Astra K winter velgen, banden, TPMS en inleren

Forumindex Forums Modellen Astra Astra K winter velgen, banden, TPMS en inleren

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277229
    Vroomvroom
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 May 2016

      Ik kom nogal verspreid en -offtopic informatie tegen over wintervelgen, winterbanden, TPMS sensoren en inleer tools.

      In dit Topic wil ik dat wat stroomlijnen.
      Over TPMS sensoren en het inleren gaat ook nogal wat flauwekul rond en dit lijkt wel de nieuwe melkkoe voor de bandenboeren.

      Voor mijn Astra K ST 1.4 heb ik een set nieuwe velgen gekocht in 16 inch (16 ivm sneeuwkettingen).
      Hierop komen 205-55-16 H Continental TS860.
      Via Ebay een setje niet-universele TPMS sensoren en een inleer tool.

      Dat gaat er zo uitzien:

      De velgen: Rial Milano Titanium, 16 inch 6,5 J 5×105 ET 38
      Deze velgen had ik (helaas in een andere steekmaat) zowel op de zomerset als op de winterset van mijn vorige auto zitten.
      Na vier winters geen pekelschade, de voorkant van deze velg valt binnen de wang van de band, dus geen schade door sneeuwkettingen of omvallen bij montage.
      Slim te koop onder de € 300

      Banden: Continental TS860 205-55 R16 H
      De opvolger van de goed uit de testen komende TS850
      Slim te koop rond de € 330

      De TPMS sensoren: Origineel GM / Schrader artikel 1010070 (4 stuks)
      Slim te koop rond de € 110

      TPMS inleer tool: EL-50448
      Slim te koop rond de $ 50

      Totaalprijs??
      0ngeveer € 800 (zonder montage en balanceren, maar ja, dat doet mijn buurman voor een kratje….)

      De truuk wordt nu heel simpel,
      TPMS in de velg i.p.v een ventiel,
      band monteren en balanceren zoals gewoonlijk,
      winterwielen wisselen voor zomerwielen,
      even met de inleertool langs de wielen (5 minuten werk, staat in de handleiding),
      pronto.

      Ik heb juist niet gekozen voor het klonen van mijn TPMS sensoren omdat de kloonbare sensoren ruim twee keer zo duur zijn en omdat ik nu ook eens de voorwielen met de achterwielen kan laten rouleren zonder dat ik langs de bandenboer of de dealer moet.

      Rijden zonder TPMS sensoren is overigens niet toegestaan, ze maken deel uit van de typegoedkeuring van de auto en het is bij de APK (over vier jaar ;-)) een afkeurpunt.

      #18322302
      aapje1963
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 July 2006

        Velgen stonden met semperit op Marktplaats toevallig?

        #18322303
        Vroomvroom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 May 2016

          @aapje1963 wrote:

          Velgen stonden met semperit op Marktplaats toevallig?

          Nee, ik heb de velgen voor de Astra (5×105) nieuw gekocht en de twee sets van mijn vorige Avensis (dezelfde velgen maar dan 5×110) gaan eerdaags op Marktplaats.
          Ik heb de velgen, banden, TPMS sensoren en inleer tool allemaal nieuw gekocht.

          En Semperit is niet mijn favoriete merk, vandaar mijn nieuwe Continental’s TS860.

          #18322304
          Chris88
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 February 2015

            kan de tmps tool ook gebruikt worden voor de astra j?

            #18322305
            pjotter
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 November 2013

              het is vreemd dat wanneer je banden voldoen aan de wettelijke profieldiepte dat je je auto wordt afgekeurd
              omdat je banden spannings sensoren niet werken met als ik het goed begrijp moet je winterbanden set dus
              voorzien van sensors garage zal hier weer leuk op inspelen qua kosten
              las de tips Ebay deze zijn redelijk betaalbaar en inleertool bedankt

              #18322301
              Vroomvroom
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 May 2016

                @pjotter wrote:

                het is vreemd dat wanneer je banden voldoen aan de wettelijke profieldiepte dat je je auto wordt afgekeurd
                omdat je banden spannings sensoren niet werken

                Dat is niet vreemd, TPMS maakt gewoon deel uit van de typegoedkeuring van nieuwe auto’s vanaf 1 november 2014 en is daarmee gewoon een verplicht onderdeel van de auto.
                Sterker nog, als je geen TPMS sensoren in je winterwielen zet en het waarschuwingslampje voor lief neemt mag je auto niet eens de weg op!

                #18337217
                pjotter
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 November 2013

                  Vandaag velgen opgehaald voor mijn astra K Ronald 58 Front polished 8J 20 inch alleen nog voorzien van zomerbanden 225x30x20
                  [img]http://i.imgur.com/75HcFGY.jpg[/img]

                  @pjotter wrote:
                  het is vreemd dat wanneer je banden voldoen aan de wettelijke profieldiepte dat je je auto wordt afgekeurd[/quote]

                  #18337242
                  Vroomvroom
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 May 2016

                    20 inch, gaat dat passen? Er moet ook nog rubber omheen.
                    De tabel in de handleiding gaat niet verder dan 18 inch.
                    Bij mij blijft voorlopig de winterset er nog onder.
                    Het is nog koud, er ligt nog veel pekel en ik moet nog een weekje naar de sneeuw!

                    #18337244
                    pjotter
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 November 2013

                      [quote quote=18337242]20 inch, gaat dat passen? Er moet ook nog rubber omheen.
                      De tabel in de handleiding gaat niet verder dan 18 inch.
                      Bij mij blijft voorlopig de winterset er nog onder.
                      Het is nog koud, er ligt nog veel pekel en ik moet nog een weekje naar de sneeuw!

                      Deze velgen zijn ook als zomerset bedoeld even wachten tot de winter voorbij is dat rubber gaat passen alleen wat lagere bandhoogte zie tabel
                      kon niet wachten met mijn 20 inch velgen heb ze alvast laten monteren onder mijn astra K hier alvast wat fotos
                      [img]http://i.imgur.com/oBgeKn4.jpg[/img]
                      [img]http://i.imgur.com/rL2e1yz.jpg[/img]
                      [img]http://i.imgur.com/06Jb68j.jpg[/img]

                      #18337320
                      snellejelle1985
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 November 2016

                        Origineel van Opel heb je voor 700 euro een set met fulda (kleber) banden en voor ietsje meer Bridgestone… met redelijke velgjes… uitgebalanceerd met tpms sensoren en alles… waarom dan al die moeite dan voor meer geld? Of wilde je graag mooiere velgen?

                        https://www.opel-accessories.com/opel_aoc/nl-NL/Astra_Sports_Tourer/Velgen/Winterwielen_(band-wiel_combinatie)/39022489

                        #18337325
                        Vroomvroom
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 May 2016

                          @pjotter:
                          Het rubber wordt wel steeds minder, persoonlijk vind ik mijn zomerset 225/40 al een stuk minder comfortabel rijden dan mijn winterset 205/55.


                          @snellejelle

                          Inderdaad kan je bij Opel een winterset hebben voor 700, maar dan heb je wel stalen velgen en een middenklasse band (autoweek.nl bandentest 2016)
                          Voor €100 meer heb ik nu topbanden (Continental TS860) en LM velgen.
                          Vroeger vond ik het in de winter wel stoer, winterbanden op stalen velgen zonder wieldoppen, maar nu vind ik het er niet uitzien.

                          #18337326
                          aapje1963
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 July 2006

                            Ik heb ook voor weinig meer als Opel Continental ts860
                            En zwarte Lm velgen.

                            Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

                            [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170122/79469ff5b804c9494694e51d48396cd0.jpg[/IMG]
                            [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170122/e4f0a64e2b94d6047df896b9d8d95fb0.jpg[/IMG]

                            #18337333
                            Vroomvroom
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 May 2016

                              Dan zal ik de mijne met winterset ook maar laten zien……..

                              Astra K met winterset photo IMG_20161204_1553341_zpsece7whhr.jpg

                              #18339140
                              pjotter
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 November 2013

                                Heb alleen nog geen tpms sensoren in mijn 20 inch velgen geplaatst weet niet of ik voor het clonen ga of de orginele vind nogal een groot prijsverschil en vraag me
                                eigen af of het wel verschil maakt ook de levensduur als de batterij leeg is kun je die nog vervangen bij fabriekssensoren
                                [img]http://i.imgur.com/GqGH9mE.jpg[/img]

                                #18339163
                                K-Opel
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 February 2017

                                  Op zoek naar wat meer info over zelf inleren en TPMS sensoren kwam ik dit draadje tegen.
                                  Leuk , bedankt en bijna zo’n tool gekocht
                                  Echter kwam ik op youtube veel instructies tegen hoe dat ook zonder tool kan, tijden de inleer mode de banden wat leeg laten lopen schijnt de sensor te activeren en in te lezen.
                                  geld voor alle GM modellen in de US zo te kunnen.
                                  eerst maar even proberen voor dat ik zo’n tool aanschaf.
                                  moet je daarna wel de banden weer op spanning brengen maar ik heb zo’n tool 2 x per jaar nodig…

                                  #18339187
                                  pjotter
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    21 November 2013

                                    [quote quote=18339163]Op zoek naar wat meer

                                      info over zelf inleren en TPMS sensoren kwam ik dit draadje tegen.
                                      Leuk , bedankt en bijna zo’n tool gekocht
                                      Echter kwam ik op youtube veel instructies tegen hoe dat ook zonder tool kan, tijden de inleer mode de banden wat leeg laten lopen schijnt de sensor te activeren en in te lezen.
                                      geld voor alle GM modellen in de US zo te kunnen.

                                    knop v link tpms without tools
                                    eerst maar even proberen voor dat ik zo’n tool aanschaf.
                                    moet je daarna wel de banden weer op spanning brengen maar ik heb zo’n tool 2 x per jaar nodig…
                                    Je hebt groot gelijk als het zo kan inderdaad hoef je dat niet meer aan te schaffen voor die paar keer

                                    [/quote]

                                    #18339729
                                    scuba
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 February 2017

                                      @Vroomvroom

                                      Bedankt voor de tip van de sensoren.
                                      Was zelf ook al aan het kijken geweest maar durfde het niet aan omdat ik niet het juiste type wist.
                                      Nu wel.

                                      Ook meteen het inleer apparaat gekocht op ebay. voor €19,99
                                      Die wordt of een maand of 2 geleverd (geeft niet duurt nog wel even voordat ik weer moet wisselen)

                                      #18340573
                                      Fresno
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 March 2017

                                        Ik heb de TPMS sensoren op Aliexpress gekocht 4 voor nog geen €70 en ze werken perfect. Gewoon even zoeken op tpms en opel astra.

                                        #18340576
                                        scuba
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          13 February 2017

                                          Vorige week de TPMS sensoren ontvangen via de post en in het weekend laten monteren op m’n winterbanden setje (gewoon met ijzeren velg)
                                          Ze durfde ze bij de garage er niet in te zetten omdat deze anders waren dan ze zelf gebruikte.
                                          Want die van mijn waren hard/harder dan zie hun gebruikte (het gedeelte wat door de velg getrokken was harder dan ze gewent waren)
                                          Ze waren bang dat ze ze kapot trokken.
                                          Probeer maar heb ik ze gezegd.
                                          Ging gewoon en sloten perfect af.

                                          De inleer tool heb ik vandaag ontvangen via de post.
                                          Batterij er in en klaar.

                                          Alles ligt klaar om zelf de bandjes te kunnen verwisselen voor de winter.
                                          Maar nu eerst de zomer………….

                                          #18340586
                                          Vroomvroom
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            20 May 2016

                                            Ik heb zojuist mijn zomerwielen er weer opgezet.
                                            De boordcomputer merkte na een paar kilometer dat de ingeleerde sensoren van de winterwielen “weg” waren.
                                            Rondje om de auto met mijn inleertool EL-50448 en de sensoren van de zomerwielen werden weer perfect herkend. ;-)
                                            Inleertool kan weer 8 maanden in de mottenballen. (Wel even de batterij eruit gehaald!!!)

                                            #18340607
                                            Kietje
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 February 2016

                                              Ik ben ook weer in de zomerstand.

                                              #18341063
                                              rene
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                7 July 2004

                                                Even een vraagje.
                                                Heb nu TPMS ventielen gekocht en zo`n EL50448 apparaat.
                                                Kan ik nu gewoon een rondje langs de velgen maken?

                                                Sleutel in het contact en op het contact zetten en gaan?

                                                Zat net op YT te kijken en daar halen ze, bij allerlei niet opels, allerlei trucjes uit. sleutel in het contact en 2 knopjes indrukken en dan hoor ik een claxon en dan een rondje beginnen bij linksvoor (ieder keer hoor je de claxon) bij het linker achterwiel klinkt ie 2x

                                                Hoe gaat dat bij mijn opeltje (K) ?
                                                Kan iemand hier iets over zeggen?

                                                bedankt!

                                                #18341064
                                                Vroomvroom
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  20 May 2016

                                                  RTFM….
                                                  Je hebt een handleiding bij de auto gekregen, zie blz 234 en 235.

                                                  #18341066
                                                  rene
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2004

                                                    @ Vroemvroem.

                                                    Nee sommige mensen hebben geen NL handleiding gekregen.
                                                    Die van mij is in het Deens. Dat krijg je nl als je een auto importeert :)

                                                    #18341067
                                                    rene
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 July 2004

                                                      even op het web rondgekeken en een digitale nl versie gevonden.
                                                      Incl pagina 234 en 235 :P

                                                      thanks.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 45)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.