor niet de oorzaak is?

                    Hij regeld brandstoftrim zo krachtig, dat je motor kan uitvallen.

                     

                    Ik dacht dat lambda 2 weinig invloed had op het mengsel, maar meer als controle achter de kat zat toch?
                    Omdat ook de MIL niet meer gaar branden nu de slang los ligt.
                    Maar we gaan vanmiddag het hele tankontluchtingssysteem nakijken vanaf de dop tot aan het filter.

                     

                     

                    #18402111
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Als je vol gas rijd heb je dan niet het idee dat die steeds slechter gaat presteren. Koolstoffilter kan verstopt zijn, maar heb dat nog maar zelden meegemaakt.
                      Controleer bij de tankvuldop eens of achter het rubber de tankontluchting niet verstopt zit.

                      #18402115
                      22voeter
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 November 2018

                        [quote quote=18402111]Als je vol gas rijd heb je dan niet het idee dat die steeds slechter gaat presteren. Koolstoffilter kan verstopt zijn, maar heb dat nog maar zelden meegemaakt. Controleer bij de tankvuldop eens of achter het rubber de tankontluchting niet verstopt zit.[/quote]

                        Bedankt voor de reactie, dat gaan we vanmiddag bekijken, aangezien de benzinemeter ook af en toe vreemde aanwijzingen geeft is het vermoeden steeds meer die kant op.

                        #18402130
                        22voeter
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 November 2018

                          Vanmiddag de slang naar het koolstoffilter doorgeblazen met perslucht, er kwam wat benzine uit en vervolgens lucht. Die is nu vrij, ik heb toen de rubberafdichting rond de benzinedop losgemaakt, hierachter zat zeer veel zand en modder vastgekoekt. Dit allemaal gereinigd, en vanuit de motorkap de slang naar de tankontluchting doorgeblazen met perslucht. We konden toen de lucht horen blazen bij de tankdop.

                          In Opcom heb ik de onluchtingsklep aangestuurd, maar of ik die nu activeer of niet, er blijft v12V op stekker staan, en de klep is ook altijd open, stekker er op of niet….afijn beter zo dan gesloten.

                          Na alles te hebben aangesloten een flinke proefrit gemaakt, auto rijd weer perfect!! :toppie:

                          De Lambda 2 na de kat geeft echter nog steeds geen uitlezing, dat geeft waarschijnlijk wel weer een foutmelding op termijn. Die gaan we dus nog wel vervangen, maar heeft nu geen invloed op het rijgedrag.
                          Je hoeft ieder geval niet te vervelen met een oudere Opel :praying:

                          #18402143
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Grootste voordeel is dat dit tenminste nog degelijk gemaakt is en op te lossen. Helaas al dat spul wat tegenwoordig gemaakt wordt zit vol met franse rommel.

                            #18402295
                            22voeter
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              4 November 2018

                              [quote quote=18402143]Grootste voordeel is dat dit tenminste nog degelijk gemaakt is en op te lossen. Helaas al dat spul wat tegenwoordig gemaakt wordt zit vol met franse rommel.[/quote]

                              Het is zeker nog leuk sleutelen aan de oudere Opels, hopelijk blijft dat in de toekomst ook nog zo.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.